käyrien vaihto

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

1194
Viestit: 40
Liittynyt: 14:46 20.08.2006.
Paikkakunta: NURMIJÄRVI

käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja 1194 »

vaihdoin -07 street bobiin fat bobin -08 käyrät ja vaimentimina on samat mitkä oli ennestäänkin kiinni.
nyt n. 5 min. tyhjäkäyntiä ja hieman kierroksia välillä niin käyrät meni alkupäästä aivan punasiksi. oli kun olis kaasupillillä lämmittäny. onko käyrissä niin paljon eroa ,ettei vaihto käy päinsä?
Hynä
5hd1gy
Viestit: 119
Liittynyt: 16:53 20.12.2008.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja 5hd1gy »

Mulla on täysin alkuperäinen Fat Bob -09 ja kyllä siinä tyhjäkäynnillä saa käyrät sylintereiden juuresta hehkumaan punaisena. Hienon näköistä pimeellä : ) En usko että ainakaan omassa pyörässäni mistään viasta johtuisi, enemmänkin ominaisuus, vai...

Juha
Avatar
Lippajärven kreivi
Viestit: 241
Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Osaltaan varmaan ominaisuus näissä nykyvehkeissä...käy ensinnäkin niin laihalla että kuumenee ja sitten ilmavirtaus ei viilennä yhtään.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
5hd1gy
Viestit: 119
Liittynyt: 16:53 20.12.2008.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja 5hd1gy »

Oiskohan kaikenlisäksi jotain rosteriputkeä nämä nykyiset käyrät ? Rosterihan on huono siirtämään lämpöä ympäristöön (emissio) ja näinollen punastuvat helposti.
Esim kaminaa ei kannata tehdä rosterista : ) Tulee helposti punahehkuiseksi mutta ei lämmitä ympäröivää ilmaa, palelee.

Kyllähän perinteinen kromattu musta rautakin vaihtaa helposti väriään ja pysyvästi mutta ei punerru, koska musta rauta siirtää lämpöä ympäristöönsä helposti eli lämmittää ilmaa. Tuota kromin värinmuuttumista on pyritty estämään kaksikerroksisella putkella, jollaista on käytetty mm. vanhassa Jytärissäni.

Eli yhteenvetona voisi ajatella että ko. käyrät ovat yksikerroksista rosteriputkea tms.

Eivät nuo käyrät enää ajossa ole punaisina, ei ainakaan ns. normiajossa, ajoviima jäähdyttää, mutta kun pysähtyy joutokäynnille toviksi niin jopas punastelee kuin teinityttö silloin vanhaan hyvään aikaan.

Juha
1194
Viestit: 40
Liittynyt: 14:46 20.08.2006.
Paikkakunta: NURMIJÄRVI

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja 1194 »

kiitoksia vastauksista. näin oletin asian olleenkin, mutta varmistaminen asiasta ei ole koskaan turhaa.
Hynä
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja jensen »

Enpä suosittelisi oiken pitkään paikalla käyttelyä. Kuten edellä jo todettiin ei ollenkaan jäähdytä jos ei nestejäähdytystä ja puhallinta..
Avatar
Bigfoot
Viestit: 57
Liittynyt: 12:11 25.09.2005.
Paikkakunta: Hkää

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Bigfoot »

No joo tää on "mainos" :? , mutta näistä saattais olla apuja.
:) http://bigfoot.fi/j/index.php?option=co ... 55&lang=fi
Asennettu yli 120 uuteen fillariin tänä vuonna ilman isompia valituksia.
Laskee lämpöjä, mutta riittävyys riippuu siitä mitä muuta pyörään on tehty.

Voit toki tehdä itekkin parilla vastuksella vastaavan muuntosillan lamdalle, mutta tarviit myös liittimet jne jotta toimii kunnolla myös ekan sateen jälkeen...joten teen näitä myös yleiseen jakoon. Löytynee V-TwinCitystä tai Sunrisestä.
http://www.bigfoot.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
bigfoot@bigfoot.fi
harley-pilot
Viestit: 152
Liittynyt: 11:15 08.10.2005.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja harley-pilot »

Kyllä se käyrien punainen väri johtuu stoichiometric ilma/ polttoaine seoksesta. Johon nyt pyritään tässä päästönormien aikakaudella.

Jossa:
A mixture is the working point that modern engine management systems employing fuel injection attempt to achieve in light load cruise situations. For gasoline fuel, the stoichiometric air/fuel mixture is approximately 14.7 times the mass of air to fuel. Any mixture less than 14.7 to 1 is considered to be a rich mixture, any more than 14.7 to 1 is a lean mixture

Lisää aiheesta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_ ... emperature" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermodynamics" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermodynamic_equations" onclick="window.open(this.href);return false;

Näistä sitten aiheesta enemmän kiinostunut voi laskea palamisen loppulämötilan sekä pakokaasujen lämpötilan. Onhan tässä pitkä viikonloppua aikaa... 8O
5hd1gy
Viestit: 119
Liittynyt: 16:53 20.12.2008.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja 5hd1gy »

1194 kirjoitti:vaihdoin -07 street bobiin fat bobin -08 käyrät ja vaimentimina on samat mitkä oli ennestäänkin kiinni.
nyt n. 5 min. tyhjäkäyntiä ja hieman kierroksia välillä niin käyrät meni alkupäästä aivan punasiksi. oli kun olis kaasupillillä lämmittäny. onko käyrissä niin paljon eroa ,ettei vaihto käy päinsä?
Joo hyvä, aikaa kyllä on, mutta mielestäni alkuperäinen kysymys oli, että -07 street bobin käyrät eivät punastu mutta fat bobin käyrät punastuu. Käyrät vaihdettu, ei mitään muuta.

Mitä eroa niissä käyrissä on ?

Juha
harley-pilot
Viestit: 152
Liittynyt: 11:15 08.10.2005.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja harley-pilot »

Oliko alkuperäiet käyrät punaiset ko käyntitilanteessa? Tätä ei mainita.

-07 oli vuosi jolloin HDI(international) malleihin tuli läppä ilmaputsariin kuristamaan imuilmaa sekä läppä pakoputkistoon joka ohjaa pakkaasua joko toiselle tai molemmille äänen vaimentimille. Samalla otetiin käyttöön Ns lamda anturit jotka ovat kapeakaistaisia. Lamda anturi mahdollisti sen että saatiin haluttaessa stoichiometric ilma/ polttoaine seos.
En tosin tiedä mitä arvoa HD käyttää vakio ohjelmassa. Sen taas tiedän että ainakin -07 mallit käy kuumana, oman ultran käyrät vakoina tyhjäkäynnillä olivat myös punaiset. Näistä löytyy kirjoituksia eri saiteilta ja paljon. Myös USA malli ilman läppä laitteistoja käy kuumana.
Avatar
Bigfoot
Viestit: 57
Liittynyt: 12:11 25.09.2005.
Paikkakunta: Hkää

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Bigfoot »

Kyllä, ne läpät tuli eurooppamalleihin -07, paitsi V-rod, joka ei niitä tarvitse modernimman moottorikonstruktionsa takia.
Niiden perimmäinen tarkoitus kuitenkin lienee EU:n melumääräysten täyttäminen. Imuääni on myös merkittävä äänilähde vakioäänenvaimentajia käytettäessä.
Pakoläppä taas on auki alle 1600-1800PRM:n, jonka jälkeen kiinni aina n. 3000RPM:n saakka. Äänimittaukset tehdään hieman alle tuon 3000RPM:n jolloin myös pakoläpällä on tässä tekoa. Tyhjäkäyntialue 1000-1600RPM on siis vapaastihengittävä, jolla kaiketi merkitystä enemmän HD-imagoon kuin mihinkään muuhun.
Teoriassa pakoläpällä olisi kaiketi myös vaikutusta alavääntöön pakovastuksen lisääntyessä, mutta käytännössä asiaa on ollut melko vaikea perstuntumalla, tarkemmin penkissä mittaamatta havaita.
Sähköisesti ohjattavia läppäsysteemejä olen tehnyt juuri vuodesta -07, jolla ko läppää saa myös ajon aikana säädettyä kolmeen toimintoon, HD-orginaalitoiminta, Close ja Open. Moottorin vääntöön tai käyntiin asialla ei siis ole käytännössä mitään huomattavaa vaikutusta sillä, onko pakoläppä auki vai kiinni, mutta pakoääniin läpällä saa halutessaan suurenkin mutoksen. Ottamalla "villat pois" avarammasta putkesta ja jättämällä "suppeamman" toisio-putken rauhaan, olen mitannut yli 10 dB muutoksen (V&H Oval) äänestä (läppä-ON/OFF) ja erityisesti alarekisteristä. Muutos riippuu lähes kokonaan käytetyistä vaimentimista. Kovin avarilla putkilla alkaa sitten alavääntökin jo heiketä (mutu) ja yläkierrokset nousta herkemmin.

Mitä itte olen niitä seoksia laajakaistalamdalla vakiopyöristä mitannut, niin vakiolambdalla seos on säädetty tuohon kat-arvoonsa 1:14,6-14,7AFR. Pahimmillaan joissain olosuhteissa olen mitannut alarekisterin lamdakeskiarvoja jopa reilusti yli 15AFR:n, mikä on jo melko kuivaa.
Lamdarikastin huijaa EFI:n arvoon n. 1:14.2AFR, mikä vähentää lämpöjä ja parantaa kulkua ainakin verraten vakiopyörään. Samalla pitäis niiden käyrien värin muuttua hieman vähähehkuisemmaksi.
Rosteri hehkuu kuumenpana kuin Fe, johtuen ilmeisesti erilaisesta lämmönjohtokyvystä.

EFI:n itsesäätyvyyden takia yleensä pelkkien pakoputkien vaihto ei vaadi seoksen kannalta muita mutoksia polttoaineruiskutukseen, mutta mikäli vaihdetaan myös ilmanputsari niin joissain äärioloissa EFI:n korjausvara ei välttämättä enää riitä, ja silloin tarvitaan mielellään PowerCommander+Autotune / Thundermax tms. laajakaistalamdoja käyttävä huijausboxi/uusi EFI tms. Toki kytkemällä lamdat pois ja käyttämällä pelkkiä korjausboxeja asia hoituu, mutta hieman vaikeastisäädettävänä ja etenkin alarekisterissä epätarkkana.

Tarkennuksen vielä aiempaan "Bigfoot-mainokseen", jotta teen näitä härpäkkeitä myytäväksi lähinnä siksi, että kalliin laitteen rikkominen joidenkin EU-pelleilyjen takia on minusta erittäin väärin. Kapeakaistalamda ei mielestäni toimi kovin hyvin ilmajäähdytteisessä moottoripyörässä, se on alkunperin kait suunnniteltu vesijäähdytteisiin katalysaattoriautoihin... EU:n päästörajat taas on perustettu siihen, ja nyt tästä historiasta kärsivät etenkin HD-omistajat.
Huomautettakoon, että useimmat BF-härpäkkeet on tarkoitettu vain kilpakäyttöön eikä niiden käyttö tieliikenteessä ole sallittu.
Leipäni saan ihan muualta, mutta kun kaverit pyysi näitä ja ne ei itte viitti. :)
http://www.bigfoot.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
bigfoot@bigfoot.fi
Onslow
Viestit: 37
Liittynyt: 21:39 14.09.2005.
Paikkakunta: P-Häme

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Kaivelinpa tälläisen vanhan ketjun. Ei liity käyrien vaihtoon, vaan väriin :oops: Tänään laittelin tuoreet öljyt koneeseen (softail-08) vierittelin pyörän ulos pimeään ja laitoin tulille, annoin käydä tyhjäkäynnillä n.10 min, jonka jälkeen tarkoitus ajaa talliin.
Huomasin kauhukseni että pakokäyrät hehkuu punasena! Mitä v.....a!
Lämpötila ulkona -1C ja putket hehkuu, perkele!

Noista aiemmissa vastauksista päätellen asia on näin, mutta. Onko näitä ns. "ohitushärdellijohtoja" asenneltu ja onko niistä apuja, tuli vaan mieleen.
Mopo on ilmeisen vakio pl. SE: n sliparit, ei mitään tietoa muista "virityksistä"tahi hengitysmuutoksista. Penkin alla ei ainakaan näy mitään ylim. ruiskubokseja ym jälkiasennusta.
Toimii kyllä muuten suht hyvin, mitä nyt hiukan paukkuu putkissa, ainoa asia joka oudoksuttaa on lämpötilan noustua yli 25 C niin kuumaa konetta joutuu starttaamaan, joskus kolmekin kertaa ennen kuin suostuu heräämään.
Siis, onko mitään uutta auringon alla :?:
Softail -08
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Minkä väriset on tulpat? Voihan se käydä laihalla jo pelkällä pönttöjen vaiholla.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä käyrät voi punastua ilman sen kummempaa syytä, jos noin pitkään käyttää paikallaan.
Päivällä sitä ei vaan huomaa suojapeltien takaa.
Ajossa ilmavirta jäähdyttää myös putkistoa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Onslow
Viestit: 37
Liittynyt: 21:39 14.09.2005.
Paikkakunta: P-Häme

Re: käyrien vaihto

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Tulppia en ole vielä kattonu. Mutta tuosta ilmanputsarista sen verran, että tuolla ylempänä maininta siellä olevasta läpästä, missähän lienee?
Omassa mopetissa siellä näy muuta kun kaasuläppä.

Imusarjan kyljessä joku kotitekoisen oloinen "johtosolmu" jossa joku teipattu mötikkä kiinnitetty nippusiteellä imusarjaan. Oisko kenelläkään edes haisua moisesta virityksestä?

Vähänlaisesti tietoa näistä, kun ei ole nähnyt aivan tehdaskuosissa olevia, tai sitten tämä on sellainen.
Pakopuolella on kyllä läpykkä toiminnassa, mutta noilla putkilla ääniin ei kyllä mielestäni ole mitään vaikutusta.
Softail -08
Vastaa Viestiin