Sportsterin yli- ja alijännite
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23:23 26.05.2020.
Sportsterin yli- ja alijännite
Liekö parin kuukauden “karanteeni” ja kelien lämpeneminen tehnyt tehtävänsä, mutta foorumia tuli hetki selailtua ja nyt pihassa on 2006 1200 Sportsteri. Yhteiselo alkoi mukavissa tunnelmissa viime lauantaina ja pari tankillista tuli ajeltua hymyssä suin.
Sunnuntaina ajattelin pestä pyörän kun oli pesuvehkeet muutenkin esillä. Pesin pelin sähköjä ja laakereita varoen, mutta moottorin etuosa oli melko likainen öljynsuodattimen alta joten niille nurkille käytin liukkaria, harjaa ja vettä reilusti. Pesun ja kuivaamisen jälkeen oli tarkoitus heittää pieni lenkki ja tohkeissani unohdin ryypyn käytön joten startata sai pari kertaa ennen kuin sain koneen kunnolla käyntiin. Yritykset oli kuitenkin lyhyitä eikä akku osoittanut puutumisen merkkejä.
Tässä kohtaa hymy oli taas korvissa. Ensimmäisessä risteyksessä hidastaessani vauhtia näytti moottorin varoitusvalo syttyvän mittarissa hetkeksi. Se kuitenkin sammui melkein heti ja kone kävi normaalisti joten oletin jossain olevan kosteutta pesun jäljiltä. Isolle tielle päästyäni kaikki tuntui olevan kunnossa ja ajelin pienen lenkin. Kotimatkalla valo taas syttyi hetkeksi hidastaessani risteykseen. Tyhjäkäynnillä valo sammui ja liikkeelle lähdettäessä se taas syttyi kunnes vauhti / kierrokset kasvoi jonkun verran.
Epäilys oli edelleen kosteudessa, joten puhaltelin varovasti näkyvillä olevat liittimet paineilmalla kuiviksi ja toivoin lämpimän koneen kuivattavan lopun kosteuden. Maanantaina testilenkillä oireet kuitenkin jatkui, joten mittasin akun jännitteen (12,81 V), kävin läpi virtakaapeleiden kiinnitykset, putsasin sulakkeet ja kaikki näytti olevan ok.
Seuraavaksi tsekkasin vikakoodit ja sieltä löytyikin koodi P0563 (Battery/ECM Voltage High). Pienen googlailun jälkeen kävin jännitteensäätimen kimppuun. Sen liittimet tuntui olevan tiukasti kiinni, mutta kiinnityspinnat runkoon oli selvästi hapettuneet. Putsasin säätimen pinnat ja rungon niin hyvin kun tarjolla olevilla välineillä sain ja pistin säätimen takaisin paikalleen. Testilenkin tulos oli kuitenkin edelleen sama, moottorin varoitusvalo syttyi risteyksiin tultaessa ja sammui tyhjäkäynnillä ja syttyi taas liikkeelle lähdettäessa hetkeksi. “Sain” sen myös syttymään tyhjäkäynnillä hitaasti kierroksia nostaessa joten mittasin vielä akun jännitteen tyhjäkäynnillä ja n. 2000 kierroksella valon syttyessä. Jännite ei kuitenkaan mittarin mukaan juurikaan noussut vaan lukemat oli 13 V tietämillä. Tässä kohtaa alkoi nousta ihan muu mittari joten päätin jättää leikin kesken.
Tänään nollasin vikakoodit ja ajattelin vielä heittää pienen kierroksen kylän ympäri ja ensimmäiset pari kilsaa vaikutti erittäin lupaavilta kunnes taas vauhdin hidastuessa risteyksessä tuttu valo syttyi. Tällä kertaa syttyi myös akun varoitusvalo samaan aikaan. Testailin tyhjällä tiellä kiihdyttää ja hidastaa ja kaava varoitusvalojen kanssa oli sama, mutta nyt tosiaan paloi molemmat valot samaan aikaan. Kotiin ajellessa tuntui ettei valot enää sammuneet yhtä nopeasti ja pihatiellä ne paloikin iloisesti maaliin asti. Myöskään tyhjäkäynnillä ne eivät enää sammuneet. Heti ajon jälkeen akun jännite oli 12,75 V ja kun pistin koneen käyntiin jännite tippui 12,4 V eikä noussut tästä edes kierrosten noustessa yli 2000. Vikakoodi olikin nyt P0562 (Battery/ECM Voltage Low).
Melkoinen alustus, toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti. Akku on Motobatt ja perimätiedon mukaan se olisi vaihdettu syksyllä ennen seisontaan laittoa. Ihan tuliterältä akku ei kuitenkaan ulkoisesti näytä ja pyörän mukana tulleiden kuittien perusteella akku on vaihdettu myös syksyllä 2018. Jännitteensäädin on Cycle Electricin tekele, ei tietoa koska se on vaihdettu. Oma ajatus oli, että näistä löytyy syyllinen temppuiluun, mutta lukiessani täältä vastaavasta tapauksesta Dynan kanssa ei liene mahdoton ajatus että staattorikin voisi olla syypää tähän.
Koska pyörä pajalle ja tili tyhjäksi -tyylinen vaihtoehto ei ole vielä mielessä, niin onko arvon raadilla ajatuksia mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla? Voiko esim. staattorin toiminnan varmistaa mittaamalla? Jännitteensäädin olisi ilmeisesti halvin osa lähteä vaihtamaan, mutta ei sitäkään viitsisi vaihtamisen ilosta vaihtaa. Naapurin neuvo oli vaihtaa merkkiä, joten pakko tämä on tavalla tai toisella saada kuntoon vaikka vaan kaveria kiusatakseen. Ja jos mahdollista, niin mielellään todistaisi itselleen (ja erityisesti vaimolle) ettei pesu rikkonut pyörää.
Sunnuntaina ajattelin pestä pyörän kun oli pesuvehkeet muutenkin esillä. Pesin pelin sähköjä ja laakereita varoen, mutta moottorin etuosa oli melko likainen öljynsuodattimen alta joten niille nurkille käytin liukkaria, harjaa ja vettä reilusti. Pesun ja kuivaamisen jälkeen oli tarkoitus heittää pieni lenkki ja tohkeissani unohdin ryypyn käytön joten startata sai pari kertaa ennen kuin sain koneen kunnolla käyntiin. Yritykset oli kuitenkin lyhyitä eikä akku osoittanut puutumisen merkkejä.
Tässä kohtaa hymy oli taas korvissa. Ensimmäisessä risteyksessä hidastaessani vauhtia näytti moottorin varoitusvalo syttyvän mittarissa hetkeksi. Se kuitenkin sammui melkein heti ja kone kävi normaalisti joten oletin jossain olevan kosteutta pesun jäljiltä. Isolle tielle päästyäni kaikki tuntui olevan kunnossa ja ajelin pienen lenkin. Kotimatkalla valo taas syttyi hetkeksi hidastaessani risteykseen. Tyhjäkäynnillä valo sammui ja liikkeelle lähdettäessä se taas syttyi kunnes vauhti / kierrokset kasvoi jonkun verran.
Epäilys oli edelleen kosteudessa, joten puhaltelin varovasti näkyvillä olevat liittimet paineilmalla kuiviksi ja toivoin lämpimän koneen kuivattavan lopun kosteuden. Maanantaina testilenkillä oireet kuitenkin jatkui, joten mittasin akun jännitteen (12,81 V), kävin läpi virtakaapeleiden kiinnitykset, putsasin sulakkeet ja kaikki näytti olevan ok.
Seuraavaksi tsekkasin vikakoodit ja sieltä löytyikin koodi P0563 (Battery/ECM Voltage High). Pienen googlailun jälkeen kävin jännitteensäätimen kimppuun. Sen liittimet tuntui olevan tiukasti kiinni, mutta kiinnityspinnat runkoon oli selvästi hapettuneet. Putsasin säätimen pinnat ja rungon niin hyvin kun tarjolla olevilla välineillä sain ja pistin säätimen takaisin paikalleen. Testilenkin tulos oli kuitenkin edelleen sama, moottorin varoitusvalo syttyi risteyksiin tultaessa ja sammui tyhjäkäynnillä ja syttyi taas liikkeelle lähdettäessa hetkeksi. “Sain” sen myös syttymään tyhjäkäynnillä hitaasti kierroksia nostaessa joten mittasin vielä akun jännitteen tyhjäkäynnillä ja n. 2000 kierroksella valon syttyessä. Jännite ei kuitenkaan mittarin mukaan juurikaan noussut vaan lukemat oli 13 V tietämillä. Tässä kohtaa alkoi nousta ihan muu mittari joten päätin jättää leikin kesken.
Tänään nollasin vikakoodit ja ajattelin vielä heittää pienen kierroksen kylän ympäri ja ensimmäiset pari kilsaa vaikutti erittäin lupaavilta kunnes taas vauhdin hidastuessa risteyksessä tuttu valo syttyi. Tällä kertaa syttyi myös akun varoitusvalo samaan aikaan. Testailin tyhjällä tiellä kiihdyttää ja hidastaa ja kaava varoitusvalojen kanssa oli sama, mutta nyt tosiaan paloi molemmat valot samaan aikaan. Kotiin ajellessa tuntui ettei valot enää sammuneet yhtä nopeasti ja pihatiellä ne paloikin iloisesti maaliin asti. Myöskään tyhjäkäynnillä ne eivät enää sammuneet. Heti ajon jälkeen akun jännite oli 12,75 V ja kun pistin koneen käyntiin jännite tippui 12,4 V eikä noussut tästä edes kierrosten noustessa yli 2000. Vikakoodi olikin nyt P0562 (Battery/ECM Voltage Low).
Melkoinen alustus, toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti. Akku on Motobatt ja perimätiedon mukaan se olisi vaihdettu syksyllä ennen seisontaan laittoa. Ihan tuliterältä akku ei kuitenkaan ulkoisesti näytä ja pyörän mukana tulleiden kuittien perusteella akku on vaihdettu myös syksyllä 2018. Jännitteensäädin on Cycle Electricin tekele, ei tietoa koska se on vaihdettu. Oma ajatus oli, että näistä löytyy syyllinen temppuiluun, mutta lukiessani täältä vastaavasta tapauksesta Dynan kanssa ei liene mahdoton ajatus että staattorikin voisi olla syypää tähän.
Koska pyörä pajalle ja tili tyhjäksi -tyylinen vaihtoehto ei ole vielä mielessä, niin onko arvon raadilla ajatuksia mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla? Voiko esim. staattorin toiminnan varmistaa mittaamalla? Jännitteensäädin olisi ilmeisesti halvin osa lähteä vaihtamaan, mutta ei sitäkään viitsisi vaihtamisen ilosta vaihtaa. Naapurin neuvo oli vaihtaa merkkiä, joten pakko tämä on tavalla tai toisella saada kuntoon vaikka vaan kaveria kiusatakseen. Ja jos mahdollista, niin mielellään todistaisi itselleen (ja erityisesti vaimolle) ettei pesu rikkonut pyörää.
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Jamahajanssoni naapurina....
Harrikoilla on todistettavasti ajettu sateessakin....
Jos motobatilla lähtee käyntiin, voisi olettaa sen olevan navoiltaan ja kennoiltaan kunnossa.
Pikkuisen herää epäilys staattoria kohtaan, vaikka roottorikin on joskus ollut syyllinen. Magneetit olleet kaikki irrallaan kehällä ja samassa klimpissä, niin ei ole jännitettä tullut riittävästi. Tämä oli omassa evo-softailissa, jossa luultavasti staattori ei ollut saanut osumaa ja siis ehjä.
Harrikoilla on todistettavasti ajettu sateessakin....
Jos motobatilla lähtee käyntiin, voisi olettaa sen olevan navoiltaan ja kennoiltaan kunnossa.
Pikkuisen herää epäilys staattoria kohtaan, vaikka roottorikin on joskus ollut syyllinen. Magneetit olleet kaikki irrallaan kehällä ja samassa klimpissä, niin ei ole jännitettä tullut riittävästi. Tämä oli omassa evo-softailissa, jossa luultavasti staattori ei ollut saanut osumaa ja siis ehjä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Staattorin saat mitattua laittamalla sen ja jännitteensäätimen välisiin johtoihin yleismittarin väliin ja mittaat vaihtojännitettä. Pitäisi nousta jonnekin 30-60 voltin tietämille. Suorita mittaus niin että staattorilla on kuormaa ja että jännite menee yhä säätimelle ja sieltä taas akulle.
Merkin vaihto ei ainakaan paranna ongelmaa, voisin väittää että missä tahansa muussa pyörässä latausongelmat ovat haastavampia eikä osiakaan saa yhtä hyvin.
Merkin vaihto ei ainakaan paranna ongelmaa, voisin väittää että missä tahansa muussa pyörässä latausongelmat ovat haastavampia eikä osiakaan saa yhtä hyvin.
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Onko pelkästään jännitteensäädin vaihdettu vai samalla päivitetty muutakin? Cycle electric tekee myös päivityssarjaa kolmivaiheiseen ja sillä on mahdollista saada lisämurheita sporsterin sähköihin.sähkömasentaja kirjoitti: ↑23:29 26.05.2020. Jännitteensäädin on Cycle Electricin tekele, ei tietoa koska se on vaihdettu. Oma ajatus oli, että näistä löytyy syyllinen temppuiluun, mutta lukiessani täältä vastaavasta tapauksesta Dynan kanssa ei liene mahdoton ajatus että staattorikin voisi olla syypää tähän.
Jännitteensäätimessä on myös tasasuuntaaja, jonka toimimattomuus voi saada aikaa mielenkiintoisia ilmiöitä. Kannattaa katsoa myös vaihtovirta-asetuksella mitä säätimestä tulee ulos. Sopivalla tavalla hajonneesta tasasuuntaja/säätimestä tulee hyvin mielenkiintoisen näköistä sähköä ulos.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Mainostetaan nyt taas kerhon Motopediaa josta löytyy paljon käteviä vinkkejä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- Veijo Esso
- Viestit: 1098
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Josta näköjään löytyi myös maininta koska big twineihin tuli vaihtovirtalaturi. Ei olisi tarvinnut selailla varaosanumeroita ja kytkentäkaavioita.Sepixlh kirjoitti: ↑09:26 27.05.2020. Mainostetaan nyt taas kerhon Motopediaa josta löytyy paljon käteviä vinkkejä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Ketjun aloittajalle kiitos seikkaperäisestä ongelman sen ratkaisuyritysten kuvauksesta! Tällä tavoin päästään paremmin arvuuttelemaan.
En osaa lisää keksiä, jos yleismittari kädessä pysyy, niin noilla mainituilla mittauksilla pääsee pitkälle. Onkin sinulla jo tiedossa, että laturin ulosanti 30...60 V on kierroksista riippuvainen.
Mitä tarkoitit sillä että akun varoitusvalo syttyi?
En osaa lisää keksiä, jos yleismittari kädessä pysyy, niin noilla mainituilla mittauksilla pääsee pitkälle. Onkin sinulla jo tiedossa, että laturin ulosanti 30...60 V on kierroksista riippuvainen.
Mitä tarkoitit sillä että akun varoitusvalo syttyi?
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23:23 26.05.2020.
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Kiitokset vinkeistä. Pitää perehtyä mittaamiseen tarkemmin.
Tuon varmasti tunnistaa säätimen liittimistä / johtosarjasta, joten pitää tutkia tarkemmin kun pääsee pyörän viereen.
Enpä osaa sanoa, myyjä ei tiennyt tästä vaihdosta mitään ja edellinen tavoitettu omistaja ei muistanut muuta kuin että akku vaihdettiin muutamaan kertaan liikkeessä vähien ajojen takia (hänellä pyörä oli kymmenisen vuotta).Veijo Esso kirjoitti: ↑09:06 27.05.2020. Onko pelkästään jännitteensäädin vaihdettu vai samalla päivitetty muutakin? Cycle electric tekee myös päivityssarjaa kolmivaiheiseen ja sillä on mahdollista saada lisämurheita sporsterin sähköihin.
Tuon varmasti tunnistaa säätimen liittimistä / johtosarjasta, joten pitää tutkia tarkemmin kun pääsee pyörän viereen.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23:23 26.05.2020.
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Vaimo kyllästyi jo kuuntelemaan arvuutteluani, joten purin ajatukset tänne niin hyvin kuin muistin tapahtumat. Valitettavan vähän on itsellä ymmärrystä sähköstä ja mittaamisesta, mutta eiköhän siihen näillä vinkeillä tolkkua tule.UrpoTJ kirjoitti: ↑10:38 27.05.2020. Ketjun aloittajalle kiitos seikkaperäisestä ongelman sen ratkaisuyritysten kuvauksesta! Tällä tavoin päästään paremmin arvuuttelemaan.
En osaa lisää keksiä, jos yleismittari kädessä pysyy, niin noilla mainituilla mittauksilla pääsee pitkälle. Onkin sinulla jo tiedossa, että laturin ulosanti 30...60 V on kierroksista riippuvainen.
Mitä tarkoitit sillä että akun varoitusvalo syttyi?
Akun varoitusvalon syttymisellä tarkoitin nopeusmittarista löytyvän punaisen akun kuvaa joka siis syttyi eilen testilenkillä moottorin valon kaveriksi. Ymmärtääkseni tuo valo merkki akun alhaisesta jännitteestä ja tosiaan vikakoodikin muuttui ylijännitteestä alijännitteeksi. Ajattelin vielä kokeeksi ladata akun ja kokeilla miten se mahdollisesti vaikuttaa valoihin ja vikakoodeihin.
Vai uskaltaako pyörällä ajaa tässä kunnossa? Taluttamalla pääsee kyllä kotiin jos tarve vaatii, mutta en haluaisi rikkoa ainakaan mitään lisää. Ylijännite kai voi ainakin aiheuttaa tuhoja jos sitä on reilusti.
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Jonkinasteinen jännitemittari voisi olla hyvä ajellessa, josta näkisit paljonko se lataa eri tilanteissa.
Viime kesänä yhteen kingiin vaihdoin säätimen vastaavien vikojen vuoksi, eikä siitä sen koommin kuulunut mitään, joten lienee kunnossa. Valo syttyi koeajollakin aina samassa kohdassa, lenkin ensimmäisessä ylämäessä. En muista tarkemmin mikä koodi oli, mutta vastaava se taisi olla.
Viime kesänä yhteen kingiin vaihdoin säätimen vastaavien vikojen vuoksi, eikä siitä sen koommin kuulunut mitään, joten lienee kunnossa. Valo syttyi koeajollakin aina samassa kohdassa, lenkin ensimmäisessä ylämäessä. En muista tarkemmin mikä koodi oli, mutta vastaava se taisi olla.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23:23 26.05.2020.
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Latasin akun tänään päivällä ja heti latauksen jälkeen jännite oli 13,55 V. Samalla otin jännitteensäätimen vielä rungosta irti ja putsasin kosketuspinnat rungosta koska viimeksi välineet oli puutteelliset. Sain paljasta pintaa enemmän esiin, vaikkei ne vieläkään ihan priimat ole. Nyt kun ehdin ajamaan, akun jännite oli 13,2 - 13,4 V kieppeillä tyhjäkäynnin ja vajaan 2000 kierroksen välillä kokeillessa. Noin 30 km lenkin jälkeen käynnissä sain suunnilleen samoja lukemia ja levossa heti ajon jälkeen jännite oli 13,4 V.
En tiedä oliko tuosta jännitteensäätimen kontaktipintojen hinkkaamisessa taikaa, vai onko akku vaan antamassa periksi. Ilmeisesti se ei olisi ennenkuulumatonta vaikkei sillä ikää olekaan 1,5 vuotta enempää. Onhan siinä kaksi talvea mahdollisesti huonoa hoivaa. Pitää seurata tilannetta muutama päivä.
Olisiko fiksua pistää jännitteensäätimen ja rungon väliin jotain salvaa tyyliin Enston liitosrasva suojaamaan hapettumiselta jatkossa?
En tiedä oliko tuosta jännitteensäätimen kontaktipintojen hinkkaamisessa taikaa, vai onko akku vaan antamassa periksi. Ilmeisesti se ei olisi ennenkuulumatonta vaikkei sillä ikää olekaan 1,5 vuotta enempää. Onhan siinä kaksi talvea mahdollisesti huonoa hoivaa. Pitää seurata tilannetta muutama päivä.
Olisiko fiksua pistää jännitteensäätimen ja rungon väliin jotain salvaa tyyliin Enston liitosrasva suojaamaan hapettumiselta jatkossa?
- -Harikka-
- Viestit: 4848
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Dielectric greasesähkömasentaja kirjoitti: ↑22:03 27.05.2020. ... Olisiko fiksua pistää jännitteensäätimen ja rungon väliin jotain salvaa tyyliin Enston liitosrasva suojaamaan hapettumiselta jatkossa?
Vilkkujen automaattipalautus
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
MInusta tuo lataa huonosti.
Pitäisi olla jo 2000rpm yli 14V.
Pitäisi olla jo 2000rpm yli 14V.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Ihan vaan verrokiksi. Sovelissa 32A Compufiren säädin ja staattori. Sähköihin ympätty pieni volttimittari, tyhjäkäynnillä noin 12.9V, kierroksilla 14.3V, ja siinä se pysyy ajossa.
Re: Sportsterin yli- ja alijännite
Samaa mieltä. Normaali latausjännite modernissa 12V systeemissä on 14,4 volttia, tai kympän-pari alle.
Ja alijännitehän tunnetusti aiheuttaa kaikennäköisiä ”mystisiä” vikoja, esimerkiksi digipoksit näyttää kummia koodeja, akut kuolee ennen aikojaan jne.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”