Jarrunesteen vaihto
Re: Jarrunesteen vaihto
Minkä vuotinen tuo Vepin Kingi on? Muistaakseni 2006 mallivuonna siirryttiin DOT 4 jarrunesteisiin. Sitä ennen oli käytössä silikoonipohjaset (DOT 5).
H-D Softail Custom 1998
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Re: Jarrunesteen vaihto
Lainaus toisesta topikista:Joe Cool kirjoitti:Duoda duoda,
Onkos jollain ollut oikeasti todistettavia ongelmia jarrunesteiden vaihdon laiminlyönnistä? Itse olen ajanut eri autoilla ja pyörillä vasta reilut 30 vuotta, enkä ole kokemattomuuttani tajunut vaihtaa yhteenkään ajopeliin jarrunesteitä kertaakaan Muuta kuin jarruremonttien yhteydessä sen mikä on tarpeen.
Tämän perusteella en nyt ihan hirveästi stressaisi pyörän nesteidenkään kanssa ... mutta kumotkaa toki ja kertokaa kokemuksia, joissa tämä nesteiden vaihtamattomuus on tuonut ongelmia
Normaalikäytössä tuskin ongelmia paljon ilmeneekään, jossain kovassa jarrutuksessa saattaa vanha neste keittää ja jarrut kadota. Mutta kannattaako silti paukutella henkseleitään sillä ettei ole ikinä nesteitä vaihtanut? Kyseessä on aika helppo ja ennenkaikkea halpa homma ja henkivakuutus, sekä autossa että mopossa. Miksei sitä tekisi samalla kuin muutakin huoltoa?DOT5 on silikoninestettä. Seos on kehitetty nimen omaan se huomioiden, ettei jarrunesteellä olisi taipumusta kerätä vettä itseensä. DOT5 säilyy vuosia käyttökunnossa, kunhan jarrujärjestelmä on muuten kunnossa (tiivis).
DOT3, DOT4 ja DOT5.1 ovat kaikki samasta aineesta, glygolista rakenneltuja. Ja tällä liemellä (valittu aikoinaan vähiten huono aine, joka on vettä korkeammalla kiehumispisteellä) on taipumus kerätä vettä. Kun vettä on tarpeeksi, alkaa järjestelmä korrrodoitua (ruostua) sisältä päin. Siksi liemet on vaihdettava (ai, kun muistaisi - autossakin) säännöllisesti.
Vedenkertymä DOT3-5.1 nesteessä alentaa kiehumispistettä. Ja kun jarruneste kiehahtaa (yleensä työsylinterissä) yhdessäkin pisteessä järjestelmää, syntyy samalla kokoonpuristuvaa kaasua. Ja sitten ei ole tilapäisesti jarruja lainkaan. Kahva tai pedaali menee vaivatta pohjaan.
Aika outo välikommentti yleensä asialliselta Joe Coolilta...
Re: Jarrunesteen vaihto
Niin, eihän ne ongelmat tulekaan normaalikäytössä vaan vasta siinä vaiheessa kun huomaat että kolmion takaa tulee kymppipyörä eikä näe että sinä tulet sieltä etuajo-oikeutettua väylää. Normaalisti jarrut eivät lämpene niin paljon että nesteessä oleva vesi kiehahtaisi mutta siinä vaiheessa kun seisot molemmat jalat polkimella niin ...
Re: Jarrunesteen vaihto
No niin nesteet on nyt vaihdettu. Eikä mitään mullistavaa tapahtunut toki aluksi sekoitin Smuigen ohjeen mukaisesti nesteet lasipurkissa varmistaakseen asian,mutta hyvin sekottui keskenään väri muuttui vihertäväksi.Taidapa olla samaamieltä Race-acen kanssa,että väri muuttuu ajan kanssa lilasta kellertäväksi vai onko muilla erillaisia kokemuksia asiasta?
Teimpä toisenkin kokeen. Kaadoin keskenään tuoretta Dot4 ja Dot5 siinä tapahtui silleen,että ihan kuin ne hylkis toisiaan ja jonkun ajan kuluttua siihen ilmestyi hopeanharmaa pinta.
Muistaakseni 2005 vuotisesta ylöspäin ne alkoi käyttää Dot4 voin kyllä olla väärässä?
Minulla on -99 Kingi
Teimpä toisenkin kokeen. Kaadoin keskenään tuoretta Dot4 ja Dot5 siinä tapahtui silleen,että ihan kuin ne hylkis toisiaan ja jonkun ajan kuluttua siihen ilmestyi hopeanharmaa pinta.
Muistaakseni 2005 vuotisesta ylöspäin ne alkoi käyttää Dot4 voin kyllä olla väärässä?
Minulla on -99 Kingi
FLHR -99
Re: Jarrunesteen vaihto
juu monesti ei tule vaihdettua ennenkuin tulee ongelmia...
monesti kun sylinteri jumittaa niin silloin vasta vaihdetaan nestettä ja useimmiten vain ilmataan...
ihan tosielämän legenda on naapurini yksin asuva mummeli
tänä kesällä osti uutta autoa ja toiselle naapurille myi vanhan opel corsan jolla oli 12vuotta ajanut ja uutena sen ostanut
tämä ostaja naapuri kysyi sitten että millos on öljyt viimeksi vaihdettu
mummo ihmetteli että tottakai ne silloin takuu huollossa vaihdettiin
eli oli 10vuotta samoilla öljyillä ajanut
eikä tämä mummo autoaan seisota vaan kilometrejä oli mittarissä lähes 200 tonnia vauhtiakin tuntuu mummolla löytyvän kun keuruuntiellä näkee monesti ohittelevankin
kuulemma vain toinen etujarru toimi... muut oli jumissa
eikä ollut "autoa" katsastanut kuin silloi uutena ja parin vuoden ikäisenä
oli kuitenkin nesteitä ja öljyjä tarkistellut ja lisäillyt tarvittaessa
monesti kun sylinteri jumittaa niin silloin vasta vaihdetaan nestettä ja useimmiten vain ilmataan...
ihan tosielämän legenda on naapurini yksin asuva mummeli
tänä kesällä osti uutta autoa ja toiselle naapurille myi vanhan opel corsan jolla oli 12vuotta ajanut ja uutena sen ostanut
tämä ostaja naapuri kysyi sitten että millos on öljyt viimeksi vaihdettu
mummo ihmetteli että tottakai ne silloin takuu huollossa vaihdettiin
eli oli 10vuotta samoilla öljyillä ajanut
eikä tämä mummo autoaan seisota vaan kilometrejä oli mittarissä lähes 200 tonnia vauhtiakin tuntuu mummolla löytyvän kun keuruuntiellä näkee monesti ohittelevankin
kuulemma vain toinen etujarru toimi... muut oli jumissa
eikä ollut "autoa" katsastanut kuin silloi uutena ja parin vuoden ikäisenä
oli kuitenkin nesteitä ja öljyjä tarkistellut ja lisäillyt tarvittaessa
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: Jarrunesteen vaihto
Saman ilmiön saattaa huomata myös vähän kovemmassa mutkatieajelussa... Paljon kovia jarrutuksia lyhyeen aikaväliin, niin johan se jarrukahva osuu tankoon. (Kokemusta on...) Eli kun alkaa nesteet kuumeta, alkavat myös kumijarruletkut laajenemaan ja kohta ei enää ole painetta letkuissa. Tähän tosin on halvahko apu, eli teräspunosjarruletkut.Mr.Hyde kirjoitti:Niin, eihän ne ongelmat tulekaan normaalikäytössä vaan vasta siinä vaiheessa kun huomaat että kolmion takaa tulee kymppipyörä eikä näe että sinä tulet sieltä etuajo-oikeutettua väylää. Normaalisti jarrut eivät lämpene niin paljon että nesteessä oleva vesi kiehahtaisi mutta siinä vaiheessa kun seisot molemmat jalat polkimella niin ...
Saattoi tosiaan olla, että HD siirtyi jo 2005 DOT 4:seen. Asiasta on ollut ennenkin täällä juttua, mutta en muista miten oli...
H-D Softail Custom 1998
Re: Jarrunesteen vaihto
vepi kirjoitti:No niin nesteet on nyt vaihdettu. Eikä mitään mullistavaa tapahtunut toki aluksi sekoitin Smuigen ohjeen mukaisesti nesteet lasipurkissa varmistaakseen asian,mutta hyvin sekottui keskenään väri muuttui vihertäväksi.Taidapa olla samaamieltä Race-acen kanssa,että väri muuttuu ajan kanssa lilasta kellertäväksi vai onko muilla erillaisia kokemuksia asiasta?
Teimpä toisenkin kokeen. Kaadoin keskenään tuoretta Dot4 ja Dot5 siinä tapahtui silleen,että ihan kuin ne hylkis toisiaan ja jonkun ajan kuluttua siihen ilmestyi hopeanharmaa pinta.
Muistaakseni 2005 vuotisesta ylöspäin ne alkoi käyttää Dot4 voin kyllä olla väärässä?
Minulla on -99 Kingi
olisiko tuo värin vaihtuminen merkkinä siitä että olisi aika vaihtaa nesteet?
vai kuinka nopeasti se väri muuttuu...
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: Jarrunesteen vaihto
En tietenkään ketään yllytä laiminlyömään mitään huoltoa enkä etenkään turvallisuuteen vaikuttavia aineiden ja osien vaihtoja. Tiedän toki tuon syyn, miksi niitä pitäisi vaihtaa.
Normaalikäytössä pyörässä mielestäni rengas kyllä antaa ennemmin periksi, kuin jarruneste ja renkaiden kunto ja ilmanpaine on suurempi turvallisuustekijä, kun jarrunesteen kunto.
On minullakin kerran alkanut jarruneste kiehua. Tapahtui 6-7 vuotta sitten helteisenä päivänä Ahvenistolla '66 Mustangilla. Ajoin rataa 2 kierrosta ja jarruja tuli käytettyä riittävästi Kolmannella kierroksella sinne alamäkeen suolenkin mutkaan mennessä jarrupolkimesta tuli kimmoisa pumppu. Poljin ei siis painunut pohjaan, mutta tuntuma hävisi täysin ja pumppailemalla vauhti kyllä hiljeni. Ajelin varovaisemmin loppukierroksen varikolle ja jarruntuntuma ei vielä palautunut.
Varikolla nousin autosta ja katsoin kun levyt hehkuivat punaisina ja koko etujarrusysteemi savusi. Samantien kokeneempi kaverini käski äkkiä takaisin radalle ja ajamaan ilman jarruja, ettei lehahda koko komeus tuleen. Vedin kierroksen sopivalla nopeudella jarruitta, ainoastaan siellä suolenkin alamäen mutkassa oli pakko hieman kokeilla ja jarrut alkoivat jo palautua. Toisella kierroksella samassa paikassa jarrut toimivat jo normaalisti. Kolmas rauhallinen jäähdyttelykierros ja sitten takaisin varikolle ja savua eikä punahehkua enää ollut ja jarrutuntuma oli normaali. Selvisin säikähdyksellä ja jäähdyttelyllä.
Eli pitää olla kyllä aikamoinen jarrutus liikenteessä, jos se vastaa 2,5 kierrosta Ahvenistolla Silloin ei välttämättä liikuta enää lain sallimilla nopeuksilla. Vuoristoreitillä tällainen tilanne voi kyllä hyvinkin tulla vastaan, jos on jonoa eikä malta moottorilla jarrutella.
En paukuttele henkseleitä huoltojen laiminlyönneillä - vaihtakaa ihmeessä se neste ja kaikki muukin huolto-ohjelman mukaan Mutta väitän, että suomalaisessa liikenteessä löytyy varmaankin sata vaarallisempaa asiaa, kuin pari kolme vuotta tai 50-100 000 km vanhaksi päässyt jarruneste - ei siis jarrunestepaniikkia
Edit - seuraava lisäys ja virheiden korjauksia.
Tuo letkujen periksi antaminen mutkatiejossa pitää epäilemättä paikkansa ja varmasti minullakin tuossa Ahveniston tarinassa olivat myös letkut aika pulleina - niitä ei vaan päässyt näkemään. Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, tuliko se kimmoisuus enemmän pullistuvista letkuista vai höyrystyvästä vedestä - veikkaisin melkeinpä enemmän osuutta noille letkuille tarkemmin ajatellen ...
Normaalikäytössä pyörässä mielestäni rengas kyllä antaa ennemmin periksi, kuin jarruneste ja renkaiden kunto ja ilmanpaine on suurempi turvallisuustekijä, kun jarrunesteen kunto.
On minullakin kerran alkanut jarruneste kiehua. Tapahtui 6-7 vuotta sitten helteisenä päivänä Ahvenistolla '66 Mustangilla. Ajoin rataa 2 kierrosta ja jarruja tuli käytettyä riittävästi Kolmannella kierroksella sinne alamäkeen suolenkin mutkaan mennessä jarrupolkimesta tuli kimmoisa pumppu. Poljin ei siis painunut pohjaan, mutta tuntuma hävisi täysin ja pumppailemalla vauhti kyllä hiljeni. Ajelin varovaisemmin loppukierroksen varikolle ja jarruntuntuma ei vielä palautunut.
Varikolla nousin autosta ja katsoin kun levyt hehkuivat punaisina ja koko etujarrusysteemi savusi. Samantien kokeneempi kaverini käski äkkiä takaisin radalle ja ajamaan ilman jarruja, ettei lehahda koko komeus tuleen. Vedin kierroksen sopivalla nopeudella jarruitta, ainoastaan siellä suolenkin alamäen mutkassa oli pakko hieman kokeilla ja jarrut alkoivat jo palautua. Toisella kierroksella samassa paikassa jarrut toimivat jo normaalisti. Kolmas rauhallinen jäähdyttelykierros ja sitten takaisin varikolle ja savua eikä punahehkua enää ollut ja jarrutuntuma oli normaali. Selvisin säikähdyksellä ja jäähdyttelyllä.
Eli pitää olla kyllä aikamoinen jarrutus liikenteessä, jos se vastaa 2,5 kierrosta Ahvenistolla Silloin ei välttämättä liikuta enää lain sallimilla nopeuksilla. Vuoristoreitillä tällainen tilanne voi kyllä hyvinkin tulla vastaan, jos on jonoa eikä malta moottorilla jarrutella.
En paukuttele henkseleitä huoltojen laiminlyönneillä - vaihtakaa ihmeessä se neste ja kaikki muukin huolto-ohjelman mukaan Mutta väitän, että suomalaisessa liikenteessä löytyy varmaankin sata vaarallisempaa asiaa, kuin pari kolme vuotta tai 50-100 000 km vanhaksi päässyt jarruneste - ei siis jarrunestepaniikkia
Edit - seuraava lisäys ja virheiden korjauksia.
Tuo letkujen periksi antaminen mutkatiejossa pitää epäilemättä paikkansa ja varmasti minullakin tuossa Ahveniston tarinassa olivat myös letkut aika pulleina - niitä ei vaan päässyt näkemään. Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, tuliko se kimmoisuus enemmän pullistuvista letkuista vai höyrystyvästä vedestä - veikkaisin melkeinpä enemmän osuutta noille letkuille tarkemmin ajatellen ...
Viimeksi muokannut Joe Cool, 16:44 12.11.2009.. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Jarrunesteen vaihto
Ilmeisesti aika nopeasti väri vaihtuu,mutta pitääpä tarkastaa pyörän nesteen väri ihan mielenkiinnon vuoksi keväällä ennen ajokauttaRace-Ace kirjoitti:Mulla ainakiin muijan pyörässä jarrunesteen DOT5 väri vaihtu talven aikana lilasta keltaiseksi.
Epäilin itsekiin että mitä sinne edellisellä kerralla olin laittanut ja purkkia piti oikein katsoa.
