Softail+200 renkaan sovitus problemos
Softail+200 renkaan sovitus problemos
soitellen sotaan ja kädettömät asentaa.
Pitäis saada tuo 200 kumi tuonne swingiin asennettua ja kaipaisin hieman neuvoja missä järjestyksessä teen tän homman.
laitan loppuun kuvia millaisista romuista on kyse.
Kuinka pahasti menen metsään jos rupean purkamaan vyyhtiä tässä järjestyksessä.
1. rengas keskelle runkoputken mukaan, millä tän saa helpoten? laser?
2. jarrusatula tsydeemi asemoidaan swingin uloimpaan reunaan koska satulan stopparin vastakappale on kiinni rungossa.
3. mitataan pyörän navan ja satulaosan väliin tarvittava holkki.
4.jarrulevyn ja navan väliin tarvittavan paksu spacer jotta sattuu satulaan.
5..navan ja rattaan väliin spacer/ offset ratas jotta saadaan ketjulinja kulkemaan renkaan vierestä
6.eteen tarvittava offset ratas.
Pitäis saada tuo 200 kumi tuonne swingiin asennettua ja kaipaisin hieman neuvoja missä järjestyksessä teen tän homman.
laitan loppuun kuvia millaisista romuista on kyse.
Kuinka pahasti menen metsään jos rupean purkamaan vyyhtiä tässä järjestyksessä.
1. rengas keskelle runkoputken mukaan, millä tän saa helpoten? laser?
2. jarrusatula tsydeemi asemoidaan swingin uloimpaan reunaan koska satulan stopparin vastakappale on kiinni rungossa.
3. mitataan pyörän navan ja satulaosan väliin tarvittava holkki.
4.jarrulevyn ja navan väliin tarvittavan paksu spacer jotta sattuu satulaan.
5..navan ja rattaan väliin spacer/ offset ratas jotta saadaan ketjulinja kulkemaan renkaan vierestä
6.eteen tarvittava offset ratas.
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
200 millisen renkaan saaminen tuohon vanhemman malliseen svingiin saattaa olla haasteellista. Kannattaa ensin kasata alkselin avulla vaikka rengas ja jarrusatula jotenkin paikalleen svingiin ja katsoa miltä näyttää. Ketjun leveys on yleensä reilut 20 mm, joka pitää ottaa huomioon. Jarrulevyn alle ei yleensä tule spacereita, koska jarrusatulan paikka ei sivusuunnassa oikeastaan muutu mihinkään, se vaan pitää saada mahtumaan vanteen sisälle. Onko muuten rungossa ne lokarinkannakkeet paikoillaan?
Life Member
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
jussi kirjoitti:200 millisen renkaan saaminen tuohon vanhemman malliseen svingiin saattaa olla haasteellista. Kannattaa ensin kasata alkselin avulla vaikka rengas ja jarrusatula jotenkin paikalleen svingiin ja katsoa miltä näyttää. Ketjun leveys on yleensä reilut 20 mm, joka pitää ottaa huomioon.
siis siis, tuo satulahan on pakko olla tuolla ulommaisena, koska swingissä on se vastakappale mikä pitää satulan paikoillaan, ja kun asemoin renkaan "noin" keskelle pyörää niin jarrulevy ei satu sinnepäinkään palojen väliin, eli ts pakko sitä on ulospäin tuoda jollain.jussi kirjoitti:Jarrulevyn alle ei yleensä tule spacereita, koska jarrusatulan paikka ei sivusuunnassa oikeastaan muutu mihinkään, se vaan pitää saada mahtumaan vanteen sisälle. Onko muuten rungossa ne lokarinkannakkeet paikoillaan?
ja tuo 200mm menee suitsait tuonne swingiin, no problemos.
strutsit tippu jo pari vuotta sitten tielle, satula menee vanteen et niistä ei ole enää harmia.
täytynee lähtee hakee 20mm prikkoja, ja ruveta niillä yytsäilemään.
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
Ok, no noita vanteita ja jarrulevyn paikkoja voi olla erilaisia.
Ite en tarvinnut jarrulevyn alle mitään spacereita kun laitoin -86 softailiin 200 millisen 18x5,5" vanteella. Tosin käytin 2000-luvun softailin swingiä ja puristinta. Puristimen ja vanteen välisellä holkilla jarrulevy tuli just kohdalleen puristajaan nähden.
200 millisellähän se puristaja tulee ikään kuin sinne vanteen sisään, eli vannetta ei saa pois ilman että irrottaa puristajan. Alkuperäisellä 130 millisellä puristaja jää kokonaan vanteen ulkopuolelle.
EDIT. Piti vielä sanoa, että tottakai se puristin tulee ulommaiseksi svingiä vasten, mutta sen paikkahan ei muutu alkuperäisestä mihinkään. Eli jos levy on alkuperäisellä vanteella ja holkeilla osunut oikeaan paikkaan, niin pitäisi sen osua leveämmälläkin vanteella.
Ite en tarvinnut jarrulevyn alle mitään spacereita kun laitoin -86 softailiin 200 millisen 18x5,5" vanteella. Tosin käytin 2000-luvun softailin swingiä ja puristinta. Puristimen ja vanteen välisellä holkilla jarrulevy tuli just kohdalleen puristajaan nähden.
200 millisellähän se puristaja tulee ikään kuin sinne vanteen sisään, eli vannetta ei saa pois ilman että irrottaa puristajan. Alkuperäisellä 130 millisellä puristaja jää kokonaan vanteen ulkopuolelle.
EDIT. Piti vielä sanoa, että tottakai se puristin tulee ulommaiseksi svingiä vasten, mutta sen paikkahan ei muutu alkuperäisestä mihinkään. Eli jos levy on alkuperäisellä vanteella ja holkeilla osunut oikeaan paikkaan, niin pitäisi sen osua leveämmälläkin vanteella.
Life Member
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
Pistän nyt varmuuden vuoksi lisäyksenä jussin ytimekkääseen faktaan, että: jos vanteen napa pysyy samana ja vannekehä vaihdetaan leveämmäksi ja rihdataan kohdalleen. Napojen leveyksissähän saattaa olla mittavaihteluita, jos kokonaan uuden vanteen hankkii.jussi kirjoitti:
EDIT. Piti vielä sanoa, että tottakai se puristin tulee ulommaiseksi svingiä vasten, mutta sen paikkahan ei muutu alkuperäisestä mihinkään. Eli jos levy on alkuperäisellä vanteella ja holkeilla osunut oikeaan paikkaan, niin pitäisi sen osua leveämmälläkin vanteella.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
hei taas
tässä nyt yytsäilin hieman tuota takavannetta kohdalleen, ja rupesin pohtimaan että mistä tuon keskilinjan saa mitattua "helpoiten"?
laitoin swingin pultteja vasten pitkän latikan, ja mittasin molemmin puolin vanteen ulkoreunasta matkan "linjuriin", sain heittoa 10mm toiseen reunaan, pari milliä pystyy tuomaan vielä vasemmalle päin mutta rupeaa jo ketjujenkin kanssa tekemään ahdasta.
kun taas "HDjokke" mittasi omassa projektissa swingin yläputken keskikohdan ja passasi siihen renkaan.
molemmin hyvä vai "hdjokke" menetelmä?
tosiaan vannehan on kokonaan "uusi" ja keskiö on toispuoleinen, eli napa ulottuu pidemmälle vetopuolella.
tässä nyt yytsäilin hieman tuota takavannetta kohdalleen, ja rupesin pohtimaan että mistä tuon keskilinjan saa mitattua "helpoiten"?
laitoin swingin pultteja vasten pitkän latikan, ja mittasin molemmin puolin vanteen ulkoreunasta matkan "linjuriin", sain heittoa 10mm toiseen reunaan, pari milliä pystyy tuomaan vielä vasemmalle päin mutta rupeaa jo ketjujenkin kanssa tekemään ahdasta.
kun taas "HDjokke" mittasi omassa projektissa swingin yläputken keskikohdan ja passasi siihen renkaan.
molemmin hyvä vai "hdjokke" menetelmä?
tosiaan vannehan on kokonaan "uusi" ja keskiö on toispuoleinen, eli napa ulottuu pidemmälle vetopuolella.
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
Kuulostaa simppeliltä, vanne keskelle haarukkaa ja mittauksia navasta.
Ensin akseliholkkien pituudet ja pyörä paikalleen. Sitten remmilinjan sovitus ja viimeksi jarrulevyn alle tulevan sovitteen vahvuus.
Itse olen ainakin sen verran huono mittaaja, että sovittaisin yhden paikan kerrallaan...
Ensin akseliholkkien pituudet ja pyörä paikalleen. Sitten remmilinjan sovitus ja viimeksi jarrulevyn alle tulevan sovitteen vahvuus.
Itse olen ainakin sen verran huono mittaaja, että sovittaisin yhden paikan kerrallaan...
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
eikös se oikea keskilinja ole siellä etukummissa??näähän ei tunnetusti näy ihan kohdillaan edes uutena.se että on jonkun millin sivussa niin vaikuta ajettavuuteen,kunhan etunen ja taka menee samaan suuntaan,
Electra cvo 2004
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
Eikä etu-ja takapyörä ole kaikissa samalla keskiviivalla.MAKE1971 kirjoitti:eikös se oikea keskilinja ole siellä etukummissa??näähän ei tunnetusti näy ihan kohdillaan edes uutena.se että on jonkun millin sivussa niin vaikuta ajettavuuteen,kunhan etunen ja taka menee samaan suuntaan,
Esim springersoftailissa etupyörä on haarukassaan toisessa laidassa, eikä myöskään ole takapyörän keskilinjassa.
Ilmeisesti jotakin painojuttua kompensoidaan tuolla toispuoleisuudella.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
da.mulla 12 piste jotain milliä sivussa ja ajlleen ei mitään.kantatessa ehkä tuntuu kuorman kanssa-mut nykyään kuormalla on oma pyörä-
Electra cvo 2004
- Pikku-Appari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 00:06 31.01.2012.
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Softail+200 renkaan sovitus problemos
Käytetäähän vanhaa topiccia hyväksi.
Eli kävin tänään lyömässä kaupat lukkoon -97 fättäristä.
Hetihän tässä mieleen tuli että minkä kokoisen takarenkulan vakioswingillä saa mahtumaan suht helpoilla muutoksilla?
Eli onko ratkaisuna kapeampi hihna vakio hihnalinjalla ja esim 180mm rengas toimiva?
Tietenkin vanteenhan joutuu vaihtamaan mutta mitäpä muuta se kaipaa?
Meneekö esim 5,5"x18 vanne ilman isompia muutoksia?
-Joonas
Eli kävin tänään lyömässä kaupat lukkoon -97 fättäristä.
Hetihän tässä mieleen tuli että minkä kokoisen takarenkulan vakioswingillä saa mahtumaan suht helpoilla muutoksilla?
Eli onko ratkaisuna kapeampi hihna vakio hihnalinjalla ja esim 180mm rengas toimiva?
Tietenkin vanteenhan joutuu vaihtamaan mutta mitäpä muuta se kaipaa?
Meneekö esim 5,5"x18 vanne ilman isompia muutoksia?
-Joonas