JKKo kirjoitti: ↑22:38 11.10.2019.
Ne ei saa olla liian tyhjiä ladattaviksi
Ilmeisesti litiumakun päästyä tyhjenemään se pitää ottaa hellästi irti pyörästä, viedä kauaksi kaikesta ja ladata varovasti erityisellä litiumakkulaturilla.
Näin se vaikuttaa menevän. Hämäävää näissä on se, että lyijyakku on täynnä, kun mittari näyttää 12,7V seisoneessa akussa. Litiumissa akku on käyttökelvoton jo 12,9V lukemilla eikä sitä saisi ilmeisesti edes työntää käyntiin saati antaa apuvirtaa. Vaan juuri se oman laturin lataus.
Ja ajossa tässä ei ole ongelmaa, koska kunnossa oleva laturi puskee kunnossa olevaan akkuun yli 14V reippaasti. Se on vaan mannaa litiumin elektroniikan mielestä.
Tuossa kyykyn palaneen akun tapauksessa käynnistyneen pyörän laturilla jännite oli joku 12,1-12,2V koneen käydessä. Eli nykyisen tietämykseni mukaan pyörä äkkiä seis, akku irti ja palolta suojattuun paikkaan ja litium-laturia ostamaan. On kiva olla ihan itse jälkiviisas.
Minulla on kaikesta huolimatta yhdessä pyörässä Harrikan oma litium-akku. Ostin Jenkeistä sen kokeeksi, kun maksoi siellä tiskillä saman, mitä AGM Suomessa. Se on kiinni pyörässä, jossa on eniten elektroniikkaa ja joka tyhjensi oman vanhaksi menneen AGM-akkunsa viikossa. Pitääpä käydä tallilla mittaamassa jännite nyt, kun pyörällä on ajettu viimeksi elokuun alussa ja käynnistetty kerran minuutiksi syyskuussa.