Purkissa oleva saman ikäinen jarruneste oli kuitenkiin edelleen lilan väristä.
En tiedä hyödyttikö tämä mitään koska ei voi varmaksi tietää mitä edellinen jarrunesteen laittaja
on sinne laittanut.
-AnA-
Viimeksi muokannut vepi, 17:53 12.11.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FLHR -99
Re: Jarrunesteen vaihto
Tämä on tärkeä asia pyörällä, pienikin paineen häviäminen aiheuttaa tuon nopeasti. Autolla se ei ole niin kriittistä ja pienestä kiinni.SenioRR kirjoitti: Paljon kovia jarrutuksia lyhyeen aikaväliin, niin johan se jarrukahva osuu tankoon
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Jarrunesteen vaihto
Silikonipohjaista dot 5 löytyy esim Raskoneelta,on Sisun nestettä,sinistä ja täysin juomakelpoista myös!!(on kokeiltu) 22? purkki(0,3 L)
Re: Jarrunesteen vaihto
Tuo nesteen vaihto ei välttämättä tarvitse olla täydellinen, eli vaihdon voi tehdä niin että imee vaikka lääkeruiskulla säiliön tyhjäksi. Sitten uutta nestettä säiliö täyteen ja vähän pumpaamista... jos neste saa "väriä" toistetaan operaatio. Näin välttyy "pelätyltä" ilmaamis operaatiolta.
Tällä konstilla lähes koko nestemäärä vaihtuu ilman suurempaa vaivaa, voi käyttää myös autossa
Tietenkin etukäteen täytyy tietää/kokeilla että nesteet ovat yhteensopivat.
Tällä konstilla lähes koko nestemäärä vaihtuu ilman suurempaa vaivaa, voi käyttää myös autossa
Tietenkin etukäteen täytyy tietää/kokeilla että nesteet ovat yhteensopivat.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Jarrunesteen vaihto
Aika samanhintaista kuin missä tahansa HD-tarvikkeita myyvässä liikkeessä...hemis kirjoitti:Silikonipohjaista dot 5 löytyy esim Raskoneelta,on Sisun nestettä,sinistä ja täysin juomakelpoista myös!!(on kokeiltu) 22? purkki(0,3 L)
Re: Jarrunesteen vaihto
Biltemasta saa 14,- eurolla jarrunestetesterin millä voi mitata onko nesteessä liikaa vettä, ts. pitäisikö se vaihtaa.
LIFEMEMBER
Re: Jarrunesteen vaihto
Sekoon tähänkin ja vastaan, on ollu. Faijan -39 Chevroletin jarrut puolsi aina alkukesästä ihan helvetisti. Ja kunpaan suuntaan hyvänsä. Ongelma oli veden kerääntyminen painavampana työsylintereihin, eli pyörille.Joe Cool kirjoitti:Duoda duoda,
Onkos jollain ollut oikeasti todistettavia ongelmia jarrunesteiden vaihdon laiminlyönnistä? Itse olen ajanut eri autoilla ja pyörillä vasta reilut 30 vuotta, enkä ole kokemattomuuttani tajunut vaihtaa yhteenkään ajopeliin jarrunesteitä kertaakaan Muuta kuin jarruremonttien yhteydessä sen mikä on tarpeen.
Vesi tietysti alko jarrutettaessa kiehumaan helposti, tai jotain. Mutta talven aikana sitä kondensoitui yllättävän paljon järjestelmään. Vaikka fiude seisoi lämpimässä sisätilassa. Siihen jeesas aina nesteiden vaihto.
Kun kakskyt vuotta sitten vaihdoin siihen silikoninesteet, eli dot 5, ongelmat loppu kertaheitolla, enkä oo nesteitä sen jälkeen vaihtanut. Sen jälkeen en ole harrastevehkeissä muuta kun dot 5 käyttänyt, enkä käytä. Ratakilpureita ei mulla oo, eikä tuu, mutta niihin se taitaa olla vähän huonoa, kun on kuulemma sen kiehumispiste matalampi kun dot4 tai dot 5.1