Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kyseessä -98 evo softail ja mittarissa 58 tuhatta mailia. Varmasti kaikki ajettu ja ehkä enemmänkin. Kone alkaa lämpimänä kolistella ja kierrosten mukaan tahti kiihtyy. Pakoputki höpisee reippaasti taustalla, mutta eiköhän sen tuosta kuule.

Ääninäyte

Stetoskoopilla kuuluu pieni sivuääni etupytyn imupuolen nostajista ja öljypumppu kuulostaa myös ihan normaalilta. Kompensaattorissa uusi jousipakka, joten sekään ei äännä (enää).

Minun korviini kuulostaa kampuraremontilta. Onko mielipiteitä?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kylläpä sulla vastustaa.. :?

Youtubessa samankuuloisia ääniä oli juuri kampuran tiimoilta. Ei ole kyllä mitenkään evon heikoin lenkki.

Joku taisi olla kiinnileikanneen männän tiimoilta. Ja joku veikkasi myös breather -valven ääntämistä. Nostaja se tuskin on.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

ranze kirjoitti: 20:53 24.08.2019. Kylläpä sulla vastustaa.. :?
No, dyna on sentään taas ajossa. Tosin puola pitää vaihtaa, jotta käy tasaisesti. :roll:
ranze kirjoitti: 20:53 24.08.2019. Youtubessa samankuuloisia ääniä oli juuri kampuran tiimoilta. Ei ole kyllä mitenkään evon heikoin lenkki.

Joku taisi olla kiinnileikanneen männän tiimoilta. Ja joku veikkasi myös breather -valven ääntämistä. Nostaja se tuskin on.
Kyllä se varmaan pitää aukaista ja katsoa. Remontin laajuudesta riippuen voi olla kohta niin kallis pyörä, ettei ikinä kannata myydä pois.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Tiiän tunteen. Tosin mulle noita kikkareita on asenneltu lähinnä rakentelemisen riemusta. Isä opetti että raha ei oo raudassa hukassa. No säilyy tuo ainakin humalatilaa kauemmin. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Epäilen vahvasti syylliseksi huohotinratasta. Käytin konetta vielä ja kuuntelin tarkkaan stetoskoopilla ja ääni kuului minusta juuri sen kohdalta. Ehkä toiveajattelua, että pääsisi helpolla.

Eilen aloittelin purkamista ja katsoin minkälaiset tönärit koneesta löytyy. Ei ollut säädettäviä, joten heräsi toivo, ettei tätä olisi kovin radikaalisti muokattu. Yläpäästä otin rocker boksin kannet irti ja sieltähän löytyi alkuperäisen näköiset värikoodauksen tikuista - edestä lueteltuna: vihreä, keltainen, sininen ja epämääräinen vähän ruskean sävyinen. Kaksi maaliraitaa kaikissa.

Positiivista, että näin ajoissa sain homman aloitettua. Saattaa säästyä suurimmalta kiireeltä keväällä. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 08:55 10.10.2019. ... Positiivista, että näin ajoissa sain homman aloitettua. Saattaa säästyä suurimmalta kiireeltä keväällä. :roll:
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Lähinnä kevennykseksi voi kertoa yhden oman kokemuksen '98 evo vakio moottorista. Se kehitti yhtäkkiä kierrosten mukaan nousevan naputuksen. Nostajia yms. epäiltiin ja vikaa yritettiin paikallistaa. Sitten huomasin että etummaisen pakoputken lambda anturin tulppa oli mallia outo. Siitä puuttui joku prikka, tulppa pääsi kiertymään niin pohjaan, että sen kierre oli putkessa olevan kierteen takana ja tulppa pääsi liikkumaan noin millin edestakaisin. Se mukavasti naputti edestakaisin pakopulssin mukana. Se oli halpa remontti vaihteeksi.
* 1998 Softail Night Train *
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yksi kolkutuksen paikka on kampiakselin mutterin löystyminen. Kartiolaakeri löystyy samalla ja klonksuttaa kuuluvasti.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Holmisto
Viestit: 42
Liittynyt: 00:58 11.09.2012.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Holmisto »

Pese nostajat bensalla niin että saat suurimmat öljyt pois ja tutki uudestaan nostajien kunto. Vahva veikkaus.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Viikonloppuna taas ehdin tallille hommiin. Vaikeaa tämä ehtiminen, kun talliin on ulko-ovelta kolme askelta ja sekin puolilämpimän tilan kautta. :oops: Sitten vielä meni suurin osa ajasta siivoukseen ja pojan Hondan rassaamiseen. No, nyt olisi taas sellainen järjestys, että pystyy tekemään hommia hukkaamatta puolta osista.

Sytkän pulssimoduli näytti olevan alkuperäinen, vaikka itse ohjausboksi on vaihdettu uuteen. Mikähän siinä on ollut ideana? Ei tähän tietääkseni oli kuitenkaan muuta tehty kuin hengitysmuutokset. Tai mistä sen tietää, kun ei ole vielä ollut nokkakoppa auki. Vähän saanut lämpöä, joten eiköhän tuo mene vaihtoon tässä samalla.
Kuva
Kannen kiinnitysruuveista toinen oli niin ruosteessa, että katkesi avatessa. Vaikutti, ettei ole ikinä ollut auki ennen.

Ilmanputsarin kun otin pois, niin huomasin, että kone on huohottanut reippaasti. Etupytyn huohotinputki ei ole ollut tiiviisti kannessa kiinni, kun kaasari oli melkoisessa tahnassa etupuolelta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Veijo Esso kirjoitti: 09:17 14.10.2019. Sytkän pulssimoduli näytti olevan alkuperäinen, vaikka itse ohjausboksi on vaihdettu uuteen. Mikähän siinä on ollut ideana? Ei tähän tietääkseni oli kuitenkaan muuta tehty kuin hengitysmuutokset.
Viime vuosituhannen vehkeessä on voitu hakea toisennumeroisella boxilla muunlaista ennakkokäyrää. Tosiaan näyttää, että tuosta anturista olisi tulossa jotakin aineksia pihalle joten kannattaa vaihtaa uuteen. Tai kokonaisuus Ultiman sytkään, jolla saa muutaman erilaisen ennakkokäyrän yhdessä paketissa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

En ajatellut sytkää lähteä muuttamaan, kun ei sille nähdäkseni ole tarvetta. Nyt on kiinni Cranen Fireball HI-4e ja valittuna OEM ennakkokäyrä ilman offsettiä takapytylle. Tämä oli paikallaan kun ostin pyörän, enkä ole siihen koskenut. Ainoat tekemäni muutokset ovat pääsuuttimen vaihto isompaan ja prikoista hitsatut tikarit putkiin. Noilla se on toiminut ongelmitta, joten ei korjata ehjää.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt on konetta palasteltu ja löytyihän sieltä syyllinen. Nokka-akselin holkki on reilusti väljä, noin 0.15 milliä eli tuplaten viralliseen hylkyrajaan.

Kampiakselissa heittoa vain 0.01 milliä, joten helpotus oli melkoinen. Nostajatkin olivat pikaisella tarkistuksella täysin kunnossa. En purkanut öljypumppua vielä, mutta ehkä teen senkin, kun tiivisteet tuli sarjassa mukana. Huohotinratas oli vähän naarmuilla, mutta pesä näytti ihan siistiltä. Ehkä vaihdan tuohon jousitoimisen tilalle, kun se kerran on auki. Yli 20 vuotta öljyssä lionnut muovikäikäle ei herätä kuitenkaan pohjatonta luottamusta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti: 22:04 19.10.2019. Nyt on konetta palasteltu ja löytyihän sieltä syyllinen. Nokka-akselin holkki on reilusti väljä, noin 0.15 milliä eli tuplaten viralliseen hylkyrajaan.
Tarkennusta väljyyteen, eli on oikealla mittavälineellä mitattuna vain virallisella hylkyrajalla. Ostamani digitaalinen tönäri oli lujaa kiinalaista laatua ja sisäpuolisen mittauksen leukojen välistä paistoi valo. Motonetistä eivät kysyneet edes haluanko uuden vastaavan vaan suoraan tarjosivat rahoja takaisin. :lol:

Irrotin pakoputkea takapytystä kun siellä tiiviste näytti vuotaneen. Ei mennyt ihan putkeen sekään. Mutterit eivät liikkuneen mihinkään. Toinen pinnapultti lähti kannesta irti, mutta toinen otti ja katkesi.
Kuva
No, otan sitten koko yläkerran pois, niin tulee katsottua kunto tarkemmin. Jäi tuohon muutama milli nysää jäljelle, niin saa hitsattua jatkoa.

Onko raadilla suosituksia mitä taikoja kannattaisi kansipulteille tehdä ennen irrotusyritystä? Kaikki on alkuperäistä ja ollut lujasti paikallaan vuodesta 1998. Ei kai tehtaalla ole mitään lukitteita käytetty?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos ne kannen mutterit on jumissa, niin pinnapultti kiertyy lohkosta ylös. Nuo kaksi voi sitten erotella toisistaan moottorin ulkopuolella. Tämä otoksella yksi, mun evosportsteri. Mut se onkin avattu niin usein, ettei ole jengat lukittuneet.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin