Sportster 9V:n akku hukassa

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja OldHD »

-Akku tyhjenee viikossa niin, että ei enää jaksa lähteä käyntiin. Laturi kiinni muutamaksi tunniksi ja taas lähtee. Teki saman jo edellisellä akulla (nyt siis uusi akku), eli vika ei ole siinä.
-Pyörässä on varashälytin, eli arvelen, että sen 9V:n akku tyhjentää pyörän oman akun. Aloitin kaivamaan boxia satulan alta. Sieltä löytyi röökiaskin kokoinen musta boxi (TSM), joka ei kyllä aukene miltään sivulta. Kokonaan valettu kasaan.
-Eli kysymys, missä hemmetissä se akku on?? Tai mikä sitten voi syödä paikallaan pyörän akkua?

Potilas on:
Sporster 1200XL, vm 2004

nim. Tumpula
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onko sinulla pyörässä häly? Jos on, niin sinulla on siellä akun alla tai vieressä TSSM (Turn Signal Security Module), jos ei, niin sinulla on TSM (Turn Signal Module). Jos sinulla on häly, niin jos sinulla on sireeni, niin se 9V ladattava patteri lienee sireenimodulissa:
Kuva
https://serviceinfo.harley-davidson.com ... cale=en_US


https://manualzz.com/doc/9410782/securi ... kits-instr
Tämä on eri malleissa eri paikassa, olisiko tuossa alemmassa linkin kuvassa Sportsterissa takapyörän edessä moottorin alla?

Mutta ei kai tämän patterin loppuminen rupea pyörän akķua syömään? Tämä patteri on siltä varalta että vaikka joku katkoo akun johdot, niin sireeni silti ulisee. Ehkä tämän ladattavan patterin epäilyni voi syödä akkua, mutta olisiko kuitenkaan se oikea syy?
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

OldHD kirjoitti: 19:56 22.10.2020. -Eli kysymys, missä hemmetissä se akku on??
-07:ssa on takapyörän edessä takahaarukan nivelen alapuolella. Siinä on ympärillä vielä erillinen suojakotelo, jonka sisällä sireeniyksikkö on.
OldHD kirjoitti: 19:56 22.10.2020. Tai mikä sitten voi syödä paikallaan pyörän akkua?
Oletko kokeillut ottaa pääsulakkeen pois? Jos pääsulake irti tyhjääntyy siltikin, niin startissa vuotaa jostain läpi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Jop,
Samoja akun virran tyhjentymis ongelmia omassa ja vaihdoin tällä viikolla uuden Vartan.
18 vuotta edellinen paikoillaan uutta tilalle, Hoodeellä 80++ euroa Vartan 9V akku.
Valitsin halvemman.....
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9500344 ... isto-1-kpl
Voikohan ton kuvassa olevan sireeniboxin vain irroittaa lopullisesti ja tulpata johdon?

Ile
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Käsittääkseni kyllä. Häly toimii mutta ilman sireeniä. Tämä taisi olla joskus joihinkin malleihin lisävaruste.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 21:32 22.10.2020.Ehkä tämän ladattavan patterin epäilyni voi syödä akkua, mutta olisiko kuitenkaan se oikea syy?
Tämä on hyvä kysymys. Tuossa Motonetin sivulla sanotaan:
Ladattuina nämä NiMH-akkuparistot säilyttävät 75 % tehostaan 12 kuukauden säilytyksen jälkeen.
Kun uudenkarhea kunnossa oleva hälypyörä syö akun parissa kuukaudessa, niin ei tuo patteri yksin sitä kokonaan voine tehdä. Mutta huonossa hapessa miksei se ehkä voisi kiihdyttää sitä.

Minulla Texasin lehmässä 2010 FLHTK ei ole sireeniä, mutta on käynnityksenesto ja vilkut vilkuttelevat, jos sitä käydään nykäisemässä, vain ääni puuttuu. En osaa sanoa, voisiko jenkkimallissa vain puuttua sireeni vai onko se kytketty pois ekan omistajan toiveesta. Mutta akkua se syö sikana. Harrikan oma Litium tyhjenee viikossa ulkona kylmässä ja kosteassa virrankatkaisukuntoon. Sisällä se kestää toista kuukautta.

Ehkä tuon akun voisi yrittää kaivella esille ja hakea uuden Motonetistya ihan varmuuden vuoksi. Mutta joku muu siellä sitä virtaa varmaan myös syö ja kovasti. Kunpa vain tietäisi mikä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

1.
Ladattuina nämä NiMH-akkuparistot säilyttävät 75 % tehostaan 12 kuukauden säilytyksen jälkeen.
2.
uudenkarhea kunnossa oleva hälypyörä syö akun parissa kuukaudessa, niin ei tuo patteri yksin sitä kokonaan voine tehdä. Mutta huonossa hapessa miksei se ehkä voisi kiihdyttää sitä.
1. Jep, Eiköhän se 9 volttinen normaalisti jonkun `mokkulan´kautta lataannu 12 volttisesta järjestelmästä täyteen. 75% on varastoinnissa/myyntipakkauksessa.

2. Jos matkalehmästä kyse, en ihmettele, on kaikenmaailman toimintoja. 8O

Ja viisaammat oli kertovinaan nopeusmittarin (elektroninen) toimivan 5 voltin jännitteellä, hä?

Ile
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

etelahelsinki kirjoitti: 17:59 25.10.2020. Ja viisaammat oli kertovinaan nopeusmittarin (elektroninen) toimivan 5 voltin jännitteellä, hä?

