Shovel-76 jarruvalo

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Karura
Viestit: 4
Liittynyt: 17:29 18.02.2017.

Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Karura »

Uusi jäsen täällä huutelee ongelmineen. Olisko kenelläkään vinkata miten saan Shovelin jarruvalon toimimaan. Takalyhdystä roikkuu kaksi piuhaa josta maan kiinnitin runkoon ja plussan valokytkimelle, eli valo toimii nyt. Tästä jarruletkun välissä olevasta mötikästä (kuva liitteenä) pitäisi ilmeisesti saada sitten extravirtaa takalyhdylle että jarruttaessa takavalo kirkastuu. Nyt ollaan sellaisen äärellä etten uskalla vedellä piuhoja miten sattuu vain kokeilemalla jotten polta koko pyörää. Olisko asiantuntevia neuvoja tähän ongelmaan? Päättelisin että virtajohto vedetään tuolta takalyhdyn punaiseen piuhaan myös, mutta miten se asettuu tuohon mötikkään, sitä en ymmärrä... Yritin hakea vanhoista keskusteluista tuloksetta.. Kiitos etukäteen!
Liitteet
20170218_173735.png
Shovelhead -76, Raasepori
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Onko kyseessä orkkis takavalo? Jos ei, onko varma että pömpeli sisältää myös jarruvalon?

Periaatteessa valaisimesta pitäisi tulla 3 johtoa, jotka ovat takavalon plus, jarruvalon plus ja yhteinen miinus.
Voisi olla myös tilanne, jossa miinus on vedetty valaisimen runkoon ja molemmat johtimet olisivat plussia, takavalolle ja jarrulle omansa. Avaamalla valaisimen tämän saa selville, jos se on avattavissa.

Jarruvalokytkimessä pitäisi olla kaksi liitintä, johon toiseen plussa, toisesta navasta lähtee jarruvalolle plussa, jota ohjataan jarrujärjestelmän paineen avulla. Kuvassasi näkyy ainakin toinen liitin, toinen voi olla katkennut, jokin reikä ainakin näyttäisi olevan.
Kytkintä voit testata mittarin avulla ohmi-aluella (piippari), mittarin piuhat noihin liittimiin ja polkemaan jarrua. Silloin pitäisi mittarin piipata, jos jarrujärjestelmään tulee painetta.

Tästä tuli hieman tuollainen poliitikon vastaus, mutta tällaisia mahdollisuuksia mieleen tuli pikku pöhönäs.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Karura
Viestit: 4
Liittynyt: 17:29 18.02.2017.

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Karura »

Ei ole orkkis, on hoijakkaan istutettu pieni halpis tarvike ledivalo. On vaan sen verran tarkkaan mitoitettu hoijakan ja kilven kiinnitys metallityöt siihen, että en jaksaisi alkaa tässä vaiheess vääntämään uutta.. tosiaan 2 piuhaa siitä valolta lähti, musta ja punainen! Mutta pitääpä tosiaan lähteä mittarin kanssa ensin kokeilemaan sitä kytkintä, kiitos neuvosta!
Shovelhead -76, Raasepori
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo jarruvalokytkin kannattaa ensimmäiseksi uusia, siinä pitäisi olla kaksi samanlaista kytkentäruuvia.
Kytkentä on yksinkertainen:
-esim. puolalle menevästä plussasta tuolle kytkimelle toiseen napaan
-kytkimen toisesta navasta takavalolle siihen johtoon, josta syttyy kirkkaampi valo
Jos takavalo palaa ennestään, tulee miinus jo takavalolle ja siellä ei irrallisia johtoja ole kuin tuo jarruvalon piuha.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Karura kirjoitti: 2 piuhaa siitä valolta lähti, musta ja punainen! Mutta pitääpä tosiaan lähteä mittarin kanssa ensin kokeilemaan sitä kytkintä, kiitos neuvosta!
Katso, mittaa ja kokeile se lamppu ensin. Onko siellä edes polttimoa, jossa on 2 nastaa ja lankaa, jarrulle ja parkille? Tai lampun kantaa itse valaisimessa, onko siellä 1 - 2 nastaa. Se auttaa jo tietämään, että toimiiko tuossa edes 2 valoa vai vain yksi, joko parkki tai jarru, riippuen kumpi kytketään. Näistä "parannelluista ja yksinkertaistetuista" sähköistä kun ei ikinä voi tietää, mitä sinne on viritetty.

Jos siellä on polttimo 21/5 W kahdella nastalla sekä lampussa että valaisimessa myös 2 nastaa pohjassa, silloin tarvitaan 2 virtaa valaisimelle vievää karvaa, toinen parkille, toinen jarrulle. Nämä toimivat ihan ON / OFF eli jo sähköä (12V jännite) tulee tai ei ja vastaavasti valo palaa tai ei. Valon kirkkaus tulee polttimosta, ei virran (=ampeerien) syötöstä.

Kun tämä on selvä, kokeile irrottaa se musta piuha maasta ja katsoa, palaako valo yhä? Jos palaa, maadoitus tulee silloin lampun rungosta. Näissä tarvikelampuissa kun piuhan väritkään eivät välttämättä merkitse mitään. Eli se mustakin VOI olla virtaa syöttävä, vaikka epäloogiselta kuulostaakin. Sen voi mitata sitten yleismittarilla, että meneekö se suoraan maihin.

Veikkaukseni on, että sielä on jossain yksi piuha poikki tai piilossa, jos siellä on kaksinastainen lamppu ja kanta.

Sitten vasta kun saat lampun pelaamaan kahdella eri kirkkaudella, voit alkaa miettiä, että miten asian saisi kytkettyä jarruun. Siihen asti on turha mittailla jarruvalokytkimiä, jos piuhat vaan roikkuvat. Eli luultavasti muutama tolpanväli puuttuu piuhaa joka tapauksessa noiden roikkuvien piuhojen lisäksi.

Tuo jarruvalokytkin on joka tapauksessa sökö, koska toinen liitin puuttuu, kuten tässä on jo todettukin. Eli se pitää uusia, jos haluat jarruvalon myös takajarrulta. Etujarrussa on ollut joskus kahvassa pieni herkkä sähkökytkin (ei tuollainen painekytkin), joka toimii, kun kahvasta vedetään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Karura kirjoitti:Ei ole orkkis, on hoijakkaan istutettu pieni halpis tarvike ledivalo.
Tuostahan se selviää ettei ole normi hehkulankapolttimo siellä, eli LEDihän se onpi.

Jos sieltä oikeasti tulee vain 2-piuhaa ulos, toinen niistä on + takavalolle (himmeempi) ja toinen on + jarruvalolle (kirkkaampi).

Tosin mua itseäni hämää suunnattomasti se musta johto. :cry:
Punaisen miellän plussaksi ja musta voisi tässä tapauksessa olla se toinen plussa, mutta yleensähän nuo menisi niin että punainen on plussa ja musta olisi maa, eikö vain ?

Ei siinä lampussasi ole mitään merkkiä/mallia tms ?

EDIT: Sähän olitkin jo saanut sen palamaan, kytkemällä lampun punaisen plussaan ja toisen runkoon, eikö?

Silloinhan se on juurikin noin, punainen on plussa ja musta on maa. Mutta siellä on liki pakko olla 3:skin johto.
Se kolmas johto olisi sitten jarrulle, olettaen että nyt siinä palaa himmeämmin pelkkä takavalo ? Eikä kirkas jarruvalo ?
Vai voisiko lyhtysi ollakin joku yleisvalaisin, autoon/traileriin ? Jolloin siinä olisikin vain yksi toiminne ?
Pistä kuva/kuvia siitä tänne.
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Väitän että kysyjällä on ihan perus ledi siellä, jossa ei ole minkäänsortin jarruvaloa. Ite kikkailin autoon ledivalot taakse, releellä ohjataan virtaa valolle, vastus toisessa piuhassa niin että parkit päällä on n. 6 volttia ja jarrua painettaessa latausjännite. Toimii ihan hyvin, autoon vaan piti saada vilkutkin (jenkki) niin pari extra relettä hoitaa sen homman.

Jos et hirveesti halua kikkailla ja mittailla niin laita erillinen jarruvalo ;)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jep, lukaisn huonosti, luin vain että tarviksevalo. Veikkaan nyt Ekin ja Kivin olevan oikeassa, että siellä on vain joku yleismallin ledi. Ja sen saa kyllä eri kirkkausasteille jännitteen mukaan, mutta pyörässä noita jännitelähteitä ei ole.

Joten toinen vielä kirkkaampi ledi johonkin kaveriksi. Noin vanhassa ei tarvitse huolehtia e-hyväksynnöistä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Karura
Viestit: 4
Liittynyt: 17:29 18.02.2017.

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Karura »

Kiitos paljon vastauksista, selvensi kummasti tuota toimintaperiaatetta! Kyllä se niin näyttää olevan, että tuo olemassa oleva pikku lediboksi toimii musta maana ja punainen virtana, ei muulla lailla.. sitä just mietin saisko siitä jarruvalokytkimestä lisäjännitettä että saa valon kirkastumaan. Pitänee ensin hankkia ehjä kytkin ja sitten kokeilla mitä tapahtuu ja jos ei tapahdu mitään niin jättää tuo vain jarruvaloksi ja hankkia takalokarin päälle uusi ajovalo. Ensimmäinnen täysin vilkuton pyörä, niin pitää ainakin olla jarruvalossa näkyvyyttä!
Shovelhead -76, Raasepori
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Karura kirjoitti:Pitänee ensin hankkia ehjä kytkin ja sitten kokeilla mitä tapahtuu ja jos ei tapahdu mitään niin jättää tuo vain jarruvaloksi ja hankkia takalokarin päälle uusi ajovalo. Ensimmäinnen täysin vilkuton pyörä, niin pitää ainakin olla jarruvalossa näkyvyyttä!
Joo, jos tuo on kirkas, niin jätä jarruvaloksi ja pane pienempi tuikku takavaloksi. Ei se kytkimen kautta ohjaus tuo siihen varmuudella yhtään mitään lisää. Se on vain ON/OFF kytkin. Mutta kannattaa se kunnostaa ilman muuta, kytkin ei paljoa maksa.

Onko siellä etujarrulle kytkin olemassa? Jos ei ole, niin siihenkin väliin löytyy pieniä nestekytkimiä, ellei kahvoissa ole paikkaa jarruvalolle. Etujarrusta se jarruvalo nopeammin vilahtaa yleensä...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Karura
Viestit: 4
Liittynyt: 17:29 18.02.2017.

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Karura »

Jesh, samaa mietin että pitäisi saada etujarruun myös kytkin, tällä hetkellä sellaista ei ole, mutta pitänee selvitellä samalla kun noita piuhoja vetelee ettei tarvi moneen kertaan tehdä samaa asiaa!
Shovelhead -76, Raasepori
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Shovel-76 jarruvalo

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Joe Cool kirjoitti:Jep, lukaisn huonosti, luin vain että tarviksevalo. Veikkaan nyt Ekin ja Kivin olevan oikeassa, että siellä on vain joku yleismallin ledi. Ja sen saa kyllä eri kirkkausasteille jännitteen mukaan, mutta pyörässä noita jännitelähteitä ei ole.

Joten toinen vielä kirkkaampi ledi johonkin kaveriksi. Noin vanhassa ei tarvitse huolehtia e-hyväksynnöistä.
No joo, eipä siihen suuremmin eri jännitelähdettä tartte, takaparkin piuhaan sopiva vastus ja siitä vaihtoreleelle. Toiseen napaan 12v ja ohjaus jarrukatkasjoilla.

Tai sit vois toimia sellanenki kytkentä ilman relettä jossa jarrukatkasijalta tulis se 12v vastuksen "ohi" ja lampun punaseen piuhaan molemmat kiinni.
Vastaa Viestiin