Sportster etujarru??
Sportster etujarru??
Ööö, taas jumissa... Etujarrupalat kuluneet loppuun, joten päätin vaihtaa. Irrotin vanhat ja vedin sen lukitustapin ulos. Takaa putos jousi pois. Miten se tulee paikalleen? Ohjekirja, johon just tutustuin, kertoo että tappia ei saa vetää kokonaan pois.....
Old
Sporster -04, 1200
Old
Sporster -04, 1200
Re: Sportster etujarru??
Olikos tuo kaksimäntäisellä liukutappisatulalla?
Tuohon tapaan:
Tuohon tapaan:
Re: Sportster etujarru??
Joo kaksi mäntää, kuva näyttää kyllä jotenkin erilaiselta..
Re: Sportster etujarru??
Tuollaset jarrut niissä on ollut 2004 eteenpäin. Tuo satulahan näyttää tosielämässä tältä:
2003 oli vielä nelimäntäinen, jarrupala kiinnittyy kahdella tapilla:
2003 oli vielä nelimäntäinen, jarrupala kiinnittyy kahdella tapilla:
Re: Sportster etujarru??
OK, siis mun mopossa kaksi mäntäinen. Ne männät pitää kai puristaa jotenkin sisään ennenkuin saa takaisin paikalleen?
Mitenköhän se jousi laitetaan paikallen?
Old
Mitenköhän se jousi laitetaan paikallen?
Old
Re: Sportster etujarru??
Pujotat palojen etupäät paikoilleen, jousi toiseen päähän kuvan näyttämässä asennossa ja paina paloja ylöspäin että saat sen kiinnitystapin paikoilleen. Tuo jousi sopii palan päälle tuossa asennossa johonkin tiettyyn paikkaan, testaile vähän ennen asennusta.
Männät voi puristaa sisään monella tapaa, ite teen sen näin:
Vanhojen palojen ollessa paikoillaan laitan isot talttapäiset meisselit mäntien kohdille palojen väliin ja kääntelen niitä niin että männät menee sisään. Älä tee tätä uusilla paloilla, niistä voi lähteä paloja irti. Joskus tarvitsee puupuristimia ym. jumittuneisiin mäntiin.
Männät voi puristaa sisään monella tapaa, ite teen sen näin:
Vanhojen palojen ollessa paikoillaan laitan isot talttapäiset meisselit mäntien kohdille palojen väliin ja kääntelen niitä niin että männät menee sisään. Älä tee tätä uusilla paloilla, niistä voi lähteä paloja irti. Joskus tarvitsee puupuristimia ym. jumittuneisiin mäntiin.
Re: Sportster etujarru??
Thanks Kiwi!!!
Nyt on jarru paikallaan ja koeajo tehty. Tuntuu toimivan.
Puristimella sain männät kauemmaksi, niin mahtu palat paikalleen. Aika pehmeä toi uusi etujarru, mutta kai se siitä asettuu kun saa kilometreja alle.
Old
Nyt on jarru paikallaan ja koeajo tehty. Tuntuu toimivan.
Puristimella sain männät kauemmaksi, niin mahtu palat paikalleen. Aika pehmeä toi uusi etujarru, mutta kai se siitä asettuu kun saa kilometreja alle.
Old
Re: Sportster etujarru??
Alkuun uusilla paloilla ne männät pyrkii kokoajan levystä poispäin mutta kyllä ne siitä antaa periksi. Kannattaa tarkistella hetki jarrunesteen määrää, ettei ole nyt liikaa tai myöhemmin liian vähää.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportster etujarru??
Ei varmaan ole mitenkään ylireagointia vaihtaa nesteetkin samalla kun palat vaihtui, jos ei nyt ihan viime viikolla ole tullut vaihdettua. Tulee sitten määräkin samalla tarkastettua.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Sportster etujarru??
Ja jos säiliön kannessa lukee DOT5, sinne ei sitten saa laittaa DOT5.1!!!!!
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportster etujarru??
Pitää vaihtaa molempiin, eteen ja taakse samalla. Kai niissä nyt sentään on samat litkut sisällä? Ja merkillä ei väliä? (niinkuin öljyssä;)
Old
Old
Re: Sportster etujarru??
Litkut on samat, mutta kannessa lukee laatumerkintä. Siis DOT4 tai DOT5
DOT5 on silikoninestettä, eikä sitä saa sekoittaa mihinkään muuhun, ei edes 5.1:een.
Nesteen laatua ei myöskään helposti saa muutettua, koska järjestelmä pitää pestä vanhasta ja kumitiivisteet vaihtaa uusiin.
Helposti mennään lankaan, kun vitonen maksaa mansikoita verrattuna viispisteykköseen.
DOT5 on silikoninestettä, eikä sitä saa sekoittaa mihinkään muuhun, ei edes 5.1:een.
Nesteen laatua ei myöskään helposti saa muutettua, koska järjestelmä pitää pestä vanhasta ja kumitiivisteet vaihtaa uusiin.
Helposti mennään lankaan, kun vitonen maksaa mansikoita verrattuna viispisteykköseen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportster etujarru??
Se väri vaihtuu yllättävänkin nopeasti. Epäilisin kyllä tuon imaisukonstin tehoa. Ei se neste niin paljoa kierrä järjestelmässä, että tuolla konstilla vaihtuisi satulassa.
Ainoa oikea tapa on myös laiskan konsti - kaupasta n. 20 e imukannu ja sillä imaisee painelman avulla satulan nipasta vanhat ulos ja uudet nesteet sisään säiliöstä. Näin ne tekevät liikkeessäkin ja saa olla vielä tuota konstiasi laiskempi ja homma tulee hoidettua kunnolla. Vaihdoin just matkalehmään uudet tavarat eteen tuplajarruun ja taakse yhteen eikä siinä kovin pitkään mennyt.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster etujarru??
En oikein nyt ymmärtänyt että miks tuollalailla pitäis nesteitä lotrailla, kun ei ne puolella litralla vaihdu sieltä missä se neste on kaikkein huonointa. Imase säiliö tyhjäks, pyyhkäse vaikka paperilla puhtaaks ja uudet nesteet säiliöön. Sitten perinteisin menetelmin pitkä läpinäkyvä letku ilmaruuviin ja pumppailet (välillä ilmaruuvi kiinni, painetta järjestelmään ja ruuvi auki) niin kauan että tulee puhasta nestettä. Siinä se. Kun ei päästä säiliötä välissä tyhjäks niin ilmauksen suhteen ei pitäis olla ongelmia.