Ile
Nopeusanturilta tulee 5V pulssi jota nopeusmittari lukee, järjestelmän käyttöjännite on kuitenkin 12V
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja OldHD »

-Tänään taas tallilla. Akku irti ja mittailin noita eri reittejä. Ei mene startille mitään virtaa mittarin läpi. Irrotin pääsulakkeen (30A), sen läpi menee noin 50-80mA, välillä rauhoittui johonkin 70mA kohdalle.
Ei oikein tule mieleen mitään muuta mahdollista vuotokohtaa kuin se vanhentunut 9V:n akku. Täytyy etsiä sähkökaavio seuraavaksi.
-Pyörässä on siis käynnistyksen esto jaa vilkuilla se hälytys. Sireeniä ei onneksi ole.
-Eipä löytynyt vieläkään sellaista boxia, missä se akku on?? Ei ole mitään siellä takahaarukan alla.

Sportster 1200XL, vm.2004
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Se 9 voltin paristo on sireenissä. Se koskee ainoastaan sireeniä. Jos pyörässä ei ole sireeniä ei ole tuolle patterillekaan käyttöä. Se on pyörässä siksi että varkaan saadessa sireeni päälle ensimmäisenä yritetään ottaa akku irti, mutta tuo paristo pitää sireenin päällä. Muu ajonesto ohjaa sireeniä ja se toimii pyörän akkuvirralla, ei tuolla paristolla. Pyörä ilmoittaa hälyttimen mennessä päälle kahdella piippauksella mikäli tuo paristo on kunnossa, kolmella mikäli se tulisi vaihtaa.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Nyt, jos sinulla ei ole sireeniä, niin sinulla ei ole 9V akkua! Eli sitä on turha etsiä. Pitää ruveta etsimään muuta vikaa.


Mutta JOS sinulla on sireeni, niin katsopas vielä kerran olisko moottori/vaihdelaatikon alla, enskan puolen sivulta katsoen vähän kytkimen akselin etupuolella. Siinä on päällä suojana peltikoppa, joka on kiinnitysraudoilla kiinnitetty. Jos se on siis tämä malli. Eli vielä kerran tuosta sivun 2 kuvista paikkaa voisi kurkkia:

https://manualzz.com/doc/9410782/securi ... kits-instr

Toinen mahdollinen paikka voisi olla takajarrun pääsylinterin yläpuolella.

Kuten Kiwi totesi, sireenin pitäisi sirkuttaa jos 9V akku on loppu. Voisi yrittää kuunnella mistä ääni tulee. Saatko sireenin päälle, voisihan silläkin yrittää paikallistaa. Joskin sireenin ääni on vaikea paikallistaa, se on varmaan sellaiseksi tarkoituksella tehty.

Mutta jos olet varma, ettei sinulla ole sireeniä, niin edellä oleva oli turhaa. Ja sinulla ei ole hälyssäkään mitään 9V akkua.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En löytänyt vielä 2004 Sportsterin sähkökaaviota, niin on huono mahdollisia vuotopaikkoja arvailla, mutta arvailen silti. Akulta ei moneen paikkaan plussajohtoa lähde. Jos startin jo eliminoit, niin virtalukko voisi olla yksi mahdollisuus. Saisko yleismittariin eloa jos virta-avaimella vähän nitkuttaisi lukkoa. Toinen paikka, mikä tulee mieleen, on voltage regulator eli jännitteensäätäjä. Eiköhän sinne mene (tai oikeammin sieltä tule lataustilanteessa) plussa. Minulla yhdessä toisenmerkkisessä purki tämän kautta akun, sen pystyi oikein mittaamaan, oli samaa luokkaa vuoto mitä olet mitannut. Korjaantui kun vaihtoi säätäjän.

Security modulille menee plussa ohi virtalukon, tälle on varmastikin oma sulake. Jos on sulakerasian kannessa tekstit niin voisi kokeilla irroittaa sen 15 A sulakkeen ja katsoa loppuiko vuoto. Voihan niitä muitakin sulakkeita irrotella, mutta loput taitaa tulla virtalukon kautta.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Akulta menee startin kaapelin lisäksi johto pääsulakkeelle, josta virta jaetaan virtalukolle, jännitteensäätimelle, battery-sulakkeelle (releen vieressä keskimmäinen) sekä battery + connector (9 AMP max)

Tuo battery-sulake jakautuu näihin pisteisiin:
Ignition modulin + (liitin 2)
Mittarin + (liitin 2)
Sireenin + (optio)
TSM/TSSM + (liitin 1)
OldHD
Viestit: 67
Liittynyt: 19:00 23.11.2016.

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja OldHD »

-Joo sehän se on, eli Battery sulake (15A). Se irti niin virran kulutus on nolla. Ja siellähän on se TMS, käynnistyksenesto. Talli oli nyt aika hämärä, niin tajusin, että siinä nopeusmittarissahan on se avaimenkuva, joka vilkkuu. Sen takia mittari heiluu tuon 20-30mA...
-Kyllä nyt on fiilis, että toi käynnistyksenesto purkki(TMS) vie sen 50mA, vaikka eihän siinä ole aktiivisena kuin vastaanotin. En saanut kohtuullisella voimalla liitintä irti.

-Tuollaisella virrankulutuksella akku tyhjenee sen verran viikossa, että ei enää jaksa konetta pyöräyttää.
-Helpoin olisi ottaa pääsulake 30A talveksi pois, tai sitten pitää akkua ladata parin viikon välein.
Thanks
Old
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportster 9V:n akku hukassa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ja kannattaahan se pääsulake napata pois, ei siitä ajonestostakaan paljoa ole talvella iloa.
Vastaa Viestiin