Moottori "hakkaa"

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
HD-Wolf
Viestit: 22
Liittynyt: 14:24 31.07.2011.
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja HD-Wolf »

Kävipä tuossa loppukesästä, kohti auringonlaskua ratsastaessa että yht' äkkiä kuului kauhea kolina ja pyörä nyki niin maan perhanasti. Ensimmäinen ajatus oli että nyt hajosi kone, mutta kolinan syyksi osoittautui hihnapyörän pultit jotka olivat kaikki auki ja iskivät taka-haarukkaan.

Tämän tapahtuman jälkeen, seuraavien päivien ja viikkojen aikana, alkoi koneessa tuntumaan "hakkaava" tuntuma. Ihan aluksi sitä ei tuntunut juurikaan, mutta se on hiljalleen pahentunut ja on nyt niin voimakasta että ei uskalla enempia pyörällä ajaa. Ensi alkuunsa se rupesi tuntumaan ajaessa kun vaihtoi kolmoselle ja sitä suuremmalle vaihteelle. Ei kovaa mutta jalkatapeissa oli tuntuma joka oli vähän kuin joku olisi pienellä vasaralla koputellut altapäin. Nyt tuo tuntuu jo tyhjäkäynnillä ja ajamaan lähtiessä hakkaa niin tapit, ohjaustanko kuin penkkikin. Jos johonkin yrittäisi verrata niin fiilis on vähän kuin pesukone joka linkoaa epätasapainossa.

En ole teknisesti kovin kokenut, joskin pyrin oppimaan huoltamaan pyöräni niin pitkälti itse kuin mahdollista. Nyt loppuu oma osaaminen enkä oikein tiedä mistä lähtisin vikaa hakemaan. Seuraavat asiat on huomioitu:
- hihnapyörä on silmämääräisesti suora
- hihnapyörän pultit ovat kiinni
- hihna on ehjä eikä näytä äkkipyssäyksestä vahingoittuneen.
- vaihteet toimivat ihan niin kuin ennenkin, ei ongelmaa

Em asiat eivät kuitenkaan liene syynä tuohon "hakkaamiseen" koska se tuntuu nyt myös tyhjäkäynnillä. Kone itsessään on vahvaa tekoa ja tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä että nykäisy olisi rikkonut tekniikkaa. Mistä siis lähteä hakemaan syytä ongelmaan?

Kyseessä 2005 vm softail.
Viimeksi muokannut HD-Wolf, 21:25 02.10.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Varmaan joku viisaampi kohta vastaa mutta kysäisenpä pari tarkennusta:

Tuntuuko ”hakkaus” tyhjäkäynnillä sekä vapaalla kytkin ylhäällä että vaihde päällä kytkin vedettynä vai vain jommassa kummassa tilanteessa? Vaiko ainoastaan pyörän liikkuessa?

Voisi ajatella että kytkin vedettynä, pyörä paikallaan, vaihde päällä, vaihteisto ei pyöri, eli jos ilmiö ei silloin tunnu niin silloin vika olisi vaihteistossa. Muussa tapauksessa syypää voisi olla moottorissa tai ensiövedossa. Ehkä.

Voihan olla että tämä nyt ilmennyt vika on ihan erillinen tuosta hihnapyörähommasta.

Mikä pyörä on kyseessä?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
HD-Wolf
Viestit: 22
Liittynyt: 14:24 31.07.2011.
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja HD-Wolf »

Tuntuu tyhjäkäynnillä, yhtälaila vapaalla kuin vaihde päällä kytkin vedettynä. Jos toki vaimeampana kuin ajaessa.

Saan pyörän talliin toivon mukaan viikonloppuna jonka jälkeen vähän helpottuu tuo asian selvittely. Joku jo ehdotti että kannattaa tarkistaa koneen ripustukset, jos nykäisy olisi löystänyt koneen ripustuksia tai rikkonut jonkun kumipuslan.

Kyseessä 2005 vm softail
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:44 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuo kampuranrattaan kiinnitys on hyvä arvaus.

Juu ja ripustukset kannattaa katsoa. Eikös 2005 Softail ole siis 88B koneella? Ei taida kumipuslia olla vaan kiinteästi rungossa kone kiinni? Kiinnityskohdat kannattaa silti tarkasti katsoa, joskus on joku korvake murtunut irti ja silloin voi täristä. Jos etsitään jotain tuohon vahinkoon liittyvää niin jotain tällaista ehkä olisi voinut seurata?

Onko tämä ruiskukone? Voisihan joku sähkövikakin epätasaisen käynnin aiheuttaa. Akun maakaapeli on aina ensimmäinen epäilty!

Kampiakselin asentotunnistin kai voisi ryppyillessäään aiheuttaa monen moista. Yleensä taitaa vaan aiheutua käynnistysvaikeutta ym.

Eikös tässä 2005 mallissa ole jo vikakoodeja luettavissa? Eli palaako engine check merkkivalo? Osaatko lukea koodit, foorumilta löytyy kyllä ohjeet, linkataan tarvittaessa tähän?

Jos vielä yrittäisi yhdistää tärinän syytä tapahtuneeseen niin tartun tuohon käyttämääsi ilmaukseen "pesukone linkoaa epätasapainossa". Tätä seuraavaa ei kylläkään kannata pitää todennäköisimpänä ja ensimmäiseksi selvitettävänä syynä. Kampiakselilla oleva tasapainoakseleiden ketjua pyörittävä ratas on ainakin 2008 Softailissa erillinen osa, joka on akselissa kiinni vain tiukalla sovitteella, ei siis kiilaa tms. Ratas on aikaa myöten useinkin hiukan liikahtanut/pyörähtänyt, mutta jos vain vähän niin se ei juuri tunnu. Jos ratas pääsee pyörähtämään enemmän, niin sitten tasapainoakselit eivät tasapainota vaan päin vastoin täristävät. Tätä kohtaa ei ihan helposti pääse katsomaan, jakopää, öljypumppu ym. puretaan ensin edestä pois ja jatketaan sisimmälle. Ennen tämän tarkistamista kannattaa tehdä kaikki muu. Ameriikan foorumeilla on väitetty, että liiallinen moottorijarrutus tai kiihdyttäessä isomman vaihteen sijasta pienemmän vaihteen sisään polkaisu olisi tämän rattaan pyörähtämistä aiheuttanut. Nythän on takapyörä vähän samaa tehnyt.

Toinen periaatteessa mahdollinen voisi olla kampiakselin keskitapin kiinnityksen pettäminen jos mennään ihan pelottelulinjalle. Jos sattuisi olemaan jotain tuollaista, niin ei auttaisi paljoa konetta käytellä tai ajaa.

Yhtä 96B pyörää olen ajanut, joka tärisi niin pirusti, ei pysyneet peilit ja etulamppu paikoillaan. Jotenkin se muistaakseni liittyi sytytyksen, täytyy kysyä muistaisiko joku mikä siinä oli.
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 18:16 03.10.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

hei
Jos muuta vikaa löydy, niin mulla oli tämä.
UrpoTJ kirjoitti: 22:54 02.10.2018. Jos vielä yrittäisi yhdistää tärinän syytä tapahtuneeseen niin tartun tuohon käyttämääsi ilmaukseen "pesukone linkoaa epätasapainossa". Tätä seuraavaa ei kylläkään kannata pitää todennäköisimpänä ja ensimmäiseksi selvitettävänä syynä. Kampiakselilla oleva tasapainoakseleiden ketjua pyörittävä ratas on ainakin 2008 Softailissa erillinen osa, joka on akselissa kiinni vain tiukalla sovitteella, ei siis kiilaa tms. Ratas on aikaa myöten useinkin hiukan liikahtanut/pyörähtänyt, mutta jos vain vähän niin se ei juuri tunnu. Jos ratas pääsee pyörähtämään enemmän, niin sitten tasapainoakselit eivät tasapainota vaan päin vastoin täristävät. Tätä kohtaa ei ihan helposti pääse katsomaan, jakopää, öljypumppu ym. puretaan ensin edestä pois ja jatketaan sisimmälle. Ennen tämän tarkistamista kannattaa tehdä kaikki muu.
Tasapainoaxeli on hammasrattaassa ainakin 2002 vuosimallissa D- tyyppisellä sovitteella.
Mutteri paksun shimmiprikan avulla kera momentin pitää pakettia kasassa.

Aikoinaan ilmeisesti liian ohuen shimmiprikan takia (axelin kierre liian lyhyt) ratas löystyi.
Toinen kahdesta tasapainoaxelista siirtyi 90 astetta ja huomattavaa mietoa tärinää
oli havaittavissa. Missään nopeudessa ( 0-175 ) tärinä ei ollut jalat tapeilta irroittavaa mutta toimiin
ryhdyttiin ja halkaistiin lohkot. Tarkistuksessa D profiili oli rikki joko axelista tai rattaasta, en
muista tarkemmin.

Jos päädyt tähän vikaan voin konsultoida. Yv ok.
Ile
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

etelahelsinki kirjoitti: 18:11 03.10.2018.Tasapainoaxeli on hammasrattaassa ainakin 2002 vuosimallissa D- tyyppisellä sovitteella.
Mutteri paksun shimmiprikan avulla kera momentin pitää pakettia kasassa.
Juu kyllä se on/oli ihan samalla periaatteella tuo tasapainoakselin kiinnitys Twin Cam B-malleissa loppuun saakka eli samanlainen on. Shimmiprikoilla ts. spacereillä pistetään tasapainoakseleiden ja kampiakselin ketjurattaat samaan linjaan.

Tuossa linkissä on ihan hyviä valokuvia tasapainoakselin seudulta, näkee mm. tuon pronssinvärisen "irtohammaspyörän" kampiakselilla, tässä parannellaan sen paikallaan pysymistä TIG:llä:
https://www.hotbikeweb.com/twin-cam-b-m ... ds#page-14
Avatar
HD-Wolf
Viestit: 22
Liittynyt: 14:24 31.07.2011.
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Moottori "hakkaa"

Viesti Kirjoittaja HD-Wolf »

Kiitän hyvistä neuvoista. Jahka saan tuon talliin niin katson ensin ne koneen kiinnikkeet ja etenen siitä.
Vastaa Viestiin