Sportin akseleiden holkit

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Juuso
Viestit: 91
Liittynyt: 20:10 15.05.2007.
Paikkakunta: Klaukkala

Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Juuso »

-96 sportti, etu ja takarengas irti yhtäaikaa ja nyt en enää muista mitkä akselin holkit (spacer) menee mihinkäkin väliin. Yhteensä siis viisi holkkia (1 pitkä, 2 samanpituista, vähän lyhyempi jossa ura ja sitten tosi lyhyt. Löytyykö jollain original manuaalista mitat, minkä pituiset millekin paikalle etu- ja taka-akseleilla?
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:14 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Saman mittaiset pitkät menee toinen toisellepuolelle ja toinen toisellepuolelle, kiva ois että stefan huuli jäis putken päälle,,,, lyhyistä toinen menee toiselle puolelle ja toinen toiselle puolelle. Muuta ei voi sanoa. :lol: :lol: Sun pitää katsoa hihnalla sitten kummalle puolelle lyhyin tulee. Jarrusatulan ripustimen paksuus voipi kertoa sen että lyhkäsin tulee sille puolelle swingin ja satulan väliin???
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Juuso
Viestit: 91
Liittynyt: 20:10 15.05.2007.
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Juuso »

Mahtavaa, Mopopoika-65:lle kiitoksia, järjestys löytyi tuon linkin ja CC:n luettelon kanssa. CC:n luettelossa on spacereiden mitat!
Muistaakseni kyllä kokeilin niitä tuossa järjestyksessä ja silloin otti takarenkaan jarrulevyn kiinnityspulttien kannat kiinni siihen jarrusatulan runkoon joka tulee akselille. Mutta kokeillaan viikonloppuna uudelleen :D
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Työn eri vaiheista voi ottaa myös digikuvat. Ne auttavat kokoamisessa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
JON
Viestit: 1003
Liittynyt: 10:41 17.05.2003.

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja JON »

hdjokke kirjoitti:Työn eri vaiheista voi ottaa myös digikuvat. Ne auttavat kokoamisessa.
Tavaksi tullut myös kasaaminen dokumentoida. Jelppar kummasti mieltä siinä vaiheessa, kun taas joku mättää. Ainahan joku kuitenkin mättää, jossain vaiheessa.

Jumpe
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4850
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:15 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Hiukka asian vierestä, mutta mua ihmetyttää jatkuvasti se miksei jengi osta niitä kunnollisia korjaamokäsikirjoja. Pyörä maksaa kymmeniä tuhansia, turhat mokaukset jopa tuhansia, mutta manuaali muutaman kympin. Ja monasti niissä on sellaisia hommaa helpottavia neuvoja, mitkä eivät ole edes tulleet mieleen, puhumattakaan kaikeen maailman momenteista ja tilavuuksista etc.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja smuige »

Itsekin suosittelen kunnollisen Service Manualin (=korjaamokäsikirja) hankkimista.
Ja yleensä ne tehtaan manuaalit on parempia.

Yksi syy siihen että niitä ei hankita voipi olla, että luulo omasta kielitaidosta on liian negatiivinen.
Kun sen manuaalin tavaamisen alkaa niin rupeaa muutkin jutut aukeamaan siinä sivussa.
Ja ne havainnolliset kuvat auttaa.

Mutta onneksi on mm. tämä foorumi sekä Motopedia suomeksi niin apuja tulee tarvitseville.

Niin, toivottavasti ne holkitkin meni oikeeseen järjestykseen.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

smuige kirjoitti:Yksi syy siihen että niitä ei hankita voipi olla, että luulo omasta kielitaidosta on liian negatiivinen.
Ja tähän ongelmaan auttaa Alfamerin englanti-suomi-englanti -sanakirja, eikä kustanna kuin kympin.

http://www.alfamer.fi/tekniikan-sanasto ... 18542.html


t. nimim. lukuisia kertoja istuttu sanakirja toisessa ja manuaali toisessa kädessä
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
AAS
Viestit: 281
Liittynyt: 18:17 16.07.2009.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja AAS »

hdjokke kirjoitti:Työn eri vaiheista voi ottaa myös digikuvat. Ne auttavat kokoamisessa.
SIKSI kännykässä on kamera :wink:
XL1200S -98 ja FLHP -16
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Turre »

yhdistelmä hämärät tallitilat ja kännyn kamera, kandee varmistua että otetut kuvatukset ovat riittävän hyviä, että niistä tosipaikan tullen saa selvää.

eräs muunnelma aiheesta on videokuvaus, kuva ei välttämättä oo sen parempaa mutta lisähyötynä voit kertoilla ääneen täsmentäviä kommentteja.

jos vaan tehtävä työ sallii, niin osia voi säilyttää "alkuperäisessä paikassaan". eli esim jos pyörä on irti renkaanvaihtoo varten, niin akselin voi sujauttaa takaisin haarukkaan, holkkarit alkuperäisessä järjestyksessä.

tai jos tämä ei oo mahdollista, niin osat esim. minigrip-pussiin (etu- ja takapyörän holkkarit omiinsa) ja tussilla päälle riittävän tarkasti mitä pussi sisältää.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Avatar
Juuso
Viestit: 91
Liittynyt: 20:10 15.05.2007.
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Sportin akseleiden holkit

Viesti Kirjoittaja Juuso »

Tulipas tästä hyvä keskustelu, kyllä minulla on manuaali (ei tosin tehtaan) mutta siitä ei selviä holkkien paikat. Valokuvia en tietenkään tällä kertaa ottanut, koska tiesin että muistan mihin ne menee ja missä järjestyksessä. Ongelma tuli itse asiassa siitä kun laitoin holkit oikeille paikoilleen ja takarenkaan jarrulevyn pultinkannat otti kiinni jarrun kannakkeeseen. Tästä sitten etu ja takapään holkit uuteen järjestykseen jonka jälkeen takapyörä oli hyvä mutta etupyörä ei pyörinyt. Kysymys liikkeelle palstalle ja hyvien räjäytyskuvien kautta varmuus holkkien paikoista, joka oli siis se millä alunperin ne laitoin.
Onneksi löytyi aikaisemmista purkuoperaatioista valokuvia (yhteensä pari sataa) joista selvisi, että ongelma taitaa olla se, että jarrulevy ja vetokehä on väärin päin. Olin rihdannut takarenkaan pinnat ja laitoin jarrulevyn ja vetokehän väärinpäin, koska rengas oli laitettu vanteelle väärin päin.
Nyt eikun pihalle pakkaseen hommiin. Sama homma kahteen kertaan tehtynä on varmasti kaksi kertaa parempi :D
Vastaa Viestiin