TC96 viritys

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Ajattelin pikkasen piristää dynaa. Ensikertalaisena HD-virittäjänä kuuntelisin mielelläni kommentteja ja neuvoja.

Kyseessä siis vm 2008 TC96 dyna, jossa on tällä hetkellä paremmin hengittävät sliparit 2:2 (merkki ei tiedossa), SE ilmanputsari ja powercommander. Kilsoja noin 35 tkm.

Pyörään on tulossa uudenkarheat HD:n orkkis 103” pytyt ja männät (edullisesti tutun -13 road glidesta). Samalla ajattelin uusia nokat ja ehkä porttauttaa kannet.

Mietteitä:

-Mitkä nokat? Ajattelin panostaa keskialueelle. Vai onko paljon eroa käytännössä, jos laittaa yläkireät nokat? Kannattaako sijoittaa easy start-nokkiin?

-Onko kansien porttauksella ylipäätään huomattava vaikutus? Kuitenkin hintavahko työ. Suosituksia ko. operaation suorittajista?

-mitä muuta kannattaa samalla uusia? Uudet tiivisteet tietysti, miten nokkien lakrut tms?

-Katalysaattorien poisto, millanen vaikutus?

-Putkiston vaikutus? Nykyisiin on kahdet eri sisävaimentajat vaihdettavissa. Ilman sisuskalujakin kokeiltu, mutta aika terävät äänet tulee omaan makuun.

-Kestääkö kytkin surutta tällä päivityksellä saadun tehon?

-muuta huomioitavaa/vinkkejä?

Säädätyksen ajattelin teettää Kempeleessä TT-motorsportilla.

Kiitos etukäteen.
Fat bob -08 103"
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Laita samalla puolipuristimet, niin voi laittaa haluamasi nokat ja startti jaksaa pyörittää. Minulla on 110 pytyt ja melko kireät nokat, eikä startissa kampura tahdo muistaa mihin suuntaan pitää jatkaa matkaa. Viritys on edellisen omistajan tekemä ja oli säästänyt jättämällä puolipuristimet pois. Heikolla akulla ei jaksa vääntää puristuksesta yli. Vasta kun vaihdoin litium-akkuun, niin kylmäkäynnistysvirta riittää joka kerta.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kun 103" koneet tulivat, niin ensimmäisissä ei ollut puolipuristimia. Vuoden tai kahden päästä oli vakiona, huomasivat varmaan että tarvitaan! Kun minulla kone suurennettiin n. 20.000 km kohdalla 96" > 103", meni seuraavan n. 80.000 km aikana kolme starttia vaikka oli vähän tyrnempiäkin versiota. Ratkoin asian SE-kansilla, jotka on tehtaalla CNC-koneistettu paremmin virtaaviksi. Herra A. Loimaalta sanoi että ovat paremmat kuin hänen orkkiksista porttaamansa, ja tiedän että hän on hyvä näissä. Näissä kansissa on siis sisäänrakennettuna puolipuristimille paikka, purkautuvat paineet menevät pakokanavaan. SE-kannet ovat aika kalliit. Johtosarja tarvittiin lisäksi. 2008 pyörissä on valmius ECU:ssa niin että ne saa toimimaan automaattisesti. Lähtee ihan eri malliin käyntiin noiden asennuksen jälkeen.

Voihan koneistaa käsitoimisetkin puolipuristimet vanhoihin kansiin. Easy start -nokat kai hoitavat saman asian. En ole kuullut niitäkään haukuttavan. Mutta tavalla tai toisella homma kannattaa ratkoa kuten VeijoE:kin totesi.

Jos teet alavääntökonetta niin kansilla ei ehkä ole ihan niin paljon merkitystä kuin jos teet korkeakierroksista tehokonetta. Mutta kyllä kansilla eli porttaamisella on merkitystä tulokseen. Ruiskurungon suurentamisesta ei taida vääntökoneessa olla riemua vielä 103"-koossa, vakio riittää normaalisti käytettävälle kierrosalueelle.

Tehtaan 103"-setti sisältää jäykemmän kytkinjousen, joka meikäläistä heikkokätistä konttoristia harmitti. Nykyään olen jo siihen tottunut. Mutta luiston vaara on olemassa orkkisjousella.

Nokathan menee vaihtoon jos on easy startit tulossa. Minulla on Andrewsin 37H-nokat. Olen ymmärtänyt että nokilla on suurikin merkitys. Minulla haettiin siis vääntöä ja olen erityisesti vääntökäyrän muotoon tyytyväinen. Ehkä luitkin jo:
https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 34&t=48147

Putkilla on suuri vaikutus, kuten tuosta jutustakin selviää. Mutta itse en viitsi mökäputkilla ajella. Toki noissa omissani on aika paljon kovempi ääni kuin orkkiksissa. Kova ääni ei kylläkään tarkoita sitä, että putket olisivat hyvät tehon tai erityisesti väännön kannalta, tästä esimerkkinä vaikkapa suorat drag pipet.

Lähtökohtaisesti noilla kilometreillä ei pitäisi olla yhtään vaihtamista vaativaa laakeria. Toisaalta jos nokat vaihtuu, niin pistäisin samalla uudet laakerit kun kone on levällään, ei taida paljoa maksaa tuossa kokonaisuudessa.

Katalysaattoreita en ole poistanut. Totuutta tästä en tiedä, mutta minulle on kerrottu, että ne eivät juuri virtauksia haittaa, ainakaan minun käyttämilläni matalilla ja keskikierroksilla. Sama lähde mainitsi, että näitä jätetään jopa kilpakoneisiin kun pitävät pakokaasut kuumempana, joka edesauttaa koneen käyntiä, mutta tiedä häntä.
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Kiitoksia vastauksista!

Eipä käynyt puolipuristimet mielessäkään. Ei kai vakio 103" puristukset juuri eroa 96":sta?? Ajattelin, että korkeintaan easy start-nokat tarvii :roll: Ne nyt ei paljoa norminokkia kalliimpia olekaan.
Fat bob -08 103"
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Yritin tätä aikanaan selvittää ja päädyin siihen että puristukset olisivat tehtaan ilmoitusten mukaan (96" ja 103" tiedot) nousseet vain n. 4 % 9,2 > 9,6:1 eli n. 4%. Toisaalta, jossainhan se raja tulee vastaan. Ja eihän kyse ole pelkästään puristussuhteesta. Eikös se vastustava voima kasva männän pinta-alankin kasvaessa? Eli n. 6%, sitten kerrotaan nousseella paineella, olisiko sitten jo 10%? Nyt fysiikkaa ymmärtävät pohtimaan...

Ekoissa Ameriikan 103"-malleissa oli paljonkin starttimurheita, näin joskus amerikkalaisilta foorumeilta luin. Ja puolipuristimet tuli nopeasti vakioksi 103"-malleihin, mutta eipä tulleet 96"-malleihin, vaikka toiminto ECU:ssa siis oli, kun se oli sama. Toisaalta tiedän kyllä monta toveria jotka ovat ko. konversion tehneet eivätkä ole maininneet starttimurheista.

Eron tosiaan huomaa, puolipuristimien asennuksen jälkeen käynnistyminen on paljon vähemmän väkisten tehdyn oloista.

Mutta käsittäisin, että easy start-nokat nimenomaan saman asian ajavat, vaikka toimintaperaate onkin erilainen.
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Aivan. Kustannustehokkainta ja helpointa ainakin minun tapauksessa on nyt varmaan laittaa ne easy start-nokat, kun nokat nyt menee enivei vaihtoon. Jos alkaa kansiin koneistuttamaan kierteitä ja hankkimaan puolipuristimet ja piuhasarjat, niin varmaanki tulee kalliimmaksi.

Vinkkejä hyvistä keskialueen nokista otetaan vastaan ja sitä kansien porttaajaa etsitään!
Fat bob -08 103"
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kokemuksia 88 -> 124" strokerista. Ja nyt paikoillaan toinen kokoonpano 88 -> 106 stroker. Ja kaasariversioita molemmat. Puristussuhteet 10,8:1 ja ~10:1.

Ensimmäisessä setissä oli aluksi sähköiset puolipuristimet, vaihdettiin easystartteihin. Tässä setissä oli kaksikin akkua.

Tähän nykyiseen toiseen kokoonpanoon laitettiin kansiin painonappipuolipuristimet. Kannet kävi Loimaalla mutkan nappien vuoksi. Kansia ei portattu, koska haettiin vain alavääntöä. Muutoin koneistukset ja kasaamisen teki Välimäki Alavudella. Ne nokkien laakerit vaihdat ilman muuta. INA:t vaihdetaan Torringtoneihin.

Sun koneessahan on jo ohkasemmat venttiilit, mulla vanhempi versio paksuilla venttiileillä ja ohjareilla. Kannet alkaa ahdistamaan kierroksilla, ne repivimmät tehotkin tulee aika ylhäällä. Mun ajatus harrikasta on kuitenkin, ettei vedetä hirveillä kierroksilla. Siellä lohkossa pyörii kuitenkin 18 kilon jötikkä, sama ostaa se hajupusa jos teho on ainoa kriteeri. Ei näillä hirmu lujaa myöskään ajeta. Pysty ajoasento vie veronsa. Mieti mistä tykkäät ja mielellään koeaja sellainen kokoonpano mitä haet. Kokeilemalla tulee ns. hintoihinsa, arvaa mistä tiiän? :lol:

Starttina mulla on 1,7 kW (orkkis oli 1,4 kW) ja alkuperäistyylinen akku uusin kaapelein. Ei siinäkään hirveästi jää pelivaraa, lujilla on. Justiinsa kattelen 2,0 kW, vaatii jo vähän muutosta öljytikulle että mahtuu. Voi olla Dynassa eri juttu, en tiiä.

Kytkin oli alkuun kovennettu Barnett. Se oli liian raskas käyttää kaupunkiajossa. Joten vaihdoin lukkolevykytkimeen. Nykyään mulla on Jimsin valmistama 9 levyinen Baker. Vaihteisto rakennettiin mörkömoottorille Bakerin OD6 kitistä. Välitykset sai valita ja vaihdekaavion kans; mulla on vapaa nykyään alimmaisena. Remmiveto vaihtui ketjukonversioon. Nykyään siinä on Scottoilerin rasvarikin.

Sun penkityspaikka ei välttämättä taida olla ihan HD spessu? Tai ainakin mulla on käsitys että paremmin muovikuorisia nelisylinterisiä penkittelee. Itte käytin Kalixissa Kjell-Andersilla. Ehkä kandee vähän sisäänajaakin ennenkuin vie penkkiin, siellä vedetään tuppi nurin.

Suunnittele kokoonpano, älä heittele palasia summissa. Sellainen jo penkitetty kokoonpano minkä tiedetään toimivaksi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Helpoimmat heposet on säyseämpiä ja halvimpia.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Joo, ei tässä mitään hifiviritystä olla yrittämässä. Ihan perushyvät hilut vaan kun osaisi valita.

Miten Ranzella vaikutti kun vaihoit puolipuristimet easy start-nokkiin?

Sehän se olis mainio juttu jos pääsisi kokeilemaan. Saa ilmoittautua jos jollakin täällä Oulun suunnalla on joku vastaava viritys tehty ja antaa käydä testaamassa :wink:

Kalixin miehen kanssa olenkin jo mailaillut aikasemmin aiheesta. Oli vain se hintalappu sen verran kova, että kokeneena rassaajana ajattelin "tehdä itse ja säästää". Pelkkä säätökin lisensseineen oli melko tyyris. TT-motorsportilla on kuulemani mukaan aika paljon kokemusta myös harrikoiden säädöstä ja muutenkin pitäisi olla pätevä kaveri näiden kanssa. Mene ja tiedä. Säätöpaikkaa ehtii vielä miettiä, kunhan saa ensin palikat paikoilleen.

Tuolla 103" setillä, joka mulle on tulossa, on ajettu noin 900 mailia. Pitäisi siis jo kestää vääntää penkissä hanaa.
Fat bob -08 103"
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja ranze »

SakkeHD kirjoitti: 20:40 22.08.2019.Miten Ranzella vaikutti kun vaihoit puolipuristimet easy start-nokkiin?
Ne on aivan h-tin hyvät. Aluksi oli sössön 640 ratasnokat ja sähköiset puolipuristimet. Kone potki varsinkin kuumana takaisin ja hajoitteli startin pinioneita sekä bendixejä. Samaan aikaan vaihdettiin kyllä sytkäkin. Mutta 640 Easystartit oli todella hyvä investointi. Evokuskit ja M8 kuskit eivät pääse näistä osallisiksi.
Oli vain se hintalappu sen verran kova, että kokeneena rassaajana ajattelin "tehdä itse ja säästää".
Oon yhdet kalliit oppirahat maksanut. Äiti opetti että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Olis pitänyt uskoa. Kjell-Anders neuvoo sua monessa asiassa. Se on sitä hiljaista tietoa, mitä et saa ihan keneltä tahansa. Joudut varaamaan penkitysajan Kjellille hyvissä ajoin, on kysytty tekijä.

Nythän mulla on Andrews N31 nokat, vastaa 37 mutta antaa vääntönsä alemmilla kierroksilla. Oli tosi hyvä vedellä Tatravuorta ylämäkeen kapsäkit täynnä. Tukilevy ja pumppu Feulingin, konversiokitti öljynpaineella kiristyvään vitjoihin.

Sittenhän voisit miettiä tukilevy/öljypumppuasioita. Sulla on jo se uudempi malli, mutta orkkistukilevyssä se öljyn kierto on suppeampi. Mittautatko pinionin? Ratasnokkia ei voi laittaa mittaamatta. Ketjuveto antaa vähän anteeksikin.

Orkkis alakerta ei välttämättä ole maailman tukevin. Sulla on vielä se uudempi kampura missä vetopuolella on rullat. Aika moni tekee Timken konversion eli laitetaan se kartiolaakeri mikä aiemmin oli käytössä. Mulla on vanha lohko, niin siinä on Timken orkkiksena. Mulle laitettiin sössön kampura. Ei tarvi hitsailla.

Näiden värkkien virittäminen on kiva harrastus. Kokemusperäisesti polttamisen ja rallin ajamisen jälkeen kolmanneksi nopein keino hävittää rahaa. :lol: Pistä privaa jos haluat jutella nokitusten.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

En ajatellut ratasnokkia laittaa. Ketjuilla mennään. Tsekkailee tietty laahaimet siinä samalla, vaan ei niidenkään luulisi näillä kilsoilla vielä olevan kuluneet.

Vakio öljypumpun ja alakerran olen ymmärtänyt riittävän näin maltilliseen viritykseen :?:

Nokkiin tuntuu olevan miljoona vaihtoehtoa ja mielipidettä. En tiedä meniskö kovin paljoa pieleen esim. S&S Cycle 551 EZ nokilla tai 583:lla.

Välimäelle Alavuudelle laitoin viestiä, mutta eivät kuulemma tee kansien porttauksia.
Fat bob -08 103"
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Atte Loimaalla on eturivin porttausmestari.
Tietää varmasti, mitkä palikat laitetaan mihinkin tarpeeseen ja budjettiin.
Tehnyt Harrikoihin kansia jo 90-luvulla.
V-Twn Cityn yhteystiedoissa varmaan numero.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minäkin luotan Aten osaamiseen. Ei ole kyllä saanut toppuuteltua minua, kun on ehkä pistetty vähän överiksi (Timken-konversio, Sössön kampura, ehkä myös uusi support plate ja uusi öljypumppu eivät olisi olleet välttämättömiä 103"-moottorissa mutta muut paheet on lääkäri kieltänyt... Mutta nyt on mittarissa 135.000 km ja tällä on tarkoitus ajaa vielä seuraavat 100.000 km jos kuntoa ja elinpäiviä riittää.)

Kuten Ranze sanoi, ehkä ei itse yksikseen kannata uutta kokoonpanoa päättää. Voi tulla investoitua turhaan jos joku osa ei tuekaan kokonaisuutta. Löytyy toimivia yhdistelmiä ja asiantuntijoita, joilta kannattaa kysyä.

Ratasnokkia en ole laittanut enkä näillä näkymin laita. Uudempi rullaketjulla toimiva on 103"-koneessa ihan ok. Katsotaan ne laaharit vaan aika ajoin. Onhan se ratasveto toki hieno tekninen ratkaisu!
Avatar
jty
Viestit: 493
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja jty »

UrpoTJ kirjoitti: 13:51 24.08.2019. Minäkin luotan Aten osaamiseen. Ei ole kyllä saanut toppuuteltua minua, kun on ehkä pistetty vähän överiksi (Timken-konversio, Sössön kampura, ehkä myös uusi support plate ja uusi öljypumppu eivät olisi olleet välttämättömiä 103"-moottorissa mutta muut paheet on lääkäri kieltänyt... Mutta nyt on mittarissa 135.000 km ja tällä on tarkoitus ajaa vielä seuraavat 100.000 km jos kuntoa ja elinpäiviä riittää.)

Kuten Ranze sanoi, ehkä ei itse yksikseen kannata uutta kokoonpanoa päättää. Voi tulla investoitua turhaan jos joku osa ei tuekaan kokonaisuutta. Löytyy toimivia yhdistelmiä ja asiantuntijoita, joilta kannattaa kysyä.

Ratasnokkia en ole laittanut enkä näillä näkymin laita. Uudempi rullaketjulla toimiva on 103"-koneessa ihan ok. Katsotaan ne laaharit vaan aika ajoin. Onhan se ratasveto toki hieno tekninen ratkaisu!
Jos alakertaa oot noin paljon laittanu ni pistä ny 117 tai 120 pytyt, tulee mukava ajettava ja pääset laittaan kytkintäkin
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja ranze »

jty kirjoitti: 22:55 24.08.2019.Jos alakertaa oot noin paljon laittanu ni pistä ny 117 tai 120 pytyt, tulee mukava ajettava ja pääset laittaan kytkintäkin
Kuka mistäkin tykkää. :wink:

Minähän downgreidasin 124" sta 106:een. Nyt on hyvä pata matkapyörälle. Tiukka 124 oli kuin Corvetten kone John Deeren rungossa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
SakkeHD
Viestit: 63
Liittynyt: 15:44 27.03.2017.
Paikkakunta: Ii

Re: TC96 viritys

Viesti Kirjoittaja SakkeHD »

Kiitos kaikille vastaajille! Hyvää infoa tuli. Enköhän minä näillä eväillä pääse hommassa eteenpäin. Voin kirjotella sitten tänne mitä on laiteltu ja missä. Talven aikana tämä homma on tarkoitus toteuttaa.
Fat bob -08 103"
Vastaa Viestiin