Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Muutamia kertoja purkanut samanlaisen keulan omasta fillarista, stefoja vaihdellut. Ei tunnu väljää kun keulaa roikottaa ja koittaa liikuttaa alaputkia eestaas. Ennen osattiin tehdä.
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Tuon näköiset ne taitaa mulla olla kuin Vuppen kuvassa. En irroittanut lokaria mutta noi kummalliset satuloiden ripustukset ja sininen tarra ovat samanlaiset. No, toivotaan ettei ole klappia jos/kun kerran vaihdettavia heloja ei ole.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Minulla on tuolla tallissa oma vanha Honda CB350 K3 vuodelta 1971. Onpa hieno juttu kun kerrankin joku kehuu sen etujarrua, itse en ole sitä osannut vähään aikaan arvostaa mutta katson sitä ihan uusin silmin!
Minä en siis tuosta RaceTechistä osaa vielä mitään tuomiota antaa enkä ehkä osaa myöhemminkään. Mutta tarkoittaisiko tuo Early H-D 35 mm Forks juuri tätä keulaa? Sähköpostilla asia varmaan varmistuisi.
https://racetech.com/page/title/H-D%20G ... tor%20Kits
Minä en siis tuosta RaceTechistä osaa vielä mitään tuomiota antaa enkä ehkä osaa myöhemminkään. Mutta tarkoittaisiko tuo Early H-D 35 mm Forks juuri tätä keulaa? Sähköpostilla asia varmaan varmistuisi.
https://racetech.com/page/title/H-D%20G ... tor%20Kits
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Hyvin luultavasti sopisi. Siinä kehotettiin käyttämään tuotehakua ja 80-luvun alkupään Sportsterit menivät tähän samaan https://racetech.com/ProductSearch/12/H ... L1000/1983 - myös tuo minun 1981 mallini.UrpoTJ kirjoitti: ↑23:37 27.11.2020.tarkoittaisiko tuo Early H-D 35 mm Forks juuri tätä keulaa? Sähköpostilla asia varmaan varmistuisi.
https://racetech.com/page/title/H-D%20G ... tor%20Kits
Kyllä näillä sitä varmaan vielä parantaisi, mutta pelkkä PS:n jousien asennus tekee jo todella paljon. Siitä kannattaa aloittaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
No en nyt kovin henkeä pidättelisi siitä parannusta odotellessa. Juuri hankkimassani 2007 Sportsterissa 22000 km jälkeen oli täysin toivoton jousivarustus niin edessä kuin takanakin. Eli eivät ne mihinkään valitettavasti parantuneet.
Minullakin tuossa '81:ssä ovat samat letkut ja tiivisteet, jarrunesteet muistaakseni kävin kyllä läpi. Puristusvoimaa se eniten kaipaa. Minulla siinä ovat rei'itetyt levyt ja on myös se Screaming Eagle "mummorauta" clamppi.
Mutta tietääkös kukaan, oliko tuon ajan yksilevyisissä pienempi poraus pääsylinterissä? Nimittäin '86 softailin yksilevyinen puristaja tuplajarruilla on häkellyttävän hyvä. Ei vaadi voimaa ja silti ottaa jarrutksen juuri sopivasta kohdasta kahvan liikettä eikä painu likellekään pohjaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Jossakin tällä foorumilla (tai sitten siellä toisella) pohdiskelin tuplajarrujen asentamisen yhteydessä käyttäväni 1-jarruisen pääsylinterin. 1991 Sportster. Joku jommalla kummalla foorumilla sitä epäili toimimattomaksi pariksi. Aion kuitenkin kokeilla. Koonnos on jo tekeytymässä. Kahvahan tekee painetta yhtä lailla 1:een tai 2:een puristimeen, joten jälkimmäisessä jarruvoiman pitäisi kasvaa 2:1, jos ei pääsylinteriä vaihdeta. Kahvan liike toki pitenee, mutta jos sitä riittää, niin mitäs sen on väliä?
Minulla on Sportster Sportin keula jarruineen odottamassa. Siinä on 1 mäntäiset satulat kuten poistuvassakin.
https://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/d501.html
80/90 luvun taitteen vehkeisiin on tarjolla sekä 9/16" että 5/8" kokoisia pääsylintereitä.
Minulla on Sportster Sportin keula jarruineen odottamassa. Siinä on 1 mäntäiset satulat kuten poistuvassakin.
https://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/d501.html
80/90 luvun taitteen vehkeisiin on tarjolla sekä 9/16" että 5/8" kokoisia pääsylintereitä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Kokeilemalla se selviää. Mutta tosiaan siinä omassa '86 softailissa tuo meni juuri noin, jarruvoima kasvoi todella tuntuvasti, jarrutus tuli kevyemmäksi käyttää ja liike kasvoi, mutta ei ole lähelläkään loppumista. Ja isot 1-mäntäiset jarrut tuossakin.JKKo kirjoitti: ↑07:09 28.11.2020. pohdiskelin tuplajarrujen asentamisen yhteydessä käyttäväni 1-jarruisen pääsylinterin.
Joku ... epäili toimimattomaksi pariksi... jarruvoiman pitäisi kasvaa 2:1, jos ei pääsylinteriä vaihdeta. Kahvan liike toki pitenee, mutta jos sitä riittää, niin mitäs sen on väliä?
Joten veikkaan sinulle erittäin toimivaa lopputulosta etenkin kun keula on paljon parempi ja etupyörä sitä 21" sormusta tanakampi.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Joopa, ei siinä muuta ”jännää” olekaan kuin se että riittääkö kahvan liikevara. Muutenhan se on justiinsa kuten JKKo totesit, samalla puristusvoimalla tulee sama paine yhdelle tai kahdelle satulalle yhtä lailla. Kahdella satulalla liike vaan on pidempi. Tuossa mun tapauksessa saisi ollakin hieman pidempi liike, nyt on sellainen lyhyt ”löysät pois” ensin ja sitten tosiaan aivan puuta. Voimaa voi annostella enemmän tai vähemmän mutta vipu ei juuri liiku.
Mulla on korjaussarja tuohon nyt paikalla olevaan, joten fiksaan sen ensin, mutta voisihan sellaisen pienempimäntäisen hommata jos ei korjaussarjalla tokene.
Mulla on korjaussarja tuohon nyt paikalla olevaan, joten fiksaan sen ensin, mutta voisihan sellaisen pienempimäntäisen hommata jos ei korjaussarjalla tokene.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Luulisin tuohon aikaan Sportsterissa olleen myös yksilevyisiä jarruja, joten (jos) sellaisen sylinteri kävisi kahvaan heittämällä, ongelma olisi ratkaistu tai ainakin kokeiltu helpolla konstilla. Tämäkin selviää, jos jaksaa kaivaa osaluettelon esille. En ole jaksanut vielä.
Kunhan DOT4 ja 5 eivät mene kokeilussa sekaisin - sekin on aikoinaan kokeiltu osia vaihdellessa shovelin jarrussa
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Jep, dottihomma onkin oma juttunsa. Tekisi mieli laittaa neloset kun sitä saa melkein mistä vaan. Nyt kun menee tiivisteet, letkut ja kaikki uusiksi kummastakin päästä niin voisi helposti vaihtaa nestetyyppiä.
Kasikolmosissa Sportstereissa oli ainakin esitteen kuvissa aina tuplalevyt. Ehkä muissa malleissa oli yksilevyisiä?
Kasikolmosissa Sportstereissa oli ainakin esitteen kuvissa aina tuplalevyt. Ehkä muissa malleissa oli yksilevyisiä?
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Liikerata riippuu monesta asiasta. Laitoin Dynaan kelluvan levyn ja se tuntuu ”lyövän” palat paremmin irti levystä. Ei raahaa jarru, mut on sitä liikerataa.
Saas katsoa, mimmoiset levyt tähän tulee.
Saas katsoa, mimmoiset levyt tähän tulee.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Nyt alkoi sen verran vaivata, että katsoin '81 mallien jarrut Ronnie's luettelosta. Oli sama pääsylinteri ihan kaikissa, Sportsterissa ja matkalehmässä. Eli ei ole helppoa tietä. Sylinteri on osanumerolla 45010-73 mustana. Ei siis ole ollut pienempiä porauksia siihen aikaan. En tiedä koska niitä tuli.
Näppärä mies tietysti putkittaisi sylinterin...
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
39mm keulan jarrut on nyt päivitetty. Monta vuotta haikaillut jarrut, ne jotka piti alunperin laittaa samalla kuin lisäsin laitteen vauhtia, on nyt valmiit ja koottuna pyörään. Sporttimallista peräisin olevaan keulaan tuli täyshuolto mukaan lukien uudet liukuputket. Satuloiden perusosia ja originaalia pääsylinteriä lukuunottamatta jarruosat ovat uusia.
Koeajotunnelmia. Kahva painuu pidemmälle, mutta arvaten nuo osat vielä hakevat vähän aikaa paikkaansa. Tuntui petraavan jo koeajolla. Karheiksi hiotut rosterilevyt ovat alussa jarruttamattakin äänekkäät, mutta kun naarmut alkavat olla ajettu ajosuuntaisiksi, niin kahina arvaten pikkuisen pienenee. Tässä vehkeessä on muutakin ääntä, joten selviän kahinan kanssa.
Jarruvoima kasvoi paljon. Teoriassa 2x, kun kahva tuottaa painetta entiseen tapaan, mutta jarruja on kaksi.
Jarruletkut tulevat ylhäältä alas asti yhtenäisinä. Jako tapahtuu pääsylinterin päässä.
Moottoripuolelle tulee semmoinen päivitys, että pitäisi kiertää tarvittaessa tuhat entisen päälle. Eli 7k. Saas nähdä.
Koeajotunnelmia. Kahva painuu pidemmälle, mutta arvaten nuo osat vielä hakevat vähän aikaa paikkaansa. Tuntui petraavan jo koeajolla. Karheiksi hiotut rosterilevyt ovat alussa jarruttamattakin äänekkäät, mutta kun naarmut alkavat olla ajettu ajosuuntaisiksi, niin kahina arvaten pikkuisen pienenee. Tässä vehkeessä on muutakin ääntä, joten selviän kahinan kanssa.
Jarruvoima kasvoi paljon. Teoriassa 2x, kun kahva tuottaa painetta entiseen tapaan, mutta jarruja on kaksi.
Jarruletkut tulevat ylhäältä alas asti yhtenäisinä. Jako tapahtuu pääsylinterin päässä.
Moottoripuolelle tulee semmoinen päivitys, että pitäisi kiertää tarvittaessa tuhat entisen päälle. Eli 7k. Saas nähdä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
39mm keulassa on nyt jarruteho kohdallaan. Yksi sormi kahvalla riittää hyvin vielä moottoritienopeuksista hiljentelyyn. On siis yksijarruisen pääsylinteri ja kaksi jarrua. Kahva painuu pikkuisen syvemmälle kuin yhdellä jarrulla, muttei mitenkään liikaa. Kahvan pieni pehmeys ei myöskään haittaa. On pikemminkin avuksi, koska sitä pitoa on. Jarrut on ehostettu kulkua vastaavaksi, mikä oli ahtohommiin ryhtyessä tarkoitus. Otti aikansa löytää tuplajarrujen osat ”sopivasti”.
Ja hyvin herkkä tuo on nyt uudella moottorinohjauksella menemään kierroksille. Myös alakierroksille tuli ajettavuutta lisää. Pienet ennakot alhaalla, eikä Sportster hakkaa, vaikka kiekat on alle kahden tuhannen.
Ja hyvin herkkä tuo on nyt uudella moottorinohjauksella menemään kierroksille. Myös alakierroksille tuli ajettavuutta lisää. Pienet ennakot alhaalla, eikä Sportster hakkaa, vaikka kiekat on alle kahden tuhannen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsterin 35mm keulaan parannusta?
Tämä on juuri se, mitä tuolla ylempänä mainitsin tehneeni '86 softailiin. Tuplajarrut yksijarruisen pääsylinterin jatkoksi. Ja kas - softailiin tulivat jarrut! Samaa veikkailin sinullekin tapahtuvan ja niinhän siinä kävikin.JKKo kirjoitti: ↑20:18 23.03.2021. 39mm keulassa on nyt jarruteho kohdallaan. Yksi sormi kahvalla riittää hyvin vielä moottoritienopeuksista hiljentelyyn. On siis yksijarruisen pääsylinteri ja kaksi jarrua. Kahva painuu pikkuisen syvemmälle kuin yhdellä jarrulla, muttei mitenkään liikaa. Kahvan pieni pehmeys ei myöskään haittaa. On pikemminkin avuksi, koska sitä pitoa on.
Samaa kaihoilen yhä tuohon - kuten ketjussa aiemmin jo totesin - '81 rautikseen, mutta siihen aikaan ei yksinkertaisesti ollut pienempää pääsylinteriä tarjolla. Ja pussihousun omatunto ei veny jonkin uudempaan kahvaan muuten orggis pyörässä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus