Dynan ylijännite

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1061
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 07:52 25.05.2020.

Tämä ketju pomppii minullekin koko ajan lukemattomaksi. Kokeillaanpa jos lisäposti auttaisi.

Mistähän se ylijännite risasta laturista akulle pääsee. Eikös se laturin korkeajännitteinen sähkö ole vaihtovirtaa. Vai onko jännite ollut niin suuri että jännitteensäädin ei ole kyennyt sitä alentamaan eli mennyt yli sen kapasiteetin?

Pertti
Viestit: 5287
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Pertti » 18:14 25.05.2020.

Laturin teho ei varmasti lisäänny, jos sen käämit kärähtää.
On kyllä ihme ongelma.
Kun kokeilit sitä toista jännitteensäädintä, oliko se uusi, vai siinä pyörässä silloin kiinni ollut kun käämitys oli paskana. Viallinen käämi voi hajottaa uudenkin säätimen hetkessä.
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 630
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 19:11 25.05.2020.

roger1964 kirjoitti:
13:19 23.05.2020.
Elikkäs staattori oli kärähtänyt ja se aiheutti ylijännitettä. Korjaamollakin sanottiin että yleensä tuo aiheuttaa sen että ei lataa ollenkaan, erikoista on mutta näköjään se voi myös aiheuttaa ylijännitettä.
IMG_20200523_130944.jpg
Minusta tämä on selvä tapaus. Kolmivaiheisesta staattorista on kahden vaiheen piirit sulaneet nippuun jolloin käytännössä sen piirin tuottama jännite kasvaa, koska käämiin tulee lisää kierroksia. Periaatteessa jännite voi jopa tuplaantua jos sopivasti osuu. Jännitteensäädin ei pysty enää rajoittamaan ja puskee läpi.

Minulle jäi epäselväksi oliko jännitteensäädin ehjä? Välttämättä se ei vielä tuollaisesta ylijännitteestä rikkoonnu.

PS. Käämien sarjaankytkentää voidaan käyttää hyödyksi kun muutetaan vanhojen pyörien systeemeitä tasavirralle, jos ei halua vaihtaa koko staattoria. Käämit sarjaan ja sitten perään uusi jännitteensäädin, joka kestää enemmän jännitettä. Pojan Honda kevariin tehtiin tuollainen muutos, kun piti saada ledivalolle riittävästi tehoa ja tasavirtakäämiltä ei saatu tehoja tarpeeksi. Moottorikelkan 1-vaiheinen säädin oli riittävän hyvä ja kestävä.

Omituista. Lainaamassani viestissä on kuva, joka näkyy vain silloin kun on kirjoittamassa tekstiä. Se on jonkinlainen liitetiedosto, ja sen olemassaolo ilmeisesti sotki viestien näkyvyyttä. Pienellä kikkailulla sain sen tähän näkyviin.

Kuva
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1061
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 19:46 25.05.2020.

No hyvä jos on selvä, hyvä että löytyy tietäjiä! Laturin staattorilta tulee kolme johtoa jännitteentasaajalle. Mainitsit että staattori on kolmivaiheinen. Vaihtovirtaa kait sieltä tulee, onko se oikeasti samalla tavalla kolmivaiheista niin kuin sähköverkostakin tuleva 3-vaihesähkö?

roger1964
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33 12.06.2016.

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja roger1964 » 19:55 25.05.2020.

Kyllä se toinenkin jännitteen säädin oli ihan uusi. Tuo rikkinäinen staattori ei hajoittanut jännitteensäädintä.
Mutta se miksi toi staattori on kähähtänyt on epäselvää. Voi olla se otti osumaa silloin syksyllä kun pyörä ei käynnistynyt ja akun miinus napa alkoi sulaamaan.

Avatar
ranze
Viestit: 681
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja ranze » 20:03 25.05.2020.

Veijo Esso kirjoitti:
19:11 25.05.2020.
Kolmivaiheisesta staattorista on kahden vaiheen piirit sulaneet nippuun jolloin käytännössä sen..
Onko näissä uudemmissa siirrytty kolmivaiheisiin? Kun vanhempiin myydään upgradena 3-phasea 18 käämillä ja erityyppisellä säätimellä. Esim. Compufire ja Cycle electric.
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 630
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 09:30 26.05.2020.

UrpoTJ kirjoitti:
19:46 25.05.2020.
No hyvä jos on selvä, hyvä että löytyy tietäjiä!
No, tietäjäksi en itseäni vielä tituleeraisi mutta kun juuri tästä sattuu olemaan omaa kokemusta ja pikkuisen teoriaakin pohjalla.
UrpoTJ kirjoitti:
19:46 25.05.2020.
Mainitsit että staattori on kolmivaiheinen. Vaihtovirtaa kait sieltä tulee, onko se oikeasti samalla tavalla kolmivaiheista niin kuin sähköverkostakin tuleva 3-vaihesähkö?
Kyllähän se on. Omista sähkötekniikan opinnoista on niin paljon aikaa, että jätän teorian selvittämisen suosiolla sikseen. Netti auttakoon niitä jotka enemmän haluavat tietoa.

Kolmivaiheisessa ei sinänsä ole mitään muuta kuin käämit ovat 120 asteen kulmassa toisiinsa nähden ja kaikki kytketään runkoon. Sen vuoksi lähtee vain kolme johtoa, kun yksivaiheista tulee kaksi (sitä ei samalla tavalla maadoiteta runkoon). Tuolla on aika selkeät kuvat ja vähän tekstiäkin englanniksi. Itse en olisi noinkaan hyviä saanut piirrettyä. :roll:

Yhteen sulaneiden käämien löytäminen mittaamalla on vaikeaa. Käytännössä joutuu aina avaamaan katsomaan mitä staattorilta löytyy.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 630
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 09:39 26.05.2020.

ranze kirjoitti:
20:03 25.05.2020.
Onko näissä uudemmissa siirrytty kolmivaiheisiin? Kun vanhempiin myydään upgradena 3-phasea 18 käämillä ja erityyppisellä säätimellä. Esim. Compufire ja Cycle electric.
On siirrytty. En kyllä tarkkaan osaa sanoa vuosimallia, mutta ainakin minun -08 Dynassa on jo kolmevaiheinen. Olisiko sitten ollut 2006 kun siinä tuli paljon muutakin muutosta?
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4061
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Sepixlh » 12:43 26.05.2020.

Näyttäisi tosiaan vara-osanumeroiden perusteella että -08 on tullut nuo 3-vaihe laturit .
OEM #74540-08.
Arvelisin mutu menetelmällä että mekaanisesti on vaihdettavissa myös vanhempiin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 630
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 13:09 26.05.2020.

HTP:stä kytkentäkaavioita tutkimalla väittäisin, että 2004 siirryttiin 3-vaiheiseen.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4061
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja Sepixlh » 14:51 26.05.2020.

Veijo Esso kirjoitti:
13:09 26.05.2020.
HTP:stä kytkentäkaavioita tutkimalla väittäisin, että 2004 siirryttiin 3-vaiheiseen.
Oikeassa olet, riippunee mallista tuo tarkka ajoitus, OEM# 74631-04.
Piti oikein tutkia on hieman eroja, vanhempi kahdella johdotetulla liittimellä. Uudemmassa näyttää olevan liittimet suoraan säätimen rungossa (orkkis)
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro

Avatar
ranze
Viestit: 681
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dynan ylijännite

Viesti Kirjoittaja ranze » 20:52 26.05.2020.

Hyvä että on tullut edistystä tälläkin saralla. Ettei jää automaattivilkkujen varaan koko kehityskaari. :lol: 3-vaiheinen lataa paremmin pienemmilläkin kierroksilla. Tai tuolla perustelin itselleni tarpeettoman kalliin investoinnin -02 sohvaan.
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Vastaa Viestiin