SB TC88 -> S&S 100" big bore

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tehostartissa pätevät samat sahköiset lait, kun tavallisessakin.
Jos ei akussa ole potkua, ei tehostartista ole mitään.
Akussa pitää siis olla kapasiteettia, jolla se lisäteho tehdään.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ja noista kahdesta ei ole mitään iloa jos akkukaapelit on kuin pulkannarut. Teetin omani Akkutalossa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Pertti »

ranze kirjoitti: 18:41 17.06.2021. Ja noista kahdesta ei ole mitään iloa jos akkukaapelit on kuin pulkannarut. Teetin omani Akkutalossa.
Juuri noin, akussa olevan tehon pitää myös päästä sille tehostartille. Ohuilla ja ehkä jo hapettuneilla kaapeleilla teho muuttuu lämmöksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Tässä nyt hetken pähkäillyt. Nuo keskialueen nokat kun valitsee ja tehdään kansityöt niin lisäpuristukset on niiden kaveri. Tuo vakiopuristus on melko alhainen tässä. Nokkavalmistaja sanoo valitulle nokalle että:

"Great bolt in camshaft upgrade for stock 88 & 96 engines also performs very well in 103 strokers. Produces strong low and mid range power with a linear horsepower and torque curve. Can be used with factory valve springs, pushrods and lifters. Increases throttle response and eases starting. Will also respond well to increased compression and cylinder head work."

Toki purkkaa saa lisää kantta laskemalla ja tiivistettä ohetamalla. Mutta sitten taas mennään säädettäviin työntötankoihin ym. Tuolla padalla on jo sahattu 60.000 niin sama se on pistää ennakoivana huoltona vaan pytyt ja männätkin uusiksi. Joko poratataan omat ja korkeampipuristeiset männät tai sitten joku valmissetti.

- TC 96 kansityöt / mahdolliseti puolipuristajat riippuen mihin puristukseen päädytään
- Poraus / männät tai jos löytyy sopivasti valmis kitti
- Feuling reaper 525
- Nostajat / työntötangot
- Jakopäähän samalla uudet tavarat
- Powercommader 3 roskiin ja jostain parempaa tilalle
- Vance & Hines Propipe (ei paras mutta on jo pyörässä kiinni)
- Arlen Ness Big Sucker

Noilla on mielestäni ne helpot hevoset irroitettu ja pitäs veto parantua oleellisesti vakioon. Jos joku näkee suunnitelmassa jonkun oleellisen munauksen niin saa kommentoida :)
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jussibee »

jannejk kirjoitti: 13:55 20.06.2021. Toki purkkaa saa lisää kantta laskemalla ja tiivistettä ohetamalla. Mutta sitten taas mennään säädettäviin työntötankoihin ym.
Säädettävät tönärit ovat joka tapauksessa edessä, mikäli vaihtaa nokkia tai nokkaketjunkiristäjiä. Tai siis helpottaa ja nopeuttaa kiristäjien vaihtoa.
Jussi
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Kun ei jaksa ketjun otsikkoa muuttaa ja olisi hyvä pysyä aiheessa niin S&S 100" big bore kitti hommattu. Tämän myötä ruttukin saadaan mukavasti 10.5:1 tasolle. TC96 kannet on nyt aihioiksi kanssa.

Nyt kun kuutiot on nostettu ja puristussuhde nousee niin nokka-akselin valintaa tässä pähkäilen. Korkeampi staattinen puristus ohjaisi nyt kireämmän nokan suuntaan missä olisi riittävästi overlappia. Kuitenkin arvostan ala- ja keskialueen voimaa. Esim S&S 585 saattaa olla jo liian raju?

Kannet tehdään sitten valitun kepin mukaan. Toki konsultoin viisaampia tässä mutta pidetään nyt suunnitelmaa tässä ettei lopu kuin seinään :)
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Voimaa ja kierroksia kun kerran tuollainen neliömoottori on tulossa! Ei nyt ruveta nössöilemään mitään alakierrosmoottoria, jättää ne hommat laitteisiin joissa on porausta pidempi isku :mrgreen:
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Älä Kiwi hullua yllytä :lol: Kyllähän siihen voimaa ja kierroksia saa tulla. Tosiasia on se että ajelen paljon kaupungissa ja keskustassa arkiajoja. Jos pyörä on alhaalla tosi hengetön niin eihän se kovin kiva ole ajella. Mutta sitten taas isolla tielläkin on kiva että pyörä lähtee mukavasti ohituksissa ja ei tarvisi vaihteita räplää koko ajan.

Tuo Sportster mikä mulla on ihan älyttömän kiva laitos. Vetää hyvin alhaalta. Hyvä arkiajossa. Ja rajoitinkin löytyy äkkiä. Vähän jotain sinnepäin edes kun saisi tähän Twincamiin.

Ei kai realistisesti 100" moottoria ihan äkkiä väännöttömäksi saa vaikka olisi aavistuksen tiukempi nokka jos kokoonpano on rakennettu hyvin muuten hyvin yhteen ja säädetty oikein...
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

Saatkohan sen miten käyntiin 585 nokalla? Tulee dynaamista aika paljon tuolla staattisella rutulla. Ronski nokka helpottais käynnistystä, mutta vie tehot helposti yläkertaan. Jos päädyt tuohon nokkaan, niin ota 585 easystarttina ja voit kiitellä itteäs. Tietty tuo taitaa olla viimeisiä bolt on nokkia. Mulla on tuolla yhdet 640 ilman puolipuristimia jotka vaihdoin easystartteihin yhden kesän jälkeen. Jäykät tulivat kitissä.

Mulla oli 124" pitkäisku jossa kutakuinkin sama puristussuhde. Siinä 640 nokat ja sähköiset puolipuristimet. S&S super stock kannet kolmilla venttiilijousilla. Ja just se mistä tuossa en tykännyt että sitä ajettiin kierroksilla. Ja vanhalla sohvan rungolla ei ajettu tuppi nurin. "Lambon kone Belaruksessa."

106" strokerin kansiin ei koskettu lainkaan ja mulla sentään oli -02 mallin kannet, joissa ne paksummat venat ja ohjarit. Puolipuristimet laitettiin Loimaalla, napit kansiin. Nokka oli joku Anteron 37. Sillä oli kiva ajaa, mutta helkkarin tiukka sekin pyörimään. Tää oli alhaalta vääntävä ja kiva pata matkapyörään.

Tehostartteja käytin montaakin eri versiota. Samoin välitetty pinion/starttikehäsysteemi tuli kokeiltua. Kytkimen lockplate oli, jotkut tykkää -toiset ei. Öljynlauhdutin oli. Ketjukonversio toiskaan. Enskan välitystä vaihdettiin. Viislovinen muutettiin kuudelle vaihteelle Bakerin kitistä. Takajouset vaihdettiin ilmapumpuista tavallisiin. Haarukan tuentaa paranneltiin. Mökäputkia vaihdeltiin. Sytkää oli Dynatekin ja S&S:n. Daytona kans. Tämmöistä pikku tuuninkia, "sain halvalla" -ratkaisuja. :lol:

Ai niin.. sulla jää se orkkis kampura vielä siihen. Aattelitko mitata pinionin? :?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Ranzella hyviä pointteja. Tuo käyntiin lähteminen toinen asia mikä askarruttaa ala ja keskialueen väännön lisäksi. Näitä pyöriä kun käynnistellään parkkipaikalla syksyllä aika viileässäkin kelissä. Eli puolipuristajat tai easysrtartit ne on oltava. Yksi vaihtoehto voi olla että jos kansiin saa sitten lisää palotilaa jolloin staattinen puristus vähän laskisi. Pitää jutella kansimestarin kanssa. Tuo 10.5:1 tuli kitin mukana eikä ollut listalla että valitse puristussuhde :) Vähemmän olisin ottanut jos olisi voinut.

En ajatellut pinionia mitata. Jos tulee ketjunokat niin onko sillä isoa merkitystä?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kaikkia kolmea puolipuristinvaihtoehtoa kokeilleena; ota ne easystartit. 106" pikkustrokeriin laitettiin paksuimmat kansipahvit mitä löytyi. Mekaaniset napit kansissa tahtoi nousta ylös jo ekalla kierroksella. Ei se starttipolo ehtinyt kovasti saada kierroksia ennen sitä.

Sytkään ohjelmoitiin yleensä 2 dead revs eli kipinää annettiin kolmannella. Kolmeakin kokeilin, ei hyötyä. Jos joskus tulee ongelmaa käynnistyksen kanssa, niin se on nimenomaan kuumana. Kone alkaa potkia vastaan, sama se on tuossa mun nykyisessä kick only pannustrokerissa.

Sytkän pitäisi olla sellainen, joka tunnistaa kuuman koneen ja osaa vähentää ennakkoa. Valitettavasti sellaisia ei kamalasti ole tarjolla. Sössön IST oli sellainen, mutta niitä ei tehdä enää. Mullakin se hajosi, laitoin sittemmin Daytonan. Ja nämä kaikki kaasariversion kanssa.

Ruiskuvehkeistä en tiedä miten homma hoidellaan, voi olla viksumpi systeemi ja varmaan onkin -kuin kaasarien kanssa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Ruiskupelihän tämä on. Onko kukaan törmännyt ruiskupyörissä ongelmiin easystart nokkien kanssa? Amerikan foorumeilla puhutaan tälläisestä tilanteesta. Eli yhdellä lauseella:

"Easy Start cams kill the compression the ECM removes the spark and fuel...." ja pyörä ei lähde käyntiin.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kun noin paljon panostaa, niin pakettiin varmaan mahtuisi jo kolmannen osapuolen tuottama moottorinohjain. Saattaahan sitä originaaliakin pystyä muokkaamaan, en tunne asiaa.

Mä esmes lukaisin jostakin, että kansien ollessa lämpötilan xxx astetta yli, alkavat ongelmat. Sit väkästelin semmoisen taulukon Maxxecuun, että alkaa 120 asteen jälkeen kääntämään sytkää myöhäiselle ja 150 asteen kohdassa suorastaan romahduttaa ennakot. Oli kuuma päivä viikko sitten, olin tulossa Treelta stadiin ja koitin kuulostella, nakuttaako ahdoilla. Aikani paineita kokeillessani se sataviiskymppiä tuli täyteen.

Sit seurasi hidasajoa. Ennakot lähti vain isommilta paineilta. Tuli kotiin ja on ehjä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

"Easy Start cams kill the compression the ECM removes the spark and fuel...." ja pyörä ei lähde käyntiin.
Mistä se ruisku sitten tietää että nyt ei ole puristuksia? Ei kai siellä sellaista anturia ole olemassakaan. Ja toisekseen jos ajattelet että napit kansiin, niin sama ongelmahan se sitten olis. En kyllä osta tuota lausetta. Jos noin olis niin kai sössö markkinoisi "for carb versions only". Muuten olis miljoona pakettia palautettu. Jenkki palauttaa aina kaiken mihin ei ole tyytyväinen.

Easystarteilla kone pyörii kuin korppumylly. Kun kierrokset ylittää tarpeellisen määrän, menee se nysty sisälle ja pakoventtiilit eivät enää kanna. Sit jos akku olis niin finaalissa ettei startti jaksa pyörittää niin ei saa käyntiin. Mut ei sais millään muullakaan systeemillä.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SB TC88 -> S&S 100" big bore

Viesti Kirjoittaja ranze »

JKKo kirjoitti: 14:05 25.06.2021.Mä esmes lukaisin jostakin, että kansien ollessa lämpötilan xxx astetta yli, alkavat ongelmat. Sit väkästelin semmoisen taulukon Maxxecuun, että alkaa 120 asteen jälkeen kääntämään sytkää myöhäiselle ja 150 asteen kohdassa suorastaan romahduttaa ennakot. Oli kuuma päivä viikko sitten, olin tulossa Treelta stadiin ja koitin kuulostella, nakuttaako ahdoilla. Aikani paineita kokeillessani se sataviiskymppiä tuli täyteen.

Sit seurasi hidasajoa. Ennakot lähti vain isommilta paineilta. Tuli kotiin ja on ehjä.
Samat ominaisuudet on/olis sössön IST sytkässä, siinä tulee lämpötila- ja nakutustunnistimet kansiin. Vaikuttaa varsin monipuoliselta tuo sun Maxxecu.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin