Mitä bensaa tankkiin ?

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Moi,

tätä on varmaan kysytty jo sen tuhannen kertaa... :oops: sorry jos on.
Yritin pikapikaa etsiäkin, no enhän mä taas mitään löytänyt.

Oon nyt kaatanut sitä 95:sta tankkiin, ja sitähän saakin sinne kaadella alvariinsa, tankki kun on naurettavan pieni.
Tuossa kun viimeksi tankkasin, katselin käyttämäni pumpun vaihtoehtoja.
95, 98 ja diesel. Muistaakseni.
Ja tuossa 98:ssa on kai sitten 10% muuta kuin bensaa. Sorry, en ole ihan perillä näistä...
Kulkee, käy ja kukkuu tuolla 95:lla ihan hienosti ettei huolta sinänsä.
Lähinnä että onko syytä käyttää jotain parempaa (normaalia kalliimpaa) löpöä jota saa vain joltain erittäin harvoilta asemilta? Ja jos niin miksi ?
Vai jotain lisäainettako pitää kaataa sekaan ?
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ihan normaali 95 bensa riittää. Siinä on seassa enintään 10% etanolia. Kalliimpi 98 sisältää vastaavasti enintään 5% etanolia. Sekin toki toimii, mutta hintaerolle ei saa vastinetta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:22 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä olen laittanut kaikkiin vanhempiin ja uudempiin harrastelaitteisiin 98:a.
Varmaan olen vainoharhainen, mutta minusta alkoholi ei kuulu tankkiin....muuta käyttöä sille kyllä voin keksiä helpostikin :roll:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Normi laitteethan käy 95:lla, mutta jos puristuksia nostetaan niin jossain vaiheessa tarvii 98 ja jopa lisäainetta, jos tarpeeeksi nostaa ja virittää.
Mutta normilaitteet toimii hienosti 95 ja Jenkit on käyttänyt jo kauan ennen meitä tuota alkoholia bensan seassa, joten ei ongelmia senkään suhteen!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Nykybensat aiheuttaa talviseisomisen jälkeen, varsinkin kaasarikoneissa, ongelmia kevään starttaamisessa.
Omaa möhkyä on turha edes yrittää tulille ilman kaasarin purkua. Rouvan ruisku lähtee kyllä käyntiin, ihan
kuin ajatus. Laitan nykyään pyöriin syksyn viimeisessä tankkauksessa pienkonebensaa. Keväällä ei ole ongelmia käyntiin lähdön kanssa. Sitä saa nykyään jopa Oulusta pistoolista Iskon Nesteeltä. Stabilisaattoreista en oikein ole innostunut.
Jussi
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

jussibee kirjoitti: 08:53 04.06.2018. Nykybensat aiheuttaa talviseisomisen jälkeen, varsinkin kaasarikoneissa, ongelmia kevään starttaamisessa.
Omaa möhkyä on turha edes yrittää tulille ilman kaasarin purkua.
Ja mitähän ongelmia?
Itse en ainakaan tuossa omassa maamoottorissa ole huomannut mitään ongelmia keväällä käyntiinlähdön kanssa enkä ole yhtenäkään keväänä tuosta kaasaria vielä purkanut!
Ainut mitä olen tuolle kaasarille tehnyt, on ekana syksynä (2010) piti vaihtaa luisti kun oli kalvossa pieni reikä ja sen jälkeen ei ole tehty muuta kuin ajettu ja tankattu 95...... Mitähän mä oon sitten tehnyt väärin? :?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Hitsi tää on hienoo !

Ennenkuin töihin ehdin on jo nippu neuvoja ja vinkkejä palstalla !
Ja näköjään olen toiminut ihan oikein sitten. Hyvä niin.

Ja juurikin noin, vatkulini on US-mallinen Ironi, -12.
Ja hyvinhän tuo käypi tuolla 95:lla.

Edit : ääääh, prkl. Eihän toi mun lähin asema mitään 98:a edes myy hanoistaan. Vaan sitä RE85:sta.
Siksi en sitä olekaan uskaltanut tankkiin lirutella lainkaan. Se kai on joku parempi/ympäristöystävällisempi bensa ?
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

eki912 kirjoitti: 09:30 04.06.2018. Hitsi tää on hienoo !


Edit : ääääh, prkl. Eihän toi mun lähin asema mitään 98:a edes myy hanoistaan. Vaan sitä RE85:sta.
Siksi en sitä olekaan uskaltanut tankkiin lirutella lainkaan. Se kai on joku parempi/ympäristöystävällisempi bensa ?
RE85 on lähinnä etanolia https://fi.wikipedia.org/wiki/RE85 tuolta voi lueskella lisää jos haluaa....
Ja osaan autoista käy suoraan ja osaan joutuu asentaan muutossarjan.
Muistelisin jostain netistä löytyneen joku vuosi sitten motomatin tekemiä kokeiluja jopa "moottoripyörään" tuolla RE85 polttoaineella.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Viitaten noihin mahdollisiin keväisiin kaasutinprobleemeihin, mulla tuppasi kaasuttimet aluksi vähän tulvimaan, joskus meno oli "tukkoista" parin ekan tankillisen ajan jne, mutta kun aloin jo hyvissä ajoin syksyllä laittamaan "säilöntäainetta" (fuel stabilizer) tankkiin, niin että tankki-pari tuli ajeltua säilöntäaineen kanssa, niin nyttemmin on jo monena keväänä sujunut ekakin startti ilman kummempia. Jos vaan kaataa aineet tankkiin eikä aja, niin sehän ei auta mitään vaan bensan pitää vaihtua kunnolla ja joka paikkaan. Stabilaattoriahan saa ihan varaosaliikkeestä, olisko kympin pullo ja siitä piisaa moneksi vuodeksi.

Mulla kyseeessä tosin Honda CB350, vuodelta 1973, mutta Keihinin CV:t siinäkin on, jopa kaksin kappalein.

Juu, ja aina käytän 98:a, sekä autossa että pyörissä. Ruohonleikkurissa pienkonebensaa sen jälkeen kun kaasuttimen kalvo venähti 95E:llä kertaheitolla purkaksi ja jouduin sen vaihtamaan. Enempi uskonasia tämä.

Aikoinaan laskeskelin että 98:ssa on enemmän energiaa per euro kuin 95:ssä. Etanolissahan on jokseenkin olematon määrä energiaa verrattuna bensaan. Voi olla että hintasuhde on muuttunut, mutta autoa tankatessa hintaeroa tulee alle 5 euroa ja pyörää tankatessa joitain kymmeniä senttejä, joten sou not. Moni harrikkaukkokin ostaa jotain hemmetin ylihintaisia avaimenperiä tai billet-tingeltangelia pyöräänsä monella satasella mutta sitten ihmettelee että onpa ysikasi kallista :roll:

Vanhaa kalustoa ei ole tehty etanolille joten mielestäni etanolia on syytä välttää jos vaan mahdollista. Uudet (mulle "uusia" on kaikki missä on lambaada, tietsikka ja ruisku) ovat kaikkiruokaisia, kun tietsikka säätää seokset kohdilleen vaikka seassa olisi etanolia enemmänkin kuin se 10%. Tiivisteet ym yleensä kestää ja polttoainesysteemi tehty tiiviiksi, huohotukset jostain hiilipurkkien ja venttiilien kautta joten bensa ei pääse juuri pahenemaankaan.

Kuten Pertillä, mullakin on sopimus Harrikan kanssa. Se juo mahdollisimman vähän etanolia ja minä vältän puolesani bensan juomista :)

PS RE85:ttä ei pidä tankata mihinkään laitteeseen johon sitä ei erikseen sopivaksi ilmoiteta. Siinä on 85% etanolia, bensaa lähinnä mausteeksi. Vaatii moottorinohjaukselta erityistä älyä että tunnistaa korkean etanolipitoisuuden, ja sitäpaitsi tuota kuluukin varmaan 30-40% enemmän eli toimintamatka lyhenee oleellisesti. Esim Saab 9-5, bensalla reilu 8 l/100km, REtanolilla 11+.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:23 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos haluaa siihen talvisäilytys ja bensa asiaan omakohtaista tutkimustulosta niin voi esim jossakin laakeassa astiassa haihduttaa pienen erän bensaa kuivaksi asti. Normibensassa on jonkin verran hartseja jotka jäävät kiinteänä aineena jäljelle nestemäisten komponenttien haihduttua tiehensä. Se näkyy kellertävänä tahmana siinä haihdutusastiassa jos sen viitsii kokeilla.

Toki ne hartsit sulavat uuteen bensaan mutta joskus ovat voineet kovettua johonkin hankalampaan paikkaan, eivätkä liukene aivan heti - voi seurata jonkintasoisia käyntiongelmia.

On bensan stabilisaattoreita jotka tekevät jotakin säilytyksessä. Ja on sitä "kallista" pienkonebensaa jota saa hyvällä tuurilla jostakin lähialueen bensamittarista 2€/litra. Siinä ei ole hartseja yhtään. Melko tyhjään tankkiin kun tuota laittaa talveksi ja ajaa sen kaasuttimeen asti, niin on ainakin se varmaa, ettei kaasutin tukkeudu hartsiin.

Ruiskukoneita ei tommonen bensanvanhentuminen tunnu haittaavan siten kuin kaasutinvehkeitä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Olen kokeillut ksiki ristiin rastiin eri pyörissä, enkä ole huomannut mitään eroa. Siksipä 95 yleisimmin tankkiin. Euroopassa sitä 98 ei edes enää monessa paikassa ole tarjolla lainkaan.

Juttelin viime kesänä erään tunnetun penkittäjän ja säätäjän kanssa ja hän oli ehdottomasti 98 kannalla. Puhe oli vakuuttavaa, kunnes hän sanoi, että 95 ei sovi kuin nuotion sytyttämiseen, paitsi sillä ei edes nuotio meinaa syttyä. Siinä vaiheessa rupesin tylsänä tosikkona epäilemään muutakin paatosta asiassa.

Ja siitä Euroopan kiertueelle lähtiessäni sitten panin kaikkea tavaraa tankkiin, jossin oli jopa 100 okt. ja jossain V-Poweria ja jossain vaiin 95 ja eroa ei 2013 103 "ohjelmaoptimoidussa" stage 1 avarretussa matkalehmässä voinut huomata mitenkään. Ei edes sitä, mitä tämä virittäjä väitti, että kone käy huomattavasti kuumempana 95:llä. Sitäkään ei perstuntumalta voinut havaita 30-40 asteen helteissä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 21:06 04.06.2018.Juttelin viime kesänä erään tunnetun penkittäjän ja säätäjän kanssa ja hän oli ehdottomasti 98 kannalla. Puhe oli vakuuttavaa, kunnes hän sanoi, että 95 ei sovi kuin nuotion sytyttämiseen, paitsi sillä ei edes nuotio meinaa syttyä. Siinä vaiheessa rupesin tylsänä tosikkona epäilemään muutakin paatosta asiassa.
Mahtoiko olla yhtä osaava siinä säätämisessäkin?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä bensaa tankkiin ?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 21:47 04.06.2018. Mahtoiko olla yhtä osaava siinä säätämisessäkin?
No jos tarinaniskentä ja säätäminen ovat yhtä hyvää tasoa, niin osaa kyllä kaiketi molemmat ;) Ostin Lidlistä halvalla sellaisen infrapuna lämpömittaripistoolin ja tuumin, että tänä kesänä kiusallanikin mittaan. Ensin vaikka tankki tyhjillään ajan koneen kuumaksi ja mittaan lämpötiloja eri puolilta lohkoa ja kansia. Sen jälkeen äkkiä tankille ja toista laatua tankkiin, muutaman kilometrin lenkki ja uusi mittaus.

Yhden tutun kanssa juttelin, kun valitteli vastaavan pyöränsä ylikuumenemista. Kysyin, että kumpaa bensaa hän käyttää ja sanoi pyrkivänsä ostamaan aina 98. Kysyin, että huomasiko hän lämpötilaeroa oktaanien välillä ja kuulemma sen tunsi selvästi... En ollut ihan varma tuosta perstuntumasta, mutta väittelemään en alkanut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin