Taas akuista

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Pertti
Viestit: 5418
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Noita suzukijuttuja ei kannata kovin hyvänä kehuna ottaa, kun verrataan Harrikan moottorin käynnistykseen.

Sellainen nelisylinterinen pyörii huomattavasti helpommin, menee melkein kuin v-kasia pyörittäisi. Jos ei kipinää tule, voisi kuulon perusteella päätellä, että bendix luistaa. Niinkuin sanonta sanoo, "pyörii kuin kahvimylly".

Harrikassa taas tule elämän ja kuoleman kysymys startille jo ensimmäisen puolen kierroksen aikana. Se melkein kahdenkymmenen kilon kampiakseli ei ehdi vielä saada vauhtia, kun jo puristus ja kaiken lisäksi kipinäkin yrittää pysäyttää liikkeen.
Tuota vastaanlyöntiä hillitään ainakin joissakin tarvikesytkissä jättämällä ensimmäisen kierroksen kipinä pois.
TC luultavasti käyttää samaa konstia, mutta varma en ole....
Samaa asia vanhemmissa orkkissytkässä hoitaa VOES, joka myöhästyttää kipinää, kunnes saa alipainetta niin paljon, että kosketin kytkee normaalin ennakon käyttöön.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1121
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 09:06 22.02.2021. Noita suzukijuttuja ei kannata kovin hyvänä kehuna ottaa, kun verrataan Harrikan moottorin käynnistykseen.

Sellainen nelisylinterinen pyörii huomattavasti helpommin, menee melkein kuin v-kasia pyörittäisi. Jos ei kipinää tule, voisi kuulon perusteella päätellä, että bendix luistaa. Niinkuin sanonta sanoo, "pyörii kuin kahvimylly".

Harrikassa taas tule elämän ja kuoleman kysymys startille jo ensimmäisen puolen kierroksen aikana. Se melkein kahdenkymmenen kilon kampiakseli ei ehdi vielä saada vauhtia, kun jo puristus ja kaiken lisäksi kipinäkin yrittää pysäyttää liikkeen.
Tuota vastaanlyöntiä hillitään ainakin joissakin tarvikesytkissä jättämällä ensimmäisen kierroksen kipinä pois.
TC luultavasti käyttää samaa konstia, mutta varma en ole....
Samaa asia vanhemmissa orkkissytkässä hoitaa VOES, joka myöhästyttää kipinää, kunnes saa alipainetta niin paljon, että kosketin kytkee normaalin ennakon käyttöön.
Komeasti tuo 96 potkaisee takaisin. Pahin tilanne tuntuu osuvan "puolilämpöiseen". Ei kuolleen kylmä, eikä just ajettu, mut kun on käynyt jossakin ja palaa jatkaakseen matkaa. Ja siihen potkuun voi vielä yrittää vaikuttaa sillä, kääntääkö kaasua (rutiinilla kuin kaasutinaikaan) vai pitääkö kätensä tupelta pois ja painaa etusormella starttinappulaa.

Sit kun potkasee ja kolipensonsaattori vissiin lyö eessuntaas, jos ei vallan yli, niin kyllä kääntyy läsnäolevien päitä. Kai ne odottaa, että kuski on polkusinstartilla lähtenyt just tangentin suuntaan. Ei vaan tää on fixuna pistänyt jo kypärän kiinni, ettei häpeän puna näy ja ottaa uusinnan ja sen jälkeen äkkiä tiehensä.

Sammuttaessa osaa jo myös sanoa "klonks". Mut ei vielä joutokäynnillä niin kuin ennen vanhaan Sporsterin väljäksi kulunut kytkinkori osasi ääntää kolkotikolkoti.
883/1200/turbo
2009 Street Bob
Avatar
Kiwi
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ainakin 2002 Dynassa tuli kipinä heti, joskus tankilla käydessä lähti starttinappia hipaisemalla saman tien tulille. Viritysten jälkeen laitoin sytkän jossa oli 3 kierrosta tyhjää ja se oli 10 vuotiaalle orkkis akulle liikaa, eikä se enää seuraavaa kesää jaksanut. Kierros tyhjää olisi parempi kuin kolme.
Custom Farm Motorcycles
Avatar
JKKo
Viestit: 1121
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas akuista

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Nyt saa hinkata Sportsterissa alkukierroksia.

Asentelin omatekemäni Elka-Jetronic -analogisen polttoaineen ruiskutuslaitteiston tilalle hienomman Maxxecu -moottorinohjaimen. Jälkimmäinen käyttää ainoana moottorin asentoanturina tehtaan originaalia sytytysanturia. Sitä 2 lovista. Ottaa Maxxeculla jokusen kierroksen, ennen kuin on varma siitä, kummallako laitetaan kipinä milloinkin. Ei pysty muuttamaan lennossa hukkakipinältä single firelle ja sekventiaaliselle ruiskulle. Jälkimmäinen on ihan välttämätön näiden imusarjadisainin takia.

Ja just siksi tulin tähän "Taas akuista" topikkiin, kun piti käydä hakemassa kuumapyörästä uusi minkälie merkkinen, mutta uusi ja voimakas akku. Entinen ei kyennyt montaakaan erää starttaa, säädä, starttaa -peliäni. Säätöjä hakiessa joutuu tekemään tommosta jonkin aikaa.

Tässä yhtenä päivänä joku rakennusviraston mittauspäällikkö kävi ihmettelemässä, miks mä pidän koekäyttöjen aikana tallin ovia auki. Mä en enää ihmettele yhtään mitään kaupungin työmaihin liittyvää sen jälkeen.
883/1200/turbo
2009 Street Bob
Vastaa Viestiin