Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos nokan pusla on vasta hylkyrajalla, ei siitä vielä kolketta pitäisi kuulua.

Yksi äänen lähde voisi olla männän päälle kasvanut karstakerros. Alkaa ottaa kanteen, kun sitä on riittävästi.
Kun karsta tulee "puhtaasta " palamisesta, se on jotakin aivan muuta kuin öljynpaska...kovaa ja lujasti.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 09:43 29.10.2019. Jos nokan pusla on vasta hylkyrajalla, ei siitä vielä kolketta pitäisi kuulua.
Nokan pusla ei ole kulunut tasaisesti, vaan on soikea. Näkyy kulumajäljistä ja nokkaa heiluttamalla huomaa yhteen suuntaa selkeästi väljyyden. Voi olla, ettei mittaus ole vieläkään ihan tarkka, mutta tuo on ainoa varsinainen vika, mitä on tähän mennessä löytynyt. Koitan laittaa kuvia jahka saan jonkun paremman härvelin kanssa niitä otettua. Nokka-akseli itsessään ei ole kulunut, vaikka siinäkin näkyy kiillottumista toispuoleisesti. Ei tunnu sormella, eikä mikrometrilläkään löydy eroa.

Alakerrasta ääni kuitenkin kuuluu tai siis kuului. Kannet lähtee irti joka tapauksessa, joten näkee onko karstaa kuinka paljon.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ja samalla sitten pytyt irti ja alatiivisteet uusiks, hyvä samalla tarkistaa muutenkin alakerran kunto.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Samalla vaivalla kun kerran avaamaan joutuu, niin katsotaan kaikki mihin kohtuudella pääsee käsiksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt on auki ja tulihan sieltä lisää remontoitavaa. Tuossa etupytty ja takana vähän parempi, mutta ei paljon.

Kuva

Mäntä vastaavasti myös kärsinyt.

Kuva

Takapyttyä poistaessa kävi vielä sellainen epämukava sattuma, että pinnapultin alapäähän kertynyttä ruostemoskaa varisi kampikammioon. Pölynimuri oli käden ulottuvilla, joten sain loput imuroitua pois, mutta melkoinen kasa sinne ehti valua. Suurimman osan sain siivottua pois kun limppu oli sen verran öljyssä, että jäi kiinni pintaan, mutta jonkun verran taisi valua alemmaksi. Ei millään jaksaisi purkaa koko konetta. :cry:

Ostakaa multa kevarivespa, niin saan pelimerkkejä tämän kunnostamiseen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Veijo Esso kirjoitti: 07:47 28.10.2019.Onko raadilla suosituksia mitä taikoja kannattaisi kansipulteille tehdä ennen irrotusyritystä? Kaikki on alkuperäistä ja ollut lujasti paikallaan vuodesta 1998.
“Stock Cylinder studs are designed as a stretch to torque stud with a one time use only lifespan”.
Vaihtaminen ei ole kovin kallista.
Ei millään jaksaisi purkaa koko konetta.
Lie tuo evossakin kampikammion pohjaproppu. Jos huuhtelisi jollain liuottimella, vaikka dieselillä ne loput mujut? Vaikka ei se nyt hirveä homma ole ottaa koko pata syliin. Nyt kun sulla on siinä tilaakin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

ranze kirjoitti: 10:57 31.10.2019. Lie tuo evossakin kampikammion pohjaproppu. Jos huuhtelisi jollain liuottimella, vaikka dieselillä ne loput mujut? Vaikka ei se nyt hirveä homma ole ottaa koko pata syliin. Nyt kun sulla on siinä tilaakin.
Eipä ole pohjaproppua. Täytyy käydä hakemassa lisää projektilaatikoita, kun osia on purettu niin paljon pois, että edelliset on kaikki jo täynnä.

Vähän pyörii mielessä ajatukset, että jos maltilla virittäisi kun kerran tuli isompi remontti muutenkin. :twisted:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ehdin taas tallille vähän purkamaan lisää ja näyttää siltä, että ihan täysremontin saa tehdä. Etupytyn veivi heiluu reippaasti. Päästä mitattuna 2,5 milliä. Lisäksi enskapuolelta limppu näyttää ottaneen kiinni lohkoon, joten eiköhän sieltä ole laakeri finaalissa. Ei voi olla vanhaa perua jälki, kun kerran konetta ei ole ikinä avattu.

Kuva

Täytyy nyt purkaa enska pois ja nostaa kone pöydälle.

Onko muuten kellään mittaa paljonko kansipultti saa venyä? Tehtaan virallinen mittaustapa vaatii jonkun kuulan, jota käytetään apuna, mutta mieluummin mittaisin suoraan. Jos vaikka vähän säästäisi tässä konkurssissa ja saisi nuo vanhan uusiokäytettyä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tehtaan virallinen ohjehan on vaihtaa pultit joka kerta, mutta useimmiten ne kasataan vanhoilla pulteilla mittaamatta pinnapultin pituutta.
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Ammattilaiset vaihtaa joka kerta syystä että ne venähtävät. Eiks evon helmasynti ole vuotaa sieltä helmasta?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Mjoo. Katsoin vähän hintoja osille ja ei nuo uudet pultit tunnu tässä konkurssissa missään.

Se kuulan käyttö ja mitat olisi asennukseen, jos ei ole pultteja joissa on alapäässä kaulus ottamasssa lohkoon kiinni. Aika erikoinen tapa mitata kuinka syvälle pultti menee.

On kyllä joka osa niin tuhannen jumissa että alta pois.
XL 883C -07 | FLSTF -98
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja jensen »

Mitenkäs vaihtomoottori? Mie sain aikoinaan hyvän Evon motin 1500e. Mie olen ajanut sillä noin 5000km ja ainoa vika on ollut venttiilikopan tiiviste mutta muuten helkkarin hyvä motti. Se oli otettu 70 000 km ajetusta johon pantiin 2200 cc voimakone.

Kait tuon itte voi tehä mutta kampura kannattaa teettää ammattilaisella.

Paljon hyviä videoita Evon korjaamisesta. Tuossa yksi

https://www.youtube.com/watch?v=fVgXccO-6ww
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Vaihtomotteja katsoin jo, mutta sellaiset on vähän kiven alla, joista voisi luottaa, että on parempia kuin tämä. Tai sitten hinta on jotain ihan muuta kuin mitä talous kestää.

Kaikki koneistukset menee ammattilaiselle tehtäväksi, mutta itse kasaan niin säästyy edes vähän rahaa. Ja on sitten puuhastelua talvella.

Etummainen männäntappi oli todella lujassa. Ei ollut tippaakaan öljyä välissä kun sormella koitin. Takimmainen lähti normaalisti ja siisti öljykalvo oli välissä. Enskan purku odottaa vielä, kun piti saada autojakin välillä talliin, niin nyt on vähän ahdasta tehdä mitään.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Holmisto
Viestit: 42
Liittynyt: 00:58 11.09.2012.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Holmisto »

Kannattaa laskeskella kaikki paperille niin saa jotain tolkkua kuluihin. Vanhasta motista saa rahaa kunhan muistaa säilyttää kaikki osat. Jos vanhassa motissa on akseli missä pinionin akseli irroitettava niin aina parempi.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Holmisto kirjoitti: 00:49 27.11.2019. Kannattaa laskeskella kaikki paperille niin saa jotain tolkkua kuluihin. Vanhasta motista saa rahaa kunhan muistaa säilyttää kaikki osat. Jos vanhassa motissa on akseli missä pinionin akseli irroitettava niin aina parempi.
Voi tulla päänsärky näiden laitteiden kulujen kirjanpidosta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin