Johdot tangon sisään

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jeppis kirjoitti: 15:15 08.04.2019. Kiitos infosta knipexit hankinnassa kyllä. Ajattelin itse tällaisilla liittää vai onko nuo mainitsemasi parempi ratkaisu?

https://www.ikh.fi/fi/liitin-jatko-pun- ... t711500002
Tuo liitin on periaatteessa sama, mutta noin tuplapituinen. Liittimen muovi pitää kuoria pois ja laittaa itse kutisteletku tilalle tai muuten tulee tangossa ahdasta. Noita ei taida saada eristämättöminä näin pienille johdoille.

Pääteholkit on ehdottomasti ohuin ja niitä käytän itsekin kun korjaan muiden tekosia (viimeksi softailista huonot tinaukset ja jatkoholkit). Itsekin olen tuota täälle ennen suositellut. Nyt taas flunssan kourissa ei tahdo muistaa enää omia hyviä käytäntöjä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Veijo Esso kirjoitti: 14:48 08.04.2019.
KariFS kirjoitti: 14:03 08.04.2019. Kai ne itse tehtyä saa, ei välttämättä edes vaikeata. Itse laittaisin jatkot juottamalla ja liimakutistesukka jatkoksen päälle. Jatkokset vielä eri johtoihin ehkä "porrastetusti", kun se jatkos on aina kuitenkin paksumpi ja jäykempi kuin pelkkä johto, niin eipä tule nippuun mitään älyttömän paksua kohtaa.
Taitavakaan juottaja ei voi kapillaarille mitään ja johto jäykistyy liitoksen ympäriltä ja tulee alttiiksi katkeamiselle. Paljonhan näitä juottamalla tehdään, mutta se ei todellakaan ole paras tapa tehdä jatkoja. Puserrettavat eristämättömän jatkoliittimet, jotka suojataan kutisteletkulla ovat vähiten huono ratkaisu, jos ei yhtenäistä johtoa pysty käyttämään.

Valmis jatkosarja maksaa noin 25 euroa, joten ei siinä ihan mahdottomia säästä.
Totta tuokin. Mutta jos jatkos on tangon sisällä suorassa kohdassa niin luulisi tuon kestävän. Paras olisi tietysti uudet johdot alusta loppuun, mutta jos tarvitaan erikoisia liittimiä päihin niin hankalaksi menee sekin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
jeppis
Viestit: 8
Liittynyt: 09:47 05.08.2018.

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja jeppis »

Veijo Esso kirjoitti: 15:18 08.04.2019.
jeppis kirjoitti: 15:10 08.04.2019. Joo näin itsekin muistan lukeneeni, että kestävämpi olisi tinaamatta. Mistä jatkosarjoina noin huokeasti saa, sitten ei kyllä kannata alkaa itse jatkamaan? Huomattavasti kalliimpia itse löytänyt.
Custom chromen jälleenmyyjiltä. Tuossa linkki 12 tuumaiseen jatkoon, joka ainakin pitäisi riittää. Tietysti liika pituuskin on haitaksi jos tulee hirveä vihkura eikä saa piilotettua vaikka tankin alle.
No ei ole kyllä pahan hintainen, kiitos linkistä! Jos kuitenkin katsoisin johdot niin kannattaisiko liitokset jättää tangon sisään vai ulos? Sisällä olisi paremmin suojassa mutta ulkona ei tarvisi koko roskaa purkaa jos tulisi ongelmia liitoksissa jossain vaiheessa..
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Lähinnä ulkonäkö kysymys, haluaako vetää johdot tangon sisään piiloon. Tai näin ainakin minulla on ollut. Ei siihen muuta syytä ole. Eli jos eivät häiritse silmää tangon ulkopuolella, tee mielummin niin. Sellaista muovista pvc sukkaa on saatavissa elektroniikka liikkeistä minkä sisään johdot on kätevä vetää. Samanlaista käyttävät tehtaalla. Hommakin on paljon pienempi.

Edit: Luin vähän hätäisesti, eli puhut siis pelkkien liitosten sijoittamisesta? No, jos mahdollista, niin tottakai mielummin tangon ulkopuolelle.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 15:25 08.04.2019. Tuo liitin on periaatteessa sama, mutta noin tuplapituinen. Liittimen muovi pitää kuoria pois ja laittaa itse kutisteletku tilalle tai muuten tulee tangossa ahdasta. Pääteholkit on ehdottomasti ohuin
Jos nuo pääteholkit puristaa kunnon pihdeillä, niin väittäisin liitoksen olevan huomattavasti luotettavampi, kuin noilla perinteisillä. Johtojen karvat ovat yhdessä ja puristus tulee koko matkalle. Eikä tosiaan tarvitse kuoria. Pääteholkit maksavat noin 2 eur / 50 kpl sarja.

En ole saanut noita Knipexejä hankituksia, muita Knipexejä kyllä on tallilla. Olen tehnyt noilla pääteholkeilla tinaliitoksia niin, että karvat sisään, kevyt puristus ja sulattanut tinan sinne kaveriksi. Toistaiseksi ei ole vielä sellainen liitos hajonnut.

Kyllä tuo kunnon pihdeillä puristamienen on varmasti paras ratkaisu. Seuraavaan suurempaan hommaan on varmaan haettava ne Knipexit.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 23:25 08.04.2019. Kyllä tuo kunnon pihdeillä puristamienen on varmasti paras ratkaisu. Seuraavaan suurempaan hommaan on varmaan haettava ne Knipexit.
Meneehän ne ihan Abiko-pihdeilläkin kun puristaa eristämättömän liittimen kololla. Joutuu vain kaksi kertaa pusertamaan kun on niin kapeat leuat. Knipexin pihtien malli on muuttunut siten, että uudempi malli puristaa enemmän samaan tapaa kuin nuo Abikot, mutta koko matkalta kerralla. Vanha malli (joka minullakin on) teki enemmän neliömäisen.

Abiko-pihditkin kannattaa ostaa joko Knipexit tai aidot Abikot. On laatu ihan jotain muuta kuin Biltema/Motonet/Puuilo -pihdeissä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Veijo Esso kirjoitti: 10:16 09.04.2019. Abiko-pihditkin kannattaa ostaa joko Knipexit tai aidot Abikot. On laatu ihan jotain muuta kuin Biltema/Motonet/Puuilo -pihdeissä.
Heh :mrgreen:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/763373/Kn ... -025-16-mm

https://m.motonet.fi/fi/tuote/763113/Ab ... itinpihdit
Vastaa Viestiin