Sporster -08 takajousitus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Peacemaker76 kirjoitti:Kannattaa sitten katsoa niitä vähän parempia PS:n iskareita. Porukka piheyttään usein ostaa ne hinnat-alkaen-mallit, vaikka näissä kuten monissa muissakin osissa halvalla ei saa hyvää. Onhan ne halvimmat PS:t vähän paremmat kuin vakiot mutta pienellä lisäpanostuksella sais jo kunnon iskaritkin.
Tämä on hyvä pointti. Ja hyvä ketju käydä tätä keskustelua. On tervettä kyseenalaistaa standardeja.

Mikä on tasapainoilua sen suhteen, milloin saa rahalle parasta vastinetta ja toisaalta milloin jo menee hifistelyn puolelle. Eihän tonnilla saa edes kunnollisia kaiuttimen kaapeleita, sanoisi oikea hifimies :mrgreen:

Perusiskarit (412-sarja) tajoavat valmistajan mukaan : The 412 Series shocks are simply the best value shock on the market today Tällaisten hinta on n. 300 eur tarjouksista ja paikasta riippuen.

Parempi 440-sarja tarjoaa jo: Dubbed Frequency Sensing Technology (FST) for its unique ability to dynamically adjust damping as you ride. The result is superior performance no matter the road conditions Ja hinta lienee 600-700 eur.

Lisäsäiliöllisiäkin malleja löytyy ja hinta linee n. 1200 euron nurkissa.

Varmasti rahalla saa parempaa, mutta miten paljon ja millaisiin käyttöolosuhteisiin - sitä en tiedä. Olen nuukana / kroonisen persaukisena ostanut kaikkiin pyöriini 412-sarjaa, nyt niitä on 5 pyörän alla tällä hetkellä sekä edessä että takana. Enkä ole pitänyt näitä sellaisina "halvalla ei saa hyvää" -tuotteina, vaan selkeänä parannuksena alkuperäisiin ja itselleni riittävän hyvinä, kun ei paremmasta ole kokemusta.

Olisi kieltämättä kiinnostavaa ajaa kahdella samanlaisella Harrikalla peräkkäin niin, että toisessa ovat vaikka nuo 412 ja toisessa 440 sarjalaiset alla. Huomaako eroa maantiellä vai pitääkö mennä radalle? Riittävätkö pyörän muut ajo-ominaisuudet tuomaan eron esille?

Ajoin hieman Yamahan 600 kyykyllä :oops: :oops: ja sen ajo-ominaisuudet ihan vakiona olivat kiusallisen napakat - silti en kaipaaa sitä omaksi ajokikseni ja vanhoista Harrikoistani en saisi samanlaista ajettavuutta vaikka mitä panisin alle.

Autoissa olen käyttänyt Konin iskareita ja nyt minulla on käyttöautossa ensimmäistä kertaa Koni FSD:t, eli vastaava värähtelytajuuden mukaan säätyvä idea, kuin tuossa 440-sarjassa. En voi sanoa huomaavani mitään eroa edellisen auton Koneihin, jotka olivat ilman tuota ominaisuutta. Tietysti autot ovat erilaisia, vaikka samaa merkkiä eikä vertailu ole mitenkään tieteellinen. Hyviä ovat molemmat.

Hieman pelkään, että tuossa (pelkässä) takaiskarien parannuksessa voisi käydä samoin. Eroa epäilemättä on, mutta jo 412 on niin hyvä, ettei paremmista olekaan käytännön etua löysillä rungoilla normaaleissa tieliikenneolosuhteissa...???? :roll:

Onko sinulla Mauri hyvä vertailupohja ja testattu kokemus näiden eroista? Olen ymmärtänyt että olet paljon näiden kanssa puuhaillut ja voi ollakin. Valaise vähän lisää.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Ei mulla sen empiirisempää kokemusta takaiskareista ole. Etusten kanssa olen vähän leikkinyt ja sinne suosinkin hyvää jousta ja Ricorin venttiilikoneistoa, mutta se on toinen juttu. Kaveri tilasi Dynaansa Progressiven itsestään säätyvät (tais olla 444:set) ja kehui kyllä pyyteettä, ja tää kaveri on ennenkin ajanut hyvillä iskareilla varustetulla harrikalla :lol:

Mulla on Fatbobissa Hagon Nitrot (ostin tältä samalta kaverilta, hän tilasi siis pidemmät progressivet tilalle). Nämä ovat yllättävän edulliset ja erittäin korkealaatuiset iskarit. Ulosjouston vaimennuksen säädöllä ja tilatessa kuskin painon mukaan valituilla jousilla saadaan oikeasti toimiva takapää aikaiseksi. Eron 412:silla varustettuun pyörään huomaa kyllä. Toisessa on bulkkijousi eikä säätöä, toisessa säätö ja kuskin mukaan valittu jousi.

Tuossa linkki Sportster Hagoneihin, suosittelen tutustumaan. Hagonilla on myös loistava asiakaspalvelu, ja noita saa kustomoitua, mulla mm. kokomustat vaikka kuvastossa ei ole moisia.

Mustilla osilla:

https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/ ... o=SN079BLK" onclick="window.open(this.href);return false;

Kokokromisina:

https://www.hagon-shocks.co.uk/catalog/ ... o=SN079SIL" onclick="window.open(this.href);return false;


Ainiin, iso vaikutus ajettavuuteen on kanssa sillä ettei ruuvaa sitä jousen esisäätöä heti tappiin. Porukan pyöriä kun katsoo niin aika pirun monessa on esisäätö vedetty pohjaan asti. Joko on huonolla kantavuudella olevat jouset tai sit vaan halutaan että perä tuntuu ylijäykältä jolloin laadukkaan iskarin idea katoaa heti.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja vaakko »

En ole noita PS iskareita kokeillu, mutta heittäisin että niistä katsoisin niitä perusmalleja ja sitten jos parempaa haluaa niin löytyy huollettavaa ja säädettävää kilpailijaa, esim. naapurimaastamme Öhlins. Sieltä perusmalli n. 650e ja lisäsäiliöllinen (jotka minulla on) n. 1000e. Kaikilla herkuilla olevat mallit sitten n. 1600e. Kaikkiin saa valittua jouset oman painon mukaan ja niitä saa ostettua helposti myös useita jos on haluja kokeilla tai kun tulee aika iskarihuollolle. Öhlinssesistä en ole vielä huonoa kokemusta nähnyt/kuullut. PS paremmista malleista löytyy aika paljon hajontaa kokemuksista. Samassa pyörässähän nuo pitäisi kaikki kokeilla jos jotain lopullista totuutta meinaisi hakea joten makunsa ym. mukaan näitä valkataan. Sen voin Öhlinsin lisäsäiliöllisistä malleista sanoa että meneehän näillä pyörä kuin unelma - kiinni tiessä eikä pomppuja tarvi väistellä. Erittäin tarkka ja nopea ajotuntuma ajonopeudesta riippumatta. Melkenpä vaan paranee mitä lujempaa mennään.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Peacemaker76 kirjoitti:Ainiin, iso vaikutus ajettavuuteen on kanssa sillä ettei ruuvaa sitä jousen esisäätöä heti tappiin. Porukan pyöriä kun katsoo niin aika pirun monessa on esisäätö vedetty pohjaan asti. Joko on huonolla kantavuudella olevat jouset tai sit vaan halutaan että perä tuntuu ylijäykältä jolloin laadukkaan iskarin idea katoaa heti.
Tuossa oli hyvää kokemusperäsitä tarinaa herroilta ja siitä voi/kannattaa ottaa onkeensa.

Tämä lainauksen lause on ehdottoman paikkansa pitävä. Itselläni on jokaisen säädettävän esijännitys jätetty löysimppään asentoonsa ja meikäläisen painoinen (78 kg) heppu ajelee loistavasti tuolla löysimmällä asennolla vaikka joskus heittää harakankin tarakalle. Ei ole kertaankaan tullut mieleen ruveta säätämään jäykemmälle.

Kuvan rautiksessani oli asennettuna joku ylijäykkä iskaripari taakse ja ajettavuus oli vielä paljonkin normaalia huonompi. Sinne kun pani pitkät 14,25 " PS:t (kuvassa), niin johan alkoi rautiksenkin perä toimia sen minkä se nyt pystyy toimimaan.

On hyvä muistaa, että jäykkäperä ei ole hyvä jäykän peränsä, vaan ulkonäkönsä takia ja siksi joten kuten toimivaa perää ei kannata pilata jäykistämällä sitä iskareilla, vaan pelastaa se hyvillä iskareilla!



Tuo etupumppujen virittely onkin sitten toinen mielenkiintoinen alue, josta ei ole omaa kokemusta progejousia ja yhtä madallusta enempää. Mutta siihen voisi paneutua joskus toiste.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Keulan osalta olen pykälää viisaampi tiistain jälkeen kun uusi setup menee paikoilleen. Orkkiksella ajelin ekan kesän joka on sitä luokkaa että sen saa pohjaamaan jo tehottomilla orkkisjarruilla - aikalailla kelvoton siis. Sitten tuli Burlyn madallussatsi jäykemmillä öljyillä joka osin paransi tilannetta (parempi tuntuma) ja osin huononsi (tosi lyhyt joustomatka joten pohjasi helposti).

Nyt on paikoillaan Hyperpron progressiiviset jouset jotka pelaa todella hienosti. Kestää käyttää myös kunnollisia jarruja ilman pohjaamispelkoa (brembon nelimäntäinen + isompi pääsylinteri roadster mallista). Tiistaina tulee 0,5" pidemmät damper rodit 1200L mallista (lisää joustomatkaa ja pelivaraa esijännityksen säätöön) ja lisäksi niiden päälle Ricor Intiminators venttiilit. Ja fork capsit vaihtuu sellaisiin joilla onnistuu esijännityksen säätö. Öljyksi 5W joka on Ricorin suositus. Tällä reseptillä pitäisi olla about niin hyvä kuin orkkiksesta modaamalla on saatavissa ilman koko paketin vaihtoa. Jos olisi halunnut roadsterin pituisen keulan niin sitten damper rodit ko. mallista, mutta haluan mieluummin pykälää matalamman niin rungon asento on sopiva (ei takapainoinen niin kääntyy mutkaan paremmin).
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joe Cool kirjoitti: On hyvä muistaa, että jäykkäperä ei ole hyvä jäykän peränsä, vaan ulkonäkönsä takia ja siksi joten kuten toimivaa perää ei kannata pilata jäykistämällä sitä iskareilla, vaan pelastaa se hyvillä iskareilla!
Tähän voisin sen verran, että jäykkä perä on parempi kuin huonot iskarit.
Tosin niin huonoista iskareista 08:ssa tuskin on kysymys.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja mikira »

Joe Cool kirjoitti: Olisi kieltämättä kiinnostavaa ajaa kahdella samanlaisella Harrikalla peräkkäin niin, että toisessa ovat vaikka nuo 412 ja toisessa 440 sarjalaiset alla. Huomaako eroa maantiellä vai pitääkö mennä radalle? Riittävätkö pyörän muut ajo-ominaisuudet tuomaan eron esille?
Kyllä niiden iskarien erot huomaa. Itellä on kolmessa pyörässä progressiven takavieterit,412, 430 sekä 440 mallit ja maantieajossa 440 on ehdottomasti parhaat, mutta niiden automaattiset ominaisuukset ei riitä nopeaan revittelyyn kurviteillä. Kannattaa myös muistaa että etupään ominaisuuksilla on kanssa paljon merkitystä. Omassa dynassa oli progressiven 1" laskusetti progressivisillä jousilla, ei siis se typerä drop-in satsi jota ei sais laittaa mihinkään tieliikennekäyttöön tulevaan vekottimeen, sekä halvimmat 11" progressivet takana. Nyt kun vaihdoin progressiven cartridge sisuskalut keulaan, taas 1" laskulla, on perästä loppuneet ominaisuudet. Ennen ei voinut ajaa kurviin taikka pomppuisella tiellä niin lujaa että takapään ominaisuudet olisivat loppuneet, nyt on ihan eri peli. Tarkoituksena olisikin nyt satsata sitten niihin piggybackeihin, taikka sitten hagoneihin.
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Nyt on tuo aiemmin kuvaamani setup keulan osalta paketissa ja aijai kun menee niin tarkasti ja tunnokkaasti että! Mutkiin voi laskea aiempaan - jo sinänsä varsin hyvään keula-setupiin - verrattuna todella paljon lujempaa :) Keula ei painu yhtään kasaan ja tämä näkyy myös jarrutehon kasvuna. Tärkein muutos on kuitenkin tuo tunnokkuuden ja reagointinopeuden lisääntyminen, nämä lisää ajamisen hauskuutta ja mielenkiintoisuutta merkittävästi jo pikkunopeuksilla kun keula seuraa todella tarkasti tien pintaa ja kun töyssyjä/monttuja tulee niin toiminta on erittäin nopeaa. Pitää vielä esijännityksen säädöt katsoa optimiin molemmissa päissä kun toiminta muuttui näinkin paljon noilla venttiileillä. Joka tapauksessa nyt on keulan toiminta samalla tasolla perän kanssa.
Roba68
Viestit: 5
Liittynyt: 09:45 07.03.2015.

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Roba68 »

tsunkku kirjoitti:Lainaan nyt tätä ketjua, toivottavasti aloittajaa ei haittaa.

Olen tälle kesää aloittanut tämän hienon harrastuksen Sportsterilla (-03, 883 XLH). Olen sen verran lyhyt, että noilla vakioiskareilla jalat ylettyvät maahan juuri ja juuri. Molempien jalkojen kantapäitä ei yhtäaikaa saa maahan. Ajelu ja pyörän käsittely kyllä sujuu näinkin, mutta olen ajatellut josko pyörän madaltaminen olisi silti järkevää.
Ilmeisesti nuo vakioiskarit eivät muutenkaan laadukkaimmasta päästä ole? Aiempia keskusteluja selailemalla PS:n 412-sarjan iskarit tulevat varmaan olemaan valintani, mutta mikä olisi sopiva koko? Nyt on Stormilla ilmeisesti alennuksessa 11,5" iskarit, putoaako perä jo liikaa niillä? Onko niillä enää mahdollista ottaa satunnaisesti parempaa puoliskoa kyytiin? Vaatiiko noin suuri pudotus jotain muuta, esim hihnan säätöä?
Kun kerran aloitin tämän ketjun, niin kerronpa mihin päädyin. Kun lisää selvittelin asiaa, totesin omassa 08 XL mallissani olevat takaiskarit 13" pituisiksi. Saman vuoden Low mallista löytyi 11" joten päättelin sen pituisten toimivan. Penkki tippui reilusti ja vaikka en lyhyt olekaan ajoasento miellyttää. Kun en ostosta tehdessäni ollut 100% varma iskareiden sopimisesta, en viitsinyt investoida liikaa. Päädyin "halpis" Drag Specialtiesin progressiivisiin iskareihin (PS:n valmistamat) ja hyvin ovat toimineet, vaikka emäntäkin välillä ollut kyydissä.
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä. Kysyn - siis olen.
tsunkku
Viestit: 8
Liittynyt: 17:47 23.08.2015.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja tsunkku »

Roba68 kirjoitti: Kun kerran aloitin tämän ketjun, niin kerronpa mihin päädyin. Kun lisää selvittelin asiaa, totesin omassa 08 XL mallissani olevat takaiskarit 13" pituisiksi. Saman vuoden Low mallista löytyi 11" joten päättelin sen pituisten toimivan. Penkki tippui reilusti ja vaikka en lyhyt olekaan ajoasento miellyttää. Kun en ostosta tehdessäni ollut 100% varma iskareiden sopimisesta, en viitsinyt investoida liikaa. Päädyin "halpis" Drag Specialtiesin progressiivisiin iskareihin (PS:n valmistamat) ja hyvin ovat toimineet, vaikka emäntäkin välillä ollut kyydissä.
Kiitoksia kokemuksien ja vinkkien jaosta kaikille. Minä päädyin nyt tilaamaan stormilta ps:n 12.5" iskarit kun siellä on jotain poistotarjouksia ilmeisesti kuun loppuun asti ja oli sopivan mallisia pidempiäkin iskareita tarjouksessa. Huomenna tai ylihuomenna pitäisi olla postissa, eli ehtii ehkä vielä tälle kaudelle kokeilla. Keula on vielä vakio, voi olla että sinnekin vaihtuu progressiiviset myöhemmin.
2003 883 XLH
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Ja jos siitä keulasta haluaa oikeasti toimivan niin kunnon jousten kaveriksi Ricorin venttiilikoneistot ja Amsoilin tai Red Linen 5W öljyt.

http://store.ricorshocks.com/harley_davidson_s/27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Peacemaker76 kirjoitti:Ja jos siitä keulasta haluaa oikeasti toimivan niin kunnon jousten kaveriksi Ricorin venttiilikoneistot ja Amsoilin tai Red Linen 5W öljyt.

http://store.ricorshocks.com/harley_davidson_s/27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu, näille korkein mahdollinen suositus jo lyhyenkin kokemuksen perusteella. Eikä hintakaan ole mahdoton.
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Eilen sitten sain omastani vihdoinkin peräpään orggisrojut pois ja tilalle ne PSn 412:set.
En ehtinyt ajamaan yhtään, niinpä en osaa sanoa mitään eduista, vielä.
Vaihtokin onnistui ilman tunkkia tai nostimia kun poikani tuli avuksi, yksin en kyllä olisi onnistunut millään. Kyllä se pyörä vaan painaa sen verran paljon. Suosittelen tuohon hommaan apuria ja jotain nostinta, on se vaan niin paljon helpompaa... :oops:
Seuraavana olis toi keula vuorossa, PSn vieterit on jo hankittu, samoin Ricorin Intiminator setti kun kerran sitä keulaa aletaan ronkkimaan.
Keulasta yksi kysymys, suositeltiin kovin myös sitä keulaputket toisiinsa lokasuojan yläpuolella, yhdistävää kappaletta, mikähän sen nimi nyt sitten onkaan... Onko moisesta oikeasti hyötyä?
En siis ajele mitään kovaa kyytiä tai kanttaile apinan raivolla. Nuo iskarit halusin päivittää astetta parempiin, kun olen riittävän monta kertaa nyt saanut persauksiin aikamoisen tällin orggiksien paukauttaessa läpi. Ja kun jousia kiristin, hävisi liki kaikki normi mukavuus tyystin. Ja niitä nyt on riittävän moni haukkunut muutenkin.

EDIT : Nyt sen löysin , mitä etsiskelin...

http://superbrace.com/shop/5184-harley- ... -iron-883/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuota siis tarkoitin. Ja nimenomaan tuota. Näyttääkin aika topakalta viritykseltä.
Viimeksi muokannut eki912, 15:58 19.10.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

eki912 kirjoitti:E keulaputket toisiinsa lokasuojan yläpuolella, yhdistävää kappaletta, mikähän sen nimi nyt sitten onkaan... Onko moisesta oikeasti hyötyä?
En siis ajele mitään kovaa kyytiä tai kanttaile apinan raivolla.
Minulla on tuollainen '81 rautiksessa ja ei siitä haittaakaan ole. Mutta '03 Sportsterissa sitä ei ole. Kummassakin ovat PS:n vieterit edessä ja takana ja kaikesta huolimatta uudempi tuntuu paremmalta kain puolin (tärinää lukuunottamatta). Eli ei kai se normaaliajossa kovinkaan paljon vaikuta...???
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minulla ainakin fork brace eli mummorauta vakauttaa menoa. Kun on vain yksi etujarrulevy niin ilman rautaa keulassa lokari suorastaan loksui kovemmassa jarrutuksessa. Juttua:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... ta#p217994
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... mummorauta
Vastaa Viestiin