Toisioveto syö enskakoppaa

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

kasi.kasi
Viestit: 19
Liittynyt: 20:18 13.01.2018.
Viesti:

Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja kasi.kasi »

1988 evo johon vaihdettu 240perä.
Ketju osuu isommissa töyssyissä ensiokopan sisempään lohkoon. Hitsasin kerran jo reiän umpeen. Kiristin ketjut. Nostin perääkin hiukan ylemmäs. Ei näyttäny tämä piisaavan.

Tuos kai remmi orginaalisti? Onkohan siihen laitettu liian pieni eturatas? Minkähän kokosetne kuuluis olla?

Mitenköhän tuossa fiksuiten ny etenis?

Hätä ratkaisuna laitoin halkastu hydrauliletku pätkä rautalangalla lohkosuojaksi. Taitaa lentää ensimmäises töyssys
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Mahtaako toisiovedon rattaat olla linjassa persauksen levityksen jäljiltä.
kasi.kasi
Viestit: 19
Liittynyt: 20:18 13.01.2018.
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja kasi.kasi »

Siis ottaa silloin ketju kiinni enskajopa sisälohkoon kun takapää joustaa pohjaan.

Kuvassa näkyy halkaistu hydraulikkaletku palanen suojana, kiinni rauralangalla ja nippusiteellä.

Minkä kokoinen etu ja takaratas tälläsee kuuluis?
Meinaan, onkone liian pienet, kun ketju pääsee kiinni ottaan.
Liitteet
IMG_20200628_175026.jpg
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minä en HD:n ketjuista mitään ymmärrä, kun minulla on onneksi pyörissä hihnat. Mutta kun netistä tutkailee, niin etummaisena on usein 23 tai 24 hampainen ratas. En tiedä laitetaanko näihin eri kokoisia ketjujakin, voiko siitäkin riippua?

Googlella kun haet Harley evo chain conversion, niin pääset rattaita katselemaan. Tuossa pari esimerkkiä:https://secure.vulcanworks.net/store/Un ... ustom.html
https://www.lowbrowcustoms.com/collecti ... rsion-kits
Onkohan tuo ketju linjattu oikein? Noita nettijuttuja kun lukee niin tuntuu olevan tarkkaa touhua.

Ei tuosta kuvasta ihan minulle auennut, ottaako alempi eli löysä eli takarattaalle palaava ketju enskan koppaan? Onko ketjut oikealla kireydellä? Onkos takapää muuten orkkis, ei ole madallettu tms?
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kuullostais että konversio on jäänyt vähän puolitiehen. En saanut kuvasta selvää, mutta tekstin perusteella kuvittelen että se ketjulinja on nyt liian lähellä enskakoppaa, siis ketjun sivusuunnassa?

Niitä hammasrattaita on valittavana silleen, että niissä on offset'ia joku tietty määrä. Tai sitten hammasratas on siellä pohjassa eli nolla. Offset arvo vie kauemmas sieltä kopasta. No sulla pitäis olla tietenkin se ketjulinja myös suorassa. Joten linjaa ketju suoraksi (laser on ihan paras värkki tähän). Jos tarvetta on, sinne taaksekin saa offset -rattaita tai sitten voi käyttä spaceria.

Mulla on TC sohvassa edessä 1/2" offset ratas ja takana on suora ratas spacerilla.. en muista oliko se 1/4" vai 1/2". Suorat on yleensä halvempia. Tuossa kuvan rattaassa on offsettiä.

Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
kasi.kasi
Viestit: 19
Liittynyt: 20:18 13.01.2018.
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja kasi.kasi »

Siis alempi eli löysä eli takarattaalle palaava ketju osuu ylös pystysuunnassa enskakoppaan.
Sivusuunnassa ei ota mihinkään kiinni. Ja silmämääräisesti linjassa näyttäs olevan.

Eturatas näkys olevan 24 hampainen ja offsettiä 22milliä.
Takaratas on suora, hammasluvun jo unohdin, mutta yllä oleva linkin mukanen se oli.
Eli kyseessä on kummiskin sellainen, joka on remmi välitystä vastaava.
Ketju on ok kireydellä.
Kummiskin akka kyytis töyssyyn ajaes ketju raapasee enskakoppaan kiinni.

Lisäys.
Näyttäs samanlaiselta swingiltä kuin tässä linkissä.
https://www.lottermanns-bikes.de/en/sho ... -1984-2006
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja ranze »

Jos lisäämällä offsettia saat sen ketjulinjan irti siitä kopasta, on sulla se ratkaisu siinä. Ulkopuolella pitäis kaiken järjen mukaan olla vielä tilaa kun onhan siihen mahtunut remmikin.

Mittailet tönärillä mihin haluat sen ketjulinjan ja kun sulla on etupää tiedossa, suunnittelet takapäälle tarvittavan shimmauksen. Tietysti tila voi jostain loppua keskenkin. Aina kun muuttaa jotain, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Arvaa mistä tiiän? :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
sähkömasentaja
Viestit: 12
Liittynyt: 23:23 26.05.2020.

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja sähkömasentaja »

kasi.kasi kirjoitti: 18:31 29.06.2020. Ketju on ok kireydellä.
Kummiskin akka kyytis töyssyyn ajaes ketju raapasee enskakoppaan kiinni.
Eihän ketju ole liian kireällä? En tiedä päteekö ko. pyörään, mutta yleensä ketju kiristyy jouston myötä ja valmiiksi kireä ketju voi pingoittua melkoisen tiukalle.

Jos jaksaa ruuvata, niin takaiskari irti, niin näkee miten ketju käyttäytyy takaswingin liikeradalla.
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Kun ketjun säätö on epäkeskoilla, niin missä asennossa epäkeskot sun svingissä nyt ovat? 8O
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Saattaa johtua maavaran laskun ja epäkeskojen asennon yhteisvaikutuksesta.
Nailonista tai jostakin muusta kulutusmateriaalista suoja kopalle sitten rulla ohjaamaan alaketjua.
moderattori

Romu rauhoittaa!
kasi.kasi
Viestit: 19
Liittynyt: 20:18 13.01.2018.
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja kasi.kasi »

Tarkistutin ketjun kireyden itteäni viisaammalla ja hänenki mielestä se oli ok kireydellä. Mitä siinä takajousia kuormitettiin, niin kovin helpolla, melkein kuski painolla takaswingi painui rungon kumitoppareita vasten. Voisko olla et takaiskarit olis niin loppu, et töyssys ketju pääsis vauhdilla lyömään enskakoppaan?
Toisaalta luulis iskarien pohjaavan ennenkö pääsee osumaan.
Epäkesko säätökin on niinpäin et aksilalinja on keskilinjan alapuolella. Eli niinpäin että tilaa on enenmän.
Mystinen homma.

Sopivaa nailoni aksilaa rulla tekoa varten näkys omasta varastosta löytyvän.

Hommaan ny ensten uudet iskarit jokatapaukses.
kasi.kasi
Viestit: 19
Liittynyt: 20:18 13.01.2018.
Viesti:

Re: Toisioveto syö enskakoppaa

Viesti Kirjoittaja kasi.kasi »

Jep. Ja vika selvis.
kyseessä oli tosiaan niin loppu olevat jouset ja iskarit, että ne antoi niin paljon ja nopeasti periksi, että ketju "hyppäsi" syömään enskakoppaa.
Uusilla iskareilla, ei kosketusta tapahdu, vaikka 2päällä monttuun ajaisikin.

Ilman iskareita, mopon paino pohjauskummien päällä, oli ketjussa varaa vielä noin 10mm ennen osumista. Tämä vinkiksi vain lokasuojaa lähelle rengasta laittaville, että se missä näyttää vielä olevan varaa, voi käytännössä oli kosketus.
Vastaa Viestiin