Tehokas äänimerkki pyörään

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Kiwi
Viestit: 1715
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 21:47 15.02.2018.

Grasschopper1 kirjoitti:Joo, se on aika monimutkaista tuo äänitekniikka, mutta näin minäkin olen ymmärtänyt karkeasti, että pienet desibeli erot voivat tarkoittaa käytännössä paljon.

Ei muuten näy tuo kuva Kiwi!
Ei niin, eilen näky hetken. Yritin muokata mutta tuo toisessa topikissa puitu ongelma tuli nyt mullekkin eikä saa muokattua.

Kuva
Custom Farm Motorcycles

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3897
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 00:15 16.02.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:36 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3897
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 20:03 23.06.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:37 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

OldHD
Viestit: 49
Liittynyt: 20:00 23.11.2016.

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja OldHD » 11:02 09.07.2018.

Toi oma korva on paras mittari, dB mittari ei maallikolle kovin paljon kerro. dB asteikko on logaritminen, siten että 3dB:n lisäys on 2x äänenvoimakkuus. Tai 6dB lisää, 4x äänenvoimakkuus. On se lisäys sitten 4 tai 5dB niin kokeilemalla sen saa selville parhaiten. Tupla äänenvoimakkuuden lisäyksen pystyy omin korvin havaisemaan (+3dB).
- Noi muutokset pitää aina tehdä releellä, muuten voi tulla ongelmia alkuperäisen johdotuksen kanssa. Ne pitäisi uusia koko matkalla (eli akulta asti torvelle). Jos jossain välissä on ohuempi johto, se voi lämmetä/sulaa, ja pahimmassa tapauksessa matka loppuu siihen. Netistä löytää myös laskureita johdon paksuudelle. Mutta jos ei oo mitään havaintoa sähköistä kannattanee kysyä joltain osaavammalta.
- Hienoa olisi myös, jos noi muutokset voisi johonkin dokumentoida, vaikka kopio alkuperäisestä sähkökaavioista ja merkkaa siihen kaikki muutokset (johtojen värit jne.) , sähkäri kiittää kun etsii vikaa pyörästä!!! Samoin jos sen joskus myy eteenpäin, niin uuden omistajan ei tarvi niin paljon arvailla (=kiroilla).
Old (sähkäri)

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 576
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 13:23 09.07.2018.

OldHD kirjoitti:
11:02 09.07.2018.
- Hienoa olisi myös, jos noi muutokset voisi johonkin dokumentoida, vaikka kopio alkuperäisestä sähkökaavioista ja merkkaa siihen kaikki muutokset (johtojen värit jne.) , sähkäri kiittää kun etsii vikaa pyörästä!!! Samoin jos sen joskus myy eteenpäin, niin uuden omistajan ei tarvi niin paljon arvailla (=kiroilla).
No tämä! Tai parasta jos säätäjä-ässä malttaisi olla raiskaamatta alkuperäistä johtosarjaa. Näissä käytettyjä liittimiä runkoineen saa ihan hyvin kaupasta ja usemmiten asennuksen niiden kanssa on paljon helpompia. Oman sportsterin takavalomuutokset tein siten, että yhden liittimen irrottamalla saa purettua muutokset ja pystyy laittamaan alkuperäiset tilalle. Tiestysti, jos on joku mooseksenaikainen vehjes, jossa sähkökaaviossa on keskimäärin kolme johtoa, niin sitten niin väliä ole, kun ei ne tässä vaiheessa ole alkuperäisiä kumminkaan.
Viimeksi muokannut Veijo Esso, 08:33 10.07.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5199
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja Joe Cool » 21:28 09.07.2018.

Olen muistaakseni tarvinnut pyörässä äänimerkkiä yhden kerran, enkä silloinkaan olisi tarvinnut, kun ehdin jo väistää. Italiassa joku tunki liikenneympyrään vierelle. Oli kovin ihmeissään, kun näytin tyytymättömyyttäni.

No kivahan se on rakennella, vaikkei siitä mitään käytännön hyötyä olisikaan. Jos on aikaa painella äänimerkkiä, on aikaa myös regoida ja väistää. Jos äänimerkkiä siis haluaa käyttää mielenilmaukseen.

Enemmän voisi olla hyötyä rakentaa kamerajärjestelmä, siitä voi lähetellä näppärästi Iltalehteen lukijan videoita toisten töpeksinnästä, se on parempi kosto, kuin torvensoitto :mrgreen: Ja siitä voi olla hyötyäkin, jos ei ehdi väistää - torvesta ei.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)

Avatar
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 » 03:15 18.07.2018.

Olen ymmärtänyt ,että olet liikkunut Euroopassa J.Cool suhteellisen paljon muuallakin kuin Suomessa :mrgreen: Itä-ja Etelä Euroopassa tuo kovaääninen torvelo on minun kokemuksella ollut hyvinkin tarpeellinen. Ei sitä v.ttuilessaan täällä soiteta. Suomalaisethan sen ottaa aina itseensä, jos asiallisesti pienen merkin antaa jollekin joka nukkuu ensimmäisen minuutin esim. liikennevaloissa. Länsi-Euroopasta ei ole kokemusta omalla ajoneuvolla, että jos siellä vaikka on erilaista meininki?
Olen sen jo tässä topikissa maininnutkin, eli äänimerkillä on kyllä muutakin käyttöä kuin mielenilmaisu ja tämä vaihtelee siis maittain ja rajusti. Vilkkujakin käytetään hyvin eri tavoin, riippuen maasta. Minusta on kuitenkin hyvä omaksua joka maan erilaiset tyylit. Sillä tavoin voi säilyä tuolla liikenteessä vähän paremmin hengissä.

Avatar
JKKo
Viestit: 987
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja JKKo » 08:06 18.07.2018.

Aika harvoin tulee käytettyä moottoripyörän äänimerkkiä yhtikäs mihinkään. Jos on joskus tilanne päällä esim päälletulevan auton, vaihtaa kaistaa mua näkemättä, kanssa, niin ei siinä ehdi töötin painiketta tapailla kun käy peilejä myöten läpi tilanteen ja väistää. Kun on tilanteesta selvinnyt ja mennyt ohi, niin ehkä joskus tulee vilkutettua sellaisella otteella että on muuten käsi supussa mutta yksi sormi suorana. Eikä aina niinkään.

Käytiin just pikareissu, 2 viikkoa, 6 euroopan unionin maan alueella mukaan lukien ne vesiesteen takana olevat toisella puolen tietä ajettavat. "Jouduin" ajamaan kymmeniä jos en sata kilometriä moottoritiellä kaistojen välissä. Ei tuolla ollutkaan enää tyhjät tiet ja vapaat nopeudet. Tökki välillä tosi pahasti. Mutta kuten kaikki muut, aika vähän oli motoristeja yleensä ottaen ja saarilla vielä vähemmän, ajelin sujuvasti kaistojen välissä pilkkuviivan päällä heti kun jono stoppasi.

99% autoista teki tietä heti kun vaan näki, että motskari lähti liikkeelle autojen väliin. Loput eivät varmaan ehtineet, mutta olisivat tehneet sen myös.

Rouva reissun jälkeen antoi palautetta, että "torvea soittivat" mun ajotavalleni. Vain kahdesti mun mielestäni soi torvi kaikissa noissa tuntikausia kestäneissä ruuhkacruisingeissa. Ja kummallakin kerralla olin näkevinäni ensiksi suomenkilpisen ajoneuvon (auto, rekka) jonka ohitin ja sitten meidän perään soi torvi.

Mitä lie tahtoivat niillä torvisoitoilla meille viestittää? Ainakin kaksi tulkintaa asiasta löytyi jo omasta tiimistämme.
883/1200/turbo

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3897
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 12:00 09.10.2018.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:37 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
Kiwi
Viestit: 1715
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tehokas äänimerkki pyörään

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 19:10 09.10.2018.

Ei kai täällä tunnusteta liikennerikkomusta! Taajama-alueella äänimerkin käyttö on kielletty :lol: :lol:

Justiin kuuntelin radiosta kun huoltoasemalta bensaa varastaneelle piti yrittäjän maksaa korvauksia kun oli jaettu somessa ja varkaan mieli oli pahoitettu, joten jos oikein pahoittaa toisen mielen tööttäämällä (olkoonkin tööttäyksen varsinainen syy mikä tahansa :wink: ), saattaa tässä vääristyneessä valtiossa joutua maksamaan.

Toivottavasti nuo liikennevalot olivat taajaman ulkopuolella. :roll:
Custom Farm Motorcycles

Vastaa Viestiin