Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 23:04 16.10.2017.

Hyvin on pilkku nyt viilattu. Enää puuttuu kiillotus ja kromaus. :lol:

Liikennekäytöstä poiston tein tänään, joten korjausprojektin voi julistaa alkaneen. Nyt täytyy saada tallin siivous loppuun ja järjestellä muutenkin kalustoa. Pari muutakin projektia olisi talveksi, joten saa nähdä mihin aika, rahat ja mielenkiinto riittää. Muut hommat ovat enemmän kosmeettista, joten tämä pitänee nostaa ykköseksi, kun muuten joutuu pojan kanssa tappelemaan keväällä ajovuoroista Sportsterilla.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

evoperkele
Viestit: 95
Liittynyt: 10:25 01.05.2011.
Paikkakunta: Satakunta/Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja evoperkele » 12:30 16.05.2018.

Mitäs tälle kuuluu, onko ongelmaa selvitelty?
'84 Shovelhead

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 12:42 16.05.2018.

Eipä ole selvitetty. Talvella oli motivaatio vähän hukassa, ja vähäinen tallissa vietetty aika kului muissa hommissa. Nyt tosin ahdistaa kun on vain yksi pyörä ajossa ja kuskeja olisi kaksi, joten pakko pistää hommaa eteenpäin.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 09:43 07.05.2019.

Päivitystä tähänkin muinaismuistoon. Väliaikaiseksi kulkineeksi hankittu softail on nyt myöskin telakalla ja siinä(kin) on koneen avaaminen seuraavaksi edessä. Niinpä siirsin sen tallin nurkkaan ja aloin lopultakin tutkia mikä tässä olisi vikana.

Kompensaattoria lähdin ekana tarkastamaan, joten enskaa availemaan. Propussa oli kohtuullisen kokoinen metallin palanen kiinni magneetissa, joten jotain laittoa melko varmasti löytyy. Enskakoppa ei vaan hievahdakaan paikaltaan. Pultit on irti ja massavasaralla on paukuteltu ympäriinsä, mutta kiinni on kuin Alko jouluna. Saumasta ei edes tihku öljyä. Millä tuota seuraavaksi kannattaisi koittaa? Pitääkö vain hakata lujempaa ja/tai teräaseilla lähteä saumasta aukomaan? Kumpikin vähän huonolta tuntuvia vaihtoehtoja, kun molemmilla tavoilla on rikottu jo sen verran, että oppirahat on maksettu.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
JKKo
Viestit: 896
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja JKKo » 10:34 07.05.2019.

Jos pölkyn pistäisi maahan lappeelleen ja koittaisi laudanpätkällä nostaa pyörää ulommasta kopasta? Tai sama tunkilla tehden. Kopassahan ei vissiin ole mitään kohdistustappeja, eli kun kaikki ruuvit on poissa, niin kampeamisvoimat menisivät tiivisteen kautta kokonaan.
1991 883/1200/turbo
2009 Street Bob

Avatar
KariFS
Viestit: 210
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja KariFS » 12:05 07.05.2019.

Mulla lähti porsterin koppa sillai että irroitin ruuvit etummaista ja takimmaista lukuunottamatta. Ne kaksi pyöritin auki vain noin puolisen tuumaa. Sitten kytkinvipua puristaen ja poks, irtosi koppa. Eli jos kytkimen jousien voima ylittää koppaa kiinni pitävän voiman niin helppo homma :) Mullakin siellä oli tiivisteen lisäksi jotain kemikaalia välissä, semmoista kumimaista, Hylomaria mitä lie. Aukesi ihan kytkimen vakiosäädöllä, kai sitä olisi voinut kiristääkin ja saada siten hieman lisää jousille puristusmatkaa ja vastaavasti voimaa myös.

Niin, ja ainakin rautapäässä on etummaisen ja takimmaisen pultin ympärillä ohjurihylsy, eli tunkkihommissa olisi voinut tulla vahinkoa. Bigtwineistä en tiedä.

EDIT: Nevermind, Big Twinin painelaakerihan on eri puolella, eikä irroitussysteemi ota tukea kopasta, eli ei toimi tuo konsti mikä Sportsterissa.
Viimeksi muokannut KariFS, 12:15 07.05.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”

Avatar
Kiwi
Viestit: 1658
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Kiwi » 12:07 07.05.2019.

Kytkimen tarkastusluukusta pääsee vähän nyppäämään tarvittaessa, muuten lisää vasaraa kylkeen.
Custom Farm Motorcycles

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3839
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 15:02 07.05.2019.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:31 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChomeTrain'

Pertti
Viestit: 5079
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pertti » 21:48 07.05.2019.

-Harikka- kirjoitti:
15:02 07.05.2019.
Veijo Esso kirjoitti:
09:43 07.05.2019.
... Enskakoppa ei vaan hievahdakaan paikaltaan. Pultit on irti ja massavasaralla on paukuteltu ympäriinsä, mutta kiinni on kuin Alko jouluna. Saumasta ei edes tihku öljyä. Millä tuota seuraavaksi kannattaisi koittaa? Pitääkö vain hakata lujempaa ja/tai teräaseilla lähteä saumasta aukomaan? Kumpikin vähän huonolta tuntuvia vaihtoehtoja, kun molemmilla tavoilla on rikottu jo sen verran, että oppirahat on maksettu.
TC Softeissa on kytkimen tarkastusluukussa 2 pulttia jotka kiinnittyy sisempää enskakoppaa.
Joskus aikoinaa ihmettelin ku ei enskakoppa irronnu, sitte tää selvis Service Manual:ista.
Sama on vanhemmissakin softeissa. Jos on tarkistusluukku, kannattaa se avata ensin.
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 09:46 08.05.2019.

Juuri avasin myös evo softailin enskan, joten tarkistusluukun pultit on tuoreessa muistissa. Tässä ei luukkua ole, joten sen osalta ei ollut mitään huomioitavaa. Massavasaralla kun hakkasin kuin sitä kuuluisaa vierasta sikaa, niin irtosihan se. Ikinä ennen ole valukoppaa hakannut noin lujaa, mutta näköjään kesti. Etu ja takareunassa on holkit kohdistusta varten.

Lukitustyökalu piti askarrella, ja netistä löytyi tieteellisen tarkka mitta 7,125 tuumaa. Lattarauta päät vähän pyöristettynä ja kiillotettuna toimi oikein hyvin. Kirjoitin maalikynällä palaseen selityksen, niin muistaa sitten mitä varten se oli sahattu.

Kompensaattoria kun pyöritin, niin jousi tuntui aika löysältä. Ei se nyt ihan sormin kääntynyt, mutta kiintoavaimella mutterista vääntämällä liikkui hyvän matkaa ennenkuin alkoi ottaa kiinni. Veikkaisin, että vikapaikka on löytynyt. Evon kompensaattori oli paljon tiukempi, kun sitä viime viikolla vääntelin. Itse kompensaattori näytti muuten siistiltä, mutta ramppien harjanteissa näkyi painumaa ja rattaassa puolestaan vähän materiaalia kasaantunut ylimpään kohtaan.

Kuva

Jousikuppi on tietysti hitsattu roottoriin kiinni, joten pitää kai laittaa uusi roottori ilman sellaista ja sitten joku muu kompensaattori.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 08:36 17.05.2019.

Tämäkin lähti edistymään ja keskiviikkona sain uudet osat: BDL:n kompensaattori, manuaalinen jousenkiristin ja moottorin etutuki. BDL:n asennusohjeita en noudattanut orjallisesti, vaan asensin kompensaattorin irrottamatta kytkintä. Se onnistuu, kun ensin laittaa holkin spooreille ja sen jälkeen kiertää rattaan paikalleen ketjun kanssa.

Tässä kuva kun paketti on taas kasassa.
Kuva
Koppa on edelleenkin irti, kun tuli vahingossa väärä tiiviste. Täytyy käydä tänään vaihtamassa sopivaan, niin saa homman päätökseen. On ainakin ruuvilukitteella ollut aikaa kovettua.

Moottorin etukiinnike olikin tiensä päässä. Liki kaksi senttiä nousi kone ylöspäin kun laitoin uuden kiinni. Ja sitten kysymys: onko tuon kuvassa näkyvän raon shimmaamisesta umpeen hyöty? Amerikan foorumeilla kovasti ovat sitä mieltä, että siihen kannattaisi laittaa muutama prikka ja pidemmät pultit.
Kuva
Kestää kuulemma pidempään hyvänä ja ei ala vatkaamaan niin pahasti.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
KariFS
Viestit: 210
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja KariFS » 10:06 17.05.2019.

Hemppaa joko tuon ruuvin poikki tai reiän soikeaksi, ehkä molemmat. Ja tämä lausuttuna ilman sen kummempaa tietoa paikan rasituksista ;)

Mutta noin niinku mekaanisesti ajatellen ei sitä noinkaan voi jättää. Ruuviasennuksen yksi oleellinen juttu on se että ruuvi on tiukassa jolloin se puristaa kaksi tai useamman kappaletta yhteen. Pääasiassa kappaleiden välinen kitka pitää osat sivusuunnassa liikkumatta. Jos on tuollalailla niin kitkaa ei kappaleiden välillä tietenkään ole, kaikki sivuttainen voima kohdistuu leikkausvoimana pulttiin, joka tosiaan napsahtaa poikki vähän sen jälkeen kun reiät ovat mälvääntyneet soikeiksi.

Eli vahvast olen sitä mieltä että rako umpeen joko jollain shimmiaineella tai ihan vaan prikoilla. Ja ruuvi tiukkaan. Raosta näkyy vain jotain 2 kierteen nousua, joten kovin paljon pitempää ruuvia ei tarvita. Voi olla että seuraava vakiomitta jopa menee reiän pohjaan asti.

EDIT... Tai jos ajattelit että vedätät tuolla pultilla uuden kumikiinnikkeen "pänningille", niin ei sekään oikein hyvä ole. Siinäkin tapauksessa kyllä shimmaisin.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 10:26 17.05.2019.

Kyllä rako menee umpeen, kun ruuvit vetää kiinni. Silloin kumi on valmiiksi läntässä suuntaan, johon sitä ei ole tarkoitettu joustamaan ja se osittain lisää tuon murkulan väsähtämistä. Osahan on toki uusi, joten se kestää varmaan jonkin aikaa, mutta billy-bob sanoi, että saattaa mennä hyvinkin äkkiä läjään.

Toinen mitä tuosta tulee mahdollisesti on, että kumi ottaa ylälaidasta suoraan kiinni moottorin tukeen ja silloin se ei enää jousta kuten pitäisi. Siihen on service bulletin, jossa kehotetaan viilaamaan kumia pois niin, että siihen jää rako. Tässä vielä linkki englanninkieliseen foorumiin, jossa asiaa on puitu. Löytyy toki muualtakin.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Pertti
Viestit: 5079
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pertti » 22:46 17.05.2019.

Vedä kiinni vaan. Tuon kumin venymissuunta riippuu aika pitkälti siitä, millä kohtaa tunkki on.
Veikkaan, että rako menee kiinni kun laite on pyörillään. Takapyörä on samaa pakettia, jonka etummainen lenkki tuo kumi on.
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
JKKo
Viestit: 896
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja JKKo » 22:48 17.05.2019.

Paljonko sun pyörässä on kilometrejä? Katselin puolentoista kymmenen öljynvaihdon aikana sotkettua eturipustuskumia, josta näyttää tursuvan jotakin ulos, että jokohan nuo pitäisi uusia. 102000km.
1991 883/1200/turbo
2009 Street Bob

Vastaa Viestiin