Huoltopukki?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pave. kirjoitti:
ranze kirjoitti:Mulla on tämä. En luopuis mistään hinnasta. Menee pieneen tilaan ja nostaa korkealle. Ja pystyt työskentelemään vaikka istumalla pyörän alla, joka tapauksessa lähempänä kuin lavamallisella nostimella. Selkävaivaiselle paras.

Kuva

https://www.youtube.com/watch?v=8-k9-4MPdtk

Tilasin Iso-Britanniasta, maksoi jotain viitisen satkua.
Aika halpa, jos nuo asentajat tuli mukana........... :lol: :lol:
Onko mitenkä kiikkerä? Jos esim. pyöriä reuhtoo paikoilleen, hakkaa akseleita yms.? Pitääkö varmistaa kuormaliinoilla? Nostohaarukoiden väli on vissiin säädettävissä. Jos ei ole niin yleensä ne osuu justiinsa öljyropun kohdalle. :wink:
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Päivitystä tilanteeseen. Harrastustila-asia nytkähti parempaan suuntaan, nyt on käytössä kimppatalli jossa parannuksina edelliseen verrattuna on mm. Lämmitys, valaistus ja tilaa tehdä. Se mahdollisti nostopöydän hankkimisen:

Kuva

Pöytä on Motonetistä, sitä on paranneltu tuollaisella kunnollisella etupyörätelineellä (Paddockhill Racing, made in Finland 8) ) ja reunoille laitoin tuollaiset kääntyvät lavalenkit joihin saa kiristysliinat. Pöydässä ei ollut valmiina mitään koukkuja ja etupyörällekin semmoinen onneton vinka vain, ei pidä mitään tai sitten en osannut sitä käyttää. Kuvassa eivät ole mukana saksitunkit, Motonetistä nekin, niissä on tasainen yläpinta ja lisäksi semmoiset Y:n muotoiset pienet tolpat joiden avulla voi nostaa runkoputkien alapuolelta. Ovat melko tukevat, mutta kannattaa pyörä silti sitoa noihin koukkuihin kun oikein teuhkaa.

Hyvä hankinta tuo nostopöytä, suosittelen ehdottomasti jos vaan tilaa on. Huonoin puoli tässä pöydässä on pyörät, eli kääntyviksi tarkoitetut etupyörät eivät käänny, eivätkä nuo toisetkaan häävisti pyöri edes sileällä betonilla. Tyhjänäkin huono siirrellä, lastattuna mahdoton.

Mutta on kiva harrastaa kun ei tarvi konttailla :D
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 18:35 23.05.2019. Pöytä on Motonetistä, sitä on paranneltu tuollaisella kunnollisella etupyörätelineellä (Paddockhill Racing, made in Finland 8) )
Mutta on kiva harrastaa kun ei tarvi konttailla :D
Ihan ehdoton väline. Minulla on sama pöytä mustana toisella merkillä. Pidemmän rampin siihen taiteilin, lehmä ei nouse sillä puolen metrin pätkällä.

Etyupyöräpukki piti just just kevaria pystyssä, joten siirtyi heti syrjään. Käytän miniliftiä rungon alla, enkä mitään pukkia edessä. Voi paremmin käännellä ja asetella pyörää. En ole kokoneut pukkia mitenkään tarpeelliseksi. Tänään viimeksi tyrkkäsin lehmän siihen ykkösellä vedättäen, minilift alle ja kaikki öljyt ulos.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minulla on nyt pari vuotta ollut täällä aiemmin mainittu Big Blue. Toki sen kanssa joutuu vähän säätämään, kun sovittaa aisojen leveyden kulloisellekin pyörälle. Erittäin hyvä kapistus, varsinkin kun tallissa on vähän tilaa. Kahden auton tallissa on tällä hetkellä kuusi moottoripyörää, yksi kevari-Vespa ja kiinalainen mankin kopio. Samassa tallissa pitää myös mahtua korjaamaan autoa, joten nostopöytä ei nyt vaan sopinut sinne.

Kuva

Välillä tällainen fiilis kun siirtelee pyörää työn alle.

Kuva

Olen varmuuden vuoksi laittanut irtohihnoilla pyörän kiinni telineeseen, ettei se kippaa mihinkään suuntaan. Tarvittaessa laitan puupalikat aisojen päälle, jos on jotain tiellä tai on muuten tarve saada tilaa johonkin kohtaan.

Kuva
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Taitaa big twineissä olla rungon alaputket aika leveällä ja muutenkin "mahanalus" pidempi kuin Sportsterissa. Koitin ensin nostaa pelkillä noilla saksinostimien yläpinnoilla, mutta pakoputket ja sivutuki ovat runkoputkia alempana. Runkoputket ovat myös luokkaa 15 senttiä k-k joten aika kiikkeräksi menisi pelkillä niillä.

Tuo etupyöräteline, mikä mulla on, on tosi tukeva, siihen voi pyörän "plopsauttaa" nopeasti ja vaihtaa vaikka öljyt tai säätää venttiilit, kärjet ja tehdä muita pikkujuttuja ilman sen kummempia kiinnityksiä. Tunkki alle tietysti jos tarvii vaikka ketjut voidella, saa takapyörän ilmaan. Sitten jos on takapyörä irti, tai ensiövetoa, kytkintä tms korjailee missä vaaditaan vähän kampeamista niin sitten liinoilla kiinni. Vielä on hieman avoinna miten tunkkaan Sportsterin niin että saisi etuputket irti. Etummaisin mahdollinen tunkkauspaikka on aika takana, vain aavistuksen pyörän pituussuuntaista painopistettä edempänä. Varmaan tuo etupyöräpukki pois, tunkeilla rungon alta edestä ja takaa ilmaan ja kuormaliinalla peräpää pirusti kiinni ettei keikahda?

Veijolla onkin aika täys talli :) Meillä on parhaimmillaan ollut 4 pyörää pienessä yhden auton tallissa, silloin ei mahdu edes kunnolla välissä kävelemään, aina pitää jotain tuupata pihalle jos jotain toista korjaa. Uudessa tallissa on ollut ainakin 5 pyörää yhtaikaa työn alla ja muutama "yleisön jäsen" eli sällin kavereita pyörimässä, välillä omia mopojaan/pyöriään rassaamassa ja hyvin mahtuu jos sitä mölinää vaan sietää :lol:

Jos tuo Sportster olisi talouden ainoa pyörä ja motskarit ainoa harrastus, niin se yhden auton talli kyllä piisaisi ihan hyvin. Etualalle parkkipaikka ja hyllyt sivuseinille, taaemmas työpöytä ja nostopöytä. Tai jotain. Mutku pelkästään omia pyöriä on 3, sällillä kevari ja kiinanmonkey, ja aimo läjä osia, autotarviketta ym, niin meinasi 18 neliötä käydä ahtaaksi :) Autoa en ole sinne koskaan edes yrittänyt saada sopimaan.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuohan on ”evorunkoinen” Rautapää, ite oon aina tuolla rungolla olevien etupyörän saanu ilmaan tuosta sivujalan etupuolelta, ei sen nostimen tarvitse täysin keskilinjalla olla niin ei ota pakoputkiin.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja ranze »

Taitaa big twineissä olla rungon alaputket aika leveällä ja muutenkin "mahanalus" pidempi kuin Sportsterissa.
Toki Big Bluessa sohva istuu tanakammin, kun rungon kehto on leveä. En ole liinoihin köyttänyt ja ihan kaikkea on rutkuun tehty. Ne mukana tulevat koukut laitan. Jos on moottori pois paikaltaan, niin pyörä on kovasti keveämpi ja silloin voi jo vähän varoakin.

Mut nyt kun tallissa on myös Sportster, on sekin jo nostimella käynyt öljynvaihdon ajan. Hyvältä tuntui sekin.

Ainoa mihin on vähän joutunut säveltämään on Dynat. Niissä etupää on eri korkeudella kuin takakehto. Huonekaluprofiilista ja pakoputkiklemmareista tehty koroke on toiminut ja pysyy paikoillaan.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Löytyi kuva ensimmäisistä hahmotelmista. Taaempi saksi on niin takana kuin sen saa, tuolta kohtaa lähtee runkoputket kaartumaan ylöspäin. Etummainen voisi olla vähän edempänä. Noilta sijoilta pitäisi saada molemmat pyörät ilmaan, mutta sitoa se pitää kun tuo tukipisteiden välinen alue on vähän pieni minun makuuni.

Kuva

Laitteen ruosteisin osa eli runko pitäisi irroittaa puhallusta ja maalausta varten jossain vaiheessa, fundeerailen tässä jo kasausvaihetta. Puoliks suunniteltu on hyvin tehty vai miten se oli?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Juuri niin, meilläkin vähän venähti sportsterin sylinterin alatiivisteiden vaihto kun runko oli yllättäen samassa kuormassa muiden maalaukseen menevien osien kanssa :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 17:50 25.05.2019. Löytyi kuva ensimmäisistä hahmotelmista. Taaempi saksi on niin takana kuin sen saa, tuolta kohtaa lähtee runkoputket kaartumaan ylöspäin. Etummainen voisi olla vähän edempänä. Noilta sijoilta pitäisi saada molemmat pyörät ilmaan, mutta sitoa se pitää kun tuo tukipisteiden välinen alue on vähän pieni minun makuuni.
Juu, kiikkerä on jos molemmat pyörät ilmassa yht'aikaa. Itse en ole juurikaan nähnyt tarvetta pitää molempia samaan aikaan ilmassa. Jompi kumpi on aina riittänyt ja sen mukaan säätänyt miniliftin paikkaa.

Sille Biltema-mallin nosturilla olivat aina molemmat pyörät yht' aikaa ilmassa. Mutta sen myin pois kun pyödän sain hommattua.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 02:17 26.05.2019. Sille Biltema-mallin nosturilla olivat aina molemmat pyörät yht' aikaa ilmassa. Mutta sen myin pois kun pyödän sain hommattua.
Jos 82-414 tyyppisestä Biltemakamppeesta, omani on Motonetistä ja punainen, on kysymys, niin sen kaksi pyörää ilmassa saa aikas hyvin vakautettua niin, että pyörän tultua nostetuksi sitaisee sen puolen pyörän, mitä ei ole operoimassa esim "pöydänjalkaan", "toiseen moottoripyörään" tai vaikka "hyllyntolppaan". Mun pikkuruiseen pajaan ei nostopöytä oikein mahdu tai jos mahduttaisin, niin ei mahtuisi viereen autonmoottoripukki. On pitänyt oppia soveltamaan.

Kuva

Laudanpaloilla olen tasoittanut sen, mitä pukin tasojen ja motskarin rungon alusen välissä tarvitsee tehdä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joe Cool kirjoitti: 02:17 26.05.2019.
KariFS kirjoitti: 17:50 25.05.2019. Löytyi kuva ensimmäisistä hahmotelmista. Taaempi saksi on niin takana kuin sen saa, tuolta kohtaa lähtee runkoputket kaartumaan ylöspäin. Etummainen voisi olla vähän edempänä. Noilta sijoilta pitäisi saada molemmat pyörät ilmaan, mutta sitoa se pitää kun tuo tukipisteiden välinen alue on vähän pieni minun makuuni.
Juu, kiikkerä on jos molemmat pyörät ilmassa yht'aikaa. Itse en ole juurikaan nähnyt tarvetta pitää molempia samaan aikaan ilmassa. Jompi kumpi on aina riittänyt ja sen mukaan säätänyt miniliftin paikkaa.

Sille Biltema-mallin nosturilla olivat aina molemmat pyörät yht' aikaa ilmassa. Mutta sen myin pois kun pyödän sain hommattua.
Jep, normaalissa huoltotouhussa harvoin tarvitsee olla molemmat päät ilmassa. Itse mietin tässä kasausjärjestystä rungon maalauksen jälkeen, tällä hetkellä suunnitelma on seuraava:
- Moottori roikkuu sylinterien juuresta ”hirttosilmukalla” moottorinostimessa ja siihen pujotellaan runko ympärille. Rautiksessa taitaa mosa olla painavin yksittäinen komponentti, jotain 85 kiloa kuulemma?
- Moottori + runko noille tunkeille ja siihen etupää ja etupyörä alustavasti kiinni.
- Etupyörä pukkiin, takapää tunkilla ilmassa, siihen takahaarukka, lokari, iskarit, pyörä jne.

Toinen vaihtoehto olisi kasata runkoon etu- ja takapää pöydällä ja laittaa moottori paikoilleen ilman sylintereitä, on kevyempi ja enemmän tilaa liikutella.

Tai jotain siltä väliltä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 07:55 26.05.2019.
Joe Cool kirjoitti: 02:17 26.05.2019. Sille Biltema-mallin nosturilla olivat aina molemmat pyörät yht' aikaa ilmassa.
Jos 82-414 tyyppisestä Biltemakamppeesta, omani on Motonetistä ja punainen, on kysymys, niin sen kaksi pyörää ilmassa saa aikas hyvin vakautettua niin, että pyörän tultua nostetuksi sitaisee sen puolen pyörän, mitä ei ole operoimassa esim "pöydänjalkaan", "toiseen moottoripyörään" tai vaikka "hyllyntolppaan".
Laudanpaloilla olen tasoittanut sen, mitä pukin tasojen ja motskarin rungon alusen välissä tarvitsee tehdä.
Tuosta juuri kyse ja laudan paloja olen käyttänyt itsekin tuossa. '71 rautista ei saanut pysymään mitenkään vakaasti tuossa, ennen kuin pani puuta tilkkeeksi. Ja lopuksi vähän remmiäkin.

Tuollaisella olen edellistä edellisen tallitilan toimistohuoneessa tehnyt sekä '71 rautiksen että '75 shovelin yläkerran sekä enskan täydet rempat. Oli kätevä ahtaassa tilassa, kun saattoi pyöräyttää ympäri, eikä tarvinnut tilaa molemmille puolille yht' aikaa.

Todellakin mainettaan parempi vehje, vaikkei suinkaan ongelmaton. Monihan nuo on haukkunut, ettei niillä tee yhtään mitään. Mutta eikös sitä sanota, että huono seppä syyttää työkaluja :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Olen kaksi ultratraikkia kasannut tuollaisen päälle, mutta siinä mennään jo aikalailla harmaalla alueella.
Normi soolopyörän kanssa on yllättävän tukeva. Muistettava vaan laittaa se hässäkkä varmistuslukon varaan, jos jättää pitemmäksi aikaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Heksu
Viestit: 20
Liittynyt: 21:15 07.06.2019.

Re: Huoltopukki?

Viesti Kirjoittaja Heksu »

Rasvasin ketjut kun oli kaverin Biltema nostimella nostanut pyörän ilmaan, tosi helppoa. Samanlainen pitää saada, saa mopon talliin poikittain auton eteen.
Vastaa Viestiin