AKE:n ajatuksia. Runkomuutokset.

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Leader Dog
Viestit: 87
Liittynyt: 18:35 07.04.2006.
Paikkakunta: South of Finland

AKE:n ajatuksia. Runkomuutokset.

Viesti Kirjoittaja Leader Dog »

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article352846.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut smuige, 21:21 06.12.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: otsikkoa muokattu
Avatar
juba
Viestit: 140
Liittynyt: 17:43 13.06.2007.
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja juba »

Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tässä tuo teksti AKE sivulta ja linkki
http://www.ake.fi/AKE/Tutkimus/Tutkimuk ... 7-2009.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
AKE kirjoitti:Tutkimuksia ja selvityksiä 7/2009

Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit muutoskatsastuksessa (pdf)
Panu Hava
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/C76D30C2 ... ksessa.pdf

Nykyinen moottoripyörien muutoskatsastusta käsittelevä asetus edellyttää tarvittaessa asiantuntijaselvitystä rakennemuutoksen lujuudesta ja hitsaustyöstä. Lainsäädäntö aiheuttaa paikoin tulkintavaikeuksia ja rajoitteita moottoripyöräharrastajille ja alan toimijoille. Asetus rajoittaa moottoripyörän geometriaa muun muassa akselivälin ja emäputken kulman osalta. Ajoneuvojen yksittäishyväksyntä ja rakenteen muuttaminen -raportin perusteella tämän työn tavoitteena oli tutkia erityisesti teräsputkirungon kestävyyttä sekä laatia runkomalleja, jotka voitaisiin hyväksyä yksinkertaisin menettelyin.

Moottoripyörien runkoja valmistetaan hitsaamalla seostamattomista teräksistä ja lämpökäsiteltävistä alumiini- ja terässeoksista. Runkojen muuntelu suoritetaan myös yleisesti hitsaamalla. Turvallisuuden kannalta tärkeiltä hitsausliitoksilta vaaditaan hyvää laatua, joka saavutetaan oikeilla hitsausparametreilla ja -suorituksella. Pätevöitynyt hitsaaja kykenee täyttämään seostamattoman teräksen hitsaukseen liittyvät laatukriteerit.

Hitsien laadun merkitystä moottoripyörän rungossa tutkittiin soveltamalla rajoitetun vahingon periaatetta. Vauriotapauksena mallinnettiin satunnaisen rungon hitsausliitoksen murtuminen eri kuormitustilanteissa elementtimenetelmää hyödyntäen. Chopper-tyyppisten moottoripyörien runkojen todettiin olevan osittain vauriosietoisia. Työssä tunnistettiin rungon kriittiset hitsausliitokset, jotka tyypillisesti sijaitsevat emä- ja vaakaputken alueilla. Lisäksi yhdessä rungossa myös kehtoputket todettiin kriittisiksi.

Moottoripyörien runkojen kriittisiä hitsausliitoksia tarkasteltiin väsymisen kannalta. Kriittisten alueiden hitsausliitosten väsymiskestävyyttä vertailtiin soveltamalla tehollista lovijännitystä oletetulla kuormituksella. Tulosten perusteella muunneltu moottoripyörän runko voi olla alkuperäisrunkoa kestävämpi tai heikompi. Moottoripyörän akseliväli tai emäputken kulma eivät määrää kestävyyttä, vaan rakenteen yksityiskohtainen suunnittelu. Kriittisten liitosten väsymiskestävyyksissä havaittiin merkittäviä eroja eri mallien välillä.

Muutoskatsastuksen tueksi muodostettiin mallikirjasto tyypillisistä runkomuutoksista. Mallikirjasto sisältää tarkastellut kolme runkoa sekä näiden kriittiset alueet ja mitat. Kriittisten alueiden hitsaamiseen ehdotetaan vaadittavaksi pätevöitynyttä hitsaajaa.

