Sportster ja sen pissihätä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Oz »

2000 vuoden evo Sportster, ajettu vähän vajaa 50k. Yllättäen takapytyn alatiiviste vuotaa. Mutta, kertokaapa pystyykö se vuotaa niin, että se sotkisi mopon koko mahan aina takarengasta myöden, vai saattaisiko vuoto tulla ennemminkin öljypumpulta. Kylmänä ei vuoda vaikka käyttelee kuinka kauan paikallaan, taas talven jälkeen kun heitti muutaman kilometrin lenkin, niin masu on ihan rasvassa ja pisaraa alla. Mitään selvää ei saa että mistä se tulee, letkut on vähän öljyssä, mutta niiden liitoskohdat ei niinkään. Syksyllä tirskui vähän tönärin juuresta, mutta luulin saaneeni sen tukkoon ja pikku pisaroinnin loppumaan, eipä se näyttänyt riittävän.

Superikin alkaa painaa päälle 22h työvuoroineen, ei ole hääviä sekään jos mopo on paskana. Osia on vielä maalattavana ja nyt sitten tuollaistakin selvitettävää. Töissä on kiirettä ja mopo on 70 km päässä, joten ihan nix nax ei siellä edestakaisin ehdi hyppäämäänkään. Olisi mukava tietää, jos esim pumpulla on jokin oletettava vuotopaikka, niin tietäisi pirun vähäiset aikansa käyttää oikein. Talven olen säälittävän pienessä komerossa tuon vehkeen eri kohtien kanssa ähissyt, mutta mikään ei liittynyt öljyyn tai sen kiertoon, paitsi tietysti itsestäänselvä öljynvaihto. Minua vituttaa harvoin, mutta nyt alkaa sitä tehdä. :cry:
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Harvemmin ne pumpusta vuotaa, ainakaan jos sitä ei ole räpelletty. Onko kyseessä 883 vai 1200? Isommat sportit saattavat myös huohottaa rajusti jolloin sotkua tulee. Kannattaa noiden öljyvuotojen kanssa aina muistaa että lämpimänä öljy on varsin notkeaa tavaraa ja etsii tiensä aina alimpaan kohtaan josta sitten putoaa maahan. Näin itse vuotokohdan hakeminen on vaikeaa - kannattaisi ehkä pestä koko laitos vahvalla liuottimella ja sitten käydä lenkillä ja tutkia vuodot ennen kuin koko kone on öljyssä.
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Oz »

1200 konversiohan tuo. Pitää hakea liuotinta ja ajella tunnin verran mopon luo, pestä, yrittää kuivata, ja tumpata serlaa joka paikkaan mihin onnistuu, katsotaan sitten mistä kostuu. Tuosta jo melkein maksaisi jollekulle joka sen superiin mennessä nippuaisi, kun oma aika on näin kortilla.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Eihän etuhihnapyörä ole päässyt hinkkaamaan paluuletkua puhki?

Tai eihän öljynsuodatin tai suodattimen jalka ole löysällä?

Kuinka edestä se moottori on märkä?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Oz »

Sieltä jostain pumpun liepeiltä se kosteus alkaa, taisi siinä pumpun edellä oleva poikittainen profiili rungossa olla etummaisin kohta joka oli märkänä. Letkut näyttivät kovasti ehjiltä, mutta tuplatarkastelen kyllä. Sen vain juuri sain nippuunkin, niin ei viitsisi taas putkia irroitella ja kaikkia, mutta jos ei muu auta ni sitte se on tehtävä ja purettava niin kauan kuin vika löytyy. Toivottavasti kaikki aika vaan ei menisi turhaan purkamiseen. Se takapytyn alatiiviste ainakin vuotaa, mutta vaikea uskoa että sieltä tuolla määrällä sylkisi...
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

Mulla oli -06 sportissa löystynyt öljypumpulta suodattimelle lähtevän letkun ja pumpun välinen yhdysnippa.
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Oz »

Reissusta kotiuduttu, olo on kuin voittajalla. Hemuli ounasteli oikein, että ylempää se vika löytyi ja öljy onnistui sieltä kautta sotkemaan koko mahan. Jännä homma tuo tuuli, kun saa sotkun menosuuntaankin noin pitkälle. Takapytyn imuventtiilin tönäriputken alatiiviste tällä kertaa, syksyllä oli samainen vika, mutta pakoventtiili. Viekkaasti öljyvana kierteli semmosia reittejä, ettei kyllä osannut vikaa arvata ilman totaalista buunausta, nyt muuten kiiltää moottori altakin. :) Siinä sitten koeajolla napsahti kevään ensimmäinen hyttynenkin pläsiin. Jos en olisi ripsilläni huomannut aurinkolasien takana pyörivää tuimaa viimaa, olisin voinut luulla herkistyväni onnesta. :D Oli se taas niin hieno tunne.

Kerrankin säikähdin hätiköidysti, loppu hyvin, kaikki hyvin. Pomoltakin sain ralliviikonlopun tänään pidemmäksi. Nyt vain enää loput osat maalauksesta, niin superi saa minun puolestani tulla.

PS: Blues Guitarin mainitsemaa nippaakin sain kiristää vaikkei vielä vuotanut, kiitokset siitäkin vinkistä.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja metallipää »

täälläkin suunnalla keskitytty vähentämään öljyvuotoja.
tossa oli öljypumppu ihan märkänä ja putsailtuaan huomasin että tuli öljynpaine anturin välistä.
ei meinannu hylsyä (yli tuuman) saada anturiin kun koneen kiinnityspultti tuli liian lähelle siihen.
dremelillä otin pari milliä pois ja kierreteippiä anturiin (jota ei aikasemmin ollu laitettu) ja takasi kiinni.
-01 FXDL
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Lainataan ketjua omaan ongelmaan liittyen.

Oma 2004 Sportster 1200 Custom hönkii lämmettyään öljytankin korkista öljyä ulos. Korkki on pop-up -tyylinen aftermarket korkki. Nyt kokeilussa teflonteipillä tiiviyden parantaminen.

Löytyykö muita mahdollisia selittäviä tekijöitä tuolle, kuin öljykorkin huono laatu/tiiviys?

Vuoto paikannettu juuri korkkiin, tankki ei näytä itsessään vuotavan.
Sportster 1200 Custom, 2004
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ethän ole täyttänyt turhan täyteen? Silläkin saa sotkun aikaiseksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:53 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Nyt siellä on juuri alaviivan tuntumassa öljyä. Vaihdoin öljyt eilen (ennen öljynvaihtoa oli myös sama ongelma) ja lisäsin öljyä ohjeiden mukaisesti. Koeajolla pyörä alkoi lähes heti sylkemään öljyä, mutta tänään vedin ruiskulla sieltä pois sen verran, että öljypinnan taso siirtyi alaviivalle. Sen jälkeen lyhyen matkan (25km) aikana öljyä ei kerennyt roiskua. Huomenna täytyy ajaa pidempi koelenkki ja kokeilla, auttoiko tuo todella.

Toisaalta heräsi epäilys siitä, että näyttääköhän tuo mittatikku varmasti oikein nuo ylä- ja ala-arvot... Pohdin myös, että kuuluuko tuon korkin myös olla "hengittävä" sillä tuo pop-up -systeemi on sen verran väljän näköinen, että sieltä kyllä lentää välistä varmasti jotain.

Kyseessä siis seuraavanlainen mittatikku : https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/907088 (juurikin tuo malli 7). Ainakin täysin identtisen näköinen.

Pystyisiköhän joku ystävällinen vastaavanlaisen pyörän omistava mittaamaan tönärillä etäisyyden tuosta orkkiskorkin alapinnasta vaikka mittatikun H ja L -kohtiin...
Sportster 1200 Custom, 2004
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se popup ei pitäisi olla yhteydessä öljyn kanssa.
Korkki kiristyy kiertämällä o-renkaan kanssa, pitäisi siis olla tiivis, eikä huohota korkista.
Olisko o-rengas liian ohut tai jotain....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
HeiTik
Viestit: 13
Liittynyt: 08:15 15.07.2018.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportster ja sen pissihätä

Viesti Kirjoittaja HeiTik »

Ongelmaan ratkaisu löytyi purkamalla öljykorkin popup-rakenne osiksi.

Lämpötila-anturin (metallinen tappi mittatikun sisällä) tiivisterengas oli huonossa kunnossa ja sen vaihtamalla öljyvuoto loppui. Tuolta mittatikusta oli siis suora "rööri" korkin yläosaan, jonne öljyä oli huonon tiivisteen (siis sen pienen, öljykorkkirakenteen sisällä olevan) vuoksi lentänyt. Tarpeeksi kauan kun öljyä tuonne popup-korkin väliin kasaantui, alkoi ajoviima sitä sieltä pikkuhiljaa levittää öljytankin kylkeä pitkin jokapaikkaan.

Tässä tapauksessa kyseessä ei siis ollut väljä o-rengas öljykorkin ulkoreunalla, vaan siellä korkin sisällä - lämpötila-anturin ja "mittatikun" välissä.

Sen korjattuani huomasin, että öljytankki meinaa alkaa hieman antautua saumoistaan. Huolellinen puhdistus ja korjaus sikamassalla, jospa tuo tämän kauden kestäisi ja öljyvuodot olisi nyt selätetty, ainakin hetkeksi... :D
Sportster 1200 Custom, 2004
Vastaa Viestiin