Sportster etujarru??

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Ööö, taas jumissa... Etujarrupalat kuluneet loppuun, joten päätin vaihtaa. Irrotin vanhat ja vedin sen lukitustapin ulos. Takaa putos jousi pois. Miten se tulee paikalleen? Ohjekirja, johon just tutustuin, kertoo että tappia ei saa vetää kokonaan pois.....

Old
Sporster -04, 1200
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Olikos tuo kaksimäntäisellä liukutappisatulalla?

Tuohon tapaan:

Kuva
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Joo kaksi mäntää, kuva näyttää kyllä jotenkin erilaiselta..
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuollaset jarrut niissä on ollut 2004 eteenpäin. Tuo satulahan näyttää tosielämässä tältä:

Kuva

2003 oli vielä nelimäntäinen, jarrupala kiinnittyy kahdella tapilla:

Kuva
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja OldHD »

OK, siis mun mopossa kaksi mäntäinen. Ne männät pitää kai puristaa jotenkin sisään ennenkuin saa takaisin paikalleen?
Mitenköhän se jousi laitetaan paikallen?
Old
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pujotat palojen etupäät paikoilleen, jousi toiseen päähän kuvan näyttämässä asennossa ja paina paloja ylöspäin että saat sen kiinnitystapin paikoilleen. Tuo jousi sopii palan päälle tuossa asennossa johonkin tiettyyn paikkaan, testaile vähän ennen asennusta.

Männät voi puristaa sisään monella tapaa, ite teen sen näin:

Vanhojen palojen ollessa paikoillaan laitan isot talttapäiset meisselit mäntien kohdille palojen väliin ja kääntelen niitä niin että männät menee sisään. Älä tee tätä uusilla paloilla, niistä voi lähteä paloja irti. Joskus tarvitsee puupuristimia ym. jumittuneisiin mäntiin.
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Thanks Kiwi!!!
Nyt on jarru paikallaan ja koeajo tehty. Tuntuu toimivan.
Puristimella sain männät kauemmaksi, niin mahtu palat paikalleen. Aika pehmeä toi uusi etujarru, mutta kai se siitä asettuu kun saa kilometreja alle.

Old
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Alkuun uusilla paloilla ne männät pyrkii kokoajan levystä poispäin mutta kyllä ne siitä antaa periksi. Kannattaa tarkistella hetki jarrunesteen määrää, ettei ole nyt liikaa tai myöhemmin liian vähää.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei varmaan ole mitenkään ylireagointia vaihtaa nesteetkin samalla kun palat vaihtui, jos ei nyt ihan viime viikolla ole tullut vaihdettua. Tulee sitten määräkin samalla tarkastettua.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ja jos säiliön kannessa lukee DOT5, sinne ei sitten saa laittaa DOT5.1!!!!!
moderattori

Romu rauhoittaa!
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Pitää vaihtaa molempiin, eteen ja taakse samalla. Kai niissä nyt sentään on samat litkut sisällä? Ja merkillä ei väliä? (niinkuin öljyssä;)
Old
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Litkut on samat, mutta kannessa lukee laatumerkintä. Siis DOT4 tai DOT5
DOT5 on silikoninestettä, eikä sitä saa sekoittaa mihinkään muuhun, ei edes 5.1:een.
Nesteen laatua ei myöskään helposti saa muutettua, koska järjestelmä pitää pestä vanhasta ja kumitiivisteet vaihtaa uusiin.
Helposti mennään lankaan, kun vitonen maksaa mansikoita verrattuna viispisteykköseen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:05 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 21:19 09.07.2018. DOT 5.0 oli muuttunu vuosien varrella violetistä ruskeeks :(
Nyt imasen 20ml ruiskulla vanhaa pois ja uutta tilalle, ajelen/jarruttelen jonni verra ja vaihan taas.
Laiskan paikkerin jarrunesteen vaihtokonsti :roll:
Se väri vaihtuu yllättävänkin nopeasti. Epäilisin kyllä tuon imaisukonstin tehoa. Ei se neste niin paljoa kierrä järjestelmässä, että tuolla konstilla vaihtuisi satulassa.

Ainoa oikea tapa on myös laiskan konsti - kaupasta n. 20 e imukannu ja sillä imaisee painelman avulla satulan nipasta vanhat ulos ja uudet nesteet sisään säiliöstä. Näin ne tekevät liikkeessäkin ja saa olla vielä tuota konstiasi laiskempi ja homma tulee hoidettua kunnolla. Vaihdoin just matkalehmään uudet tavarat eteen tuplajarruun ja taakse yhteen eikä siinä kovin pitkään mennyt.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster etujarru??

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

En oikein nyt ymmärtänyt että miks tuollalailla pitäis nesteitä lotrailla, kun ei ne puolella litralla vaihdu sieltä missä se neste on kaikkein huonointa. Imase säiliö tyhjäks, pyyhkäse vaikka paperilla puhtaaks ja uudet nesteet säiliöön. Sitten perinteisin menetelmin pitkä läpinäkyvä letku ilmaruuviin ja pumppailet (välillä ilmaruuvi kiinni, painetta järjestelmään ja ruuvi auki) niin kauan että tulee puhasta nestettä. Siinä se. Kun ei päästä säiliötä välissä tyhjäks niin ilmauksen suhteen ei pitäis olla ongelmia.
Vastaa Viestiin