Taas akuista

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Lassi kirjoitti: 19:18 11.10.2019.
moorits kirjoitti: 17:57 11.10.2019. Mitähän niitä akkuja vaiva ? Mulla on alkuperäinen akku ja neljä vuotta kestänyt , viides tulossa. HD- liikkeestä ostettu ja ameriikan maalla tehty, ei oo kyllä valittamista ollut . 8O
Samoin, ensimmäisessä pyörässä oli alkuperäinen tehtaan akku, viisi vuotta ajelin huoletta ja nyt tällä uudemmalla myös viisi vuotta alkuperäisakulla eikä mitää murheita, ihmetyttää noi muiden murheet...
Tyttären Sportsterissa on vuoden 2003 orggis akku. Eilen piti panna apuvirralla käyntiin, kun ajettiin talveksi talliin hänen pihaltaan, Ei oltu käytetty noin kuukauteen ja pakkasyöt olivat uuvuttaneet. Jaksoi kyllä pyörittää jonkin verran, mutta ei käyntiin asti. Ehkä sillä vielä ensi kesä menee niin kauan, kuin lämmintä riittää.

Sanoisin, että jos nyt ostaa uuden tehtaan akun, ei kannata edes haaveilla 16-17 vuoden kestosta. Hyvää ei vaan enää kannata valmistaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 12:08 11.10.2019. Montakohan pyörää on palanut litium-akun takia?
Exiden litium-akku talvehtii tallin hyllyllä, kun ei ole siihen sopivaa laturia tällä hetkellä.
Ei ole pyörä palanut, mutta akku kyllä. Ystävättären pojan Suzuki-kyykystä meni Shorain litium tyhjäksi, kun oli kääntänyt avainta liikaa ja parkit päälle valoisassa illassa pyörän luota lähtiessään alkuillasta. Klo 02:00 oli akku sipannut kellon mukaan. Eli mennyt ilmeisesti jonkinlaiseen suoja/vikatilaan, ettei tyhjenisi kokonaan. Apuvirralla auton akusta auton moottori sammuksissa hyrähti heti käyntiin. Käyteltiin hetki pihalla ja poika tielle ajamaan latausta akkuun. Soitti 10 min kuluttua, että pyörä hyytyi ja jotain vihreää valuu. Sanoin että nyt heti akun miinuskaapeli irti. Hinuri toi pojan ja pyörän pihalle. Katsoin ja akku oli sulanut muodottomaksi ja reikä pohjassa ja melkoisen kuuma koko ajan vielä yli puolen tunnin jälkeen. Ei kestänyt kai apuvirralla käynnistystä eikä pyörän omaa latausta tyhjään akkuun.

Episodin jälkeen luin Shorain käyttöohjetta ja apuvirrasta ei kyllä varoitettu sielläkään. Siellä jopa sanottiin jotenkin niin, että tyhjentyneen [MUOKKAUS - EI TÄYSIN TYHJENTYNEEN] akun voi tarvittaessa ladata normaalilla laturilla, mutta sitä ei saa jättää ylläpitoon. Tässä kai se pointti, että litiumille on oma ylläpito-ohjelmansa, mutta tolkulla saa ladata.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 11:39 12.10.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Springer »

Springer kirjoitti: 16:43 11.10.2019. Mitenköhän se pyörän lataussysteemi mahtaa tietää että nyt onkin lithumiun-akku eikä tavallinen?
Jos siinä akussa on on säätöelektroniikkaa niin miksei sitä sitten voisi ladata tavallisella akkulaturilla, eihän tilanne eroa tuosta pyörässä tapahtuvasta latauksesta?
Edelleen kyselisin tätä, enkä noita normi akkuja?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Olen asian ymmärtänyt niin että noissa LitiumPolymeeri-, LiFePo- sun muissa erikoisakuissa olisi joku kennon- ja latauksenhallintaelektroniikka sisään rakennettuna, eli pyörän sähkösysteemi ikäänkuin ”näkee” sen normaalina lyijyakkuna. Voin toki olla väärässäkin.

LiPoja käytän itse noissa radio-ohjattavissa ”leluissa”, ja niiden kanssa lataus on erikoisen tarkkaa, latauslaitteessa on tasapainotuspiiri, ja akussa oma piuha sitä varten, jännitettä ja virtaa tarkkaillaan koko ajan jne. Kovin on peloteltu tulipaloilla, räjähdyksillä ja maailmanlopulla jos ei balansoi kunnolla. Ja nää on jotain 1-3 Ah akkuja, ja ladataan palonkestävässä suojapussissa. Eli jos tehdään samalla kemialla ”oikea” akku niin luulisi että on kovinkin räjähdysherkkä jos ei siinä jotain ohjauspiiriä olisi.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Näyttää olevan aika monta rajoitusta sille, miten litiumakkuja ei saa ladata. Ne ei saa olla liian tyhjiä ladattaviksi - just tuo Joe Coolin tapaus ja apukaapelit ja sitten lähti, niitä ei saa pistää älylaturiin, joka tekee ties mitä desulfatointiohjelmaa. Ajoneuvon laturihan on jännitesäätöinen eikä tee muuta kuin lykkää virtaa ainoina rajoitteenaan laturin kapasiteetti ja latausjännite.

Ilmeisesti litiumakun päästyä tyhjenemään se pitää ottaa hellästi irti pyörästä, viedä kauaksi kaikesta ja ladata varovasti erityisellä litiumakkulaturilla.

Miten vaan, niin mä en halua istua moisen pakkauksen päällä. IPadikin tuntuu taas vaaralliselta kun alkuviikosta uutisissa oli se autopalo joka meinasi viedä kaksi lasta mukanaan.

Mun sportsteri kaipaa ulkoista laturia kyläajossa ihan ehjälläkin akulla. Bensapumppu ottaa 6A, lambdasensorin lämmitys 1A ja suuttimet 0-1A tilanteesta riippuen. Se on kaasaripelin laturille vähän liian iso kuorma. Tyhjäkäynnillä ajovalo kellastuu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä nyt Shorain ohje ja Googlen käännös vielä Suomeksi. (on muuten käännösten laatu jo hämmästyttävän hyvää, kun poistin käännöksestä yhden sanan (tender))

Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?

A. Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode", "repair", "recondition", or "recovery" mode, which cannot be turned off. Lead acid charger/tenders can be used for regular maintenance charging and then be disconnected after the battery is fully charged. DO NOT leave the lead acid charger connected to store the battery, because most will NOT maintain the proper voltage for lithium batteries. IMPORTANT- if the LFX battery is deeply discharged below 12.86V a lead acid charger/tender should not be used to recover the battery (balance charging with a BMS-01 is recommended)

K. Voinko käyttää lyijyakkujen latureita tai laturia?

V. Kyllä. Et kuitenkaan voi käyttää laturia, jos siinä on automaattinen "rikinpoistotila", "korjaus", "kunnostus" tai "palautus" -tila, jota ei voida kytkeä pois päältä. Lyijyhappolaturia voidaan käyttää säännölliseen ylläpitolataukseen, ja ne voidaan sitten irrottaa akun täyden latauksen jälkeen. ÄLÄ jätä lyijyhappolaturia kytkettynä akun varastointiin, koska suurin osa EI ylläpidä litiumakkujen oikeaa jännitettä. TÄRKEÄÄ - jos LFX-akku on tyhjentynyt syvästi alle 12,86 V, lyijyhappolaturia ei tulisi käyttää akun palauttamiseen (tasapainotus suositellaan BMS-01: llä)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 22:38 11.10.2019. Ne ei saa olla liian tyhjiä ladattaviksi

Ilmeisesti litiumakun päästyä tyhjenemään se pitää ottaa hellästi irti pyörästä, viedä kauaksi kaikesta ja ladata varovasti erityisellä litiumakkulaturilla.
Näin se vaikuttaa menevän. Hämäävää näissä on se, että lyijyakku on täynnä, kun mittari näyttää 12,7V seisoneessa akussa. Litiumissa akku on käyttökelvoton jo 12,9V lukemilla eikä sitä saisi ilmeisesti edes työntää käyntiin saati antaa apuvirtaa. Vaan juuri se oman laturin lataus.

Ja ajossa tässä ei ole ongelmaa, koska kunnossa oleva laturi puskee kunnossa olevaan akkuun yli 14V reippaasti. Se on vaan mannaa litiumin elektroniikan mielestä.

Tuossa kyykyn palaneen akun tapauksessa käynnistyneen pyörän laturilla jännite oli joku 12,1-12,2V koneen käydessä. Eli nykyisen tietämykseni mukaan pyörä äkkiä seis, akku irti ja palolta suojattuun paikkaan ja litium-laturia ostamaan. On kiva olla ihan itse jälkiviisas. :mrgreen:

Minulla on kaikesta huolimatta yhdessä pyörässä Harrikan oma litium-akku. Ostin Jenkeistä sen kokeeksi, kun maksoi siellä tiskillä saman, mitä AGM Suomessa. Se on kiinni pyörässä, jossa on eniten elektroniikkaa ja joka tyhjensi oman vanhaksi menneen AGM-akkunsa viikossa. Pitääpä käydä tallilla mittaamassa jännite nyt, kun pyörällä on ajettu viimeksi elokuun alussa ja käynnistetty kerran minuutiksi syyskuussa.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 11:58 12.10.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä Shorain talukko litiumin tilasta ja tästä linkistä löytyy FAQ https://shoraipower.com/faq:

Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Springer kirjoitti: 22:11 11.10.2019.
Springer kirjoitti: 16:43 11.10.2019. Mitenköhän se pyörän lataussysteemi mahtaa tietää että nyt onkin lithumiun-akku eikä tavallinen?
Jos siinä akussa on on säätöelektroniikkaa niin miksei sitä sitten voisi ladata tavallisella akkulaturilla, eihän tilanne eroa tuosta pyörässä tapahtuvasta latauksesta?
Edelleen kyselisin tätä, enkä noita normi akkuja?
Ajossa tässä ei ole ongelmaa, koska kunnossa oleva laturi puskee yli 14V reippaasti. Se on vaan mannaa litiumin elektroniikan mielestä.

Ylläpitoon ei saa jättää eikä kunnostusohjelmiin eikä jännitettä saa päästää alle 13,1V, vaan se pitää varovasti ladata täyteen sitä ennen. Ei pidä jättää siis vajaaksikaan. Eli järkeä käyttäen saa ladata. Ks. noita ohjeita tuossa yllä. Selkeästi vaivalloisempaa ja tarkempaa se vaan on.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä vielä Shorain latausaikataulukko erikokoisille akuilleen jne.

https://shoraipower.com/charging

Esim suurin koko, joka vastaa näitä matkalehmän akkuja tarvisee 30% varauksesta 4-6A virralla 2,1-1,4 h aikaa latautua täyteen.

Shorain ohjeen mukaan jos nykyelektroniikkaa sisältävällä pyörällä ei ajeta 2x kuussa, akkua pitää ladata karkeasti kuukauden välein. Vanhoilla pyörillä ilman eklektroniikka riittää kerran vuodessa lataus.

Nämä luettuani marssin kyllä Motonettiin ostamaan C-Tekin Lithium-laturin. Maksaa reilun satasen, mutta jos sillä estää akun tuhoutumisen, pyörän ja koko kimppatallin 60 pyörän ja seinän takana olevan moottoripyöräkorjaamion palamisen, hinta ei ole paha :oops: :oops:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sen uhallakin, että menee yksinpuheluksi, kerron havaintoni ;) Kävin mittaamassa nyt sen litiumin ja näytti vajaat 9V.eli 100% tyhjentynyt siihjen, mihin akun elektroniikka antanee periksi. Tuskin se tuosta enää tyhjenee.

Huomenna Motonettiin hakemaan se litium-laturi ja katsomaan mitä tapahtuu. Ei uskaltanut nyt käydä nappaamassa sitä ja panemassa päälle, kun ei ollut aikaa jäädä väijymäänn. Raporttia seuraa...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mulla on TC -sohvassa Compufiren 3-vaihelaturi. Antaa täyden latausvirran jo pienemmilläkin kierroksilla. Täysi mysteeri mitä nuo litiumit sellaisesta tykkää. Jotenkin siinä käsityksessä että litiumit on nirsoja.

AGM:n kun pistää paikoilleen ja ajelee. Ja ei tarvi miettiä että millä saa ladata. Alkuperäisessä tai sen harmaassa geneerisessä tuntuu olevan tarpeeksi paukkua. Kestävät myös enemmän kuin sen yhden kauden. Ja enpä ole alkanut tätä merkkiä harrastaa siksi, että on edullista. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 10:49 13.10.2019. Jotenkin siinä käsityksessä että litiumit on nirsoja.
AGM:n kun pistää paikoilleen ja ajelee. Ja ei tarvi miettiä että millä saa ladata. Alkuperäisessä tai sen harmaassa geneerisessä tuntuu olevan tarpeeksi paukkua. Kestävät myös enemmän kuin sen yhden kauden.
Kyllä luulen että AGM on seuraava taas minullakin, mutta yritän nyt herätellä tuon litiumin. Ei siitä tunnu mitään merkittävää etua olevan. Toki 10 kg vähemmän painoa rungon yläosissa ei ole koskaan haitaksi, mutta kun pyörän omapaino on jo reilusti yli 400 kg, ei sekään puolla.

Tuo tehtaan oma akku ei vaan omassa käytössäni osoittautunut yhtään paremmaksi. Jopa päin vastoin, koska siitä antoi kaiken muun lisäksi sauma periksi ja se puhalsi höyryjä ulos nurkasta. Ja tarkistin latauksen, se oli 14.3-14,4V. Takuupoilitiikka on, että 2 vuotta uuden pyörän mukana ja vuosi irrallaan ostetuna. Eli ei mennyt edes takuuseen. Sanoivat, että jos menen käymään lähimllä diilerillä, he voivat harkita harkita takuuta hyväntahdon eleenä. Enpä lentänyt sen takia Barcelonaan takuuta kyselemään.

Toisessa pyörässä minulla on tehtaan orggis akku ollut nyt 1v ja 2 kk. Vielä tuntuu olevan iskussaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

C-Tekin litium-laturi hoiteli homman. Ekalla yrityksellä se heitti punaisen valon testivaiheessa. Ohjeen mukaan sitä voi yrittää max. 5 kertaa uudelleenkäynnistysnappia (Reset) painamalla. Tämä heräsi lataamaan toisella yrityksellä. noin 5 tuntia ja vihreä valo ja akku iskussaan. Katsotaan miten pitää latingin.

Ohjeesta ilmeni, että laturissa on myös avaustoiminto elektroniikan lukitsemille akuille. Sitä ei tässä tarvittu.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze »

Mukava toiminto tuollainen akun lukitus, kauppiaan mielestä. :?
Akku menee tyhjäksi ja lukitsee itsensä, monikohan asiakas ostaa tilanteessa uuden..

Läppärien akuissa kennot on suojattu vaihtamiselta. Siru pakkauksen sisällä, sen pitää saada virtaa koko ajan. Jos virta katkeaa, siru lukitsee akun lopullisesti. Siis jos haluaa itse vaihtaa kennot, pitää hyppylangalla syöttää vaihdon ajan virtaa sirulle. Samaa sarjaa kuin tulostimien kasetit, niiden siru pitää niin ikään resetoida. Maailmanpelastajilla olis taas puuhaa. :mrgreen:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin