Shovelinruspia ja Evolainen

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Shovelinruspia ja Evolainen. Aina jotain. Shoveliin tulee yläkertaremppa ja Evoa yritän saada ajoon. Tänään Hot Bikestä tuli kärkien pohja jousineen. Mie aattelin että ei siinä mitään ja mie tökkään sen paikalle ja lähden ajeleen. Ei oikein pläsähtänyt. Tunsin itseni tyhmäksi kun oli ajatellut että simppeli homma. Yhdessä välissä ajettelin että tänään kun otin koronarokotteen että nyt on joku köntti aivoissa kun en vain älyä. Kun yritti käynnistää niin potki vain takasin.

Kun tämä ei ole kärkisytkälle tehty niin hahloja pitää viilata että saa tarpeeksi myöhäiselle ja olisin pannut sen vanhan pohjalevyn mutta just kärkien ruuvista siinä oli mennyt jengut. No viilasin mallin mukaan hahloja mutta pyörä vain paukahteli. Pientä epätoivoa ja kävin juomassa sisällä limukkaa ja sitten meni vielä kattomaan että mikä vittu sitä vaivaa. Purin sen jousimötikän pois ja tietekki kärkien pohjalevyn ensin. Vertailin osia ja huomasin että vanha osa niin siitä oli tappi poikki. Ahaa? Kun pökkäsin uuden paikalle niin oli ajatellut että se on siinä. Mutta kun tappi oli vanhasta poikki niin taisipa uusi mennä väärälle kierrokselle. Ei ollut syttö kohalla vaikka kuin sääti ja sääti. Huomenna otan kampuran kuusioruuvin irti ja haen sieltä merkin niin eiköhän taas päästä ajeleen.

Jotkut sanoneet että sie olet aika mekaanikko mutta mie tiedän että en ole kovin lahjakas mutta mie olen vain niin pirusti värkännyt niin tyhmempikin oppii. :lol:Kuva
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Etupytty pitää syttyä sillä terävällä nokalla.
Pyöritä yläkuolokohtaan puristustahti ja säädä siihen aukeamaan ilman ennakon kääntämistä. Tulee keskipakosäätäjälle oikea ennakko, eikä tarvi ylimääräistä kikkailla jousia vastaan.

On vissiin toleranssit muuttunu, jos pitää viilaamaan ruveta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Tän ohjeen säädettiin joskus.

https://youtu.be/tGR2skLM4e8
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Ähläsin motin pöydälle. Huomenna jos purkailis.Kuva
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Jaa sä meinaat palastella sen kokonaan?

Kannet /sylinterit/männät olis saanu irti kone rungossakin.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Mutta onpa paljon mukavampi kun irrallaan ja pöydällä. Mie en tykkää kone rungossa ählätä ja aika pikku homma napata pöydälle. Hot bikellä näkyi olevan tiivistesatseja mutta ohjureita en sieltä löytänyt. Käyköhän tähän vakiokoko
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

No juu onhan se mukavampi pöydällä pilkkoa. Mutta asennuksessa on omat niksit että saa enskan ja askin moottorin kanssa linjaan.

Mittaa ohjurit mitkä lyöt pois, mulla on kansissa useampaa ylikokoa.

Oon kysellyt Hotbikesta osia sähköpostilla, paljon on osia hyllyssä mitä ei ole nettikaupassa.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Hyvä video. https://www.youtube.com/watch?v=nU6mf8cF2Ns Mielenkiintoinen avata niin näkee kunnon. Minun mopon kampura on tehty mutta en tiedä kuka? Ostin Kalixista mopon niin erikoista olisi jos ei olisi paikkakunnalla olevassa pajassa tehty.

Tänään en ajanut kun päivällä satoi ja illalla olin pajalla. Tämä ropaaminen on mulla osa harrastusta.

Tuossa videolla tyyppi naputtelee tampilla ohjurin pois. Se on varma jos liian paksua ohjuria alkaa kanteen hakkaamaan niin halki se menee.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Katselin imusarjasta sisään niin pronssiohjurit. Olen kuullut että kuluvat nopeasti jos öljy pääsee sisään. Pitäis olla hattu eli tiiviste.

Ei sen liukuominaisuudet voi hirveen huonot olla,kun esim wärtsilän laivanmoottorien rullanostimien rullat on holkitettu sillä,samoin raskas (lue:kaivos) teollisuus koneissa yleinen materiaali vipujen ym holkituksissa.

Tossa lainaus yhdeltä tuotesivulta,toki pitää muistaa,että sitäkin on eri seoksia:
---------------------------------
"PROMET Ap110, alumiinipronssi

PROMET Ap110, alumiinipronssi EN 1982-CuAl10Fe2-C-GC/GZ

Erinomaiset staattiset ja dynaamiset lujuusominaisuudet, jotka säilyvät +400 C saakka. Syöpymiskestävyys on erinomainen, ei kuitenkaan emäksisiä liuoksissa.

KÄYTTÖ

Suurta lujuutta vaativat haponkestävät varustimet ja armatuurit kemian- ja ravintoaineteollisuudessa sekä laivan rakennuksessa, kaivospumput, potkurit, venttiilit, holkit, polttomoottoreiden venttiili-istukat ja -ohjaimet. "
----------------------------------

Omassa koneessa on k-linerit rosterivenojen kaverina ja orkkis venttiilivarren tiivistehattu paikoillaan.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla on pronssiohjurien ja rosteriventtiilien liitosta jäänyt kokemusosaamista. Autossa, jossa alunperin ei ole valurautakantta ja mustia venttiileitä kummempaa, nuo jalommista aineista rakennetut saivat tositoimissa muutaman tarttumisen aikaiseksi, josta on muistona koloja mäntien päissä. Rosteri laajenee rajummin kuin pronssi ja jonnekin toisaalle sopivilla välyksillä mun moottorissani venttiilit leikkasivat ohjureihin kiinni ja aina silloin kun vedin "punarajalla lappu lattiassa".

Venttiili ja toinenkin myöhästyi männän tieltä ja meni mutkalle.

On ne ohjurit siellä vieläkin ja rosteriventtiilit. Nyt on vaan isommat välykset ohjureissa ja pinkeämmät jouset venttiilien varsissa.

Että olisko harrikoiden kansissa ollut samalla viisiin rajut lämpötilat kuin mun muussa moottorissa, ja siksi pronssiohjurit rosteriventtiileillä vierastuttavat yhä?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

No kun ostin niin pitkätukka sanoi että kunnolla viritetty ja kannet portattu yms. Jotain hevosvoimistakin teki selväää mutta en uskonut ja aattelin että myyntipuhe mutta kun vertaan 1200 mikä tuo sininen niin perhana se kulkee.. Taidampa lähteä pajalle kattoon mitä sieltä löytyy? Onko jalompaa metallia nuo venat. Saattaa tulla koneistamo keikka kun kattelin että voi olla että istukat joutuu koneistamaan kun ohjurit vaihtaa. Meilä kyllä voi olla kaikki laitteet jos vain osaisin käyttää. Löytyy venttiilinhiomakone ja sitte istukan työstökone. Isä kun eläis niin se osais tehä.

Hauska ilmoitus oli ruotsiksi. Ei myydä kaljupäille eikä renkaisiinpotkijoille eikä haluta kirjekavereita.

55000 kruunua maksoin ja oli halvin mitä löysin. Mie pääsin ennen savuamista 12800km.
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Taitaa olla ohjurit kunnossa. :D Kansitiivisteet oli vuotaneet. Kun vetasin sylinterit pois niin takaa kaksi ylimmäistä rengasta poikki ja edestä ylimmäinen. En jaksanut sylkkyjä katsoa kuin pikaisesti ja ne näyttivät ehjiltä mutta hoonausjälkiä ei näkynyt asia jota ihmettelin kun mopolla rempan jälkeen ajettu 12800 niin pitäis kyllä hoonin jäljet vielä näkyä. Sylkyt oli ihan kiillottuneet niin ei se oikein voitele enää.

Kuva

Jotain hyvää niin näytti että männät oli ihan normaalit joten vaikuttaa kampura olevan ok.

Tämä voi tulla ihan hoonaamalla ja uudet männänrenkaat.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Porakonehoonia, uudet männänrenkaat sopiviksi fiilattuina ja uusilla tiivisteillä nippuun.

Myyntipalstahan tämä ei ole, mutta.

Mulla on jossakin jemmassa poispurettu Ultiman sytkämoduli. Semmoinen elektroninen murikka, joka menee tötterön sisälle kärkiasetelman paikalle. Se on poispurettu mun 883/1200/turbosta, kun siinä vehkeessä ECU hoitaa nykyään kipinät. Ei ole kallis. Ainoa ongelma vaan on se, että se mun pitää löytää jostakin. Sana vain, jos kiinnostaa. Oli se aika huoleton peli vrt muinoiset kokemukset katkojan kärjistä koskaan ikinä minkään vehkeen kanssa. Sen saa pelaamaan single tai dual fire moodissa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Joo kun vain tietäis mitkä männänrenkaat? Tämä motti on tehty Delkronin lohkoihin ja on vissiin 1450cc.Pitää männänpäältä rapsutella likaa josko sielä ois että onko ylikoko tuosta. Taidan ottaa männät irti ja messinkiharjalla karstat pois.

Legendaarinin nikki Delkron15 ja kunnolla Mansion house vhiskyä ja ei kun kirjoitteeleen. :lol:

Raapasin illalla 8 sakua ja en ole vielä nukkumaan pannut.

Mie päissä suututin jenkkien Shovelisaitin tyypit aikoinaan ja olin porttikiellossa. Niiltä varmaan sais neuvoa jos tarttis? Viskiä en ole juonut enää vuosiin. Ittelle selittänyt että sillä voi vaikka ohentaa maalia niin on vähän tiikkerää ainetta sisuksille ja ei kannata juoda.

Kärkiä on monenlaisia ja monista niistä ei tule kuin paha mieli. Accelin kärjillä 12800km ja oli jo kulumaa. Blue streak on kans hyvä.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Shovelinruspia ja Evolainen

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Oliskos kasattu liian tiivillä männänrengas välyksillä ja katkottu renkaat jossain kuminpolttokisassa. Jos meinaa kärkipelinä pitää niin semmonen keskipakosäädin jossa on laakeroidut limpit on hyvä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin