TC enskan sisäkopan kiinnitys

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Clymerin manuaali kertoo, että TC:ssä pitäisi enskan sisäkoppaa kiinni pitävät pultit vaihtaa joka kerta? Ikinä ennen ole kiinnittänyt moiseen edes huomiota. Kertaalleen ollut jo enska irti minun aikana ja edellisten omistajien aikana vähintään kerran kun tukilaakeri on vaihdettu. Viimeksi en noita vaihtanut, enkä edes tiivisteitä ja hyvin tuntui pysyvän.

Onko tämä taas jotain hätävarjelun liioittelua, vai liittyykö siihen, ettei valmistaja myy pultin alla olevaa tiivistettä erikseen? Tiivisteet hommasin, mutta onko jotain muuta minkä takia nuo oikeasti pitäisi vaihtaa? Pultti on merkintöjen perusteella SAE grade 8.2 joka on muuten sama kuin 8, mutta martensiittistä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En osaa sanoa kuinka tärkeä ohje tuo on. Service Manuaalissa 2008 Softail on sama ohje varsin moneen kertaan, esim. jarrulevyn ja takahihnapyörän pulttien kohdalla. Osin on varmaan kauppapolitiikkaa, saadaan myytyä hyvään hintaan HD-pultteja. Esim. jarrulevyssä ymmärrän paremmin turvallisuusnäkökohdankin, pulteissahan on lukite valmiina, tunari asentaja ei voi sitä unohtaa! Näissä enskankin orkkis pulteissa on lukite.

Olen kyllä ollut vieressä katsomassa kun ammattiasentaja on kiinnittänyt uuden hihnapyörän vanhoilla pulteilla, uusia ei ollut hyllyssä...

Eikös orkkisten pitäisi olla grade 5?
https://estore.chester-harley-davidson. ... 00738.html

https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... _HOUSING/y
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Itse en aikoinani niitä ostanut/vaihtanut, kun hihnaa vaihdoin, arvelin lukitusnipukoiden kestävän. En myöskään ole aina vaihtanut esim. öljykopan tiivistettä, kun koppa on ollut (joskus) auki. Tiiviste on alumiinia, se kestää kyllä useammankin avauksen, kokemuksen mukaan. Muuten olen kyllä noudattanut virallisen huoltokirjan ohjeita.

Mutta asiaa voi ajatella myös niin päin, kun on jenkkiläisestä tuotteesta kyse, että huoltoprosessit pitää tehdä sikäläisen lainsäädännön mukaan. On myös huoltohepulle nopeampaa tuhota vanhat pultit lukituksineen tai tiivisteet, ja laittaa uudet tilalle. Asiakashan maksaa. On muistettava, että työn hinta on myös kallista. Huoltoajat ja prosessit on laskettu tarkkaan. Siinä ei voi alkaa pulttia tai sen lukituskynttä oikomaan.

Valtuutettu huolto ei voi tehdä asioita vastoin tehtaan kehittämiä prosesseja. Tee-itse-mies voi, omalla vastuullaan.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

UrpoTJ kirjoitti: 19:40 12.06.2020.
Eikös orkkisten pitäisi olla grade 5?
Merkintöjen perusteella ovat kovempaa tavaraa (kuusi viivaa pultin yläreunassa), mutta samapa tuo. Laitoin kiinni niillä entisillä kun ei TC:ssä enskakoppaan tule rasitusta koska nimeksikään.

Putsasin tietenkin pultit ja laitoin lukitetta, niin eiköhän nuo siellä pysy. Jos jos jotain irtoaa, niin tulee ainakin harjoiteltua enskan purkua. :mrgreen:

Pulteissa joihin kohdistuu suoraan leikkaava voima vaihto on jollakin tavalla perusteltua. Toisaalta koskaan ei voin unohtaa amerikkalaista lakimiesarmadaa, joka odottaa tuotevastuusyyte taskussaan siviilioikeudenkäyntiä vahingonkorvauksista (kuten tuossa edellä on mainittu).
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Heh. Onneksi jenkkien lait eivät päde EU:ssa. Mutta tehtaan käytännöt pätevät kaikilla markkina-alueilla. Tämä koskee huoltotiloja, työkaluja, myyntitiloja ym. Ihan niin kuin kaikilla automerkeilläkin. Brändiasia.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Veijo Esso kirjoitti: 11:17 13.06.2020.
UrpoTJ kirjoitti: 19:40 12.06.2020.
Eikös orkkisten pitäisi olla grade 5?
Merkintöjen perusteella ovat kovempaa tavaraa (kuusi viivaa pultin yläreunassa), mutta samapa tuo.
Olisko etteivät olleetkaan orkkikset, ettei ole vaan joku jo olisi soveltanut...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

UrpoTJ kirjoitti: 19:31 13.06.2020. Olisko etteivät olleetkaan orkkikset, ettei ole vaan joku jo olisi soveltanut...
En usko, kun ei noita oikein ole ollut tarvikkeina missään. Voihan se olla, että tehtaalla on tultu järkiin ja myöhemmin laitettu vähän fiksumman luokan pultit. Onhan ne kuitenkin halvempia valmistaa ja jälleenmyyntihinta tuskin on laskenut. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Voi olla noinkin. Varaosaluettelossa vaan lukee edelleen grade 5. Pitääpä Loimaalla käydessä (kun koronan jälkeen taas pääsee halliin) katsoa jostain auki olevasta enskasta, montako viirua pultin päässä on.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: TC enskan sisäkopan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Voin kertoa jo valmiiksi että suurin osa on kolmella eikä ne siitä sen kummemmiksi mene vaikka useamman kerran kiristäisi.
Vastaa Viestiin