Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Aloitan oman projektikuvauksen Sportster Ironin konversiosta ja ThunderMax EFI w/ AutoTune -moduulin säädöistä. Keskityn tässä eniten tuon ThunderMaxin sielunelämään ja kokemuksiini.

Siirrän tähän ketjuun alkuun aloittamani kirjoitukset tuolta toiselta osiolta...
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Kirjoitettu alunperin 12.4. Muokattu ja kuvia lisätty 14.5.

Näinhän siinä kävi, että ThunderMaxin ruiskuboxi tuli hankittua ja asennettuakin tänään. Pyörä kävi pajalla saamassa Screamin’ Eagle Sportster 883cc to 1200cc Stage 1 Conversion Kitin koko mustana. Setti sisältää sylinterit, männät, SE vapaavirtaussuodatin ja tarvikkeet. Lisäksi pyörään asennettiiin Andrews N2 nokat .465" nostolla. Jätin V&H Duke -ilmanputsarikitin paikoilleen pyörään ja tuo SE kitti on jemmassa.

ThunderMaxin asensin omatoimisesti ja asennus onnistui paremmin kuin hyvin, oikeastaan pahin vaihe oli johtojen veto suhteellisen siististi rungon mukaisesti nippusiteillä. Johtojen vetoon tulee ThunderMaxin paketissa pyöräkohtaiset ohjeet. Itse moduulin asennusta varten katselin valmistajan Youtube kanavan videot joiden jälkeen homma onnistuu helposti.

Basic Set Up for the ThunderMax EFI System:
http://www.youtube.com/watch?v=5nr3akoWt6w

Kuva 1. Ensin pääsulake irti ja moduuli asennetaan suoraan pyörän oman ruiskuboksin tilalle, johtosarjan asennukseen tulee pienessä pussissa sähköäjohtamatonta rasvaa eristämään liitäntä.

Kuva

Kuva 2. Asennuksen jälkeen kun kaikki kytkennät on tarkistettu ja sulake kytketty takaisin, laitetaan datakaapeli kiinni ThunderMaxiin ja toinen pää läppäriin...

Kuva

Kuva 3. Läppäriin tarvitaan Sarjaportti--> USB -adapteri ja ladataan koneeseen SmartLink -ohjelmisto boksin säätöä varten. Valmistajan Youtube -kanavalta löytyy tosi hyvät video-ohjeet perussäätöön.

Kuva

Perussäätöjen jälkeen uusi kartta pitää ottaa käyttöön, initialisoida. Tämä tehdään käyttökytkin run -asennossa, laitetaan pyörään virrat päälle ja pois 30 sekunnin sykleissä kolme kertaa. Sama pitää toistaa jos esim. akku tyhjenee.

Pyörä rallattaa hyvin asennuksen jälkeen ja käy siististi tyhjäkäyntiä, paljon rauhallisemmin kuin vakiona. Toivottavasti kohta pääsee ajolenkille kelien salliessa täällä idässäkin niin pääsee ajelemaan sisäänajoa ja testaamaan miten muutokset on vaikuttaneet 8)


Edittiä 16.4 ja 17.4.

Aloitin ajokauden n. 30 km lenkillä. Lenkki meni varovaisesti ajellen ja koneen ääniä kuunnellen. Kyseessä oli eka ajo konversion jälkeen sekä myös ruiskuboksin vaihdon jälkeen. TMax toimi tällä lenkillä juuri niinkuin pitikin, eli sääti ajaessa syöttöjä kohdalleen. Jokainen kiihdytys sujui paremmin boksin oppiessa pyörän tavoille. Ensin kiihdytys tuntui epätasaiselta ja vääntöalueella tuntui kuoppia. Sitä mukaa kun ajeli eteenpäin kaikki nuo "kuopat" tasoittuivat ja jäljelle jäi tasainen kiihtyvyys. Jos 883 tuntui vääntävältä, niin ero 1200:een on kyllä valtava. Lisäksi tietty nuo Andrewssin nokat avittavat vääntöalueella. Homma jatkuu lisälenkeillä kelien taas salliessa, nyt 17.4. aamulla tuppasi tuuman verran lunta ja räntää taivaalta. Ohjeistuksissa sanotaan, että kannattaa ajella n. tankillinen tyhjäksi ja käyttää sen jälkeen pyörää läppärin perässä ja ajaa SmartLink -ohjelmassa Auto Map -toiminto, joka koostaa boksin oppimista tiedoista ja peruskartasta uuden pohjakartan. Hyvältä vaikuttaa 8)
Viimeksi muokannut ttopi, 12:28 25.03.2014.. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

20.4.

Kelit salli taas uuden testiajelun. Ennen ajelua käytin pyörän läppärin perässä. SmartLink -ohjelmassa ThunderMax Control Centeristä tein AutoMap -toiminnon, joka yhdistää AutoTunen oppimat tiedot peruskartaksi. Ajelureissu sujui edelleenkin hyvin, kiihtyvyys on hyvä ja kuoppia väännössä ei tunnu. Ennen AutoMappiä tuntui, että starttaus olisi ollut hankalampaa, mutta käynnistyvyys parani toimenpiteen jälkeen.. Toisaalta tämä viileä kelikin vaikuttaa paljon, joten ei kannattane vetää liian suuria johtopäätöksiä vielä.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

10.5.2012

ThunderMaxin testailu on jatkunut ja kylmäkäynnistymisen vaivalloisuus on todettu myös lämpimämmällä kelillä. Netistä ja täältä foorumilta luettu tietous kehottaa säätämään boksin perusasetuksia pruuttaamaan lisää bensaa startin pyöritysvaiheessa (initial fuel pulse ja cranking fuel). Ei kun läppäriä perään ja tsekkaamaan vaikuttaisikko..

Kävin muutoskatsastamassa pyörän Joensuussa virallisesti 1200 -kuutioikseksi. Katsastusta varten olin varannut SGN/Sumekon kirjaileman todistuksen, jossa kerrottiin muutoksen olevan mahdollsista tyyppihyväksynnän sisällä, vain variantti muuttuu vastaamaan 1200 -kuutioista. Konversiosarjasta oli V-Twin Cityn ostokuitti mukana ja H-D:n nettisivuilta tulosteena näkymä, jossa oli sarjan tiedot ja kuva näkyvissä. Lisäksi sitten MMAF:n sivuilta löytyvän Excel -prosenttilaskurin mukaiset muutosprosentit tulostettuna. Muutosta tuli sylintereistä ja männistä 3 % ja kansista 3 %. Yhteensä siis 6 %.

Katsastus oli helppo toimitus, inssi kävi katsomassa pyörän päältäpäin ja teki 15 min paperitöitä, maksu 40 €. Vakuutusyhtiö nappaa jopa 20 € lisää hintaa per vuosi nousseesta teho-paino -suhteesta :lol:
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

12.5.2012

Säädin lauantaina ruiskuboksia, koska kylmäkäynnistysongelma ei poistunut lämpimien kelien myötä. Tällä foorumilla sekä netistä lukemani perusteella täytyi lisätä käynnistyksen pyöritysvaiheessa bensan määrää, sekä vähentää samalla ilmanmäärää. Rikastimen perustoimintaa jos olis kaasari kyseessä... Vertasin kahta eri ThunderMaxin peruskarttaa keskenään ja huomasin siellä eroja, jotka muokkasin omaan boksiin.

Kuva 4. Boksin kartan perusasetukset. Muokattavat arvot ovat IAC Home Position, Initial Fuel Pulse ja Cranking Fuel.

Kuva

Säädin arvot seuraaviksi:

IAC Home Position 80 --> 72 - Säätää läppää vähemmän auki
Initial Fuel Pulse 177 % --> 224 % - Lisää käynnistyksen alussa ruiskautettavaa bensamäärää
Cranking Fuel 6,2 msec --> 7.0 msec - Lisää pyöritysvaiheen bensamäärän ruiskutuksen kestoa pidemmäksi.

Lisäksi muutin Decel Post Fuel Enrichement -kohtaan 16.08 % --> 11 %.

Tämä 11% on perusarvo, jota suositellaan käytettäväksi. Tämä säätö vastaa kaasuttimessa kiihdytyspumpun toimintaa. Pienempi arvo säästää polttoainetta.

Muutoksilla oli erittäin hyvä vaikutus kylmäkäynnistykseen. Ennen säätöä moottori saattoi sammua kesken pyörityksen yskähtäen ja käynnistyä sitten toisella yrityksellä. Nyt kone hyrähtää käyntiin heti. 8)
Viimeksi muokannut ttopi, 12:29 25.03.2014.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja smuige »

Olen siitä jo jonnekin tänne aikaisemminkin kirjoittanut, siis omasta kokemuksesta TM ja uusi pyörä/kokonaisuus.
Olis siis ns. boksin sisäänajossa.
Eka parikymmentä minuuttia meni OK. Sitten piti pysähtyä ja pitää tauko (jotta boxi osisi laskea uudet kartat).
Pienen kävellen tehdyn turistikierroksen jälkeen taas pyörän päälle ja radalle.
Toimi ajossa muuten hyvin, mutta kun piti pysähtyä niin kone sammui melkein joka kerta, vaikkei pitänyt...
Takaisin pajalle päästyäni oli kuulemma "normaalia"... :roll:
Eli on noita TM säätäjiä joka lähtöön.

Ja ajoin myös 1200 uudempaa ruiskusportster vehjettä.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Sammuilua ei ole minulla esiintynyt. Uusia karttaversioita ja firmiksiä sekä SmartLink -päivityksiä tulee hyvää tahtia, joten paljon juttuja korjaantuukin ajan oloon.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

11.6.2012

Sattuipa tässä, että pyörän alkuperäinen akku alkoi oireilemaan, oikeastaan merkkejä oli ilmassa ajokauden alusta lähtien. Noin viikko sitten kesken ajon syttyi latauksen merkkivalo ja kaikki muutkin mahdolliset valot mittaritauluun. Latauksen valo jäi kuitenkin palamaan. Sammutin pyörän ja käynnistin uudelleen, niin varoitukset hävisivät. Virtojen katkeaminen tarkoittaa kuitenkin sitä, että Thunder-Max tulee initialisoida uudelleen. Moottori tuntui kuitenkin hengettömältä joten kotona tarkistin mitä boksille oli käynyt. Karttahan se oli korruptoitunut tuon virtakatkon takia. Tällaisesta mahdollisuudesta on Thunder-Maxin ohjeistuksessa kyllä mainittu. Eritoten jos kesken ajon tulee virtakatko, niin voi mennä kartta kuralle. Akun vaihdon yms. suunnitellun katkon aikana häviää vain sen hetken opittu tieto, mutta peruskartta jää jäljelle. Tässä korostuu Auto Map -toiminnon tärkeys...

Hankin ja vaihdoin uuden H-D akun ja päätin vaihtaa samalla karttaa joka on tehty Sportteihin, joihin on vaihdettu nokka-akselit ja tehty hengitysmuutokset. Kartan uusiminen tarkoittaa samalla myös boksin kannalta uutta oppimisprosessia. Tein lyhyen ajolenkin, jonka aikana sammutin pyörän muutamaan kertaan. Tällä tavoin saa oppimista nopeutettua, koska sammutusten yhteydessä boksi ottaa opitun tiedon käyttöönsä. Muutaman ajolenkin jälkeen kirjoitin Smartlink -ohjelman Auto Map -toiminnon avulla opitut muuttuneet tiedot pohjakarttaan talteen, niin ei tartte boksin opetella kaikkea uudelleen.

Uuden akun avulla aiemmat pyöritysvaikeudet poistuivat ja pyörä tärähtää kyselemättä käyntiin. Uusi kartta tuntuu olevan parempi kuin enemmän vakio 1200 -kuutioiselle tarkoitettu.

Olen tässä tuuminut, että etuhihnapyörä pitää vaihtaa vastaamaan 1200 -kuutioista, jotta saa matka-ajoon pienemmät kierrokset käyttöön. 883:ssa on 28 hampainen hihnapyörä ja 1200:ssa 30 hampainen. Samalla myös polttoaineen kulutuksen pitäisi tipahtaa kun ei kone huuda niin paljoa.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
caveman
Viestit: 93
Liittynyt: 19:12 28.11.2011.

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja caveman »

mitä mä en nyt ymmärrä??olen elänyt käsityksessä että t-max boxi itsesäätyvänä poistaa kaikki ongelmat+huolet joita noihin seos tuskasteluihin liittyy siis säätää itseitsensä.nyt tätä luettuni jää käsitys että läppäri on boksissa kiinni alvariinsa...eli eikö se toimikkaan malliin boksi kiinni lambdat kiinni ja aja huoletta auringon laskuun.
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Alussa minulla oli viallinen akku, josta loppui salakavalasti virta ja se ei ottanut kunnolla latausta vastaan. Se aiheutti nuo ongelmat. Nyt takana on täysin huolettomia kilometrejä, kun perussäädöt on kohdallaan. Peruskartta oli minulla huonosti valittu ekaksi, nokkien vuoksi 1200 -kuutioisen peruskartta ei ollut täysin sopiva. Peruskartan on syytä olla mahdollisimman hyvin pyörän kokoonpanoa vastaava. Tarvittaessa Zipperssin tuki muokkaa uuden kartan. Tuki toimii hyvin ja vastaukset saa melkeinpä heti.

Muutoin nuo ylimääräiset läppärit ja säädöt on luettavissa innokkuuden ja säätämisen halun piikkiin 8)
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Sportster Iron 1200 ja ThunderMax -säätöä

Viesti Kirjoittaja ttopi »

30.7.

Tilattu uusi 30-hampainen etuhihnapyörä ja asennustarpeet... Matka-ajossa tuntuu moottori kiertävän turhan paljon ja samalla tietty polttoainetalous tulee tällä muutoksella paremmaksi. H-D dealerin mukaan hihnapyörän pitäisi pystyä vaihtamaan ilman remmin vaihtoa. Ihan 1200 -kuutioisen välityksille tällä muutoksella ei saa, koska 883:ssa on ensiövedon välitykset pienemmät kuin 1200:ssa. Mikäli haluaisi saada vastaavan välityksen, pitäisi laittaa 32 -hampainen hihnapyörä eteen.

28.8. Uusi hihnapyörä vihdoinkin paikoillaan pyörässä, nyt saa käyttää pienempiäkin vaihteita ja matka-ajossa kierrokset laskivat merkittävästi. Bensankulutuksesta ei osaa vielä sanoa, sillä nopeus/matkamittari pitää saada näyttämään oikein ensin. Siihen pystyy vaikuttamaan SmartLink -ohjelman kautta, antamalla uuden Speedometer Calibration -arvon. Oikean arvon laskemiseen on ohjelmistossa laskuri.
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Vastaa Viestiin