Millä ja miten putsataa...

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

... DOT4 nesteellä käytetty jarrusylinteri => DOT5 käyttöön :?: :roll:
Onko jottai erikoista huomioo otettevaa :?:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Purku ja bräkleenillä pesu ja kasaus uusilla kumiosilla....niin minä tekisin.
Nuo kumiosat taitaa tarkoittaa käytännössä korjaussarjaa, niin pääsee halvemmalla.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Suosittelen ultraäänipesua purkamisen jälkeen. Yhden DOT4:lle tarkoitetun pääsylinterin huolsin juuri ja hyvin lähti kaikki pinttynyt mönjä irti uä-pesussa. Puhdistusaineena minulla oli hyväksi havaittu Würthin tehopesu ja hiukan jämerämpi seos varmuuden vuoksi. Kyseinen satula kasattiin edelleen DOT 4:lle, mutta eipä siihen yhtään vanhaa kumiosaa jäänyt kun korjaussarjassa tuli kaikki.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Tehopesu ei oikein sovellu alumiinille, vaikka oon minäkin siinä sössön kaasaria uittanut. Ja siis nimen omaan ultraäänipesurissa. Paikotellen alkoi vähän kiilto himmeneen, ei muuta vahinkoa.

Metallipesu olis vissiin parempaa alumiinille, ei ole vielä tullut hommattua.
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä oon vaihtanut nestettä riittävän kauan. Ei muita kemikaaleja sekaan. Ja muutossuunta on ollut Dot5:stä Dot4:ään. Enkä purkanut pääsylinteriä. Pumppamalla näiden jarruihin voi käyttää kaiken aikansa, siksi nyttemmin imuvaihdin. Vanhat imaisemalla pois. Uutta tilalle ja imu. Kolmisen kertaa kävin läpi ja sitten näyte kirkkaaseen kuppiin. Kun ei ollut tullut kellujia pinnalle, totesin, että on vaihtunut tarpeeksi.

Ja on toiminut jarrut sen jälkeen ihan ok.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Vuppe kirjoitti: 16:43 18.01.2021. Tehopesu ei oikein sovellu alumiinille, vaikka oon minäkin siinä sössön kaasaria uittanut. Ja siis nimen omaan ultraäänipesurissa. Paikotellen alkoi vähän kiilto himmeneen, ei muuta vahinkoa.
Mikä siinä on ettei sovellu? Tiivisteen pH on tuoteselosteen mukaan 11,5 ja uä-liemessä sitä harvemmin on paria prosenttia enempää. Sanoisin liuoksen olevan sen verran neutraalia, ettei ainakaan syövytä. Pinnan himmentymistä en ole huomannut muuta kuin jossain lakatuissa osissa, mutta se olen laskenut huonon lakan enkä niinkään pesuaineen viaksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Eipäs näemmä ole enää mainintaa köyksystä tuoteselosteessa.

Mutta kiilto himmeni, olisko sillä merkitystä kun oli pesurin lämmöt tapissa.

Eikä ole lakkaa sössössä.
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Alumiini syöpyy emäksisissä pesuaineissa. Se himmentymä on ilmeisesti "pientä syöpymää". Jarruosat ei taida kaivata tehopesuja. Ruuvimeisselillä rapsutusta joskus kylläkin. Toisessa etujarrusatulassa oli jotakin kovettunutta kökköä tiivistekumin urassa. No, meneehän se mäntä, kun käyttää voimaa. Muttei meinannut tulla ulospäin. Sit kaivelin pikkuisella talttaruuvarilla tiivisteurasta patinat pois ja hyvä tuli.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Millä ja miten putsataa...

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mulla on 3 litran halpis-uä-pesuri, olen siinä pessyt muunmuassa CV-Keihinin (osina, kohoa ja kalvoa en pessyt), pesunesteenä ”raaka” Sinol. Jotain 60 astetta lämmöksi ja annoin pörrätä aikansa. Piti kerran kääntää kun ei mahtunut kerralla uppeluksiin. Lopuksi paineilmalla puhallellen kaikki kanavat. Alumiini ei kärsinyt, melkeinpä päinvastoin. Sen verran puhdasta tuli että kun olin kasannut uusilla tiivisteillä ja laittanut säädöt tehdasarvoihin ja kaasuttimen paikalleen, niin Rautapää hörähti käyntiin noin kolmen sekunnin starttauksella.

Saattaisi toimia jarruosillekin tuo Sinol.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin