Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Sportster Ironissa, Nightsterissa ja Low:ssa on matala keula, joka on harmillisen löysä ja pohjaa todella helposti. Harmittelin tätä, kunnes päätin hommata keulaan uudet jouset. Jousiksi valitsin Progressive Suspension Fork Spring Kitin. Tuotekoodi tälle sarjalle on 11-1527. Tämä kitti on yleismallinen ja sopii 04 - 13 vuosimallien Sportstereihin. Saatavilla on myös madallussarja, mutta kokemukseni perusteella en halua keulaa enää yhtään alaspäin :!:

Eilen osien lopulta saavuttua puljasin keulajousisarjan paikoilleen ja vaihdoin samalla uudet öljyt keulaan. Homma oli kokonaisuutena melko helppo, varsinkin kun olin tsekkaillut toimenpiteet valmiiksi ja tarvikkeet oli valmiina ulottuvilla. Nostin pyörän pukille takapyörä ilmaan, jotta sain sen seisomaan suoraan. Keulaa nostin ja laskin tarvittaessa.

Vanhat öljyt oli helppo saada pois. Ensin pyörän etupää ylös, jotta keula on pisimmillään. Sitten avasin kierrekorkit varoen ettei ne lennä ilmaan kun jouset vapautuvat jännityksestään. Hommaan tarvitaan 35 mm hylsy ja karamuunnin 3/4" --> 1/2", jos ei tietty satu olemaan väännintä suoraan tuolla 3/4" karalla. Sitten avasin tyhjennysproput auki alhaalta. Öljyjen valuessa kalastin vanhat holkit, prikat ja jouset pois keulaputkista taivutetun rautalangan avulla. Öljyt olivat jo melko sameat ja värikkäät, joten oli korkea aikakin vaihtaa ne uusiin... Öljyjen valuttua laitoin proput alhaalta takaisin kiinni ja sitten laskin pyörän etupään alas, jotta keula painuu täysin kasaan.

Keulaöljyn korkeutta säätäessä otin huomioon, että liukuputkien suojakumit estävät keulan painumisen aivan täysin pohjaan. Tällaiset suojakumit on Ironeissa ja Nightstereissa. Ohjekirjan mukaan öljytaso on pyörässäni 79 mm, mutta laitoin sen nyt 95 mm korkeudelle. Ohjekirjan mitta on meinaan keulaputket kokonaan irroitettuna. Keulaöljyn tason säädin Biltemasta varta vasten keulaöljyn säätöön tarkoitetulla spruutalla. Keulaöljynä käytin Motul 10w keulaöljyä. Vähemmällä öljymäärällä kompensoin myös vähän sitä, että putkissa on nyt paljon enemmän tavaraa kuin mitä vakiojousilla ikinä...

Sitten uudelleen keula ylös ja jousisarjaa asentamaan... Jousisarja oli pyörääni valmiiksi oikeanmittainen, joten tarvitsi vain tiputtaa uudet jouset paikoilleen, väliin prikka ja sitten lopuksi muoviholkki, jonka pituudella voi tarvittaessa säätää esijännitystä. Kierrekorkkien takaisin paikoilleen saaminen oli hankalin vaihe, mutta meniväthän nuo paikoilleen kuitenkin määrätietoisin ottein. Piti vain saada painettua kovaa jousta alaspäin ja pyöritettyä hylsyä samalla...

Alkuperäiset jouset ovat lähinnä surkuhupaisat verrattuna näihin uusiin, ei yhtään ihme miksi etupää pohjasi... Etupää on nyt hieman korkeampi kuin ennen ja paljon jämäkämpi.

Seuraavaksi eikun testiä ja jos tarvitsee säätää, niin tietääpähän mitä pitää tehdä :-)

Edit:

Tässä vielä kuva keulajousien erosta...

Kuva
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
mangels
Viestit: 9
Liittynyt: 10:13 19.04.2014.

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja mangels »

Itellä -05 Night Train ja saman valmistajan tuotetta olen itsekkin harkinnut mutta tarkoituksena olisi pudottaa etupäästä 1" pois...
mutta mitä tämä valmistajan sivuilta löytyvä huomautus tarkoittaa !? "13 - Spacer lenght must be calculated according to the instrucktions included with the fork springs"

"Ei ole tyhmiä kysymyksiä... vain tyhmiä ihmisiä"
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 13:51 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
mangels
Viestit: 9
Liittynyt: 10:13 19.04.2014.

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja mangels »

Tämä selvä ja kiitän...
Ihmettelin vaan kun valmistajan paketissa tulee osat joista toinen madaltaa 1" ja toinen 2" että mitä siinä laskea täytyy muuta kun sitä etupäätä!? :D
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Näin maalaisjärjellä sinne iskarin alaosaankin pitäisi damppediin laittaa se tuuma, jos yläpään jousia saman verran lasketaan.
moderattori

Romu rauhoittaa!
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Toi keulan öljyjen laitto, milleineen, ei oikein mulle auennut.
Mitä mittasit ja miten ?
Eikö sinne ole olemassa jotain desimäärää joka sinne pitää kaataa?
Itsellä lienee tuokin edessä. Niin paljon pahaa olen kuullut ( ja itsekin hiukan kokenut ) noista Sportsterin omista iskareista, molemmissa päissä.
Tätäkin hiukan ihmettelen, miksi ihmeessä on noin surkeet palikat laitettukin ? Jos on jo kaikkien tiedossa että on ihan paskat, miksi tehdas moisia kuitenkin asentaa ? "kun sain niin halvallako " :?:
Eki / -12 Sportster Iron
ES36
Viestit: 207
Liittynyt: 21:30 20.07.2008.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja ES36 »

eki912 kirjoitti:Toi keulan öljyjen laitto, milleineen, ei oikein mulle auennut.
Mitä mittasit ja miten ?
Eikö sinne ole olemassa jotain desimäärää joka sinne pitää kaataa?
Itsellä lienee tuokin edessä. Niin paljon pahaa olen kuullut ( ja itsekin hiukan kokenut ) noista Sportsterin omista iskareista, molemmissa päissä.
Tätäkin hiukan ihmettelen, miksi ihmeessä on noin surkeet palikat laitettukin ? Jos on jo kaikkien tiedossa että on ihan paskat, miksi tehdas moisia kuitenkin asentaa ? "kun sain niin halvallako " :?:
Moro,
öljyn pinnankorkeus milleinä putken päästä mitaten. Öljyn määrä voidaan myös ilmoittaa millilitroina pyörä/keulakohtaisesti.
Ei pidä ihmetellä, katos halvalla saa halvoista kamoista väsätyn vehkeen. Jos lyöt 30-50 k€ pyörään kiinni, niin voit olettaa komponenttien olevan hieman parempia. Näissä perus sporteissa nuo orkkis vaimentimet ja jouset pelaa ihan kohtuullisesti jollei kuski paina liikaa, eikä ajele kovin urheilullisesti.
Eikös ole pelkästään mukavaa kun tehdas on jättänyt vähän paranteluvaraa näihin peleihin? Omasta härvelistä ei löydy ainuttakaan kohtaa joka olis "suoraan tehtaalta", mutta alkaahan sillä olemaa pian 80v mittarissa.

Jouni
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

eki912 kirjoitti:Niin paljon pahaa olen kuullut ( ja itsekin hiukan kokenut ) noista Sportsterin omista iskareista, molemmissa päissä.
Tätäkin hiukan ihmettelen, miksi ihmeessä on noin surkeet palikat laitettukin ? Jos on jo kaikkien tiedossa että on ihan paskat, miksi tehdas moisia kuitenkin asentaa ? "kun sain niin halvallako " :?:
Olisko tuosta ylänurkan motopediasta jotakin apua
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/%C3%9 ... A4r%C3%A4t" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä on paljon muutakin vinkkiä, eikä siellä lue mitään pahaa Harrikoista.

Jos kaikki pahat puheet ottaa todesta, ei mielestäni kannata edes harkita minkään tuotteen hankkimista. Yleensä ne pahat asiat kerrotaan essonbaarissa (tai exxon teilläpäin) kateellisten vinkupyöräilijöiden toimesta, mutta tietenkin, jos omaakin kokemusta on täysin paskoista, niin vaihtoon vaan.
Seuraavaksi tietysti pitää vertailla, mitä kulloinkin kirjoitellaan eri merkkisistä tarvikeiskareista. Niistäkin osa on aina joillekkin paskoja, vaikka paketissa lukisi Öhlins, Koni.....

Itsellä ainakin Harrikan takaiskarit ovat toimineet tyydyttävästi. Vaihtotarve on tullut siinä, kun perää on pitänyt saada alemmaksi. Siihen tarkoitukseen noista edellä vinkatuista Progressiven iskareista saa jämäkän paketin järkihinnalla.

Etupäätä ihmettelen hiukan veteläksi ainakin 39mm putkilla olevassa std keulassa. Tuntuu että jousituksen saa pohjaan jo paikallaan heijatessa.
Useampaan olen ensiavuksi laittanut lisää esijännitystä pidemmällä irtoholkilla, niin ei tarvitse kuin ylämutterit avata.
Samalla vaivalla sinne tietysti pudottaa progressiiviset jousetkin, jos sellaiset haluaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja eki912 »

OK, ryhdyin tai siis ryhdyn nyt näihin iskarihommiin, kun se on täällä liki jokaisen Sportsterin omistajan ensimmäinen toimi ja parannus. Varmasti syystäkin. Monet kehuneet iskareiden vaihdon jälkeistä muutosta ajettavuudessa todella suureksi.
Itsekin jo pariin otteeseen, vaikka rauhallisesti ajelenkin, olen kesken suoralla tiellä ajon irronnut penkistä ajaessani sillan saumaan tai vastaavaan töyssyyn. Ja kaksi kertaa löi takapää montussa pohjaan Highwaylla. ikävästi pamautti selkärankaa myöden. Toki siihen vähän auttoi esijännityksen säätö myöhemmin. Siltikään en noihin orggiksiin järin luota.

Takapumput tulikin jo hankittua. Enköhän mä nuo paremmat keulajousetkin tilaa ja vaihda. Noista keulanöljyistä vielä, pitääkö ne vaihtaa siksi, kun nekin on niin surkeat liemet? Pitääkö ne vaihtaa jonkun ikäisinä/mailien jälkeen ? Vai periaatteessa vaan ne pitää ja kannattaa vaihtaa, kun keulan kanssa muutenkin touhuaa ? Kysyn vain siksi, kun tuo omani on vasta 3v ikäinen ja mailejakin kertynyt vasta alle parituhatta.
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja s&s »

eki912 kirjoitti:Monet kehuneet iskareiden vaihdon jälkeistä muutosta ajettavuudessa todella suureksi.
Eikä syyttä, orgikset on syvältä. Itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa näistä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/202 ... 0427_l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Noista keulanöljyistä vielä, pitääkö ne vaihtaa siksi, kun nekin on niin surkeat liemet? Pitääkö ne vaihtaa jonkun ikäisinä/mailien jälkeen ? Vai periaatteessa vaan ne pitää ja kannattaa vaihtaa, kun keulan kanssa muutenkin touhuaa ?
Kun vaihdat jouset, ei ole mitään syytä jättää vanhoja liemiä sisään. Lisäksi uudet vieterit saattavat vaatia eri määrän öljyä kuin orgikset. Lue setin ohjeet, hae kaupasta 10w keulaöljyt ja täytä ohjeen mukaan. Jos ohje on tilavuusmitta, huomioi märkä/kuivatilavuus, jos laitat liikaa niin saattaa tulla stefoista läpi.

Jos tykkäät oikesti työntää sillä sportilla, nämäkään eivät ole aivan perseestä:
http://thespeedmerchant.net/product/39m ... ne-finish/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viva Knievel!
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Hyperprolla on myös keulajousia tarjolla useita pituuksia, sportsterin mallinimien mukaan eli saa helposti joko samanmittaiset tai sitten pykälää pidemmät tai lyhyemmät. Käsittääkseni näitä saa useilta varaosamyyjiltä, omani tilasin Freebirdiltä. Hintaa n. 150e, mukana tulee selkokieliset asennusohjeet. Tulivat talven aikana paikoilleen joten ajokokemusta ei ole vielä paria tuntia kauempaa, mutta uskaltaisin luonnehtia erittäin toimivaksi paketiksi ja minulla loppui keulasäätö tähän.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jos mietitään, että tehdas säästää vaikka 100 taalaa panemalla halvemmat jouset ja iskarit pyöriin, niin 10 000 pyörän kohdalla on säästetty miljoona taalaa eikä yksikään pyörä ole tämän takia jäänyt myymättä. Eli matematiikkaahan se tehtaan puolelta on. Halvimmat toimivat kiinni ja pyörät matkaan. Parantakoon ostaja sitten makunsa mukaan.

Mutta parannus ei ole myöskään sitä, että panee sinne pelkästään mahdollisimman jäykät iskarit. Niillä voi ajettavuuden saada vielä alkuperäisiäkin huonommaksi. Ei kyllä pohjaa, mutta ei myöskään vaimenna heilahduksia, vaan pomputtaa jokaisessa epätasaisuudessa. Ostaessani ekana Harrikkanani tuon kuvan rautiksen, oli joku jo "parantanut" sen peräpään sellaisilla vietereillä, että olivat kovat vielä 2 päälläkin, vaikka olisi ollut vähän tanakampikin harakka tarakalla 8O. Asensin siihen Progressiven vakiopituiset iskarit taakse ja ajontuntuma muuttui aivan käsittämättömän paljon paremmaksi. Tämän jälkeen oli pakko panna saman valmistajan etujouset myös pyörään ja näiden muutosten jälkeen oli ajettavuus aivan eri tasolla.

Eli progressiivista tavaraa vaan alle ja alkaa alusta toimia. Merkkejä on useampiakin, yleisin ja ehkä kustannustehokkain on tämä mainittu Progressive Suspension.

Ja keulan madalluksesta vielä
mangels kirjoitti:Ihmettelin vaan kun valmistajan paketissa tulee osat joista toinen madaltaa 1" ja toinen 2" että mitä siinä laskea täytyy muuta kun sitä etupäätä!? :D
Tosiaankin damperien alle pitää panna ne palat sen mukaan, haluaako tuuman vai kaksi alas. Eli kun palat ovat oikeassa välissä, ne estävät mittanasa verran keulaa nousemasta ylös. Ja sitten vaan se lisäholkki tarvittaessa sinne jousen yläpäähän sopivan (tai ohjeen mukaiseen) esijännityksen tekemiseksi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Hämmennänpä taas jo selväksi tullutta asiaa... 8O

Tilasinpa sitten tuon Progressiven keulasetin, standard version. Ajelin tuossa vkl ja taas ei voinut kuin ihmetellä tuota jousitusta ja vaimennusta. Tai niiden puutetta.
Ihan käytännön kyssäreitä : onko se keula oikeesti moinen stockkina, että jos ajat vauhdilla monttuun, reikään tai syvällä olevaan kaivonkanteen ( ja näitähän meinaan on ) koko keula rojahtaa ja rämähtää kuin jotain olisi irti ? Paukahtaako se ulos niin vauhdilla että kuuluu moinen mekkala ? Toki aina yritän noita koloja väistellä, muttei se aina ihan onnistu. Rykäsin tossa FDR:ää eteläänpäin muun liikenteen mukana, sellaista 40-50 mph ja huh huh. Oli pariin otteeseen melkoista vuoristorataa. Mielellään tulin pois sieltä, näillä Avenueilla sentään nopeudet pysyy siedettävinä ja äijä penkissä kiinni.
Samaan syssyyn toinen asia, täällä puhutaan 10w keulaöljyistä. Mitä siellä tehtaan toimesta on tai kuuluisi olla/laittaa ? Täällä yksi Progresiven keulasetin juurikin asentanut lirutti tuubeihin 15w tököttiä ja kehui muutosta hyväksi. Kuinka suuri ero tuo 5w (tai isompikin) käytännössä on, ja mitä/miten se vaikuttaa ?
Meinaan vaan siksi että jos nyt kerran työhön ryhdyn niin samalla sitten laittaisi sinne parhaiten osuvat liemet.
Ja tehtaan paksussa repairmanuaalissa luki jotta 401ml, eli kutakuinkin tasan 4dl. Per tuubiko ? Ja nytkö on siis niin että progressiven setin jos sisään survasen, ei tuo 4 desiä enää olekaan oikea lukema ? Vaan pitää tsekata muulla metodilla pinnan korkeus ?

Peräpään pumputkin on vielä vaihtamatta... :oops: hävettää. Tuo säilöntätallini vaan ei oikein sovellu mihinkään työhön. Hädin tuskin sain siellä sen akun irti ja ladattavaksi ja sen jälkeen takaisin.
Akkukin, kummallista kyllä, kesti hienosti koko kesälomani ajamattomuuden. Lähti kuin palmun alta, vaikka oli n 8 viikkoa koskematta. Palmun alta vertaus hiukan ontuu, kun ei täällä mitään palmuja ole, vaikka lämpötilan puolesta kai voisi ollakin. Sunnuntaina kun ajelin, oli liki 30 astetta, ja hiki valui noroina selkää pitkin. En oo vielä niin rohkea että ajelisin shortseissa ja t-paidassa. Monihan täällä niin tekee... :?

Sori tyhmät kysymykseni, ei kysyvä tieltä eksy sanotaan. Ja hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty !
Eki / -12 Sportster Iron
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Ja ettei menis ihan liian helpoksi, lukasinpa tuota Wikiäkin, ja sielläpä keulaan tyrkytellään öljyksi 20w kiisseliä.
Mikähän nyt sitten on se "oikea" arvo ?
Se 10w, 15w vai 20w? Vai onko hyvä ja melkoisen hyvä hankinta lykätä suosiolla keskelle osuva 15 ?
Siis -12 Ironiin uusien Progressiven jousien kera.
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Progressive Suspension Fork Spring Kit asennus Sportsteriin

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Raskaammalla öljyllä keulan reagointi hidastuu, toiminnasta tulee tavallaan tahmeampaa. Jossain tapauksissa kokonaisuus paranee, mutta helposti menee toiseenkin suuntaan. N. 10W lienee orkkis.
Vastaa Viestiin