Stage 3 ja 4 M8

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Molemmat kiinnostaisi, mutta HD-offical sivustolla useammat käytäjät valittavat kovasta paukkeesta ( Milwaukee 8 ) .
Selviääkö säädettävillä tönäreillä, vai ajellaanko sitten vakiolla koneella?
Paljonko lisääntyy polttoaineen kulutus normi ajolla? Ei huvittaisi tankata koko ajan.

https://www.harley-davidson.com/store/m ... i-to-114ci

https://www.harley-davidson.com/store/m ... 2500062--1

Käytttäjäkokemuksia haeskelen.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ei ole käyttökokemusta, ei varmasti kovin monella muullakaan juuri noista paketeista. Kuitenkin kaikki asiallisesti säädetyt big twinit vievät 6,x litraa satasella ja kaasun käytöllä sitä saa nostettua jonkin verrankin. Esim. Saksassa joku 160 matkavauhti saa kulutuksen nousemaan jo johonkin 8l tuntumaan.

Jos noissa nostetaan hitusen tilavuutta, ei se vielä kulutukseen vaikuta mitään. Paremmat mahdollisesti alempaa vääntävät nokat saattanevat jopa pudottaa sitä. Itse pääsin vääntönokilla varustetulla evo softalilla 4l kulutukseen, jota pidin jo liian laihana ja suuttimia suurentamalla kulutus nousi ehkä 10%.

En näe, että tuo tekniikan muutos olisi niin suuri, että kulutus muuttuisi dramaattisesti mihinkään suuntaan. Harrikka kuluttaa sen minkä kuluttaa ja kulkee sen minkä kulkee. Eniten saa irti alustan parantamisella edelleenkin.

Eikä noilla silti pysy sporttikyykkyjen rinnalla lähellekään. Kuten vähän ilkeä vitsi kertoo kyykkymiesten rupattelusta vapaasi käännettynä: "Oletko nähnyt sitä uuttaa Harrikkaa? - En sen jälkeen, kun vaihdoin kakkoselle..." Tämä nyt on vaan totuus ja hyvä niin. Ei näillä tarvitse onneksi vetää kyttyrä selässä h*lvetin lieskat p*rseessä :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja jty »

Kokemuksia mullakaan ei ole mutta amerikan tietotoimstossa puhutaan että tehtaan kartat pro street tuneriin ainakin stage 3 on aivan surkeat niin että jos semmosta laittasin niin power vision olis ostolistalla ja pätevä dynomies tai sit ne wide band lambdat.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
rwuorio
Viestit: 17
Liittynyt: 18:34 06.10.2019.
Paikkakunta: Oulu

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja rwuorio »

Itellä Road King M8 stage 3, rauhallisella ajolla aika lailla tasan 5l/100km, viimeksi tankkauksen jälkeen näytti rangeksi 486km.

Öljyä menee noin 3dl/1000km pitemmälle reissulle
Litra tai 2 mukaan.
2018 FLHP 114 Stage III,
Petri Qvist
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

rwuorio kirjoitti: 17:55 08.06.2020.Öljyä menee noin 3dl/1000km pitemmälle reissulle
Litra tai 2 mukaan.
Tuohon en ole Harrikassa tottunut, ei kuulosta terveelle.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja jty »

rwuorio kirjoitti: 17:55 08.06.2020. Itellä Road King M8 stage 3, rauhallisella ajolla aika lailla tasan 5l/100km, viimeksi tankkauksen jälkeen näytti rangeksi 486km.

Öljyä menee noin 3dl/1000km pitemmälle reissulle
Litra tai 2 mukaan.
Oisko mennyt kansien kanssa nyt jotain epäkuntoon. Nyt kannattais kyllä käyttää vähä vuototestissä
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei voi olla normaalia, ei M8-koneellekkaan. Minun 2008 TC-Softailissa (ajettu 140.000 km) en ole joutunut 6.000 km öljynvaihtojen välissä vieläkään yleensä lisäämään öljyä. Olisinko pari kertaa hifistellyt, mutta todellista tarvetta ei siis ole ollut.
rwuorio
Viestit: 17
Liittynyt: 18:34 06.10.2019.
Paikkakunta: Oulu

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja rwuorio »

Laitoin kyselyä öljyn kulutuksesta

Tehtaan huoltodokumentissa todetaan M8 moottorin sallituksi öljykulutukseksi 1L/2400km (0,42L/1000km).

Tuommonen vastaus tuli.

Osat on vähän niinku venäläiset aseet
Toleranssit on suuria.

Vasemmasta putkesta tulee kylmänä hieman savua, mikä on outoa kun kuites eikö toi orggis header ole 2-1-2 mallia...
2018 FLHP 114 Stage III,
Petri Qvist
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onkos näissä pakoputkissa se läppä, joka on joillain kierroslukualueilla kiinni eli eliminoi toisen vaimentimen pois? Kun tulee savua toisesta putkesta, niin tuleeko toisesta putkesta kädellä tunnustellen mitään?

Kyllä minullakin starttauksen jälkeen on hetki savua nähtävissä, se lienee normaalia.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

TC-88-koneessa oli alkujaan sangen tehoton öljypumppu minkäänlaisille kansivirityksille. Kun itse laitoin Screamin’ Eagle kannet aikanaan, niin öljyä rupesi kulumaan oikein urakalla. Feulingin öljypumppu korjasi tilanteen. H-D itsekin julkaisi paremman pumpun, oliko 2007-malleihin, kun koneen tilavuus kasvoi 96 kuutiotuumaan. Sitä sai ostaa myös omaan koneeseeni korjauskittinä, johon kuului myös paranneltu nokkalevy.

M8-koneeseenkin näyttäisi olevan parempia öljypumppuja ainakin Feulingilla. Jos virittelee konetta, niin kannattaisiko harkita myös tehokkaamman öljypumpun hankintaa, kun kone on muutenkin auki. Pumpun hinta ei enää kokonaislaskussa juurikaan tunnu. Hyvä öljynkierto on aina eduksi koneelle. H-D:n historia jo todistaa, että tehdas tekee erinomaisia puolivalmisteita, jotka ei kiihdy, vaikka miten kahvaa kääntäisi, niin kuin Joe Cool tuolla aikaisemmin mainitsikin.

Mutta kiva on tietty moottorin kanssa puuhastella. Tuleehan siitä mukavaa puheenaihetta kokoontumisiin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei ainakaan normaaliin stagettomaan M8:iin tarvitse 8000km huoltovälillä lisäillä.
Eikä minusta pois laskettavan öljyn määrä ole koskaan ollut silmiinpistävän vähäinen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja Springer »

Eikös tuohon stage III pakettiin tule uudet sylinterit ja männät. Amerikan palstoilla ovat keskustelleet että sylinterit ovat olleet huonolaatuisia koneistuksiltaan ja poraus ovaali joka aiheuttanut öljynkulutusta?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pertti kirjoitti: 23:16 09.06.2020. Ei ainakaan normaaliin stagettomaan M8:iin tarvitse 8000km huoltovälillä lisäillä.
Eikä minusta pois laskettavan öljyn määrä ole koskaan ollut silmiinpistävän vähäinen.
Näin oli myös oman stagettoman, normaalin TC-88:n kanssa aikanaan. Mutta kai nämä moottorisukupolvet ovat vähän yksilöitäkin. Itse jälkiviisaana opin tästä kaikesta, että olisi ehkä kannattanut pitää kone ihan vakiona. Mutta olihan tuossa toisaalta mielenkiintoista miesluolatekemistä, vaikka rahaa kului, kuten harrastuksissa yleensä.

Vaikka öljynkulutus on tehtaan spekseissä, niin kuullostaahan tuo vähän suurelta. Mutta kai se on ok, jos tehtaan edustaja niin sanoo.

Omasta ja kaverin kokemuksesta vain kerroin, että öljynkulutus saattaa lisääntyä, kun virittää konetta. Siis TC-88B -konetta meidän tapauksessamme. Tällä hetkellä öljynkulutus omassa koneessa on n. 1-2 dl/1000 km. Koneella on ajettu yli 100 000 km. Sylinterit hoonattu viimeksi v. 2014, mittarissa tuolloin lukema 68 000 km.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Öljynkulutuksesta. Mun -09 TC96 ei varsinaisesti tarvitse lisäysöljyä öljynvaihtoväleillä, jotka mulla ovat aina olleet "mitä sun sattuu" 5000 ja 10000 km välein. No, ainakin kasitonniin pääsee niin, että tikku vielä kastuu. Matkaa on taitettu 106000 ja koneeseen ei ole valo päässyt vielä sisälle kuin tulpanrei'istä ja jakopään kopasta, kun niitä laahaimia on tarkasteltu (50000) ja vaihdeltu (100000). Hyvä yksilö.

Konversiosportsteri on ollut aina perso öljylle. Ahdetulla ei viitsi edes mitata. Riittää kun on jokaisessa retkikohteessa saatavilla kannu, mistä lisätä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Stage 3 ja 4 M8

Viesti Kirjoittaja pp99 »

hdjokke kirjoitti: 23:14 09.06.2020. TC-88-koneessa oli alkujaan sangen tehoton öljypumppu minkäänlaisille kansivirityksille. Kun itse laitoin Screamin’ Eagle kannet aikanaan, niin öljyä rupesi kulumaan oikein urakalla. Feulingin öljypumppu korjasi tilanteen. H-D itsekin julkaisi paremman pumpun, oliko 2007-malleihin, kun koneen tilavuus kasvoi 96 kuutiotuumaan. Sitä sai ostaa myös omaan koneeseeni korjauskittinä, johon kuului myös paranneltu nokkalevy.

M8-koneeseenkin näyttäisi olevan parempia öljypumppuja ainakin Feulingilla. Jos virittelee konetta, niin kannattaisiko harkita myös tehokkaamman öljypumpun hankintaa, kun kone on muutenkin auki. Pumpun hinta ei enää kokonaislaskussa juurikaan tunnu. Hyvä öljynkierto on aina eduksi koneelle. H-D:n historia jo todistaa, että tehdas tekee erinomaisia puolivalmisteita, jotka ei kiihdy, vaikka miten kahvaa kääntäisi, niin kuin Joe Cool tuolla aikaisemmin mainitsikin.

Mutta kiva on tietty moottorin kanssa puuhastella. Tuleehan siitä mukavaa puheenaihetta kokoontumisiin.

Kysyin tuota samaa maahantuojalta jenkkisivujen selaamisen perusteella ja maahantuoja vastasi:

>> Hei,
>>
>> Ensimmäisissä M8 moottoreissa on öljynkierrollisesti ollut ongelmaa,
>> joka on sittemmin korjaantunut päivitetyn öljynpumpun avulla.
>>
>> Ongelma oli, että moottori sumputti öljyä kampikammioon. Eli pumpun
>> paluupuoli ei kyennyt pumppaamaan öljyä pois moottorista takaisin
>> öljysäiliöön riittävän tehokkaasti. Ongelma ilmeni ajettaessa kovalla
>> nopudella pitkää matkaa
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Vastaa Viestiin