Viheltävä ääni enskan puolella

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Jannemäk
Viestit: 33
Liittynyt: 19:43 25.08.2015.
Paikkakunta: Monninkylä

Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Jannemäk »

Moro. FLHTCi -99 viheltää ajossa enskan puolella. Kuuluu 70-80 vauhdissa veto päällä. Kytkintä painettaessa loppuu ja kaasua höllätessä. kuulostaako kalliilta vialta? samaten kolahtaa startatessa, mutta sehän on luultavasti se compensaattori-ratas, joka kolahtaa, mutta nyt tuo vihellys pitäisi osata paikallistaa, että pääsee korjaamaan. tallioloissa ei saa viheltämään, tai ei ainakaan kuule. onko kytkin pakan alla jotain laakeria, vai onko laatikko paskana.?
electra glide 1450cc vm 1999
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kuuluuko se kaikilla vaihteilla suurinpiirtein samoilla kierroksilla, vai esim. 4 ja 5 vaihteilla samalla nopeudeudella?

Kytkimen takana ensiövetokopan taka-osassa on laakeri, joka voisi viheltää kierrosten mukaan, vaihto vaatii ensiövedon purun.

Etummaisen hihnapyörän takana on myös laakeri joka voisi viheltää nopeuden mukaan. Vaatii laatikon sisuskalujen purun.

Vihellys voi johtua myös esim. ensiöketjun kireydestä.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Siinä on vielä säädettävä kiristin, joten minäkin kallistuisin epäilyssä kytkimen takana olevaan laakeriin.
Remmi voi myös antaa ääntä, jos on pois linjasta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Jannemäk
Viestit: 33
Liittynyt: 19:43 25.08.2015.
Paikkakunta: Monninkylä

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Jannemäk »

Oisko laatikosta räjäytyskuvaa. Ajattelin, että jos nyt ottais auki, kun on ajettu kohta 2 kesää ja tuntuu, että aavistuksen enemmän viskaa. Siis kytkintä painaa ääni loppuu (veto ei oo päällä) tekee 80 nopeudessa. Talvella palasiksi koko mopo. 14 tuuman stongaa kans. 😃😃
electra glide 1450cc vm 1999
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Räjäytyskuvat löytyy täältä:

https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM#

En usko että laatikkoa tarvitsee purkaa, on huvikseen aika kallis operaatio. Ennemmin kallistuisin tuohon kytkimen tukilaakeriin, jonka vaihto on paljon pienempi homma.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onhan noita kuvia netissä, esim googlen kuvahaulla
harley 6 speed transmission diagram
niitä pääsee selaamaan.

Varaosaselaimillakin näkee mitä osia siellä on:
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... RANSMISS/y

Jos itse joutuisin purkamaan ja vielä kokoamaankin, niin kyllä tehtaan manuaalin tai Clymerin hankkisin omaksi tai lainaksi, niissä annetaan myös toleranssimittoja ym. joita ei kaavakuvista näe.

Edit: Kiwi ehtikin jo ensin, mutta silti...
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Oletko tuon "tukilaakeritestin" tehnyt:
quote=UrpoTJ post_id=287859 time=1529260878 user_id=12145]
Ainakin tällainen tapahtuu:
Kun moottori käy, vaihde vapaalla ja et koske kytkimeen, vaihdelaatikon "main shaft" eli pääakseli pyörii. Vaihdelaatikon rattaat ovat "irti" eikä voima välity kakkosakselille ja siis takapyörälle. Kun vedät kytkinkahvasta, periaatteessa pääakseli irtoaa moottorista, mutta kun kytkin laahaa, niin pääakseli pyörii edelleen. Sitten kun polkaiset vaihteen silmään, niin pääakseli pysähtyy koska pääakseli ja se toisioakseli ovat yhtä puuta ja paikoillaan oleva takapyörä pitää akselit pysähdyksissä. Kun polkaisit vaihteen päälle ja pääakseli siis pysähtyi, lopetti pääakselin laakeri tietysti myös pyörimisen. Jos tuossa laakerissa on vika, niin äänet käyttäytyvät juuri kuvaamallasi tavalla.

Jos haluat katsoa HD-forum-tarinoita, kuvia tai videoita ko. laakerista niin kirjoita googleen:
main shaft bearing harley
[/quote]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Taitaa olla sama 5v. laatikko mikä oli '94 lehmässä. Alkoi ulista hervottomasti n. 90 vauhdissa, kun erehdyin vaihtamaan Rewtechin laatikkoöljyt ja pääsin ajamaan Saksassa moottoritiellä 2-300 km. Ulisi koko reissun ja kun Suomessa lykkäsin Red Linen marjapuurot laatikkoon, ulina alkoi vaimentua ja hävisi 1000 km aikana kokonaan. Eikä palannut.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Nyt kun päästiin jälkiruokiin, niin tuo marjapuuro ei ole ihan parasta evästä tieliikenteeseen, varmasti täällä jo moneen kertaan sekin sanottu. Se on tarkoitettu kilparadoille, joilla laatikko puretaan muutaman lähdön jälkeen ja kaikki tarkastetaan, tätä ei käyttöpeleissä oikein kannata harrastaa.

Viisivaihteiseen en tuota laittaisi, sen verran tiukkaa siellä laatikon sisällä jo on että paksu öljy ei välttämättä voitele ihan niin hyvin, itellä on nyt nelivaihteisen kunnostus kesken (siinä oli marjapuurot sisällä eikä huoltohistoriasta tietoa) enkä siihenkään enää halua tuota laittaa, jos vaan Bel-Ray pysyy sisällä.
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Redlinen muovipartikkeleita sisältävä äänenvaimennusöljy on kaupallinen vastine kotivirittäjien käyttämiin STP, vaseliini, banaani/banaaninkuoret, sahajauho -lisäaineille. Yleensä jälkimmäisiä on käytetty myyntivehkeiden ehostukseen.

Mun Dartin perässä oli tullessaan sen verran ison numeron hypoidiöljyä, että piti käyttää polttoöljyä liuottimena saadakseni sen peräkopan seiniltä alas. Kyllä se sitten 80W-90 ölpällä osasikin ulvoa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Omassa 4-vaihteisessa on marjapuurot äänenvaimennusta varten, ja siihen tarkoitukseen se onkin ihan ok. :) . Vaihtuu talvella nestemäiseen kun saa äänenlähteen korjattua.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Marjapuuro tulee ongelmaksi niille varmuuden vuoksi laatikkoöljyjä 4000 km välein vaihtaville, "koska öljy on niin halpaa, että sitä kannatta vaihtaa, vaikkei tarvitisikaan eikä oma aika ja työ maksa mitään" :mrgreen: :lol:

Itse tuon mainitseman ryytek-episodin jälkeen päätin, että evolaisten ja vanhempien laatikkoon suosiolla marjapuuroa. Ja vaihto Red Linen suosituksen mukaan 32000 km välein - ei aikaisemmin - meni siihen vaikka 20 vuotta.

Eka potilas oli Barcelonassa majaileva '89 Ultra. Kun ostin pyörän 8 vuotta sitten kuumiin oloihin 16900 ml ajettuna, vaihdoin siihen ensitilassa marjapuurot. Ajoin 20000 ml / 32000 km ja vaihdoin ne uudestaan. Tuli kuumasta koneesta mukavasti uloskin. Öljy oli erittäin hyvän väristä yhäkin ja sillä olisi voinut jatkaa värin perusteella toisenkin mokoman. Vaihdoin silti, kun "öljy on halpaa eikä oma aika maksa mitään" 8) Nyt sillä on ajettu n. 5000 ml lisää eikä ole mitään ongelmia laatikon kanssa, ei ääntä ei takeltelua, joten hyvin se on oireista päätellen voidellut.

Minulla on myös '86 softailin 5-vaihteisessa laatikossa marjapuuroa ongelmitta. Pitää vaan olla vaihtamatta niitä varmuuden vuoksi ja nauttia ajamisesta sen sijaan.

Joten oman kokemukseni nojalla, muualta kuullun ja aikonaan silloisen maahantuojan kanssa käymäni keskustelujen perusteella uskallan käyttää sitä valmistajan ohjeen mukaan. Olen kyllä ketterä muuttamaan mielipidettäni heti kun joku pystyy osoittamaan sen tuottaneen ongelmia oikein käytettynä. Jos kaikenmaailman ryytekeillkä on ensin ajettu laatikko p*skaksi ja sitten pantu viimeisenä voiteluna marjapuuroia, niin on hieman hätäinen kommentti syyttää vauriosta marjapuuroa.

6-vaihteisiin olen käyttänyt ohuempaa, ensin Red Linen sinistä Light Weight Shockproofia ja kun nykyinen maahatuoja Motonet on sen lopettanut kysynnän puutteen vuoksi (?), olen laatikoissakin siirtynyt AMSOILiin. Evolaisiini ostin Motonetista loppuumyyntieristä puoleen hintaan gallonan marjapuuroa, sillä pääsee pitkälle.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

6 vuotta sitten kun loota oli viimeksi auki niin pääakselissa oli palojälkeä 4-rattaan puslan kohdalla. Marjapuuro oli tukkinut puslan öljyurat, eikä kuulemma ollut ainoa tappaus jonka asentaja oli nähnyt. Ei se kyllä sitten vuotanutkaan (sitä reittiä). :D Aattelin että käytetään jatkossa notkeempaa voidetta.
Viimeksi muokannut Vuppe, 10:40 30.08.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Nelivaihteisen pääakselin kuulalaakeri on yllättävän usein peltikuorinen, sinne väliin se paska kertyy myös melko tehokkaasti.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viheltävä ääni enskan puolella

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuppe kirjoitti: 08:07 30.08.2020. 6 vuotta sitten kun loota oli viimeksi auki niin pääakselissa oli palojälkeä 4-rattaan puslan kohdalla. Marjapuuro oli tukkinut puslan öljyurat, eikä kuulemma ollut ainoa tappaus jonka asentaja oli nähnyt. Ei se kyllä sitten vuotanutkaan
Tässä kohdin en epäile lausuntoasi, varmasti tukossa oleva kanava "vaikeuttaa" öljyn kiertoa.

Mutta oliko laatikon historiasta ja ajomääristä mitään tietoa? Ja öljyistä ennen marjapuuroa? Mitä sille nyt on tapahtunut, kun joudut avaamaan sen uudestaan? Millä öljyillä ja miten paljon tämä 6 vuotta on ajettu?

Nämä asentajien "ei ollut ainoa tapaus, näitä on ollut kymmeniä ellei peräti satoja" -jutut itse kyllä jätän hieman retoriikan piikkiin. Sopiva liioittelu lisää uskottavuutta, ja antaa ymmärtää, että onhan näitä laatikoita korjattu tuhansia. Ja juuri tietyn asian osoittaminen taas lohduttaa asiasta tiskille kävellessä, että tämä onkin yleistä enkä ollut ainoa huono-onninen. Ja punainen väri on helppo näyttää syylliseksi - jos on väriltään huomaamaton öljy laatikossa ja löytyy tukkoinen kanava, silloin syyllistä ei voida osoittaa.

Jokainen varmaan on huomannut, että kodinkoneliikkeessä vaikka pölynimuria ostaessa myyjällä itsellään on juuri samanlainen, josta asiakas on tekemässä ostopäätöstä. Tai jos ei itsellään, niin sisarella vähintäänkin ja hienosti on toiminut :mrgreen: :mrgreen: Tämä nyt vain esimerkkinä yleisistä tavoista ilmaista asioita asiakkaalle.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin