Evo softail kolkuttaa lämpimänä
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Kyseessä -98 evo softail ja mittarissa 58 tuhatta mailia. Varmasti kaikki ajettu ja ehkä enemmänkin. Kone alkaa lämpimänä kolistella ja kierrosten mukaan tahti kiihtyy. Pakoputki höpisee reippaasti taustalla, mutta eiköhän sen tuosta kuule.
Ääninäyte
Stetoskoopilla kuuluu pieni sivuääni etupytyn imupuolen nostajista ja öljypumppu kuulostaa myös ihan normaalilta. Kompensaattorissa uusi jousipakka, joten sekään ei äännä (enää).
Minun korviini kuulostaa kampuraremontilta. Onko mielipiteitä?
Ääninäyte
Stetoskoopilla kuuluu pieni sivuääni etupytyn imupuolen nostajista ja öljypumppu kuulostaa myös ihan normaalilta. Kompensaattorissa uusi jousipakka, joten sekään ei äännä (enää).
Minun korviini kuulostaa kampuraremontilta. Onko mielipiteitä?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Kylläpä sulla vastustaa..
Youtubessa samankuuloisia ääniä oli juuri kampuran tiimoilta. Ei ole kyllä mitenkään evon heikoin lenkki.
Joku taisi olla kiinnileikanneen männän tiimoilta. Ja joku veikkasi myös breather -valven ääntämistä. Nostaja se tuskin on.
Youtubessa samankuuloisia ääniä oli juuri kampuran tiimoilta. Ei ole kyllä mitenkään evon heikoin lenkki.
Joku taisi olla kiinnileikanneen männän tiimoilta. Ja joku veikkasi myös breather -valven ääntämistä. Nostaja se tuskin on.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
No, dyna on sentään taas ajossa. Tosin puola pitää vaihtaa, jotta käy tasaisesti.
Kyllä se varmaan pitää aukaista ja katsoa. Remontin laajuudesta riippuen voi olla kohta niin kallis pyörä, ettei ikinä kannata myydä pois.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Tiiän tunteen. Tosin mulle noita kikkareita on asenneltu lähinnä rakentelemisen riemusta. Isä opetti että raha ei oo raudassa hukassa. No säilyy tuo ainakin humalatilaa kauemmin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Epäilen vahvasti syylliseksi huohotinratasta. Käytin konetta vielä ja kuuntelin tarkkaan stetoskoopilla ja ääni kuului minusta juuri sen kohdalta. Ehkä toiveajattelua, että pääsisi helpolla.
Eilen aloittelin purkamista ja katsoin minkälaiset tönärit koneesta löytyy. Ei ollut säädettäviä, joten heräsi toivo, ettei tätä olisi kovin radikaalisti muokattu. Yläpäästä otin rocker boksin kannet irti ja sieltähän löytyi alkuperäisen näköiset värikoodauksen tikuista - edestä lueteltuna: vihreä, keltainen, sininen ja epämääräinen vähän ruskean sävyinen. Kaksi maaliraitaa kaikissa.
Positiivista, että näin ajoissa sain homman aloitettua. Saattaa säästyä suurimmalta kiireeltä keväällä.
Eilen aloittelin purkamista ja katsoin minkälaiset tönärit koneesta löytyy. Ei ollut säädettäviä, joten heräsi toivo, ettei tätä olisi kovin radikaalisti muokattu. Yläpäästä otin rocker boksin kannet irti ja sieltähän löytyi alkuperäisen näköiset värikoodauksen tikuista - edestä lueteltuna: vihreä, keltainen, sininen ja epämääräinen vähän ruskean sävyinen. Kaksi maaliraitaa kaikissa.
Positiivista, että näin ajoissa sain homman aloitettua. Saattaa säästyä suurimmalta kiireeltä keväällä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- -Harikka-
- Viestit: 4839
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Veijo Esso kirjoitti: ↑08:55 10.10.2019. ... Positiivista, että näin ajoissa sain homman aloitettua. Saattaa säästyä suurimmalta kiireeltä keväällä.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Lähinnä kevennykseksi voi kertoa yhden oman kokemuksen '98 evo vakio moottorista. Se kehitti yhtäkkiä kierrosten mukaan nousevan naputuksen. Nostajia yms. epäiltiin ja vikaa yritettiin paikallistaa. Sitten huomasin että etummaisen pakoputken lambda anturin tulppa oli mallia outo. Siitä puuttui joku prikka, tulppa pääsi kiertymään niin pohjaan, että sen kierre oli putkessa olevan kierteen takana ja tulppa pääsi liikkumaan noin millin edestakaisin. Se mukavasti naputti edestakaisin pakopulssin mukana. Se oli halpa remontti vaihteeksi.
* 1998 Softail Night Train *
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Yksi kolkutuksen paikka on kampiakselin mutterin löystyminen. Kartiolaakeri löystyy samalla ja klonksuttaa kuuluvasti.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Pese nostajat bensalla niin että saat suurimmat öljyt pois ja tutki uudestaan nostajien kunto. Vahva veikkaus.
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Viikonloppuna taas ehdin tallille hommiin. Vaikeaa tämä ehtiminen, kun talliin on ulko-ovelta kolme askelta ja sekin puolilämpimän tilan kautta. Sitten vielä meni suurin osa ajasta siivoukseen ja pojan Hondan rassaamiseen. No, nyt olisi taas sellainen järjestys, että pystyy tekemään hommia hukkaamatta puolta osista.
Sytkän pulssimoduli näytti olevan alkuperäinen, vaikka itse ohjausboksi on vaihdettu uuteen. Mikähän siinä on ollut ideana? Ei tähän tietääkseni oli kuitenkaan muuta tehty kuin hengitysmuutokset. Tai mistä sen tietää, kun ei ole vielä ollut nokkakoppa auki. Vähän saanut lämpöä, joten eiköhän tuo mene vaihtoon tässä samalla.
Kannen kiinnitysruuveista toinen oli niin ruosteessa, että katkesi avatessa. Vaikutti, ettei ole ikinä ollut auki ennen.
Ilmanputsarin kun otin pois, niin huomasin, että kone on huohottanut reippaasti. Etupytyn huohotinputki ei ole ollut tiiviisti kannessa kiinni, kun kaasari oli melkoisessa tahnassa etupuolelta.
Sytkän pulssimoduli näytti olevan alkuperäinen, vaikka itse ohjausboksi on vaihdettu uuteen. Mikähän siinä on ollut ideana? Ei tähän tietääkseni oli kuitenkaan muuta tehty kuin hengitysmuutokset. Tai mistä sen tietää, kun ei ole vielä ollut nokkakoppa auki. Vähän saanut lämpöä, joten eiköhän tuo mene vaihtoon tässä samalla.
Kannen kiinnitysruuveista toinen oli niin ruosteessa, että katkesi avatessa. Vaikutti, ettei ole ikinä ollut auki ennen.
Ilmanputsarin kun otin pois, niin huomasin, että kone on huohottanut reippaasti. Etupytyn huohotinputki ei ole ollut tiiviisti kannessa kiinni, kun kaasari oli melkoisessa tahnassa etupuolelta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Viime vuosituhannen vehkeessä on voitu hakea toisennumeroisella boxilla muunlaista ennakkokäyrää. Tosiaan näyttää, että tuosta anturista olisi tulossa jotakin aineksia pihalle joten kannattaa vaihtaa uuteen. Tai kokonaisuus Ultiman sytkään, jolla saa muutaman erilaisen ennakkokäyrän yhdessä paketissa.Veijo Esso kirjoitti: ↑09:17 14.10.2019. Sytkän pulssimoduli näytti olevan alkuperäinen, vaikka itse ohjausboksi on vaihdettu uuteen. Mikähän siinä on ollut ideana? Ei tähän tietääkseni oli kuitenkaan muuta tehty kuin hengitysmuutokset.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
En ajatellut sytkää lähteä muuttamaan, kun ei sille nähdäkseni ole tarvetta. Nyt on kiinni Cranen Fireball HI-4e ja valittuna OEM ennakkokäyrä ilman offsettiä takapytylle. Tämä oli paikallaan kun ostin pyörän, enkä ole siihen koskenut. Ainoat tekemäni muutokset ovat pääsuuttimen vaihto isompaan ja prikoista hitsatut tikarit putkiin. Noilla se on toiminut ongelmitta, joten ei korjata ehjää.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Nyt on konetta palasteltu ja löytyihän sieltä syyllinen. Nokka-akselin holkki on reilusti väljä, noin 0.15 milliä eli tuplaten viralliseen hylkyrajaan.
Kampiakselissa heittoa vain 0.01 milliä, joten helpotus oli melkoinen. Nostajatkin olivat pikaisella tarkistuksella täysin kunnossa. En purkanut öljypumppua vielä, mutta ehkä teen senkin, kun tiivisteet tuli sarjassa mukana. Huohotinratas oli vähän naarmuilla, mutta pesä näytti ihan siistiltä. Ehkä vaihdan tuohon jousitoimisen tilalle, kun se kerran on auki. Yli 20 vuotta öljyssä lionnut muovikäikäle ei herätä kuitenkaan pohjatonta luottamusta.
Kampiakselissa heittoa vain 0.01 milliä, joten helpotus oli melkoinen. Nostajatkin olivat pikaisella tarkistuksella täysin kunnossa. En purkanut öljypumppua vielä, mutta ehkä teen senkin, kun tiivisteet tuli sarjassa mukana. Huohotinratas oli vähän naarmuilla, mutta pesä näytti ihan siistiltä. Ehkä vaihdan tuohon jousitoimisen tilalle, kun se kerran on auki. Yli 20 vuotta öljyssä lionnut muovikäikäle ei herätä kuitenkaan pohjatonta luottamusta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Tarkennusta väljyyteen, eli on oikealla mittavälineellä mitattuna vain virallisella hylkyrajalla. Ostamani digitaalinen tönäri oli lujaa kiinalaista laatua ja sisäpuolisen mittauksen leukojen välistä paistoi valo. Motonetistä eivät kysyneet edes haluanko uuden vastaavan vaan suoraan tarjosivat rahoja takaisin.Veijo Esso kirjoitti: ↑22:04 19.10.2019. Nyt on konetta palasteltu ja löytyihän sieltä syyllinen. Nokka-akselin holkki on reilusti väljä, noin 0.15 milliä eli tuplaten viralliseen hylkyrajaan.
Irrotin pakoputkea takapytystä kun siellä tiiviste näytti vuotaneen. Ei mennyt ihan putkeen sekään. Mutterit eivät liikkuneen mihinkään. Toinen pinnapultti lähti kannesta irti, mutta toinen otti ja katkesi.
No, otan sitten koko yläkerran pois, niin tulee katsottua kunto tarkemmin. Jäi tuohon muutama milli nysää jäljelle, niin saa hitsattua jatkoa.
Onko raadilla suosituksia mitä taikoja kannattaisi kansipulteille tehdä ennen irrotusyritystä? Kaikki on alkuperäistä ja ollut lujasti paikallaan vuodesta 1998. Ei kai tehtaalla ole mitään lukitteita käytetty?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä
Jos ne kannen mutterit on jumissa, niin pinnapultti kiertyy lohkosta ylös. Nuo kaksi voi sitten erotella toisistaan moottorin ulkopuolella. Tämä otoksella yksi, mun evosportsteri. Mut se onkin avattu niin usein, ettei ole jengat lukittuneet.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>