Rautapää ja Hammaspeikko

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

No nysse myrkyn lykkäs :(

Sain tuon 83 rautapään nyt vihdoin sellaiseen kuosiin että voi koeajoa harkita. Ajattelin josko ennen vaihteistoöljyn vaihtoa ajaisin hieman että öljy lämpenee. Pyörällähän ei siis ole ollut ajettu vuosiin. Öljyä kuitenkin tuli tarkistusaukosta, ei häävin kuntoista mutta öljyä kuitenkin. Enskaketju oli sopivan kireällä ja kytkimen säätö ok.

Ykkösellä liikahti mutta sitten kuului sellainen ääni kuin vaihde ei olisi kunnolla päällä, tai kun autolla jos sählää niin vaihde ”rutisee”. Koitin kakkosella, sama juttu. Sitten alkoi jo huolestus vaihtua *tutuksen puolelle, totesin että F it, tinttasin kolmoselle (paikallaan ollessa) ja lähdin liikkeelle. Piiiitkä on kolmosvaihde tässä mutta sentään toimi, ja neloselle ehdin vaihtaa mutta alkoi kotikatu loppua kesken. Jarrutkin onneksi toimivat :)

Totesin että päästetään öljyt pois, johan ne melkein kädenlämpöiset ovatkin. Magneettipropussa oli muutama pieni lastu mutta ei mitään kovin hälyttävää. Kun laitoin proppua takaisin kuului pieni kilaus, otin propun uudestaan esille ja siinähän oli pirulauta hammaspyörän irtohammas magneetissa kiinni 8O

Pitää siis levitellä tuo vaihteisto, mutta kannattaako siihen kotimekaanikon ryhtyä? Katselin juubituubia että vaihteisto kyllä irtoaa ihan näppärästi, ja ilmeisesti kasaankin menevät kohtuuhelpolla mutta onko hommassa sudenkuoppia? Vaihtoehdothan ovat joko viedä koko härveli korjaamolle (suosituksia?), ottaa vaihteisto käteen ja viedä se korjaamolle (järkevääkö?), tai sitten itse purkaa, tilata osat ja kasata (onhan tässä talvikin tulossa...).

Kannattaako uusia kaikki vai vain pelkät laakerit ja rikkinäiset rattaat? Maileja on mittarissa 44 tuhatta. Onko muita hyviä osien toimittajia kuin Andrews?

Katalogeissa näyttäisi ainakin rattaat olevan pitkälti samat vuosille 57-90, sopiiko tähän esim evo-mallien osat?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä oon purkanut ja kasannut viisvaihteisen pariin otteeseen. Jälkimmäisellä kerralla kokosin Andrewsin tavaroilla. Ei tarvinnut kummoisia työkaluja ja hyvä tuli.

Kun siellä on jo silppua niin pistäisin itse kokonaan osiksi, pesu osina jotta saa metallihilut kokonaan pois. Kaikki laakerit uusiksi ja rikkinäiset rattaat. Nehän on rataspareja joten ei sun tartte vaihtaa kaikkia. Pistät vaan vastakkain olevat yhtä aikaa uutta.

Ulkomuistista nelivaihteinen on "shimmattu" kun viisvaihteisessa shimmit on kaikki samaa kokoa. Jos oli näin, niin pidä osat hyvässä järjestyksessä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joopa, shimmejä on räjäytyskuvassa pääakselin päässä yksi ja sivuakselilla ainakin kahdessa välissä.

No, pitää katsella korjausoppaasta, meneekö tuo ihan rakotulkilla/näppituntumalta vai pitääkö kellottaa. Hommahan olisi aika suoraviivainen jos olisi vaihtamassa pelkkiä laakereita, mutta nyt kun tulee uusia rattaita, pitää varmaan shimmejäkin muutella.

Parashan olisi jos löytyisi kokeneempi kaveri joka näyttäisi/neuvoisi miten homma tapahtuu. Mielenkiintoa olisi kyllä opetella tämäkin, mutta mieluiten ei kantapään kautta kuitenkaan.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Vinkkinä sanoisin että ota kaikki vetopuolen neulat talteen, ne on melko pieniä. En enää muista miten ne oli helpoin kasata mutta kyllä ne sinne saa. Toki muistikuvat on vuosimallista 1952/54 joten ne saattoivat hieman erota uudemmista.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Jos et itse innostu tai korjaaminen tuntuu muuten epävarmalta, niin Vesilahdelta löytyy Eastlands Engineering. Puskarumpu tietää kertoa, että nimen takana on erittäin pätevä kaveri ja työn hintakin saattaa yllättää positiivisesti verrattuna ns. virallisiin huoltoihin.
Mielestäni kaveri ei pidä isoa ääntä itsestään, vaikka hyvin voisi.
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiwi kirjoitti: 09:32 02.09.2018. Vinkkinä sanoisin että ota kaikki vetopuolen neulat talteen, ne on melko pieniä. En enää muista miten ne oli helpoin kasata mutta kyllä ne sinne saa. Toki muistikuvat on vuosimallista 1952/54 joten ne saattoivat hieman erota uudemmista.
Tuossa kun silmäilin juttuja niin tosiaan tuli ilmi että XL:n alakerta perustuu vahvasti K-mallin vastaavaan. Jossakin aika varhaisessa vaiheessa taidettiin justiinsakin vetoakselin laakeria suurentaa, irtoneuloilla edelleen, oliko joku 21 vai 23 kappaletta. Myöhemmin sivuakselia paksunnettiin ja siihen tuli lisää uria. Mutta monet osat tai ainakin osakokonaisuudet ovat ilmeisesti vaihtokelpoisia kaikissa nelivaihteisissa. Mitä sitä hyvää suotta muuttamaan :)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Grasschopper1 kirjoitti: 13:07 02.09.2018. Jos et itse innostu tai korjaaminen tuntuu muuten epävarmalta, niin Vesilahdelta löytyy Eastlands Engineering. Puskarumpu tietää kertoa, että nimen takana on erittäin pätevä kaveri ja työn hintakin saattaa yllättää positiivisesti verrattuna ns. virallisiin huoltoihin.
Mielestäni kaveri ei pidä isoa ääntä itsestään, vaikka hyvin voisi.
Kiitti vinkistä! Periaatteessa kiinnostaisi kokeilla itse mutta harrastusaika on muutenkin kortilla ja toisekseen tuossa on hyvät mahdollisuudet saada aikaan isokin vahinko. Lisäksi tietysti se että kun ekaa kertaa tekee niin aina unohtuu tai ei älyä tilata jotain nippeliä ja sitten taas odotellaan viikko-pari.

Jotenkin tutun kuuloinen nimi tuo on, olisko joku työkaveri maininnut tai jotain.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Tässä vielä yhteystiedot, jos päädyt teettämään www.eastlands.fi
Hinta arvion kysyminen ei tietysti maksa mitään.
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Päivitystä... melkoinen keripukki oli iskenyt, kaikkiaan seitsemän irtohammasta oli homman saldo.

Kuva

Kolmosen rattaassa oli varmaan tekovika, sen ryntöpinnoissa oli koloa useammassakin hampaassa, 1-3 niistä oli ilmeisesti irronnut ensin, ja jäljistä päätellen kaksi hammasta oli kiilautunut lohkon ja tuon sivuakselia pyörittävän pyörän väliin, josta sitten oli lähtenyt tuo neljän suora. Harmillisesti myös sen vastapeluri oli entinen (just se kallis osa). Positiivista tietysti se että lohkossa oli vain pieni kolo osumakohdassa, mitään ei siltä puolelta varsinaisesti ollut rikki.

Irroitin paketin itse ja kiikutin sen Eastlandsin Tonille, ja tätä kirjoittaessani vaihteisto on kuulemma korjattu, just tuli ilmoitus.

Että kyllä tämä tästä. Laturi ei lataa mutta jos se vaikka uudelleenpolarisoimalla korjaantuisi. Sitten olisikin valmista leimalle.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Leimalle?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kummallakin akselilla päittäisvälys on 0.25mm. Mitataan laatikon ollessa kasassa.
Sivuakselin kohdalla on kannessa öljystintulppa, joka nitkutellaan irti ja sitten pää näkyy ja päästään mittaamaan.
Akseli vedetään ulospäin keskireiästä jollakin sopivalla puikolla ja tönärillä mitataan liike.
Välys simmataan toisessa päässä viimeisenä olevan rattaan ja lohkon väliin tulevalla simmillä.
Pääakselin päittäisvälys kiristyy muistaakseni kytkimellä, mutta simmiä tarvitaan ketjupyörän akselin välyksen passaamiseen.

Pikkuisen koekasauksia siis tiedossa. Simmejä saa Harrikkaliikkeistä. Itse olen ensin sovittanut ja sitten tilannut tarvittavat simmit, niin ei tarvitse turhaa hussata rahaa sarjaan.

Tuo 0,25mm ei ole ehdoton, mutta alle 0,15 ei saisi mennä, koska lämpölaajeneminen pitää ottaa huomioon.
Paljon ajetuissa laatikoissa saattaa sivuakselin päittäisvälys olla parikin milliä ja se alkaa jo vaikuttaa vaihteiden päälläpysymiseen ja kytkeytymiseen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Rautapää ja Hammaspeikko

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kiitti suomennetusta yhteenvedosta :) Kirjaa olen katsellut alustavasti, mutta hyvä saada selkeä käytännöllinen ohje. Rakentelin kytkimen kokoonpuristustyökalun purkua varten, ajattelin että jos hommaisi heittokellon ja käyttäisi sitä puristimen kanssa... mutta hyvä jos tönäritarkkuus riittää.

Pajalla sai tietty tehtyä vain sen keskityshomman jossa katsotaan että keskimmäiset rattaat ovat keskellä. Mahdollisesti, toivottavasti myös mitattua koko setin ”pituudet” ja laskettua sopivat simmit että päittäisvälys olisi ”sinnepäin” kun paketti on paikallaan. Jos eppäilyttää niin tuuppaan koko keksinnön kärryyn ja saa ammattilainen tarkistaa.
JKKo kirjoitti: 19:54 23.05.2019.Leimalle?
Juu, Tallinnan tuliainen, ei vielä Suomen kilvissä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin