Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Hartzai
Viestit: 23
Liittynyt: 13:45 20.05.2014.
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja Hartzai » 19:19 07.11.2018.

Eli takapyörän irroitus, jossa akseli vedetään oikealta puolelta ulos. Tiellä on vaimennin, joka pitää irrottaa ennekuin akselipultin saa ulos.
Homman on tehnyt tähän mennessä huoltoliike, jossa viimeksi näin kiunka, vaimentimen irroitus näytti hitaalta ja hankalalta. Koska en ole akselipulttia elävänä kädessäni nähnyt, niin tuli jälikäteen hölmö kysymys mieleen, onko pultti symmetrinen ja voiko pultin tyrktää pyörän keskiöön vasemmalta puolelta?
Se tässä on taka-ajatuksena, että jo tuo onnistuu, voisi tuon homman seraavalla kerralla tehdä itsekin.
Tällä mennään toistaiseksi, HD Softeil FXSTI 2006 pienillä muunteluilla.

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3889
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 20:23 07.11.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:05 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
Kiwi
Viestit: 1704
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 21:27 07.11.2018.

En tiedä mitä ne on siellä tehtaalla ajatelleet kun ovat vuosia laittaneet nuo akselit "väärin päin" paikoilleen. On tullut aika monesta pyörästä käännettyä akseli mutteripuoli putkeen päin, kun joskus tuli töissäkin noita ruuvailtua.
Custom Farm Motorcycles

Avatar
Hartzai
Viestit: 23
Liittynyt: 13:45 20.05.2014.
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja Hartzai » 21:53 07.11.2018.

OK - hieno tieto, takarenkaan vaihto tulee tietenkin eteen ensi kesänä keskellä ajokautta, joten pihalla tehtynä remppassa joutuu sen voimentimen vielä irrottamaan.
Tällä mennään toistaiseksi, HD Softeil FXSTI 2006 pienillä muunteluilla.

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 993
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 21:56 07.11.2018.

Tehtaalla ovat voineet ajatella, että jos joku jumittaa, niin akseli kiertyy niin päin, että mutteri kiristyy. Tehdas on voinut ajatella myös sitä, että on tilaa momenttiavaimelle. Taka-akseli on syytä kiristää oikeaan momenttiin. Momenttihan on eri eripaksuille akseleille (uudemmissa paljon pinpienempi momentti).

Mutta pistäkää vaan toisin päin jos niin tuntuu.

Huoltoliikkeissä se pistetään "oikein" päin. Joku joskus epäilikin että suunta on tuo siksi että saisivat liikkeet enemmän töitä, en kyllä tätä usko.

Avatar
KariFS
Viestit: 243
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja KariFS » 23:22 07.11.2018.

Voi olla että tehtaalla sattuu akselilaatikko ja akselinasennusvastaava olemaan liukuhihnan oikealla puolella, ja/tai vasemmalla puolella tehdään siinä vaiheessa jotain muuta hommaa, joten akseli laitetaan oikealta ettei duunarien päät kolise yhteen. Vaikka jonkunhan se mutterikin täytyy laittaa tietenkin.

Offtopic, mulla oli semmoinen 97 mallin KansanWaagen (Passat), jonka toinen alapallo oli kulunut, ja sen takia piti vaihtaa koko tukivarsi, kun on yhtä puuta se nivel varren kanssa. Lisätyötä toi se että tukivarren akseli tai pultti, jolla se siis on nivelöity apurunkoon, lähti vain yhteen suuntaan, eikä mahtunut tulemaan pois reiästä kun se otti koriin kiinni. Piti siis pätkiä se pultti siellä paikallaan. Ei siinäkään oikein muuta syytä varmaan ole kuin että tehtaalla saa oikeakätinen kätevämmin sen pultin ammuttua just siitä suunnasta irtonaiseen apurunkoon, joka sitten vasta myöhemmin nostetaan koriin paikalleen. Uusi pultti laitettiin toisesta suunnasta, meni ihan hyvin paikalleen eikä vaikuta toimintaan. Olisi mielenkiintoista tietää ohjeistetaanko tehtaan manuskassa pudottamaan apurunko irti kun vaihdetaan alatukivartta :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3889
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 23:56 07.11.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:05 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
Kiwi
Viestit: 1704
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 09:55 08.11.2018.

Melkoista spekulointia, jos pyöränlaakerit niin pahasti jumittaa että ottavat akselin mukaan pyörimään ei mutteri enää pelasta vaan rengas alkaa olla jo lukossa. Ja rasvaamalla akselin myös kannan alta voi sen momenttiavaimen laittaa myös akselin päähän.

Eikä tuo ameriikan oikeuskaan mitään tuollaiselle seikalle mahda, kun joka mallissa ei tuota ongelmaa ole. Sitäpaitsi useimmissa malleissa on sokka vielä varmistamassa ettei mutteri karkaa.
Custom Farm Motorcycles

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3889
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 10:53 08.11.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:05 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
Kiwi
Viestit: 1704
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 11:47 08.11.2018.

-Harikka- kirjoitti:
10:53 08.11.2018.
Akselin putsaus/rasvaus jää useilta tekemättä renkaan irrotuksen yhteyessä. Sen sokan monet nurmikkotason asentajat jättää pois "tarpeettomana", kun se on irrtuksen aikana menny solmuu tai hajonnu ja uutta ei oo just sillä hetkellä käsillä :?
Sepä se, tuohon tapaan huolletuissa pyörissä on melko monta muutakin huolenaihetta kuin se kummalla puolella taka-akselin mutteri on.
Custom Farm Motorcycles

Avatar
Hartzai
Viestit: 23
Liittynyt: 13:45 20.05.2014.
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja Hartzai » 12:22 08.11.2018.

Nuo akselimutterin kiristysmomentit kun vielä saisi, kun en löytänyt niitä. Etupyörässä se oli muistin mukaa 80-88 Nm. Mikähän se tapyörän tiukkuus on?
Tällä mennään toistaiseksi, HD Softeil FXSTI 2006 pienillä muunteluilla.

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3889
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 12:48 08.11.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:06 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 993
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softeil -06 FXSTI:n takapyörän akseli.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 17:07 08.11.2018.

81...88 Nm

Juu ja tosiaan muistutukseksi, että erot voivat olla aika isot. 2007 alkaen paksummalla akselilla Softailin servicemanuaalissa sanotaan taka-akselin kiristysmomentiksi 128,8-142,5 Nm. Mutta tätä ei tuolle vanhemmalle!

Vastaa Viestiin