Taas akuista

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 12:52 18.10.2019.

JKKo kirjoitti:
12:21 18.10.2019.
Sepixlh kirjoitti:
12:09 18.10.2019.
tässä aletaan rakentamaan järjestelmiä jotka ovat tuplasti kalliimpia kuin uusi alkuperäinen HD akku :roll:
Mutta vaan niille, joilla on enemmän moottoria kuin joku keskenkasvuinen MoCon tekele. Niitä, joissa originaali akkukin on liian vähän.
Joo just näin. Ei tahdo 11:1 kompression 120” jaksaa pyöräyttää ekaa kierrosta näin kylmillä vaikka on puolipuristajat ku akku ei oo enää ihan uusi mut muuten hyvä.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
JKKo
Viestit: 988
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo » 13:09 18.10.2019.

No tuossa tapauksessa ehkä sitten uusi akku "joka toinen vuosi" voi olla helpoin tie.
883/1200/turbo

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 15:22 18.10.2019.

JKKo kirjoitti:
13:09 18.10.2019.
No tuossa tapauksessa ehkä sitten uusi akku "joka toinen vuosi" voi olla helpoin tie.
Kuka tässä ny helpointa haluaa?
En mää millään japanilaisella aja. :D
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 16:28 19.10.2019.

Olipa juuri tuolla motorcycle.com:ssa asiasta asiapitoinen artikkeli:
https://www.motorcycle.com/products/lit ... -realities
TL;DR olis
  • Tuo palovaara on tyypillinen litium-ioni-akuissa mutta moottoripyörien akkuina on litium-iron- eli litium-rauta-akkuja jotka hieman pienempi energiatiheys ja huomattavasti stabiilimpi
  • Varmista että akussa on BMS eli Battery Management System joka hoitaa että akkua ei saa tyhjennettyä vaikka jättäis valot päälle eikä yliladattua
  • Ei se paino vaan luotettavuus ja lisäteho
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4032
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Sepixlh » 10:45 22.10.2019.

jty kirjoitti:
12:52 18.10.2019.
JKKo kirjoitti:
12:21 18.10.2019.
Sepixlh kirjoitti:
12:09 18.10.2019.
tässä aletaan rakentamaan järjestelmiä jotka ovat tuplasti kalliimpia kuin uusi alkuperäinen HD akku :roll:
Mutta vaan niille, joilla on enemmän moottoria kuin joku keskenkasvuinen MoCon tekele. Niitä, joissa originaali akkukin on liian vähän.
Joo just näin. Ei tahdo 11:1 kompression 120” jaksaa pyöräyttää ekaa kierrosta näin kylmillä vaikka on puolipuristajat ku akku ei oo enää ihan uusi mut muuten hyvä.
Sitten voidaan miettiä onko vika akussa vai alitehoisessa startissa, 2kW käyttäytyy eritavalla kuin 800W.
Samoin kaapelointi, 35mm2
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro

Avatar
ranze
Viestit: 666
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze » 13:30 22.10.2019.

Empiirisiä kokemuksia sähköisistä puolipuristimista, painonapeista ja Easystart -nokista. Pyöritinosastolla on ollut alkuperäisestä 1,4 kW - 1,7 kw:hen ja nyt 2,0 kW malli. Puristussuhteita alkuperäisestä yhteentoista. Kuutioita vakio 1450-2030. Kaapelit on vaihdettu aikoja sitten akkuliikkeen tekeleisiin.

Easystartit ovat parhaat, riittää oikeasti vaikka alkuperäinen startti. Sytkällä on merkityksensä lähinnä takaisinpotkimiseen. Puolipuristimet eivät takaa etteikö pata yrittele tulille ennen aikojaan.

Jokainen tulkoon iloiseksi valitsemallaan patterilla. East Penn MFG:n valmistamalla patterilla on päästy taipaleelle rakenneltujen kanssa. Ehkä litiumillakin voi onnistua, en välitä polttaa kovalla vaivalla rakennettua vehjettä. Riittää että startista tuli toimintasavut pihalle. :lol:
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 19:14 22.10.2019.

Sepixlh kirjoitti:
10:45 22.10.2019.
jty kirjoitti:
12:52 18.10.2019.
JKKo kirjoitti:
12:21 18.10.2019.


Mutta vaan niille, joilla on enemmän moottoria kuin joku keskenkasvuinen MoCon tekele. Niitä, joissa originaali akkukin on liian vähän.
Joo just näin. Ei tahdo 11:1 kompression 120” jaksaa pyöräyttää ekaa kierrosta näin kylmillä vaikka on puolipuristajat ku akku ei oo enää ihan uusi mut muuten hyvä.
Sitten voidaan miettiä onko vika akussa vai alitehoisessa startissa, 2kW käyttäytyy eritavalla kuin 800W.
Samoin kaapelointi, 35mm2
Kyllä se startti pyörittää kun saa virtaa. Ongelma on käytännössä vaan kun keli lähestyy nollaa. Ongelma lienee itse asiassa myös noissa automaattisissa puolipuristimissa, vähän on kutina että ne aukee vasta ikäänkuin toisella kierroksella. Lisäks kompensaattori on jo niin finaalissa että potkii takas tämän tämä, uusi jo tuolla odottaa talvea. Paksumpi kaapelointi vois ehkä tosiaan hieman auttaisi kun akun jännite alkaa lähennellä 12v.
Mutta tossa on nyt 12 kpl 2,7v/400F konkkia, katotaan huomenna mitä tapahtuu :D
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
JKKo
Viestit: 988
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo » 20:02 22.10.2019.

jty kirjoitti:
19:14 22.10.2019.
Sepixlh kirjoitti:
10:45 22.10.2019.
jty kirjoitti:
12:52 18.10.2019.

Joo just näin. Ei tahdo 11:1 kompression 120” jaksaa pyöräyttää ekaa kierrosta näin kylmillä vaikka on puolipuristajat ku akku ei oo enää ihan uusi mut muuten hyvä.
Sitten voidaan miettiä onko vika akussa vai alitehoisessa startissa, 2kW käyttäytyy eritavalla kuin 800W.
Samoin kaapelointi, 35mm2
Kyllä se startti pyörittää kun saa virtaa. Ongelma on käytännössä vaan kun keli lähestyy nollaa. Ongelma lienee itse asiassa myös noissa automaattisissa puolipuristimissa, vähän on kutina että ne aukee vasta ikäänkuin toisella kierroksella. Lisäks kompensaattori on jo niin finaalissa että potkii takas tämän tämä, uusi jo tuolla odottaa talvea. Paksumpi kaapelointi vois ehkä tosiaan hieman auttaisi kun akun jännite alkaa lähennellä 12v.
Mutta tossa on nyt 12 kpl 2,7v/400F konkkia, katotaan huomenna mitä tapahtuu :D
Ne on arvaten syytä ladata jollakin ennen kun kytket akun rinnalle. Miten teet sen? Entäs jännitteen tasauksen sarjaan kytkettyjen konkkien välillä?
883/1200/turbo

Avatar
ranze
Viestit: 666
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze » 20:29 22.10.2019.

Ongelma lienee itse asiassa myös noissa automaattisissa puolipuristimissa, vähän on kutina että ne aukee vasta ikäänkuin toisella kierroksella.
Sössön sähköiset puolipuristimet kytkettiin startin herätevirran kanssa samaan. Kun tuota samaa aprikoin, kokeilin erillisellä kytkimellä. Ei se kamalasti tilannetta muuttanut.
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 08:30 23.10.2019.

JKKo kirjoitti:
20:02 22.10.2019.
jty kirjoitti:
19:14 22.10.2019.
Sepixlh kirjoitti:
10:45 22.10.2019.

Sitten voidaan miettiä onko vika akussa vai alitehoisessa startissa, 2kW käyttäytyy eritavalla kuin 800W.
Samoin kaapelointi, 35mm2
Kyllä se startti pyörittää kun saa virtaa. Ongelma on käytännössä vaan kun keli lähestyy nollaa. Ongelma lienee itse asiassa myös noissa automaattisissa puolipuristimissa, vähän on kutina että ne aukee vasta ikäänkuin toisella kierroksella. Lisäks kompensaattori on jo niin finaalissa että potkii takas tämän tämä, uusi jo tuolla odottaa talvea. Paksumpi kaapelointi vois ehkä tosiaan hieman auttaisi kun akun jännite alkaa lähennellä 12v.
Mutta tossa on nyt 12 kpl 2,7v/400F konkkia, katotaan huomenna mitä tapahtuu :D
Ne on arvaten syytä ladata jollakin ennen kun kytket akun rinnalle. Miten teet sen? Entäs jännitteen tasauksen sarjaan kytkettyjen konkkien välillä?
Joo pitänee ladata, varmaan akkulaturilla tai boosterilla.
Jännitteet tasaan kytkemällä 6 sarjaan ja kullekin rinnalle 47 ohm vastuksen. Tuollainenhan kytkentä vuotaisi akun tyhjäksi, mutta tää on ihan testipaketti että voi kokeilla miten tommonen 67F riittää tueksi, ebay vehkeissä on elektroniikka valmiina
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 08:32 23.10.2019.

ranze kirjoitti:
20:29 22.10.2019.
Ongelma lienee itse asiassa myös noissa automaattisissa puolipuristimissa, vähän on kutina että ne aukee vasta ikäänkuin toisella kierroksella.
Sössön sähköiset puolipuristimet kytkettiin startin herätevirran kanssa samaan. Kun tuota samaa aprikoin, kokeilin erillisellä kytkimellä. Ei se kamalasti tilannetta muuttanut.
Mulla ne on ihan ECUn kontrollissa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 11:59 23.10.2019.

Nyt on kokeiltu
Kuva
Eipä ollut huomattavaa apua ja konkkien jännite ei merkittävästi pudonnut, joten kyllä se vakiostartti sit kuitenkin on vähän tuhnu niinkuin kerroitte. Lisäks toi on niin kookas setti että ei edes mahdu oikein mihinkään.
Ei jatkoon.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Avatar
ranze
Viestit: 666
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja ranze » 14:28 23.10.2019.

Lisää offtopikkia sitte niin..

Jos sohvasta kyse niin tuollaisella pulikalla saat tilaa mörköstartille. Ahtahat kuin Hakalan faarin housut, johona paitakin pärehellä tukittihin. 1,7 kW meni samaan tilaan kuin 1,4 kW -mutta en tiiä oliko siinä muuta isompaa kuin se numero. :lol: Tuo pidempi värkki on Terry's componentsin 2,0 kW. Bakerilla on myös kaitasempi öljytikku, aika onneton käyttää kun reikä on pieni ja syvälle pitäis osua.

Kuva Kuva Kuva
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4032
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Sepixlh » 15:09 23.10.2019.

Tuo bendix on HD:n merkki-osaa solenoidikin ehkä, mutta tuo moottori tuossa on ihan Nippondenson vakiokamaa, sanoisin että joka autosähköliikkestä/romikselta löytyy nuo 1,3kW -> mallit ainakin tilattuna. Pyörimissuunta voi olla eri, kannattaa käydä tutustumassa, hajottamoiltakin löytynee Toyota...
Ei nuo "tehostartti" firmat noita moottoreita itse tee, kasaavat vakio-osista, varmaan kuitenkin pitävät liikesalaisuutena minkä mallin moottoria käyttävät.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro

Avatar
jty
Viestit: 266
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja jty » 20:05 23.10.2019.

Kiitän vinkeistä, tarvii talvella tutkia. Rahat vähissä ja akkukin saattaa mennä uusiks (on-topic) niin tarvii miettiä luovia ratkaisuita.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]

Vastaa Viestiin