Muutoskatsastuksen tueksi muodostettiin mallikirjasto tyypillisistä runkomuu-toksista. Mallikirjasto sisältää tarkastellut kolme runkoa sekä näiden kriittiset alueet ja mitat. Kriittisten alueiden hitsaamiseen ehdotetaan vaadittavaksi pä-tevöitynyttä hitsaajaa.
juu, tuo lainaus on suo-raan AKEn omil-ta sivuil-ta :wink:

Tuon kirjoitetun perusteella saattavat alkaa vaatimaan hitsari- ja hitsaustapatodistuksia...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Jugi
Viestit: 482
Liittynyt: 13:06 02.05.2002.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 13:35 12.05.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veteraani
Viestit: 49
Liittynyt: 14:37 03.04.2008.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Veteraani »

Ajaisitko pyörällä missä on MINUN hitsaama runko??? Minä en!

Mietitääs nyt vielä hiukan ennenkuin riehaantuminen alkaa. Ei rungon hitsauttaminen ammattilaisella ole kovinkaan suuri mutka matkassa. Mutta jos "hitsasin ihan itse" -runko katkeaa ajossa ja joku onneton vielä sattuu kuolemaan, niin rakentelun vapautuminen ottaa välittömästi takapakki noin kaksikymmentä vuotta. Vanhempi väki muistaa hyvin kuinka kävi "alkuperäisen" sopperilain kanssa kun "omatekoisella" ajettiin kuolemaan johtanut kolari.
Ei nyt pilata hyvin putkessa olevaa mahdollisuutta rakentaa itsensä näköisiä moottoripyöriä!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veteraani kirjoitti:Ajaisitko pyörällä missä on MINUN hitsaama runko??? Minä en!
Vanhempi väki muistaa hyvin kuinka kävi "alkuperäisen" sopperilain kanssa kun "omatekoisella" ajettiin kuolemaan johtanut kolari.
No kyllä minun pitää myöntää, etten itsekään ajaisi itse hitsaamallani rungolla :oops: :oops:

Mutta kerrohan vähän tarkemmin tuosta tilanteesta takavuosina meille, jotka emme tiedä asiasta mitään. Henkilöistä ei kannata puhua tietenkään mitään, mutta mikä rakenne petti ja miten ja mitä tapahtui.

Tällainen tieto ei olisi vanhojen ikävien asioiden turhaa kaivelua, vaan varmasti paikallaan varoittavana esimerkkinä niin kauan, kuin sinä ja minä saamme itse hitsata :wink:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Cromfel
Viestit: 109
Liittynyt: 20:44 28.09.2009.
Paikkakunta: Tampere

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Cromfel »

Asiallista ja järkeenkäypää tekstiä, kyllä tuo luokkien hitsaaminen kuitenkin on niin helppo nykyään järjestää että ei todellakaan maalima siihen kaadu. Ja kuten yllä oleva herra asian totesi, kyseessä kuitenkin pieni paha siihen nähden että runkomuutoksia tekee hitsarit joilla ei ole mitään käsitystä saumojensa laadusta. Kuonalla kasassa olevalla pyörällä ajelu tuskin houkuttaa ketään. Vaihtoehtona kun voisiolla että jokaisesta muutetusta rungosta pitäisi teettää kalliita lujuus (FEM) analyysejä
Hauskanpito ilman harlikkaa on teeskentelyä!
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Jugi kirjoitti:...Toivotaan, että MMAF saa tämänkin järjettömän vaatimuksen kaadettua.
MMAF taitaa jo olla asiassa niskan päällä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1167.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Muutenkin kannattaa ottaa ne kukkahatut päästä ja lopettaa jeesustelu. Veikkaisin että 99.9% niistä hitsaushommista jotka tulisivat tien päällä pettämään eivät ikinä näe katsastuskonttoria. Niinpä ne voivat ihan yhtä hyvin pettää vaikka muutoskatsastuksessa vaadittaisiin mitä. Ei kukaan vie sellaisia saumoja konttorille.

Luokkien vaatijoille sen verran että ottakaapa selville vähän mitä luokkahitsarilta vaaditaan. Ensinnäkin niitä luokkia on aivan vitusti eri hitsi-, materiaali- ja sovellustyypeille. Siksi toisekseen voimassa oleva luokka edellyttää että TYÖNANTAJA kirjoittaa kuuden kuukauden välein todistuksen siitä että ko. henkilö on tehnyt luokkien edellyttämää hitsaustyötä.

Eli ihan tuulesta temmattu koko luokkavaatimus. Kuten MMAF:n artikkelista voi lukea, ei luokkia tänä päivänä vaadita kuin lentokone- ja paineastiateollisuudessa. Prätkien rakentelu ei nyt ihan niin vakavaa hommaa ole. Tuollainen luokkavaatimus vaan syrjäyttäisi kaikki hitsaustaitoiset harrastajat pois runkomuutosten parista. Ei sellainen vetele. Jos kymmenien vuosien aikana on tapahtunut yksi kuolemaan johtanut onnettomuus jossa oletetaan että se on johtunut itse hitsatun sauman pettämisestä niin kyllä prosentti on aika hyvä - tieliikenteessä kuolee joka vuosi kymmenkertaisia määriä vakiolaitteilla ajavia.

Tsemppiä MMAF:lle!
jussi
Viestit: 742
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja jussi »

Asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin mitä veteraani kertoo. Mutta onneksi tämä ilmeisesti oli vasta AKE:n teettämän ja maksaman tutkimuksen julkaisu. Kuten Jugi toteaa, kyllä rakentaminen pirun paljon vaikeutuu jos luokkahitsarin papereita aletaan runkomuutoksen tekijältä vaatia. Ei niitä ole edes ammatikseen runkoja tai runkomuutoksia tekevillä pajoilla. Mutta ei kannata vielä hermostua, tilannetta seurataan, tutkimuksen analysointia jatketaan ja jatkotutkimuksia tehdään. Tuolta MMAF:n taululta lisätietoa.
Life Member
Avatar
SFCustom
Viestit: 2
Liittynyt: 13:41 18.02.2009.
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja SFCustom »

Olen sitä mieltä että AINA kuin tekee runko muutoksia niin se kuuluisi tehdä ammattihitsarilla jolla on kyseiset pätevyydet hitsaukselle. Tässäkin on yksi pulma koska hitsausluokkia on todella paljon, on eri materiaaleille, asenoille sekä hitsausmenetelmille. Tänäpäivänä tulee vastaan runkoja jotka ovat muutettuja ja hitsaus on tehty väärin esim. valukappaleiden muutoksia jotka ovat haljeneet lämpötila ja hitsausjännityksen johdosta.

Ei kukaan halua rakentaa itseleen kuoleman loukkun joka hajoa atomeiksi, vaan toimivan pitkäikäisen pyörän joka ei hajoa vaikka sitä kuinka rääkää.

Olen sitä mieltä että nytt kuin rankentelu on mennyt parempaan suntaan säänöksien kohdalla sekä myös virkamiehien taholta ja asenteelta. Niin vaatimus hitsauspätevyydestä on vaan meille kaikille turvallisuutta edistävä parranus, eikä mikään vi**uilu.

Martin Grön
SFC
snowflakecustoms.blogspot.com
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Entäs me kaikki jotka osaamme hitsata mutta ei ole luokkia? Ei niiden hankkiminen ihan tosta noin vaan käy - ja voimassaolo edellyttäisi että tekisimme sitä hommaa työksemme. Käypä tekemässä kierros Suomen pajoilla joissa tehdään asiakkaalle runkomuutoksia tilauksesta - monellako on voimassaolevat luokat? Taitaa olla aika hiljaista.

En väitä etteikö hitsisaumoja pitäisi kontrolloida mutta luokkavaatimus on ihan stetsonista heitetty juttu.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Mites sitten jos sen sauman vetää robotti? Nuo laitteet alkaa olla aikas päteviä kun robotti valvoo toista robottia että hitsaus on ok? Mites tää asia. :mrgreen: :mrgreen:

Tuossa kun olen paljon tekemisissä noiden konepajojen kanssa teräsrakenteiden vuoksi ja kyselen noita luokkahitsareita niin aika vähän niitä loppujen lopuksi on. Puikkohitsauspuolella on paineastioden rakentelijoissa ja MicMac hitsaajissa. Tig-hitsaajat tahtoo olla erikoistuneet vain painehommissa jaloteräksille. Tästä voidaan spekuloida vaikka kuinka paljon mutta väitän että hitsaajan ak linjan käynyt henkilö joka on tehnyt hitsaustyötä esim konepajassa vaikka 2v on riittävä pätevä hitsailemaan nuo rungot. Samoin jos on verstasta pyörittänyt vuosia. Lähinnä mielestäni olosuhteet, puhtaus ja oikeat lisäaineet suojakaasauineen ratkaisee hitsauksen kestävyyden kun tuo mainitsemani pätevyys täyttyy.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja smuige »

SFCustom kirjoitti: Tänäpäivänä tulee vastaan runkoja jotka ovat muutettuja ja hitsaus on tehty väärin esim. valukappaleiden muutoksia jotka ovat haljeneet lämpötila ja hitsausjännityksen johdosta.

Martin Grön
SFC
Eikös ainakin alkuperäisissä Harrikoissa ole nuo valukappaleet hitsattavaa valuterästä?
Näin olen antanut asiasta tietävien kertoa itselleni.

Miten oli ne Edlund ja Aaron rungot? Valurautaa vai hitsattavaa valuterästä?

Näin muistelen, että jo 70- ja 80-luvulla sai tehdä runkoihin korjaushitsauksia jos oli konttorin hyväksymä hitsaaja. Silloin taidettiin korjauttaa runkoja mm. mopojen valmistajilla (Suomessa oli vielä silloin valmistusta)

Hyvä, että MMAF ja Teemu toimivat ja selventävät asiaa! :wink:
MMAF kirjoitti:Jäitä hattuun - tässä faktat

Korostettakoon, että toistaiseksi hitsarin pätevyyttä ei vaadita sen paremmin nykyisessä laissa kuin AKE:n ohjeissakaan. Myöskään notifioiduissa APU II-pykälissä hitsarin pätevyyttä ei vaadita. Asiassa on kyse vasta tutkimuksesta, jonka AKE on tilannut ja julkaissut - ei mistään muusta.
...
Ennen kuin tutkimustulokset on venymäliuskakokeilla validoitu, asiasta ei ole viisasta enempää spekuloida. Toistaiseksi mennään vanhan lain mukaan ja kun lisätietoa saadaan, ilmoitellaan siitä hetimiten. Jaamme mm. lentolehtisiä ja valtaamme yleisradion.
Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Cromfel kirjoitti:Asiallista ja järkeenkäypää tekstiä, kyllä tuo luokkien hitsaaminen kuitenkin on niin helppo nykyään järjestää että ei todellakaan maalima siihen kaadu(FEM) analyysejä
Joo, parin viikon kurssi arkipäivinä maksaa muutaman tonnin AEL:ssä.
On voimassa muutaman vuoden, mutta puolen vuoden välein yrityksen, jossa henkilö on hitsarina, hitsausvastaavan on kirjoitettava todistus, että henkilö on toistuvasti hitsannut pätevyyden vaatia saumoja. Jos ei ole, homma vanhenee. Eli jos teet työksesi jotain muuta kun hitsaat, on melko lyhytikäinen ilo.

Toisille hitsaaminen on helppoo. Toisille kiiltävien osien kiinnittäminen on helppoo. Toisille asioista, mistä ei mitään tiedä, spekulointi on helppoo. Ja joillekin mikää ei oo helppoo.
Avatar
SFCustom
Viestit: 2
Liittynyt: 13:41 18.02.2009.
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: AKE:n ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja SFCustom »

Valuteräskappalet ovat hitsattavia hd rungoissa sekä svenskien rungoissa / valukappaleissa, se on totta mutta kyllä sinä pitää olla tietoinen että miten hitsaus tehdään jos muutat valukappaleen että saadan kestävä hitsaus. Hitsauksessa on hoimiotava monta tekijää. Kyllä sen opii kuin tekee vaan, ja on monta hyviä hitsareita jolla ei ole luokkia mutta paljon tieto / taitoa hitsauksesta.

Eikö tässä ole kyse kaikkien edun mukaan että saadan turvallisia ja hyvin tehtyjä pyöriä liikenteesen oli kuka, miten tai missä tehty?

Martin
SFC
snowflakecustoms.blogspot.com
Vastaa Viestiin