Street Gliden jousitus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

poro-julli
Viestit: 4
Liittynyt: 16:19 20.05.2020.

Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja poro-julli »

Kokemukseen perustuvia asiallisia ehdotuksia Street Gliden jousituksen / iskunvaimennuksen parantamiseksi?

Pyörä on 2006 vuosimallin HD FLHX Street Glide, johon on vaihdettu 21 tuumainen etuvanne. Takavanne sekä etu- ja takajousitus / vaimentimet ovat alkuperäiset. Nyt tekisi mieli kohentaa ajettavuutta uudistamalla jousitus / iskunvaimennus sekä eteen että taakse. Progressive Suspension tuotteita olen katellut täältä:

https://www.progressivesuspension.com/p ... reet-glide

Eteen olen miettinyt tätä settiä:

https://www.progressivesuspension.com/p ... t-standard

Liekö hintansa väärti ja miten 21 tuuman etuvanteen kera toimii. Nythän pyörän linja on hieman muuttunut isomman etuvanteen myötä.

Takaiskareiden suhteen ei ole muodostunut mielipidettä. Valinnan varaa on kuitenkin runsaasti ja ratkaisua en halua tehdä mutu-tuntumalla. Olisin tosiaan kiitollinen faktaan / kokemukseen perustuvista asiallisista mielipiteistä.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Lähtökohtaisesti olet oikeilla jäljillä, kun olet noita iskareita parantamassa. Minulla on kokemusta useammassakin matkalehmässä juuri tästyä asiasta. Kevyempiin pyöriini ole laittanut ihan PS:n 412-sarjaa ja nekin ovat alkuperäisiä paremmat.

Yhteen lehmään panin PS:n ilmatäytteiset ja ne olivat sellainen pettymys, että en ole sen jälkeen ko. merkin iskareihin kajonnut. Vaimennus hävisi Italiassa kesken lomareissun n. 10000 km jälkeen.

Viime aikoina olen asentanut Wilbersin kamoja. JA täydentänyt etupään vaimennuiksen Ricotin vaimennintateilla.

https://www.wilbers-shop.de/en/Motorcyc ... ?year=2006

https://www.ricorshocks.com/front-suspension (nyt näyttävät tatit olevan alennuksessa, ovat nostaneet hintaa ensin 10% ja sitten ale 25%)

Parempaa en ole vielä löytänyt.

Tässä tarkempaa raporttia aiheesta:
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 2013+ultra
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
poro-julli
Viestit: 4
Liittynyt: 16:19 20.05.2020.

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja poro-julli »

Kiitos Joe Cool viestistäsi ja linkistä raporttiisi. Muutama kysymys sinulle:

-Mitkä Progressive Suspension iskarit sinulla oli, jotka tuottivat pettymyksen?

-Miten nuo Ricotin vaimennintatit toimivat?

-Tuleeko noiden Wilberi-iskareiden mukana myös eteen jouset?

Kalliithan nuo Wilbersit on...
TNy
Viestit: 15
Liittynyt: 20:27 06.06.2018.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja TNy »

poro-julli kirjoitti: 19:16 20.05.2020. -Miten nuo Ricotin vaimennintatit toimivat?
Ricori tatit/ venttiilit tulevat etupäähän keulan "damperien" ja jousien väliin. Keulan orkkis vaimennus / hydrauliikka ohitetaan Ricorien kanssa viskositeetiltään ohuemmalla öljyllä (Amsoil Schock Therapy Light #5, jos en ihan väärin muista. Ko öljyä löytyy ihan kotomaasta roadmachine.fi).

Ja kyllä, ainakin oman vm 2001 Dyna Super Glide FXD:n keula muuttui toiminnaltaan herkemmäksi ja ennen kaikkea kovemmassa jarrutuksessa keula ei mene enää kasaan/ niiaa lähes pohjaan, kuten orkkis kuosissa.

Tilasin nuo aikanaa suoraan Ricorilta ja ainakin silloin piti laittaa kuskin paino tilaustietoihin mukaan.

Omasta mielestä nuo olivat hyvä ostos.
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja Springer »

No, jokusella matkamallilla ajaneena en oikein ymmärrä tätä tätä jousitushypetystä, kyllä sillä vakio jousituksella voi työntää sen mitä se laite kulkee. Saksan baanalla meni kuin juna, en ehkä ymmärrä miten se siitä paranisi. Tosin näissä vuoden 2016 jälkeen ei pääse kuin n. 180Km/h koska nopeus on rajoitettu.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kyllä sitä voi vetää ihan millä tahansa suoraan mutta mutkatiellä näillä tämänhetken ajopinnoilla on ihan hyvä päivittää alustaa. Töissä kun välillä tulee kaks muuten samanlaista pyörää huoltoon joista toisen alustaan on ajatuksella laitettu palikkaa on ero huomattavissa koeajon ensimetreillä.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

poro-julli kirjoitti: 19:16 20.05.2020. Kiitos Joe Cool viestistäsi ja linkistä raporttiisi. Muutama kysymys sinulle:

-Mitkä Progressive Suspension iskarit sinulla oli, jotka tuottivat pettymyksen?

-Miten nuo Ricotin vaimennintatit toimivat?

-Tuleeko noiden Wilberi-iskareiden mukana myös eteen jouset?

Kalliithan nuo Wilbersit on...
Ei näy enää olevan sitä mallia myynnissä, tajusivat kai itsekin luopua ilma-iskareista. Luultavasti en siis ollut ainoa.

Ricorit tulevat alkuperäsiten vaimennintattien lisäksi tai tilalle mallista riippuen. Näissä matkamallin 41mm keuloissa vanhat heitetään irrallisina kokonaan pois. Kiinteillä vaimentimilla olevissa pannaan lisäksi.

Tuossa linkkaamssani paketissa ovat hyvät etujouset. Yhteen pyörääni tilasin vain ne jouset, kun taka-iskarit olin jo vaihtanut sitä ennen. Jousien lisäksi olen aina asentanut nuo Ricorit. Niiden kanssa käytetään ohuempaa öljyä, joten vaimennus tulee myös herkemmäksi ja tien tärinä ei ei tule läpi. Jousien vaihto kannattaa tehdä niistä huolimatta, ero on iso ja keula lopettaa niiaamisen hyvillä jousilla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: 21:29 20.05.2020. Kyllä sitä voi vetää ihan millä tahansa suoraan mutta mutkatiellä näillä tämänhetken ajopinnoilla on ihan hyvä päivittää alustaa. Töissä kun välillä tulee kaks muuten samanlaista pyörää huoltoon joista toisen alustaan on ajatuksella laitettu palikkaa on ero huomattavissa koeajon ensimetreillä.
Joo, ei se tarvitse mennä edes mutkaan asti, kun huomaa eron. Sen oikeasti tuntee jo ekalla 5 metrillä. Meillä tallilla yhdellä kaverilla on 124 cid pata 2015 lehmässä ja sairaasti tehoa. Samalla alustaa oli "parannettu" jäykillä palikoilla. Kaveri oli ihan hermona siihen täristykseen. Sanoin, että heitä lenkki minun Wilbers-vaimennuksellani ja arvio oli kyllä aika kehuva. Tärinä loppui, mutta jousitus toimi.

Minäkin luulin orggis-alustaa hyväksi, ennen kuin kokeilin parempaa palikkaa alle. Se selviää vain kokeilemalla. Jos on pannut x0 000 euro uuteen pyörään, niin on pakko yrtittää uskotella itselleen, että se menee kuin juna. Juttelin yhden kaverin kanssa asiasta ja hän oli silloin omasta uudesta 2018 lehmästään ihan samaa mieltä, että ei se parempaa tarvitse, on erinomainen ajaa. Koeajo voisi olla yllätys...

Tehtaalla kun ei vaan ole siihen alustaan panostettu juurikaan, se riittää aavalle preerialle hyvin. Jarruja ovat onneksi parantaneet, koska niiden parantaminen on haastavampoaa ABS-kaudella omatoimisesti.

Itse olen noita paketteja hommannut 2010, 2011, 2013, 2016 ja 2019 lehmiin. 11 ja 19 ovat olleet kaverien pyöriä ja kehuja on riittänyt heiltäkin. Samoin tuo 13 lähti uudelle omistajalle ja iso mies oli erittäin tyytyväinen.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
poro-julli
Viestit: 4
Liittynyt: 16:19 20.05.2020.

Re: Street Gliden jousitus

Viesti Kirjoittaja poro-julli »

Myytkö sinä Joe Cool noita Wilbersin vaimenninpaketteja? Jos et niin onko Suomessa jälleenmyyjää Wilberin-osille?

Löytyykö jostain kattavampaa lisätietopakettia noista Wilberseistä? Niiden www.-sivuilla ei kovin kattavasti mielestäni ollut infoa.
Vastaa Viestiin