Kärsineen kromauksen suojaus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Liottelin sitruunahapolla ruosteet pois astinlaudoista ja nyt pitäisi keksiä joku hyvä keino suojata uudelleen ruostumiselta. Näkyvät osat Kromglansilla ja vahalla, mutta mitä alapuolelle? Kotelosuojat tuppaavat valumaan pois ja/tai keräävät kaiken möhnän itseensä. Ei tuo varmasti ehdi puhki ruostumaan ikinä, mutta periaatteesta haluan kestävää.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:11 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Olin juuri myös ehdottamassa maalausta. Musta on värinä aika neutraali ja sprayllä saa tavallisesti parempaa pintaa, jos osaa yhtään maalata. Jos harmaa käy värinä, sinkkispraytä ( kylmä galvanointi ) on myös olemassa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ehjää kromia on kuitenkin jäljellä, joten voi tulla vähän haastetta maalin pysymisessä. Tietysti jos jaksaisi nysvätä pelkästään rupsahtaneet kohdat. Sinkkisprayta löytyisi hyllystä vajaa purkillinen edellisen (auton) peräkärryn korjausten jäljiltä. Kumimaali voisi pysyä kromissa kiinni vähän paremmin. Taidan laittaa sinkkiä ruostepaikkoihin ja kumimaalia vielä lopuksi. Sitä näyttää olevan väritöntä ja kuulemma pysyy kromissa kiinni, jos ei ihan jatkuvasti hinkkaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Kyllä sen kromipinnan saa tavallisesti rikki ihan hiomalla. Maali pysyy sitten paremmin mattapinnassa kiinni. Kannattaa kokeilla hiomista.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Olen nähnyt yllättävän kromimaisia pulverimaalauksia. Hiekkapuhallus on vissiin passeli pohjakäsittelyksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Ajattelin vaan, jos haluaa ihan kotikonstein yrittää. Saahan sen kromin pois hapottamallakin niklaamossa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Grasschopper1 kirjoitti: 12:18 27.02.2019. Ajattelin vaan, jos haluaa ihan kotikonstein yrittää. Saahan sen kromin pois hapottamallakin niklaamossa.
Omassa tallissa tehdään niillä välineillä mitä on. Ei tähän kaupallisia palveluita kannata ostaa, kun muuten on kohta halvempaa hommata kokonaan uudet osat. Kävin jo katsomassa Joe Cool:in tallilla katsomassa vastaavia vähemmän kärsineitä yksilöitä, mutta en sitten malttanut ostaa vaan lähdin näitä alkuperäisiä kunnostamaan.

Joku Biltsun pistehiekkapuhallusvärkki on kyllä hyllyssä, mutta kun sillä ei ruostekaan tahtonut irrota, niin kromiin en edes kokeile. Taidan tyytyä hieromaan ehjän kromin reuna-alueet mataksi ja sitten sinkki+kumimaali päälle. Alapuolesta kun on kyse, niin kestävyys edellä mennään.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 12:42 27.02.2019.
Grasschopper1 kirjoitti: 12:18 27.02.2019. Ajattelin vaan, jos haluaa ihan kotikonstein yrittää. Saahan sen kromin pois hapottamallakin niklaamossa.
Omassa tallissa tehdään niillä välineillä mitä on. Ei tähän kaupallisia palveluita kannata ostaa, kun muuten on kohta halvempaa hommata kokonaan uudet osat. Kävin jo katsomassa Joe Cool:in tallilla katsomassa vastaavia vähemmän kärsineitä yksilöitä, mutta en sitten malttanut ostaa vaan lähdin näitä alkuperäisiä kunnostamaan.
Hyvä kun projekti etenee. Itse olen ruostuneet kohdat astinlaudoista sun vastaavista hoidellut ruosteenmuuntoaineella. https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000017147

Tuote kuulostaa Ostos-TV -kamalta, mutta tuntuu toimivan oikeasti. Se muuttaa ruostuneet kohdat mustaksi kovaksi tavaraksi ja ruostuminen ei tunnu enää jatkuvan. Siihen voi sitten hölväillä päälle vaikka noita maalijuttuja, mitä tässä on spekuloitu.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja jensen »

Mie muistan aikoinaan kun Golfin lattiata maalailin tuolla bilteman mönjällä niin vasta se innostui ruostumaan.

Jos haluaa ruosteen oikeasti pois niin tällä lähtee https://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/ ... stoaine-1l

Ei tee pahaa kromille ja voi hapottaa pitempääkin että ruoste lähtee pois. Jos vaikka tiskiharjalla tehostaa ja lisäilee. Mulla oli aikoinaan Hondan vanteissa Annitrol 3 kuukautta ja jämähti aika tiukkaan mutta tinnerillä lähti pois. Ei haittaa vaikka Annitrolin jättää sinne paikoilleen kun se suojaakin.

Mulla on maalikaapissa nuita Bilteman mönjiä ja en käytä kun ei petä kuin itseään.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mites Maston Hammer? Siis jos piiloon jäävää pintaa tällä maalaisi. Tuntui aika tyrnältä aineelta.
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... te#p283761
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jensen kirjoitti: 21:00 03.03.2019. Mie muistan aikoinaan kun Golfin lattiata maalailin tuolla bilteman mönjällä niin vasta se innostui ruostumaan.
Voi se mätä saksalainen pelti käyttäytyä eri tavoin tuon kanssa, en väitä, kun en ole sellaiseen kokeillut. Nimenomaan amerikkalaisen pintaruosteen pysäyttämiseen olen käyttänyt ongelmitta :mrgreen:

Noita ruosteen pysäyttäjiä, jotka muuttavat pintaruosteen mustaksi näyttää olevan Motonetillakin muutamaa merkkiä. Tuskinpa noissa paljon merkit poikkeavat toisistaan

Varmaan tuo Annitrol on hyvä aine ja hyvä kun suosittelit ja kerroit kokemuksia. Pitää varmaan sitä ostaa seuraavaksi, kun tuo Bilteman puteli alkaa olla lopuillaan. Eipähän noita paljon ole onneksi joutunut käyttämään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja jensen »

Kunnolla liottaa Annitrolissa ruosteen ja messinki teräsharja porakoneeseen tai rälläkkään niin ruoste lähtee ja sen jälkeen kuumakestolakalla käsittely. Teräsharja jättää paljon kromia muistuttavan jäljen.

Bilteman mönjä ei poista ruostetta vaan koteloi sen.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kirkkaalla kumimaalilla suojasin täällä aiemmin mainitut astinlaudat. Ainakin vuoden kesti hyvin, eikä ole lähtenyt ruostumaan. Antaa jatkossakin olla, kun noin hyvin kesti. Pitäisikin napata kuva niistä, kun taas ovat irtonaisena.

Kovasti hilseilee kromit nokkakopasta ja vaihdelaatikon kannesta. Jälkimmäisestä kuvakin.

Kuva

Jotain sipistelyä noille pitäisi tehdä. Noihin ei kumimaali käy suojaksi lämpöjen takia, joten kuumakestolakkaa varmaankin. Edelleenkään ei olla näyttelyesinettä tekemässä, joten itse tehdään ja tulee tekijänsä näköistä.

Edit: nyt varmaan kuvakin tuli oikealla tavalla näkyviin.
Viimeksi muokannut Veijo Esso, 11:42 13.12.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Kärsineen kromauksen suojaus

Viesti Kirjoittaja jensen »

Onkohan sulla joku maanantaikappale tuo sinun pyörä? Minun kone on mallia 1992 ja hyvät kromit ja vaihdeloovassakin oli hyvä kromi. Tuosta lähtee irtonaiset kromet varmaan ihan Mora puukolla helpoiten.

Onko Usa tuonti käytettynä?
Vastaa Viestiin