Sportsteri tärisee
Sportsteri tärisee
Sportsteri tärisee oudosti! 1200 C Sportsteriin on tullut omituinen tärinä. Erityisesti vedätettäessä se tuntuu voimakkaasti ja säilyy myös tasaisella kaasulla ajettaessa. Tärinä on aivan samanlainen kuin vedättää liian isolla vaihteella ja vääntö loppuu.
Kaikki mahdolliset kohteet olen tsekannut paitsi moottorin kumityynyt (miten ne voi tsekata vaihtamatta?). Pyörällä on ajettu vasta 17 tkm (2016) eli voisiko ne olla jo nyt kypsät?
Ideoita pliis!
Kaikki mahdolliset kohteet olen tsekannut paitsi moottorin kumityynyt (miten ne voi tsekata vaihtamatta?). Pyörällä on ajettu vasta 17 tkm (2016) eli voisiko ne olla jo nyt kypsät?
Ideoita pliis!
LIFEMEMBER
Re: Sportsteri tärisee
Lataako kunnolla?
Tärinää tulee, jos roottorin magneetit irtoavat, mutta pysyvät vielä kehällä.
Irralliset magneetit menevät yleensä yhdeksi pötköksi ja yhteen kohtaan jää pitkä tyhjä väli, jolloin laite on epätasapainossa.
Seuraava vaihe on, että magneetti kohtaa staattorin ja sitten onkin lataus kokonaan loppu.
Laturi saattaa siis toimia jonkin aikaa, mutta osateholla, koska magneettipaketti kuormitettuna luistaa kehällä.
Oman Evosoftailin perusteella spekulointia oli tuo, ei mitään ehdotonta faktaa
Tärinää tulee, jos roottorin magneetit irtoavat, mutta pysyvät vielä kehällä.
Irralliset magneetit menevät yleensä yhdeksi pötköksi ja yhteen kohtaan jää pitkä tyhjä väli, jolloin laite on epätasapainossa.
Seuraava vaihe on, että magneetti kohtaa staattorin ja sitten onkin lataus kokonaan loppu.
Laturi saattaa siis toimia jonkin aikaa, mutta osateholla, koska magneettipaketti kuormitettuna luistaa kehällä.
Oman Evosoftailin perusteella spekulointia oli tuo, ei mitään ehdotonta faktaa
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportsteri tärisee
Asiasta sen paremmin ymmärtämättä: Eihän noilla kilometreillä kai nimenomaan Sporsterissa, moottoreista parhaassa, pitäisi tulla mitään mekaanista vikaa. Kampuran keskitapin tai akseleiden boorien antautumiset ym. olisit varmaan jo huomannut. Voisiko kyseessä olla jonkunlainen vika sytytyksen ajoituksessa? Tällainenhan saattaisi tulla jostain anturiviasta, anturijohdon viasta tai ECU:n viasta? Tuliko ne tärinät ykskaks vai pikkuhiljaa?
Re: Sportsteri tärisee
No kone käy paikallaan ollessa kuin kello, ei mitään oireita. Miten tärinä alkoi, niin rva ei oikein osaa kertoa.
LIFEMEMBER
Re: Sportsteri tärisee
Arvailuahan tämä on ja tässä yksi arvailu lisää. Tarkista se moottorin liikkuminen ja sijoituminen niissä kumityynyissä. Minulla oli omituinen tärinä yhdessä kolaripyörässä. Vika löytyi lopulta rengasraudalla moottoria käännellessä. Kumityynyt olivat toispuoleisesti vinossa ja moottori ei päässyt liikkumaan toiseen suuntaan tarpeeksi. Syynä oli kolarissa vääntynyt moottorin etukkiinnike. Irrotin kiinnikkeen ja prässäilin hydraulisella prässillä suoraksi. Moottori asettui tämän jälkeen oikeaan asentoonsa jo tuo kyseinen värinä lakkasi.
Kumityynyihin jäi väsymää ja taitavat mennä talvella vaihtoon.
Kumityynyihin jäi väsymää ja taitavat mennä talvella vaihtoon.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsteri tärisee
Ko. oire on tullut ilmeisesti pikkuhiljaa (?). Eli silloin tuntuisi kumien väsyminen loogisemmalta. Jatkan tutkimuksia kunhan kerkeän. Täytyy mennä laskemaan mäkeä moottori sammuksissa jotta saan selvitettyä liittyykö se tähän.
LIFEMEMBER
Re: Sportsteri tärisee
Pertti! Lataa komeasti eli siellä ei ole ongelmaa. Seuraavaksi käyn moottorin kumityynyjen kimppuun, josko siellä olis jotain löysää. Jos se tyyny on loppu, niin mitenkäs sen voi tsekata, irrottaminen on melko työläs homma varsinkin takaa.
Tärinä liittyy selvästi moottoriin, koska mäenlasku moottori sammutettuna on tärinätöntä.
Tärinä liittyy selvästi moottoriin, koska mäenlasku moottori sammutettuna on tärinätöntä.
LIFEMEMBER
Re: Sportsteri tärisee
Käykö entiseen vähätärinäiseen tapaan jos paikallaan kierrättää?
Dynan (2006-) etummainen kumikiinnike väsyy ja alkaa pohjata ja lisää haluja ajaa pienemmillä vaihteilla, koska muuten on tuntuva fibra. Sportsterin kiinnikkeet ovat nettihakujen mukaan ihan erilaiset.
Dynan (2006-) etummainen kumikiinnike väsyy ja alkaa pohjata ja lisää haluja ajaa pienemmillä vaihteilla, koska muuten on tuntuva fibra. Sportsterin kiinnikkeet ovat nettihakujen mukaan ihan erilaiset.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsteri tärisee
”Käykö entiseen vähätärinäiseen tapaan jos paikallaan kierrättää?”
Kyllä vaan, nätisti kehrää. Tärinä tulee erityisesti esiin kun vedättää eli lisää kaasua. Vapaalla laskien ei tärise lainkaan.
Kyllä vaan, nätisti kehrää. Tärinä tulee erityisesti esiin kun vedättää eli lisää kaasua. Vapaalla laskien ei tärise lainkaan.
LIFEMEMBER
- -Harikka-
- Viestit: 4845
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Sportsteri tärisee
Voiko kuluneet takahaarukan puslat aihettaa tärinää
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Sportsteri tärisee
Homma ei selvinnyt. Pyörä siirtyy päättäreiden jälkeen asiantuntijan tutkittavaksi. Kerron sitten aikanaan mikä mätti.
LIFEMEMBER
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sportsteri tärisee
Tsekkasitko vielä sen ylärunkoputken ja moottorin välisen uniballin, ettei vaan ole löystynyt säätö?
Edit: Sportissa se taisikin olla koneen etupuolella.
Edit: Sportissa se taisikin olla koneen etupuolella.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110