Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kysytäänpä tässä hyvää niksiä, jos joku on sellaisen keksinyt. Potilaana 49mm keulaputket 2014-> Ultrassa. Korkki ei ole perinteinen, jossa on putken sisään menevä osa ja erillinen päälle tuleva korkki, vaan se on kuvan mukainen. Kuva on huono ja suurennettu.

Manuaalin mukaan se tarvitsee erikoistyökalun (puristimen), mutta jos joku on keksinyt hyvän niksin, niin jakoon vaan :)
Liitteet
putken pää.JPG
putken pää.JPG (10.26 KiB) Katsottu 6778 kertaa
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Kuva on todellakin huono!
Siis puristetaanko tuo tulppa putken päähän kiinni vai onko siinä kierteet? Nyt ei oikein tuo selostuksesikaan avautunut.....
Äkkiä katsottunahan tuo kuva näyttää ihan vanhanmalliselta iskarilta, mutta kuten anottua se on huono....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

On siinä oikein tiheäkierteinen jenka ja tuo toinen osa on kuminen O-rengas.

Perinteisessä 41mm putkessa on kaksi liikkuvaa osaa korkissa, tuossa kaikki yhtä puuta.

Tällä hetkellä johtava vinkki on viritellä riittävästi välikokoholkkeja akkuporaan, jolloin sillä saa kierretyksi ja painetuksi suht' suoraan yhtä aikaa. Putki pitää vaan saada riittävän suojatusti kiinnitettyä ruuvipenkkiin, ettei tule naarmuja.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei Fat Bobin keulassa myöskään ollut mitään liikkuvia osia korkissa (49 mm putket siinäkin). Hyvin meni paikalleen kun apumies piti keulaa pystyssä lattialla ja t-vääntimellä ruuvasin korkin kiinni. Ruuvipenkissä hommasta ei tullut yhtään mitään, kun ei päässyt painamaan riittävällä voimalla alaspäin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Taitaa sitten olla liki samanlainen systeemi kuin näissä vanhemmisakin maamoottorieissa....
Kannattaa vaan olla tarkkana tuon tieheäkierteisen kanssa, että lähtee oikeille jengoille! Muutenhan se ei tarvi kuin reilusti voimaa kun painaa korkkia kiinni!
Putken ympärille on hyvä laittaa vaikka joku kumi, sillä saa sen hyvin viilapenkkiin kiini eikä tarvi hampaat irvessä kiristää sitä penkkiä ettei mene putket lommolle!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Avaan hieman lisää. Keulaan on tulossa progressiiviset Wilbers-jouset, jotka ovat huomattavasti jämäkämmät, kuin alkuperäiset. Niiden painaminen on astetta paria haastavampaa, kuin puhaltamalla kasaan menevien vakiojousien ;)

Niksi:
Vanhoissa missä on erillinen tulppa ja öljykorkki tein 41 mm keulassa vastaavassa tilanteessa niin, että panin putken läpi alakolmiosta ja kiristin sopivaan kohtaan paikoilleen. Sitten öljykorkki ilman tiivistettä pohjaan asti ja kiinni siihen tulppaan, joka kierretään putkeen. Sitten vaan avaamaan öljykorkkia niin pitkälle, kuin se helposti kiertämällä avautui. Sen jälkeen tulppa olikin jo valmiiksi huulilla ja sen vaan kierteli kiinni. Öljykorkki tunkkasi sen suoraan putken päähän ja puristi jousen kasaan.

Tuo apumies on hyvä konsti myös - nykyään vaan hyvää palvelusväkeä on niin vaikea saada :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti:Avaan hieman lisää. Keulaan on tulossa progressiiviset Wilbers-jouset, jotka ovat huomattavasti jämäkämmät, kuin alkuperäiset. Niiden painaminen on astetta paria haastavampaa, kuin puhaltamalla kasaan menevien vakiojousien ;)
Sama tilanne oli kun korjasin älyttömällä esijännityksellä ensihätään keulan ominaisuuksia. Joutuu tosissaan painamaan, että saa korkin menemään kiinni.

Täytyypä laittaa korvan taakse tuo Wilbers, kun kohta pitäisi oikeasti laittaa pyörää ajokuntoon kevättä varten.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Eli se siis on täysin normaali keula? Hirmu ähertäminen noiden kanssa on aina ollut, mutta ihan painamalla ne on kasaan laitettu. Monesti 39 mm keuloissa on tullut painettua ihan lattiaa vasten tuo korkki paikoilleen, usein parin voimasanan ja veristen näppien kera mutta kasaamatta ei ole jäänyt.
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Sellainen antiikkinen väännin kuin veivi, mitä oli vanhoissa hylsysarjoissa viime vuosituhannella, on tuohon aika kätevä. Veivillä pystyy painamaan aika lujaa ja samalla rruuvaamaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuo veivi voisi olla hyvä. Ei vaan ole enää missään sarjoissa, antiikkia antiikkia :)

Tässä pitää miettiä uudelleen se esijännityksen suuruuskin, koska jousi on aivan eri jäykkyyttä ja 1,5" lyhyempikin. Voi olla että lyhyydellä on haluttu korvata se esijännityksen säätö. Silti kun väliin tulee vielä Ricorin vaimennintatti, niin vähän pitää kompensoida lisää. Varailin jo muoviputkea, jota voi sahailla eri pituuksiin.

Veikkaisin esijännityksen olevan kohdallaan, kun sen saa käsin kasaan 8O
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Mä olen omia ja kavereiden putkia kasannut niin että oikean kokoinen hylsy käteen, iskarin tulppa siihen ja toisella kädellä putkesta kiinni ja runttaisee pohjaan. Hylsyllä saa hyvin otetta tulpasta, sormin sen pyörittäminen oliskin miltei mahdotonta. On toiminut vakioilla ja jäykemmilläkin jousilla, enkä oikein helpompaakaan keinoa ole keksinyt. Tuollainen Pertin ehdottama veivi voisi tosiaan olla hyvä, mutta iskari pitäisi saada tuettua johonkin yläputkestaan.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tymä kymysys:

En tunne rakennetta mutta voisiko se putki olla pyörässä, siis niissä kolmioissa, kiinni jo tässä vaiheessa? Kolmiot on suunniteltu pitämään putket paikallaan napakasti ja vaurioittamatta.

Taas Hondahorinoita, mutta semmoisen kanssa tein niin että tuin pyörän pystyasentoon keskituelle, sitten tunkilla kehdon etureunasta ylös sen verran että etupyörä keveni, ja sitten hylsy, jatkovarsi (semmoinen 200mm aksiaalisuuntainen siis) ja räikkä, joilla painamalla mutteri meni paikoilleen. Kevyt laite toki ja esijännitys sen mukainen, meni melkein kun nojasi vain (toki luonto on suonut mulle erityislahjoja vasta- ja muuna painona toimimiseen).

Pahoittelut jos ihan höpöjä puhuin, ei mulla kokemusta ole juuri näistä mutta tuonpa näkökulman :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Putki kolmioihin kiinni silloin jos ruuvaaminen paikallaan on mahdollista, mutta katteellisissa pääsee vähemmällä purkamisella, jos kasaa valmiiksi irrallaan.
Vanha sportti taas on sellainen, että putket pitää kasata kolmioissa, koska kiinnittyvät yläpäästään kartiolla.

Muoviset viilapenkin suojaleuat maksaa vitosen biltemassa, pysyvät magneetilla paikallaan :idea:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Niksiä yläputken korkille 49 mm keulaan

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: Muoviset viilapenkin suojaleuat maksaa vitosen biltemassa, pysyvät magneetilla paikallaan :idea:
Luonnonmateriaali on parasta tässäkin, joten 4 millin parkkinahkaa kun hommaa palasen niin sillä pysyy kromit siistinä. Viimeksi näkemäni Biltsun leuansuojat olivat niin liukasta tavaraa, ettei niissä pysy mikään kiinni ilman hullua puristusta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin