vuosimalli / rekisteröintipäivä

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
tohtori
Viestit: 6
Liittynyt: 12:14 03.03.2014.

vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Jos pyörä on vuosimallia 1981 ja rekisteröintivuosi on 1986 niin kumman vuoden määräyksiä pitää noudattaa? Esim nopeusmittari tuli pakolliseksi 1.1.1984
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Käyttöönottopäivästä puhutaan vaatimuksien kanssa, verottaja toimii valmistusvuoden mukaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti: verottaja toimii valmistusvuoden mukaan.
Kyllä siinä autoveroilmoituksessa muuten kysytään ensimmäinen käyttöönottopäivä, jos tarkkoja ollaan. Ja jos sitä ei pystytä osoittamaan, silloin tulkitaan yleensä valmistusvuoden 31.12.

Kaksi viimeisintä verotustani ovat menneet niin, että olen pystynyt osoittamaan käyttöönottopäivän ja se on tullut verotuksen perusteeksi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
tohtori
Viestit: 6
Liittynyt: 12:14 03.03.2014.

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Kävin kysymässä katsastuskonttorilta, rekisteröintivuosi määrää varustetason, eli jos esim. 1981 vuoden pyörän, joka on rekisteröity 1986, pitää täyttää vuoden 1986 määräykset. Miten tää mahtaisi mennä jos haluaisi vanhan pyörän museokilpiin ja olisi just tälläinen tapaus että jostain syystä valmistusvuoden ja ensi rekisteröintipäivän välillä on eroja. Saako museokilpiin jos tuon takia joutuu lisäämään pyörään osia joita siihen ei alunperin kuulu, esim nopeusmittarin..?
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Museoajoneuvo kelpaa valmistuskunnossa, ei vaadita käyttöönottopäivän vaatimuksia.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 22:48 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kari 99 kirjoitti:
tohtori kirjoitti:Jos pyörä on vuosimallia 1981 ja rekisteröintivuosi on 1986 niin kumman vuoden määräyksiä pitää noudattaa? Esim nopeusmittari tuli pakolliseksi 1.1.1984
Mutta eikös kaikissa tieliikenne Harrikoissa ollut nopeusmittari vuonna 1981?
Eiköhän ne olleet jo 50 vuotta aikaisemmin 8O En itse ymmärrä miksi nopeusmittari pitäsi poistaa liikennekäytössä olevasta pyörästä :roll: Rakennellut näyttelyiden katseenvangitsijat sitten erikseen rakentajan mieltymyksen mukaan. Toki jokainen tekee omallaan mitä haluaa. Nopeusrajoituksen noudattamatta jättämiseen puuttuva nopeusmittari ei ole lieventävä seikka.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joe Cool kirjoitti: En itse ymmärrä miksi nopeusmittari pitäsi poistaa liikennekäytössä olevasta pyörästä :roll:
Sitten on vielä katsastajan kiukuttelu jos mittari on maili asteikolla :-) kelpaako suoraan vai liimataanko tarralla uus asteikko vai jopa vaihto km asteikolla olevaan... :twisted: eiköhän tämäkin ole trafin ohjeistamaan omaa saivartelua... jotkut toteuttaa jotkut ei.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
tohtori
Viestit: 6
Liittynyt: 12:14 03.03.2014.

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja tohtori »

rakentelen scrambleria jolla ajellaan pelkästään hiekkateitä pitkin, ei sillä nopeusmittarilla noilla kinttupoluilla mitään käyttöä ole. Pyörästä on tarkoitus tehdä mahsollisimman pelkistetty.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Sepixlh kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: En itse ymmärrä miksi nopeusmittari pitäsi poistaa liikennekäytössä olevasta pyörästä :roll:
Sitten on vielä katsastajan kiukuttelu jos mittari on maili asteikolla :-) kelpaako suoraan vai liimataanko tarralla uus asteikko vai jopa vaihto km asteikolla olevaan... :twisted: eiköhän tämäkin ole trafin ohjeistamaan omaa saivartelua... jotkut toteuttaa jotkut ei.
Siihen mittarivaatimukseenkin löytyy päivämäärä, jonka jälkeen tarra ei enää käy.
Saattaa olla tyyppihyväksynnään mukanaan tuoma määräys.
Mutta, kuten tuossa Sepin postauksessa, katsastajia on monenlaisia, niitä jotka tietää ja niitä joiden pitää olla niin maan perusteellisesti tietävinään...
Tuo jälkimmäinen arpojaporukka ei ole asiakkaan kannalta kovin mukavaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 22:48 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joo, eihän sitä tarvitse tuollaisessa käytössä. Ja siellä harvemmin konstaapelikorhonenkaan tekee tienvarsitarkastuksia tai nopeudenvalvontaa (paitsi ehkä eilen päivän tehoiskussa) 8). Joten ei kun hanaa ja anna hiekan pöllytä!

Ja noihin katsastajiin. Kymmenkunta vuotta sitten maahantuontikatsastin 1972 Cadillacia mailimittarilla. Katsastaja sanoi, että tässä nyt pitäisi olla tarrat kilometreille, mutta menköön noin, kun itse mittarikaan ei olisi vielä pakollinen :lol: Ja muistutti, että mittarin puuttuminen tai puutteellisuus ei vapauta nopeusrajoitusten noudattamiselta :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kari 99 kirjoitti:
tohtori kirjoitti:rakentelen scrambleria jolla ajellaan pelkästään hiekkateitä pitkin, ei sillä nopeusmittarilla noilla kinttupoluilla mitään käyttöä ole. Pyörästä on tarkoitus tehdä mahsollisimman pelkistetty.
Jos rakentelet pyörän joka ei ole Tehtaan jäljiltä, niin saako sitä museokilpiin ylipäätänsä :?:
Ei
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
tohtori
Viestit: 6
Liittynyt: 12:14 03.03.2014.

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja tohtori »

Tätä pyörää ei ole tarkoitus laittaa museokilpiin, kysyin vaan ihan aihetta sivuten tuosta museorekisteröinnistä
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vuosimalli / rekisteröintipäivä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Aihetta sivuten edelleen - joskus katsastaja voi vaatia asentamaan varusteen, jota ei ole ollut ajoneuvossa alunperin.

Tässä ei auta museointi eikä museotarkastajan lausuntokaan alkuperäisyydestä. Tällainen varuste on ohjauslukko, joka on vaadittu Suomessa jostain 60-luvun vaiheilta jajenkkimallin Harrikoihin se on ilmestynyt vasta kymmeniä vuosia myöhemmin.

Muita vastaavia varusteita en äkkiseltään keksi. Nämä valot, vilkut ja mittarit ovat olleet Harrikoissa paljon pidempään, kuin laki on niitä Suomessa vaatinut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin