Hieman rakenneltu -89 Softail.
4 v. sitten rakentelun yhteydessä vaihdettu ohjauslaakeri, keulan öljyt, etuvanne ja rengas (21") yms.
Nyt on jonkin aikaa ohjannut pyörää selkeästi oikealle, kun etujarrua reilummin painaa. Eturenkaan yläreunasta käsin niivittäessä tuntuu pieni klappi.
Olisko pyöränlaakeri, tai ohjauslaakeri?
Mikä on ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Kiitos
Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Ohjauslaakerille ei ole momenttia. Vakiopyörässä mitataan voima, jonka keula vaatii lähteäkseen liikkeelle.
Muutetussa keulassa tuo ei toimi, joten pitää kiristää niin kireälle, että välystä ei tunnu ja siitä vielä pikkuisen lisää.
Onko keula pitkä, ja miten on rakenneltu? Pitkä keula ilman mummorautaa antaa jarrutuksessa jonkin verran periksi ja yksipuolisella jarrulla vääntää jarrun suuntaan.
Muutetussa keulassa tuo ei toimi, joten pitää kiristää niin kireälle, että välystä ei tunnu ja siitä vielä pikkuisen lisää.
Onko keula pitkä, ja miten on rakenneltu? Pitkä keula ilman mummorautaa antaa jarrutuksessa jonkin verran periksi ja yksipuolisella jarrulla vääntää jarrun suuntaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Pyöränlaakerien pitää olla jo kovin huonossa kunnossa jos ne aiheuttavat vetoa johonkin suuntaan. Saatko etupyörää ilmaan moottorin alta tunkkaamalla että pääsisi pyörää pyöräyttämään ja kuuntelemaan mahdollisia ääniä? Tai jos sinulla on kaveri, joka seisontajalkaa vasten sarvista vääntäen saisi etupyörän ilmaan? Jos tuon ilmiön aiheuttaisi pyöränlaakeri, välykset ja/tai rohinat varmaan tuntuvat ja kuuluvat.
Kyllä vakiokeulakin yksipuolisella jarrulla antaa myöten, ainakin minulla Night Trainin lokasuoja pontevammin jarruttaessa oikein naksahti vinoon ja palasi sitten takaisin suoraan jarrutuksen päättyessä. En kyllä huomannut puoltamista. Mummorauta poisti vaivan.
Oletko vakuuttunut, että ilmiö todella on uusi ettei ole ollutkin jo rakentelun peruja? Onko takapyörään koskettu, eli onko sen linjaus ok? Sen "huono" linjaus" voisi kai kanssa aiheuttaa tuommoista.
Kyllä vakiokeulakin yksipuolisella jarrulla antaa myöten, ainakin minulla Night Trainin lokasuoja pontevammin jarruttaessa oikein naksahti vinoon ja palasi sitten takaisin suoraan jarrutuksen päättyessä. En kyllä huomannut puoltamista. Mummorauta poisti vaivan.
Oletko vakuuttunut, että ilmiö todella on uusi ettei ole ollutkin jo rakentelun peruja? Onko takapyörään koskettu, eli onko sen linjaus ok? Sen "huono" linjaus" voisi kai kanssa aiheuttaa tuommoista.
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Kiitti vastauksista. Alla kommenttia edellisiin.
Vakio pumppukeula (softail classic).
Lokari ja sen rauta putkien välistä puuttuu. Ylemmät kolmiopalat tiukalla.
Pyörässä maltillinen perän levitys.
Ajossa näyttää linjaus perästä päin olevan kohdallaan.
21" uusi etuvanne ja rengas, sekä levy ja palat (4 v./ 6 tkm).
Vetää jarrutettaessa jarrulevyn vastakkaiselle puolelle (oikea).
Takajarrulla pysähtyessä kulkee suoraan.
Itse en ole rakentanut.
Eturenkaassa huomasin aivan pientä klappia, kun haarukan kohdalta renkaan ylälaidasta vääntää sen maassa ollessa sivulle päin. Välystä ei kai kuuluisi olla.
Vakio pumppukeula (softail classic).
Lokari ja sen rauta putkien välistä puuttuu. Ylemmät kolmiopalat tiukalla.
Pyörässä maltillinen perän levitys.
Ajossa näyttää linjaus perästä päin olevan kohdallaan.
21" uusi etuvanne ja rengas, sekä levy ja palat (4 v./ 6 tkm).
Vetää jarrutettaessa jarrulevyn vastakkaiselle puolelle (oikea).
Takajarrulla pysähtyessä kulkee suoraan.
Itse en ole rakentanut.
Eturenkaassa huomasin aivan pientä klappia, kun haarukan kohdalta renkaan ylälaidasta vääntää sen maassa ollessa sivulle päin. Välystä ei kai kuuluisi olla.
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Jos et vielä ole nostanut etupyörää maasta irti, tee se seuraavaksi. Ja tutki löytämäsi välys tarkemmin. Vanhempien pyörien kartiorullalaakereissa saattaa pientä, ihan pientä välystä tuntua. Mutta ehjissä kuulalaakereissa ei niinkään.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 15:03 20.01.2007.
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Joo
Missä nopeuksissa puoltoa oikealle havaittavissa?
Kartiorullat vm. 73 - 99 jos leveäkeula, eli stefaa, laakeria ja rasvaa napaan.
Ihan huomiona, jos 16" alkuperäisen T-kappaleet, 21"rengas ja tiputettu perä ei
ajo-ominaisuuksia paranna, eli pikku etunavan välys voi vaikuttaa huomattavasti.
Rengas ja matala perä lisäävät jättöä useita senttejä, on vakaa nopeasti ajettuna
ja huoltoaseman pihapyöritysessä raskas ja epävakaa. Myös hölkkänopeudessa
jarrutettaessa etujarruulla on hidastuvuus epävakaata, johtuen jätöstä, hyvilläkin
laakereilla.
Lyhyesti: jokainen T-kappale ja rengaskoko on pari, joka tuottaa parhaan geometrian.
Wide gliden T tai säädettävä-T parempi pari 21" renkaalle.
Ile
Missä nopeuksissa puoltoa oikealle havaittavissa?
Kartiorullat vm. 73 - 99 jos leveäkeula, eli stefaa, laakeria ja rasvaa napaan.
Ihan huomiona, jos 16" alkuperäisen T-kappaleet, 21"rengas ja tiputettu perä ei
ajo-ominaisuuksia paranna, eli pikku etunavan välys voi vaikuttaa huomattavasti.
Rengas ja matala perä lisäävät jättöä useita senttejä, on vakaa nopeasti ajettuna
ja huoltoaseman pihapyöritysessä raskas ja epävakaa. Myös hölkkänopeudessa
jarrutettaessa etujarruulla on hidastuvuus epävakaata, johtuen jätöstä, hyvilläkin
laakereilla.
Lyhyesti: jokainen T-kappale ja rengaskoko on pari, joka tuottaa parhaan geometrian.
Wide gliden T tai säädettävä-T parempi pari 21" renkaalle.
Ile
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Hyviä pointteja ja tietoa, kiitos.
Tämä on ensimmäinen HD itselle ja siksi "tyhmiä" kyselen.
Pyörä on aivan hemmetin hyvä ajaa. Vääntö ja tehot (Mikuni), mutta myös ajo-ominaisuudet. Ajoin 300 km matka-ajoa 60 - 100 km/h kaikki ok. Toki tehokasta takajarrua tuli käytettyä hidastuksissa eniten.
Pyörä vetää siis oikealle, (ainakin) kun etujarrua painaa taajama-ajossa reilummin. Takajarrulla hidastettaessa ja etujarrua "hipaisten" ei ongelmaa.
Keskiviikkona pajalle ja tässä nyt yritän kartoittaa, että onko kyseessä juuri tämän pyörän ominaisuus, vai isompikin, tai vaarallinen "haitta".
Pyörän valmistuttua ei kuulemma vedellyt minnekään. Seuraava omistaja ennen minua oli kuitenkin jo havainnut tämän, mutta ei ollut enempää selvitellyt vähien ajojen vuoksi.
Keulan laakerit ja keulaöljyt on uusittu silloin 4-5 v. sitten.
Tämä on ensimmäinen HD itselle ja siksi "tyhmiä" kyselen.
Pyörä on aivan hemmetin hyvä ajaa. Vääntö ja tehot (Mikuni), mutta myös ajo-ominaisuudet. Ajoin 300 km matka-ajoa 60 - 100 km/h kaikki ok. Toki tehokasta takajarrua tuli käytettyä hidastuksissa eniten.
Pyörä vetää siis oikealle, (ainakin) kun etujarrua painaa taajama-ajossa reilummin. Takajarrulla hidastettaessa ja etujarrua "hipaisten" ei ongelmaa.
Keskiviikkona pajalle ja tässä nyt yritän kartoittaa, että onko kyseessä juuri tämän pyörän ominaisuus, vai isompikin, tai vaarallinen "haitta".
Pyörän valmistuttua ei kuulemma vedellyt minnekään. Seuraava omistaja ennen minua oli kuitenkin jo havainnut tämän, mutta ei ollut enempää selvitellyt vähien ajojen vuoksi.
Keulan laakerit ja keulaöljyt on uusittu silloin 4-5 v. sitten.
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Ei siis taida tarvita kuin kovaa ajoa.
Mummorauta tai toisellekin puolelle levy tasaa menemisen.
Mummorauta tai toisellekin puolelle levy tasaa menemisen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail vetää sivuun jarruttaessa. Ohjauslaakerin kiristysmomentti?
Omituisinta tässä on tuo pyörän vetely oikealle kun jarru on vasemmalla. Lieneekö syy siinä että etupyörä ei ole keskellä vai jossain muualla, en tiedä, mutta puoltavat jarrut missä tahansa laitteessa ovat vaaralliset.