Twin cam 88 nokan laahaimet

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

moorits
Viestit: 102
Liittynyt: 12:03 30.06.2007.

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja moorits »

Paljonkos sillä oli ajettu ? Itella kohta 70 tuh. mittarissa ….ei pitää kyllä minkälaista ääntä …..olisiko silti aika tarkista ???
moorits
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

moorits kirjoitti: 21:48 10.09.2018. Paljonkos sillä oli ajettu ? Itella kohta 70 tuh. mittarissa ….ei pitää kyllä minkälaista ääntä …..olisiko silti aika tarkista ???
Linkin takaa tietoa nokkaketjujen kiristäjistä.
http://www.hdjokke.com/vinkkeja-ym/nokk ... tajat.html

Öljypumpun vaihto -osiossa tietoa niiden vaihdosta, ja mitä vaihtoon muuta liittyy.
http://www.hdjokke.com/vinkkeja-ym/oljy ... osa-1.html

Huomioi kuitenkin, että tässä vaihdettiin öljypumppua. Nokkaketjun kiristäjät vaihdettiin siinä samalla. Ranze:n jakama viideolinkki käy vinkkinä moneen muuhunkin laakeriasennukseen. Jos käytät talouden ainoaa pakastinta, niin kandee varmaan sopia siitä rouvan kanssa etukäteen, ja uhrata jokin puhdas muoviastia keittiöstä, mille ei ole enää käyttöä. En usko, että tallisi muoviastiat täyttävät normaalin suomalaisen naisen hygieniavaatimukset. :mrgreen:
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

hdjokke kirjoitti: 13:15 11.09.2018. En usko, että tallisi muoviastiat täyttävät normaalin suomalaisen naisen hygieniavaatimukset. :mrgreen:
Minigrip :idea:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
LeClerc
Viestit: 726
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Mulla oli+70tkm kun tarkistutin ja molemmat oli just hilkulla että murenevat. Eli suosittelisin tarkistusta.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:30 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 228
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

75000 mittarissa,laahaimet kuluneet noin puoleen väliin,vaihdoin laahaimet ja laakerit.Pyörä -06,kuullut että noissa alkupään twincameissa laahaimet kuluisi nopeammin,pitäneekö paikkansa.
FXSTI -06
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Näinhän sitä sanotaan: 2007 alkaen 96 TC-koneissa oli hydrauliset kiristimet (ilmeisesti jo 2006 Dynassa?), jonka ansiosta vaivat väheni.
Tuossa kuva 2008 Softailista, laahaimilla oli tällöin ajettu 88.000 km. Vaihdettiin kuitenkin.
KuvaKuva
Tasapainoakselien ketjulla "sisempänä" moottorissa on myös laahaimet ja tietysti laakeritkin. Niistä ei ole juuri raportoitu vaivoja. Ne on minulla tarkoitus kuitenkin katsastaa talvella, nyt on koneella ajettu 123.000 km. Joutuu kyllä avaamaan koneen ihan palasiksi tätä ja vähän muitakin tarkisteluja varten.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Vien loppukuusta -09 96:en, 100tkm sisäänajo suoritettu ketjunkiristimien ja nokkalaakereiden vaihtoon. Yhdellä pajalla sanottiin että on ne kestäneet pidempäänkin näissä, mutta samalla kun tuonne kurkkaa, ne osat melkein vaihtaa. 50tkm kohdalla irroittelin pakoputkea ja avasin kannen. Etummainen kiristinpainike oli oikeastaan vasta alkanut kulua.

En ole sen kummemmin huollattanut pyörääni ajetulla matkalla. Öljyjä, suodattimia, tulpat silloin tällöin. Öljynä "jotakin" mikä on purkin mukaan sopivaa V2 tyyppisiin ilmajäähyihin.

Satkun matkalla on mennyt pari kertaa pyörän laakerit kuten myös takahaarukan puslat. Ne puslat kun väljistyy niin jo on epävarman oloinen kampe. Keulaa piti uutena tiivistää aika monta kertaa (en tiedä oisko sieltä nyt öljy loppu vaan ei vuoda). Takaiskareita on mennyt pari sarjaa. Tukilaakeriremppaa on myös riittänyt, vissiin kolmas tai neljäs menossa ja sitten bonustehtävänä oli vaihdelaatikon täysremppa kun iso kuulalaakeri porsi. Se oli ainoa kallis juttu tälle matkalle.

Sadan tonnin huoltoon olen sisällyttänyt ohjauslaakerin vaihdon. Sillekään ei tehty koko matkalla yhtään mitään. Eli kestää monella koko pyörän käyttöiän.

Mutta moottori on pelannut. Se ei oikeastaan vieläkään "vie öljyä". Monen tuhannen kilsan reissu pitkin kuumaa keskieurooppaa meni ilman lisäyksiä. Luultavasti menee ns täyden öljynvaihtovälin, mutta kun ne ei ole mulla niin säännöllisiä.

Ei pidä korjata ehjää paskaksi. Mitään stage virityksiä ei ole tehty. Ainoastaan pakoputken vaimennusläppä on auki ja servomoottori poistettu.

Aion katsoa minne asti pyörä kestää ilman suurta vikaa. Pääsiskö tolla koneella 200tkm avaamatta?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 20:01 12.09.2018.
Ei pidä korjata ehjää paskaksi. Mitään stage virityksiä ei ole tehty. Ainoastaan pakoputken vaimennusläppä on auki ja servomoottori poistettu.

Aion katsoa minne asti pyörä kestää ilman suurta vikaa. Pääsiskö tolla koneella 200tkm avaamatta?
Nyt kun henkilökohtaisessa tiedossa on kaksi koneen laakerivikaa n. 130 000 kilometrissä, niin sellainen tiedonmurunen tässä, että kun laakeri hajoaa koneen sisältä, niin se on kone kaputt ja uusi kone. Eikä välttämättä varoittele siitä mitenkään. Tai jos varoittelee esim. kolinalla, niin sittenkin saattaa olla myöhäistä, koska metallipurua öljyn mukana leviää muualle koneeseen.

Tehtaallahan on tähän ns. koneenvaihto-ohjelma. Maksaa täällä Suomessa n. 8000 €.
https://www.harley-davidson.com/us/en/o ... ogram.html
Tässä myös koneen sarjanumero pysyy entisenä.

Koneesi kestävyyttä ihan varmasti edistää se, että sitä ei ole viritetty, joten voihan sillä päästäkin tuon 200 000 km. Itselläni kun on miedosti jyrkempää nokkaa, tiukempaa kantta ja Big Bore-kittiä, niin taidanpa tuossa korjailukaudella 2019-20 koneen avata, ja uusia kaikki laakerit, laahaimet ja ketjut. Omilla vuosittaisilla kilometrimäärillä 200 000 km ei ehkä ole saavutettavissa ennen kuin ajo-oikeus kortissa lakkaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla siis on menossa nokkalaakerit vaihtoon kiristimien seuraksi. Se ei mun mitta-asteikolla ole koneen avaus. Auki kone on silloin kun lohkonpuoliskot irtoaa toisistaan. S&S nokkalaakerit olivat parikymppiä kappale.

Ei kai näihin ennakoivasti muita laakereita vaihdeta. Jos mun 96 sattuu porsimaan niin joko tilalla romiskone hintaan tonnin pari tai jos oikein leikityttää niin tarvikemosa isommilla kuutioilla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kyllä kone, varsinkin vakiona, kestää tai voi kestää sen 200.000 km ilman isompia toimia. Minun pyörän moottoria on sen verran tuunattu että vääntöä on varmaan 1,5 kertaa orkkikseen verrattuna. En tiedä onko tämä edes vielä riskiä kasvattavaa vai ei. Minä vaan haluaisin yrittää varautua etukäteen, ettei sitten Norjan vuonon kupeessa joudu toteamaan, että nyt se tuli ja on ajokausi tältä kesältä ohi. Tarkoitus on tällä pyörällä/koneella ajaa pitkään, eihän tuohon 200.000 km ole kuin jokunen vuosi ja nuorikiin vielä olen, vasta vähän yli 60 v...

Nokka-akselien laakerit uusittiin tuossa samassa 88.000 km:n kohdalla. Talvella on tarkoitus vaihtaa laakerit vaihdelaatikkoon, tukilaakeri ym. Ajatus on myös katsoa tasapainotusakselien laakerit ja laahaimet. Voipa mennä kampurankin laakerit siinä samalla kun kone on palasina.

Sitten on pohdinnassa, olisiko Timken-konversion paikka vai ei...

Softailissa takahaarukan laakereista en ole kuullut olleen murheita. Ohjauslaakereita en meinannut kaiken varalta vaihtaa, kuvittelen että sen sitten huomaa kun on niissä vaihdon paikka.

Nyt oltiin jo aika kaukana ketjun otsikosta, anteeksi vaan. Mutta mahdollisuuksia on niin paljon!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:31 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joskus vääjäämättä tulee se päivä kun joudun jättämään Harley-Davidsonin tienlaitaan. Ei siihen kannata kauheasti ylivarautua. Mulle riittää se, että vakuutukset on yhtiössä jossa "hinausvakuutus" on vailla rajoitteita, myös ikävapaa. Toistaiseksi ei ole ollut käyttöä.

Ohjauslaakerin vaihto sadassa tonnissa vailla välihuoltoja tai -rasvauksia notkisti pyörän. En itse huomannut mitään kummallista vanhassakaan mutta kaikki ketkä tuota eri syistä siirtelivät, sanoivat että on "pykälillä". Olis mennyt ihan sellaisenaankin mutta kun oli jo sen tukilaakerin takia telakoituna niin samalla se. Ja kun tuossa liikkeessä ei nokkaketjun laahaimille riittänyt aikaa niin vien toisaalle vielä tässä kuussa.

Paska juttu jos motorcompany ei pysty toimittamaan alkuperäistä kampiakselia vuotta lyhyemmällä varoitusajalla. Onneksi on tarvikevalmistajia.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 15:37 13.09.2018. Joskus vääjäämättä tulee se päivä kun joudun jättämään Harley-Davidsonin tienlaitaan.
Voihan se niinkin olla. Vielä ei ole joutunut, koskaan. (Paitsi silloin kun itseni vietiin paareilla paikalta pois. Ja Buell on kerran lavertille nostettu, mutta se on eri juttu.) Ajattelin yrittää vältellä tuota tilannetta. Kyllä minäkin olen Autoliiton Plus-jäsen ja on vakuutuksia niin että siellä vakuutusyhtiössä varmaan hykertelevät käsiään. Harmillisin ajatus on se, että kesän suunnitellut ja suunnittelemattomat ajot sitten jää tekemättä jos on pyörä telakalla. Heinäkuussa ei välttämättä isommat remontit helposti edisty.

Mutta hyviä taktiikoita on monia ja kukin tyylillänsä.

Täytyy tuo ohjauslaakeri kyllä nyt sekin tarkistaa.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Twin cam 88 nokan laahaimet

Viesti Kirjoittaja ranze »

Rakentelumielessä on tullut kokeiltua eri vaihtoehtoja. Alkuperäisessä kasiparin tukilevyssä on onneton se paineventtiili eikä öljypumppukaan aiheuta riemunkiljahduksia. Pelkkien liukujen vaihto on toimiva kunhan vaan huolehtii ajoissa.

Ekaan settin tuli Screaming Eaglen konversiokitti. Siis se oranssi tukilevy jossa ketjut kiristyy öljynpaineella. Nokiksi sillä kertaa touringpyörään Andrewsin 26. Hyvä tuli.

Tokassa tiukemmassa kitissä joka oli sössön 124" setuppi, siihen tuli sössön TC3 tukilevy ja pumppu. Tää on hurjan hyvä, nokiksi tuli sössön hammasnokat. Kampurakin kun oli uusi sössö. Kallis.

Nyt rakenteilla olevaan settiin tulee Feulingin tukilevy ja pumppu. Konversiolevy jossa nykytyyliin painevoideltu ulkopuoli. Kiristysvärkit tähän uudempaan systeemiin ja Anteron 31N konversionokat jotka sopii uuden mallin levyyn. Tulihan tääkin ns. hintoihinsa, luulen että toimiva kampe. Niin ja uusi strokekampura by sössö.

Kaikki ne toimii, alkuperäisillä hiluilla en lähtis kovasti virittämään. Se alkuperäisen tukilevyn öljyhahlo pumppuun päin on aika tukkoinen. Eli pelkkä pumpun vaihtaminen ei yksin auta niin paljoa.

Tukilevyn vaihdossa on early -99 lohkoissa kompa. Ensimmäisten A-mallisten lohkojen aikaan ei ollut vielä tasapainoakselimalleja olemassa. Softithan tehtiin vielä -99 evon koneella. Joten TC:n early -99 lohkoista puuttuu natsa, millä peitetään softailmallien aiheuttama öljykanava vastapainoille. Uudempien siis late-99 ja siitä etiäppäin ei tarvi huolehtia mistään, mut early -99 pitää tulpata tukilevystä se tyhjän päälle jäävä reikä. Esim. Feulingin tukilevyssä nyt jo kierre valmiina ja tulppakin kitissä. Kaikissa ei oo. :idea:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Vastaa Viestiin