Shovelinruspia ja Evolainen

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Joskus kun mulla oli hydraulit sovelissa ja yksi ei oikein pitänyt paineita niin sitä kokeiltiin eri syvyyksissä. Eli ei se ihan satkun päälle ole.

Tosin se ei tuottanut tulosta joten laitettiin kovat konversiot. Tästä on jo 8.....9... vuotta.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo kiristämällä laitto toimii silloin, kun patruunoita ei ole tyhjennetty, eivätkä ne puristu kasaan.
Siinä pitää vaan sitten odotella, että patruunat painuvat kasaan, ennen kuin pyöräyttää moottoria. Sellainen varttitunti ainakin, ettei mäntä ota venttiileihin.
Jos tuolla lailla tekee tyhjillä patruunoilla, ei tarvi odotella.

Tyhjillä patruunoilla saattaa asennuksen jälkeen kolista kauankin, ennenkuin öljy menee kaikkiin nostimiin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Ja usein ne hydraulit jätetään pois kun paineet on mitä on. :D
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Vuppe kirjoitti: 08:10 29.06.2021. Ja usein ne hydraulit jätetään pois kun paineet on mitä on. :D
Mahtaako hydraulit painetta tarvita? Slantsix (Valiantin kutoskone) sai hydraulit viimeiselle vuosikymmenelleen, suunnilleen 80- etiäpäin. Lohkossa ei mun tietääkseni ole öljykanavia nostajille silloinkaan, vaan hydyt täyttyy yläkerrasta tulevan keinuvipuja ja tikkuja hyväksi käyttävän systeemin avulla. Hydraulithan voi täyttää myös ylemmästä reiästä, kuten mä Sporsteriin ne laittaessani ruiskulla täytän.

Mut jos öljyssä on kuplia elikkä laite sekoittaa ilmaa öljyyn, niin toivotonta on hydraulien toiminta silloin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Nostajapesissä on reijät että ylhäälä tuleva öljy pääsee jakopäähän. Kyllä ne hydraulit tietäälseni jonkinlaisen paineen vaatii. Tästä puhuin joskus hepun kanssa joka mun laitteita on parsinut.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Hydraulit täyttyvät öljyllä pikkuhiljaa siihen asti, kun välys poistuu.
Painetta ei tarvita kuin sen verran, että öljyä menee patruunoihin.
Patruuna toimii itsenäisesti, mutta kun kone ei käy, jää aina joku venttiili nostolle ja patruuna pikkuhiljaa vuotaa, jolloin taas seuraavassa käynnistyksessä pitää öljyä mennä lisää nostajaan.
Ainakin omassa evossa olen huomannut, että yli viikon hiljaisuuden jälkeen tarvii pitemmän starttauksen...olen ajatellut sen olevan juuri tuon, ettei nostolla olleet venttiilit avaudu aluksi kunnolla.
Alipainehana tietysti on, mutta kyllä kaasarissa aina sen verran on pensaa, että edes hörähtää.
moderattori

Romu rauhoittaa!
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Tuossa nuo vanhat säädöt.

Kuva

Kaikki 4 eripituiset.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Tällääs vielä kuva nostajista.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Minusta hyväkuntoiset ja laadukkaat.Kuva

Nämäkin vaikuttaa eri mittaisilta.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Voi olla että hydraulit jumii snadisti eikä jousi nosta niitä ihan ulos asti. Jos purat ne putsausta varten niin osia ei saa sotkea keskenään.

Ostin työkalun joka helpottaa rullien vaihtoo, porajigi ja akselin niittauskalu samassa paketissa, ens talvena vaihdan rempatut nostajat koneeseen.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Osat on uudenveroiset ja ei kulumaa. Joo jos on kuluneet niin ei kannata sotkea keskenään kun kaikki kuluu omalla tavallaan.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Kun ostin sovelin niin siinä oli hydraulit, olisko pyörä ollut mulla vuodenpari kun yksi nostaja alkoi ääntää. Ei auttanut putsaus/säätö. Saattoi hiljentyä parinkymmenen kilsan jälkeen mutta kun pysähtyi vartiksi niin taas kuului naputus. Sössön konversiot maksoi jotain nelisenkymppiä setti, sössön hydraulit satkun verran, kipale.
No siitä asti ollut kovat konversiot. :D

Ei mielestäni huono muutos, päinvastoin.
Nostajapesien öljykanavat on tulpattu ruuveilla, mutta helppo ne on poistaa ja vaihtaa kovat palat hydrauleihin jos niihin haluaa palata, tuskin niin tapahtuu.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä antaisin olla toimivat nostajat purkamatta ja laittaisin sellaisenaan paikalleen.
Säätö vaan tyhjäämättömien nostajien mallilla, jos patruunoihin ei kosketa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Joo, vaikka se purku tapahtuu vaan vetämällä palikat irti toisistaan.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Mie tyhjään öljyistä ja brake cleanerilla hyvin pesen ja tuhuuttelen ilmanpaineella.

Evo Väinö toimii hyvin Kuva

Gpz romuun tilasin jenkeistä uuden startin.
Vastaa Viestiin