Salvage pyörästä?

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

janimatti
Viestit: 61
Liittynyt: 21:32 18.02.2008.
Paikkakunta: kauhajoki
Viesti:

Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja janimatti » 18:41 11.12.2012.

Oon täs miettinyjos ostais soveli projektin jenkeistä.Pyörä on keulakolaroitu salvage pyörä ja siitä ajattelin chopperin vääntää.Miten kannattaa toimia kun ajatuksena olis tehdä runkomuutoksia yms yms.Pitääkö ensin käydä leimaamas pyörä suomen kilpiin ja alottaa sitten vasta.Mietin vaan että kuitenkin joutuu rungon suoruuden todistamaan jotenkin niin eikö menisi sitten samalla kun muutokset tehtäisiin jollain joka niitä työkseen tekee.

Avatar
Kiwi
Viestit: 1699
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 20:39 11.12.2012.

Mun luullakseni (huom ei tietoa) pitäis toimia samoten kun esim. AVK:lta ostetun pyörän kanssa, pyörä kasaan ja konttorilla katotaan vaihetut osat. Toki tullit ym. tulee maksaa, mutta katsastuksen luulis olevan samanlainen. Vähiten mutua pitäis saada siltä konttorilta jossa meinaisit pyörän katsastaa.
Custom Farm Motorcycles

Pertti
Viestit: 5153
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Pertti » 08:16 12.12.2012.

Mulla taas sellaista mutua,
että soveliprojektin kanssa (vanha, ei erikseen vaatimuksenmukaisuuksia) ei tarvita kuin rekisteröintikatsastus valmiina ja sen vaatimat vaihdettujen osien luettelot jos näyttää poikkeavan orkkiksesta.

Tuotat romun Suomeen ja maksat maahantulokulut. Sitten vaan pyörä kotiin ja paloiksi.
Mitään robottipapereita tuollaisen oikomisesta ei vaadita, ellet välttämättä halua kertoa, että on mennyt rekan alla aivan paskaksi.

Varman päälle sopperintekijä laittaa pyörän mahdollisimman vähillä (halavalla) korjauksilla katsastuskuntoon, käy nayttämässä ja hoitaa tullin kanssa autoveron pois. Sitten rälläkkää ja muutokset, jotka sitten muutoskatsastetaan ja merkataan kaikki. Tuossa toisessa vaihtoehdossa saattaisi joitakin muutoksia mennä afroamerikkalaisen piikkiin ja niiltä osin prosentteja ei tarvitse vähentää.

Käynti sillä konttorilla, jossa meinaat katsastaa, antaa varmuuden. Pieniä tulkintaeroja paikkojen välillä on.
moderattori

Romu rauhoittaa!

oas
Viestit: 46
Liittynyt: 10:55 19.02.2006.
Paikkakunta: Lohja

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja oas » 09:10 04.04.2014.

Mistä saa tietoa vaihdettujen osien määrä prosenteista. Eli jos on -50 luvun pyörä ja se on jo customoitu jenkeissä. Riittääkö ,että moottori ,vaihteisto ja runko ovat ( ehkä) alkuperäisiä. Tuleeko veroseuraamus?
Renkaat ja vanteet ,satula ,bensatankki ,lokasuojat, etuhaarukka ovat ainakin vaihdettu. Kiitos.

Pertti
Viestit: 5153
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Pertti » 09:24 04.04.2014.

oas kirjoitti:Mistä saa tietoa vaihdettujen osien määrä prosenteista. Eli jos on -50 luvun pyörä ja se on jo customoitu jenkeissä. Riittääkö ,että moottori ,vaihteisto ja runko ovat ( ehkä) alkuperäisiä. Tuleeko veroseuraamus?
Renkaat ja vanteet ,satula ,bensatankki ,lokasuojat, etuhaarukka ovat ainakin vaihdettu. Kiitos.
Motopedian kautta löytyy prosentit
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Prosenttitaulukko" onclick="window.open(this.href);return false;
moderattori

Romu rauhoittaa!

oas
Viestit: 46
Liittynyt: 10:55 19.02.2006.
Paikkakunta: Lohja

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja oas » 12:52 04.04.2014.

Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti siis runko ja moottori "alkuperäisinä" riittää ?

Paksis
Viestit: 87
Liittynyt: 21:29 23.02.2012.

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Paksis » 20:53 07.04.2014.

Eikös runko ja sen paperit määrittele identiteetin hyvin pitkälti? motinhan voi vaihtaa jos tälle tarvetta on.
Viva El Grande-Libelitsa!

Pertti
Viestit: 5153
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Pertti » 21:02 07.04.2014.

Paksis kirjoitti:Eikös runko ja sen paperit määrittele identiteetin hyvin pitkälti? motinhan voi vaihtaa jos tälle tarvetta on.
Niitä alkuperäisprosentteja pitää olla yli 50.
Pelkästä rungosta tulee 28%, joten ei aivan vielä riitä.
Moottori siihen apulaitteineen ja vaihdelaatikkoineen tuo toiset 28%.
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4030
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh » 08:36 10.04.2014.

Paksis kirjoitti:Eikös runko ja sen paperit määrittele identiteetin hyvin pitkälti? motinhan voi vaihtaa jos tälle tarvetta on.
Täytyy muistaa että VIN numero löytyy rungosta vasta 70-luvun pyöristä, sitä ennen se on meistetty vain moottoriin... eli jos runko on alkuperäinen HD valmiste... samasta mallista olevaa runkoa on paha mennä sanomaan onko se ollut tehtaalta asti vai joskus vaihdettu.
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Tunnistenumero" onclick="window.open(this.href);return false;
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro

Paksis
Viestit: 87
Liittynyt: 21:29 23.02.2012.

Re: Salvage pyörästä?

Viesti Kirjoittaja Paksis » 08:34 11.04.2014.

Jep. Muuttujia on siis monia :) Eli hyvin pitkälti pyöräkohtaisesti tämäkin pitänee selvitellä.
Itellä on tuo -82 FLHS ja otteessa oli valmiina 8% penkistä ja tankista. Mottihan vaihtui evolaiseen kun tästä shovel projektiaihiosta oli sylkässy männän ja kammen lohkoista pihalle. Syöhän tuo sitten oman osansa jos/kun aika koittaa. :)
Viva El Grande-Libelitsa!

Vastaa Viestiin