Rautapäätä ostattelemassa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Olet asian ytimessä :)

Sisäinen pussihousuni haluaa pelastaa tuon kasikolmosen, toki en itsekään ihan 100% alkuperäiseen kuosiin sitä laittaisi, saattaisin jotain vilkkuja ym hiukan muuttaa mutta väriosien maali jäisi ennalleen. Onhan siinä naarmuja ja lommoja mutta silti... Rungossa on ruostejälkeä, ja varmaan kone vuotaa kun tiivisteet lienevät kohtuurapeat, eli on siinä hommaa. Mutta sellainen "aikakautensa very very mild custom" siintelee mielessä.

Eipä sillä, reippaamminkin rakennetut pyörät ovat hienoja nekin, ja jokainen niistä on rakentajansa näkemys siitä mikä tekijälle itselleen sopii. Esim se mainittu 77-vuoden yksilö, ei ihan "my cup of tea", mutta kyllä siitä jotain saisi rakenneltua, tankki ehkä vaihtuisi peanuttiin ja mittarit toisenlaiseen koteloon ja sarviin kiinni jne. Muutenhan siinä olisi hyvä lähtökohta esim Bronson-tyyliseen lopputulokseen, on pinnavanteet ja satulakin valmiiksi vähän sinnepäin 8)

Itselläni ei ole kokemusta kovin monesta pyörästä mutta uusin ikinä omistamani oli vm 73 piikkihonda vuonna 1986... Täysi rysä eikä käynnistynyt ostotilanteessa. Ei ollut kovin kallis (750mk) mutta pirusti teetti töitä ja vei loputkin rippilahja- ja ruohonleikkuurahat ennenkuin tien päälle pääsin. Toinen ääripää on tämä samanvuotinen CB350 jonka ostin valmiiksi museorekisteröitynä jotain 5-6 vuotta sitten. Kosmetiikka ja moottori kohtuukunnossa mutta kylläpä senkin jarrut, alustan ja monta muuta juttua sai käydä läpi ennenkuin uskalsi toden teolla ajamaan lähteä. Kai se aina vähän tällaista on vanhojen vehkeiden kanssa.

Varmaan 883 evo kulkisi mulle tarpeeksi ainakin aluksi mutta noita viisvaihteisia remmivetoisia 1200-malleja tosiaan olen itsekin katsellut rautikselle vaihtoehtona. Vaikea verrata, koko lailla eri elukoita kun ovat. Saahan pienemmän tottakai muutettua 1200:ksi mutta ilmeisesti kansillekin pitäisi jotain tehdä jos täyden hyödyn haluaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tarvitset selvästi kaksi pyörää: uudemman evolaisen ajopyöräksi ja sen jenkkivakuutusyhtiöpommirautiksen pimeiden talvi-iltojen ropaamista varten. Ei muuta kuin budjetti tuplaksi ja ostohousut jalkaan! :lol:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:51 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt ehdin reissun päältä katsomaan. Näyttää kyllä hyvälle projektille tuo, jos alkuperäistä haluaa. Ja suosittelen ehdottomasti haluamaan.

Kuvien perusteella voi hyvinkin olla tulvavaurio. Tai sitten ruokottomasti ulkona 20 vuotta säilytetty. Noin vanhassa ne tulvasta seuraavat sähköongelmat on suht helppo käydä läpi. Tiedä sitten miten pitkään on uinut ja miten pahasti syöpynyt sisältä.

Hintaa pidän projektikuntoiselle kyllä vähän kovana, koska koneen kunto voi olla mitä vain. Mutta siitä tinkaamaan jotain kakkosella alkavaa Helsinkiin kuljetettuna. Turha tuota on edes katsomaan mennä, pyydä vaan tuomaan tänne ja rahat taskussa hakemaan satamasta. Lyöt rahat kouraan, kun näet paperit ja itse pyörän tietenkin. Sittent fiksaat sen minkä tarvitsee. Tuollaisia ei kasva puussa eikä enää valmisteta!

Eli hinta kohdalleen ja pyörä Suomeen, turha tuollaista on pidempään arpoa. Joku muu nappaa muuten, koska orggiksia ei ole enää helppo löytää.

Itse toin hyvin vastaavan 1981 Milwaukee editionin, mutta parempikuntoisen jenkeistä. Eihän se evolaiseen veroinen käyttöpyöränä ole, mutta olen silläkin vetänyt 1200 km viikonloppulenkin. Välityksiä jos vähän harventaa, niin aina paranee. Vakiona huutaa moottoritiellä älyttömillä yli 4000 kierroksilla.

Osta pois, niin tulen katsomaan ja kannustamaan, jos kannustusta tarvitaan. Ja saa sitä meikäläisen Milwaukeetakin tulla kurkkaamaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
6PPC
Viestit: 95
Liittynyt: 16:29 15.08.2002.
Viesti:

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja 6PPC »

Kommentoinpa sen verran että noissa jälkipään rautapäissä on tekniikassa evo- sportster yhteensopivaa osaa joten varaosapolitiikka on tulevaisuudessa turvatumpaa. Ja Amerikan lipulla varustettuja osiahan näissä tulee käyttää. Tehtaan Shop Manual on kanssa must ostos. Ainut huono puoli uudemmissa on Kicksin puuttuminen.
Osta vaan toi 83 Näin sateisina ja kylminä kesinä tallissakin on hauskaa harrastaa moottoripyöräilyä.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiitokset rohkaisusta Joe ja 6PPC! Hiukan on homma edennyt, Tallinnan reissu tilattu, mennään melkein koko perheen voimin pariksi päiväksi turistelemaan Vanalinnaan, poikkean tuon "helmen" tsekkaamassa pikaisesti siinä ohessa. Mr. Coolilta hyvä pointti, kannattaa tosiaan tingata pirusti, vaikka ovatkin jo pyyntiään pudottaneet. Kun ei tuolle mitään takuita saa, en ole mitään tyrkyttämässä vaihdossa ja onhan tuo aika kauan heillä jo ollut. Varmaan joku viime hetken puoli-ilmainen kontintäytehän se on. Ko kioskihan uittaa autonraatoja myös.

Suurkiitos myös mahdollisuudesta tulla tsekkaamaan pyöräsi Joe! Tällä nyt tulevalla reissulla on tiukka aikataulu ja muita mukana mutta ehkä joskus. Ja voi olla että siihen tarjoamaasi kannustukseenkin tulee vielä tarvetta :D

Ja joo, Harikka, jos sittenkin evoon päädyn niin 1200:een se menee. Ikää jo sen verran että on malttia, ja tällä kertaa saa pyörässä olla kasvunvaraa, toisaalta Hondan paperien mukaiset 36 heppaakin on riittänyt, enempi se on käynyt pieneksi lähinnä mitoiltaan ja painoltaan. Hyvä uudelleenopettelupyörä se on ollut kyllä juuri keveytensä takia.

Apropoos, mulla olis ajotakille tarve (ja varmaan kevlarfarkut hommaan myös), onko Tallinnassa jotain suositeltavia varustekauppoja, ja onko hinnat edukkaampia kuin täällä?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Minulla on se käsitys, että mikään tuontitavara ei ole Tallinnassa halvempaa, joskus jopa kalliimpaa. Tuskin kannattaa mennä taaskaan merta edemmäs kalaan, vaan tutkia vaikka netistä Suomen liikkeitten tarjontaa kamppeista. Joskus on hyviä poisto tarjouksia ym. Ja Ebaysta löytyy vaikka mitä, jos se on vaihtoehto.

Aikoinaan hommasin yhdet hifi laitteet ja kävin Tallinnassa kysymässä niistä myös tarjouksen. Hinta oli enemmän ja sain tingattua ne Suomesta halvemmalla. Juteltiin Viron myyjän kanssa niitä näitä ja hän perusteli hyvin korkeampaa hintaa. Markkinat ovat yksinkertaisesti siellä niin pienet ja virolaisia vielä vähemmän, kuin meitä suomalaisia. Eivät pysty kilpailemaan hinnoilla elektroniikassa eivätkä yleisesti tuontitavaroissa. Oman maan tuotteet ja Viron vodka on halpaa :)
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Veijo Esso kirjoitti:Tarvitset selvästi kaksi pyörää: uudemman evolaisen ajopyöräksi ja sen jenkkivakuutusyhtiöpommirautiksen pimeiden talvi-iltojen ropaamista varten. Ei muuta kuin budjetti tuplaksi ja ostohousut jalkaan! :lol:
Yksinkertaiset ratkaisut ovat usein niitä parhaita :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Nonni, nyt on käyty kohde katsomassa paikan päällä. Oli (yllätys yllätys) rytöisempi luonnossa kuin kuvissa :D

Kaasutin on vaihtunut jossain vaiheessa Bendixiin eikä putketkaan ole alkuperäiset. Ei mitkään mökätorvet kuitenkaan. Runko ruosteessa akun seudulta ja koko laitos öljyssä siitä alaspäin. Väriosat aika siistit, satula aika rapsakka. Iloisesti hörähti käyntiin muutaman sekunnin starttauksen jälkeen mutta ei tunnu saavan bensaa muuten kuin kiihdytyspumpulla härnäten. Ei pahoja kolinoita, nokkien hampaat ehkä rapisivat mutta mekaaniset äänet muuten lähes olemattomat.

Jarrut pitävät ainakin paikalla hempatessa eivätkä jää laahaamaan, kytkin irroittaa, valot pelaa, etuteleskoopeissa ei naarmuja saati ruostetta (ja kiljukotkan jäykistys-klamppi asennettu 8) ).

Noh, kiittelin esittelystä ja kerroin että harkitsen, hyppäsin kolmosen ratikkaan ja ajelin vanhaankaupunkiin oluselle. Kotiin päästyäni tein omasta mielestäni törkeän tarjouksen ja ehtona että tuovat sen kotiovelle, tänään sieltä soitettiin että okei. Osa summasta tilille ja loput sitten kun pyörä ja paperit on mulla.

Apropoos niin ne paperit. Mukana on jenkki-title (Kaliforniasta) jossa luovari, ja tullipaprut on mukana myös. Title ei ole salvage-sellainen vaikka tämä huutokauppalöytö onkin.

Näyttää siis että minusta on selkeästi tulossa rautiksen omistaja 8) Melko varmaan projektiosioon tulee juttua ja paljon kysymyksiä. Tässä jo heti eka: mistäs kannattaa kysellä virallisen puoleista korjausmanuskaa, varaosakirjaa ym?

Se hyvä puoli tuossa mallissa on että "rousteri" on paljon helpompi lausua kuin "porsteri" :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Osanottoni suureen iloosi 8)
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Hieno päätös!

Sähköisessä muodossa voisi löytyä jotain manuaalia, pitää tutkailla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Pave. »

KariFS kirjoitti:Nonni, nyt on käyty kohde katsomassa paikan päällä. Oli (yllätys yllätys) rytöisempi luonnossa kuin kuvissa :D
Yleensä se kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa.... Pääsääntöisesti juuri noin päin, että kuvassa näyttää hyvältä, mutta luonnossa ei!

No ei muuta kuin onnea ja iloisia remonttituokioita uuden laitteen parissa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Eikös manuskoita saa iibeistä,amazon? Jos törky tarjous meni läpi ja mopo tulee ovelle toimitettuna,niin kauppahan oli hyvä. :D
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiitokset kaikille onnitteluista ja kannustuksesta!

Isoja, tärkeitä ja etenkin nopeita päätöksiä seuraa minulla usein olotila jota kutsun päätöskrapulaksi. Nytkin oli tullut Hämeenlinnan liikkeeseen vm. 80 rautis osapuilleen samaan hintaan, mutta Suomi-kilvissä ja ajokunnossa :? Olisko pitäny...

Noh, olisi siihenkin joutunut takaiskarit, kunnon mittarit ym kamppeita hommaamaan ja muutenkin ehostamaan, värinkin olisin ehkä muuttanut, mutta olisipa päässyt ajamaan saman tien ilman mitään paperihommia ja selvityksiä. Tällä nyt hankkimallani tuskin pääsen tänä vuonna tien päälle.

Maanantaina mulle nyt kuitenkin on luvattu paketti saapuvaksi, ja on tuo Roadster ainakin suhteellisen erikoinen malli, ja jos ei nyt ihan "ruma ankanpoikanen" niin varmasti mielipiteitä jakava. Myyntiflopiksi tituleerattu, kuten aikoinaan XLCR, mutta tähän malliin ei "ehkä" ihan niin suurta kiinnostusta keräilijöiden keskuudessa ole. Minä kuitenkin tykkäsin, vaikka perinteisemmän Sportsterin mallinen pyörä alunperin alkoikin kiinnostaa.

Vuonna 85 noita XLS:iä valmistettiin jonkin lähteen mukaan reilut 600 kpl, liekö paljo vai vähä, mutta löytyykös jostain tilastoa muiden vuosien valmistusmääristä?

Korjauskirjaksi taidan aluksi tilata Alfameriltä Clymerin opuksen, Hondan kohdalla Clymer-manuska ainakin on paras, jopa tehdasmanuaalia parempi joissain kohdin, viimemainitussa kun vähän joka toiseen hommaan kehotetaan hakemaan "erikoistyökalu 223/33-129a" josta on suttuinen mustavalkokuva jossain...

Mistäs noita tuumamitoitettuja työkaluja kannattaa hommata tässä Tampereen nurkilla? Mulla on hyvät sarjat metrisiä hylsytyökaluja, jotenkin olen tykästynyt 3/8" vääntiöön, sopii mun lapaseen parhaiten. Sarja perus- tuumahylsyjä 1/4" vääntiöllä ja joku lenkkiavainsarja löytyykin jo, mutta esim kuusiokolohylsyt pitää hommata ensi tilassa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
ulkosuomalainen
Viestit: 98
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: Rautapäätä ostattelemassa

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Eikös se TOOLS mainosta, että " Harvoin kuulee sanottavan heiltä puuttuu jokin työkalu" :D Tampereen seudulla olen joskus ohikulkiessa asioinut.
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Vastaa Viestiin