Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 488
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 » 06:18 26.09.2017.

Akkukaapelit olisi samalla hyvä päivittää paksummiksi varsinkin kun on vähän jytympi kone. Valitettavasti vaan Fat Bobiin on huonosti saatavilla sopivia. Mullakin on kaapissa ostetut kaapelit jotka muuten ovat ihan passelit ja pinta-alaltaan mainiot mutta akun puoleiset L-liittimet liian lyhyet. Täytyy talvella etsiä sopivat tai tehdä itse.

Startin hammaskehään kannattaa kanssa kurkata seuraavaksi kun enska on auki. Menee minullakin talvella uusiksi, onneksi kytkimen hammaskehä on vielä ehjä.

Moottorin kumit jos vaihdat niin harkitse samalla joko erillisiä True Traceja tai sitten niitä kumiin integroituja sivutukia niin moottori-loota-svingi - paketin sivueläminen loppuu.

Puristuspainemittarihan ei maksa kuin n. kympin, joten ihan hyvä ostos.

Kompensaattoriviat kannattaa pitää muistissa varsinkin kun on tuota voimaakin koneessa, niitähän näissä on ollut.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3839
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 08:58 26.09.2017.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 22:30 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChomeTrain'

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 09:28 26.09.2017.

Tänään mittailen puristukset ja koitan uusilla tulpilla. Puolankin voisi mitata kun se unohtui aiemmin. Jos noista ei ratkaisua löydy niin sitten pistetään talviunille ja tutkitaan myöhemmin. Suunnitelmissa oli muutenkin tehdä vähän perusteellisempi vilkaisu koneeseen talven aikana, sekä päivittää jousitusta ja moottorin tuentaa.

Onhan tässä onneksi Sportster vielä ehjänä niin ei ole pakko lopettaa ajokautta. Viime viikonloppunakin oli lämpimämpää kuin kertaakaan mun kesälomani aikana.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 955
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 22:21 04.10.2017.

Löytyikös tähän jo syy?

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 08:57 05.10.2017.

En ole kerinnyt vielä tutkimaan, kun on ajo-opetuksen loppumetrit meneillään. Kaikki illat on mennyt poikien kanssa ajellessa autolla ja moottoripyörillä ja viikonloppuisin on ollut muuta aktiviteettia.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

pot
Viestit: 113
Liittynyt: 21:47 16.03.2010.
Paikkakunta: kemi
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja pot » 21:50 09.10.2017.

Vaimon Sportster ainakin yskähteli startatessa ja tyhjäkäynnillä. Joskus paukahti kunnolla ja savua tuli, mut ilmanputsarin puolelta. Eikä lähtenyt enää käyntiin. Oli kaasarin kurkku irronnu tiivisteestä kun paukahdus oli "repinyt" koko kaasari ilmanputsari sydeemin irti. Syy selvisi : tyhjäkäynti suutin oli totaalisesti tukossa.
Nyt ok. En tiiä onko tästä mitään apua, mut tulipahan vain mieleen :D

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 23:06 15.10.2017.

Mittasin puolan ja siinä oli ensiöpuolella 0,6 ohmia molemmat ja toisiopuolella 5,9 kilo-ohmia. Spekseissä ihan tasan tarkkaan siis. Tulpan johdot myös mittasin ja niissäkin arvot tasan vaihteluvälin keskellä. Uudet tulpat kehiin ja silti lähtee käyntiin huonosti ja tutisee sekä voima loistaa poissaolollaan.

Puristuspaineet mittasin puolikylmänä jolloin sain tulokseksi edessä 193 ja takana 194 psi. Koneessa on SE:n pytyt, männät ja kannet 10,2:1 puristuksella, joten siihen nähden tuo on minusta vähän alhainen. Eikös sen pitäisi pyöriä jossain 220+ lukemissa noilla puristuksilla (ainakin manuaalin mukaan SE versiossa pitäisi olla tuon verran)?

Ilmanputsarin otin pois ja imupuolella näytti olevan öljyä aika reippaasti.
Kuva

Pienen lenkin jälkeen uudet tulpat näyttivät ihan siisteiltä, eikä jälkeäkään öljystä.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 488
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 » 06:32 16.10.2017.

Hiukan tuo kuulostaisi viritettyjen tyyppivialta eli kampiakselin nitkahtamiselta. Ilmenee tutinana, tärinänä ja kovana huohotuksena jos ei ole katastrofaallinen vielä. Nokkaboksi auki ja heittokellolla mittaus kampiakselin päästä. Samalla voi tsekata onko öljypumppu ottanut itseensä jo jos heittoa on liikaa.

Tehtaan speksit heitolle ovat älyttömät, olivat alunperin 2,5 sadasosamilliä, mutta kun olivat tehneet paskan kampiakselin (prässätyllä pinnillä vs, evon pultilla toteutettu limppusysteemi) niin jenkkitapaan korjaus oli kymmenkertaistaa sallittu heitto.

Kuuleman mukaan kympin heitto on lähes kaikissa Twin Cameissa, omassa oli kahdeksan ja oiottavaksi lähtee kyllä.

Suosittelen tarkistamaan jos muuta selvää vikaa ei ilmene, koska jos kampi nitkahtaa kunnolla ei koneesta ehkä jää juuri mitään ehjää jäljelle.

Ai niin tuo ruttuhan riippuu käytetyistä nokista myös.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 447
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 09:10 16.10.2017.

Peacemaker76 kirjoitti:Hiukan tuo kuulostaisi viritettyjen tyyppivialta eli kampiakselin nitkahtamiselta. Ilmenee tutinana, tärinänä ja kovana huohotuksena jos ei ole katastrofaallinen vielä. Nokkaboksi auki ja heittokellolla mittaus kampiakselin päästä. Samalla voi tsekata onko öljypumppu ottanut itseensä jo jos heittoa on liikaa.
Oireet osuvat valitettavan hyvin kohdalleen. Eiköhän tuo mene nyt seisontaan.

Minulla ei ole mitään käsitystä mitä alakerralle on tehty tai jätetty tekemättä kun yläkerta on uusittu. Luulisi, että on mitattu kun kerran nokka-akselin tukilevy pitäisi olla vaihdettu järeämpään ja öljypumppu uuteen. Kaiken muun jälkeen mitä tästä pyörästä on löytynyt niin en pitäisi päätäni pantiksi, että on alunperinkään ollut ihan tikissä.
Peacemaker76 kirjoitti:Ai niin tuo ruttuhan riippuu käytetyistä nokista myös.
Tietysti. Ei vaan järki luista kun asioita pähkäilee päivän päätteeksi muutenkin väsähtäneenä.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

keitele
Viestit: 2
Liittynyt: 18:14 04.08.2016.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja keitele » 19:16 16.10.2017.

Peacemaker76 kirjoitti:
Ai niin tuo ruttuhan riippuu käytetyistä nokista myös.

:?:

sylinterin puristuksiin ei mun tietääkseni voi vaikuttaa nokka-akselilla... :?
2005 softis flstfi fat boy

Avatar
Pave.
Viestit: 1218
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pave. » 19:32 16.10.2017.

keitele kirjoitti:
sylinterin puristuksiin ei mun tietääkseni voi vaikuttaa nokka-akselilla... :?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Puristussuhde
Olen samaa mieltä kanssasi ja tuossa nyt vähän äkkiä löydettyä tietoa niille, jotka ovat tiedon tarpeessa....
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokka-akseli Ja kertaus nokka-akselista ja sen tehtävästä...
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 488
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 » 20:54 16.10.2017.

Tottakai nokka vaikuttaa. Ns. kireämpi nokka sulkee imuventtiilin myöhemmin alakuolokohdan jälkeen, eli puristusta "vuotaa" avoimen venttiilin kautta ulos. Puristusmittauksessa tulos on heikompi kuin ns. miedommalla nokalla jossa imun sulkemisaika on varhaisempi.

Siksi dynaaminen puristussuhde on aina laskennallinen nokan ajoituksen kanssa. Staattinen on laskennallinen ilman nokan aukiolotietoa. Näistä dynaaminen on se "oikea" puristussuhde. Tehtaan antama arvo toteutuu vakiolla nokalla.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 955
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 21:24 16.10.2017.

Pilkunviilaamista: Tuolla aikaisemmin puhuttiin puristuspaineesta. Puristuspaineeseen taitavat nokat vaikuttaa, varsinkin dynaamiseen puristuspaineeseen.

Puristussuhteeseen ei nokka-akselilla voi vaikuttaa. Puristussuhde on enemmänkin teoreettinen suure. Eli yläkuolokohdan ja alakuolokohdan tilavuuksien suhde.

Kumpaakohan "ruttu" tarkoittaa? Luulisin että usein sitä tulpanreijästä mittarilla mitattavaa puristuspainetta, joka tarkkaan ottaen ei taida olla oikeaoppisesti staattista eikä dynaamistakaan puristuspainetta jos moottoria pyöritetään käsin tai startilla?

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 488
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 » 21:32 16.10.2017.

Puristusmittauksessa mitataan toki puristuspainetta. Kuten puristussuhteeseen, siihen vaikuttaa nokka-akseli.

Puristussuhteeseenkin nokat vaikuttavat toki, koska dynaaminenkin puristussuhde ilmoitetaan suhdelukuna kuten staattinenkin. Kuten mainitsin, staattinen on laskennallinen suure ilman nokkatietoa, dynaaminen nokkatiedon kanssa. Ja edelleen, dynaaminen on se "oikea" puristussuhde joka moottorissa ilmenee. Staattinen on vain teoreettinen arvo jos venttiilikoneisto unohdetaan.

Se mitä Ruttu tarjoittaa riippunee kontekstista. Tulpanreiästä mitataan ainakin korjaamokielessä molempia, jotka eivät korreloi teoreettisesti lasketun arvon kanssa johtuen useastakin tekijästä, mm. imupuolen ja pakopuolen rajoitteista. Staattinen mitataan kaasuläppä auki startilla pyörittäen, dynaaminen mottorin käydessä ja tässä esim. kaasuläppä vaikuttaa mittaustulokseen alipaineen kautta.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 955
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 22:08 16.10.2017.

Juu, hyvä tarkennus. Piti sanoa että
Staattiseen puristussuhteeseen ei nokka-akselilla voi vaikuttaa. Staattinen puristussuhde on enemmänkin teoreettinen suure. Eli yläkuolokohdan ja alakuolokohdan tilavuuksien suhde.

Ja tosiaan, sillä puristuspainemittarilla mitataan paineita!

Vastaa Viestiin