Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 492
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 15:34 25.09.2017.

Oi tätä trump-raudan auvoa ja ihanuutta! Dyna päätti sitten startissa käynnistyä heikonlaisesti ja juuri kun surkea akku päästi viimeisiä mehujaan starttimoottoriin pamahti käyntiin päästäen kunnolla savua jostain etupytyn tienoilta vasemmalta puolelta. En nähnyt tarkkaan mistä tuli kun istuin pyörän päällä. Motonetista hain tuohon oikein litium-akun ja nyt startti jaksaa veivata iloisesti. Mutta mutta... kone kilisee kuin viimeistä päivää, ravistaa hulluna jopa HD-asteikolla ja käynnistyminen on työn ja tuskan takana.

Tulpat katsoin tietysti ekana ja ne ovat ok. Kipinääkin tulee ja molemmat pytyt siis käyvät. Vilkaisin tarkistuskameralla tulpan reiästä pyttyihin ja siellä oli kaikki ihan siistin näköistä. Stetoskoopilla kuuntelin nostajat ja naksuttivat minusta ihan samalla tavalla. En osaa sanoa oliko ääni normaalia kun ei aiemmin ole tullut mieleen kuunnella. Yläpäässä kuullosti myös identtiseltä edessä ja takana (hirveää kolinaa).

Nokkaketjujen kiristäjät melkein sulkisin pois, kun ne pitäisi olla uudet. Kone on edellisen omistajan aikana laitettu ja minä vasta olen ajanut siihen sisäänajot. Toistaalta öljypropun ja enskan propun tiivisteenä oli käytetty valkoista putkiteippiä kun O-rengasta ei vissiin ollut käsillä, joten jotain tuo ehkä kertoo edellisestä asentajasta. Mutta jos noissa olisi vikaa niin tuskin molemmat hajoaisivat kerralla. Samalla remontissa on siis vaihtunut koko yläkerta (96->110), nokat, nostajat, öljypumppu ja nokka-akselien tuki.

Öljyt on vaihdettu sisäänajon päätteeksi ja sisällä on nyt Belrayn puolisyntistä 20/50W maamoottoreihin tarkoitettua öljyä. Öljyllä ajettu noin 3tkm ja näyttää edelleen ihan hyvältä. Ei ole tarvinnut lisätä tähän mennessä. Viimeisessä vaihdossa sisäänajon jälkeen ei ollut enää edes kovin mustaa eikä metallisen oloista.

Olisiko ideaa?
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 988
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 15:55 25.09.2017.

Jos aloitettaisiin varovasti: sauhu siis vasemmalta puolelta eikä ilmanputsarista? Vaikea keksiä mistä sitä savua tulisi muualta. Voihan kannentiivisteiden välistä jotain tuiskahtaa jos sytytys tms. on pielessä tai tapahtunut nyt jotenkin väärään aikaan?

Olikos pyörä ollut ajamatta pitemmän ajan ennen käynnistystä? Nostajien öljyt kateissa tms? Ei kaiketi silti tutisisi, pitäisi vaan ääntä.

Jos kone ihan oikeasti tutisee voimakkaasti erilailla kun ennen, lienee kauhuskenario kampuran keskitapin irtoaminen?

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 492
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 16:15 25.09.2017.

Joo, vasemmalta tuli ja tuon ainoan kerran. Sen jälkeen ei ole samaa esiintynyt. Tuossa on vapaavirtaussuodatin alkuperäisellä kannella, joten periaatteessa se voisi ohjata savut toiselle puolelle jos kunnolla aivastaa startissa. Putsarissa ei vaan näkynyt jälkeäkään, että siellä olisi mitään lyönyt takaisin.

Pyörä on ollut säännöllisessä ajossa ja ennen tuota seisoi tallissa ehkä kolme päivää.

Taitaa seuraava ostos olla uusi nosturi niin saa vähän ylemmäs korjauksia varten.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 988
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 16:28 25.09.2017.

Mulla on putsarin kautta lyönyt savut useankin kerran. En siinä sen erityisempiä jälkiä ole löytänyt.

Oikein itseänikin välillä on hirvittänyt kun vähän huonolla alulla on startannut. Nytkin pitäisi olla akun ihan hyvä (2 vuotta vanha HD-akku) mutta tuon edellisen kylmän viikon pyörä oli ajamatta niin eipä startannut. Yleismittarilla olen mitannut että ei pitäisi olla sähkövuotoa kun on virrat pois päältä.

Sitten kun starttaa eikä kone pyörähdä kunnolla, iskee takaisin niin kyllä kuulostaa pahalta, aivan kun jotain särkyisi. Mutta ei tule aina etukäteen hoksattua että nyt olisi pitänyt akku ladata.

Avatar
Pave.
Viestit: 1218
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pave. » 16:48 25.09.2017.

UrpoTJ kirjoitti:Mulla on putsarin kautta lyönyt savut useankin kerran. En siinä sen erityisempiä jälkiä ole löytänyt.

Oikein itseänikin välillä on hirvittänyt kun vähän huonolla alulla on startannut. Nytkin pitäisi olla akun ihan hyvä (2 vuotta vanha HD-akku) mutta tuon edellisen kylmän viikon pyörä oli ajamatta niin eipä startannut. Yleismittarilla olen mitannut että ei pitäisi olla sähkövuotoa kun on virrat pois päältä.

Sitten kun starttaa eikä kone pyörähdä kunnolla, iskee takaisin niin kyllä kuulostaa pahalta, aivan kun jotain särkyisi. Mutta ei tule aina etukäteen hoksattua että nyt olisi pitänyt akku ladata.
Jos mopossa on jotain virtaa kuluttavia laitteita, kuten hälyt tai ajonesto niin ne vie aina vähän virtaa ja kuluttaa akkua!
Ja toinen on se, kun ajetaan ihan lyhyttä matkaa jolloin akku ei kerkiä lataantua kokonaan!
Ja edellisten yhdistelmä vielä!
Eli mopo tykkää kun sillä ajetaan..............
Joskus voi kyllä tehdä tuon että antaa vähän savua ilmanputsarista kun ei lähde käyntiin vaan antaa vähän "takapotkua", mutta onneks tuossa ei nyrjähdä peukalo kuitenkaan..... polkimella varustetussa se voi tehdä nilkkaan kipeää, huonolla tuurilla!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 988
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 17:07 25.09.2017.

Niinpä, mutta ei ole hälyt eikä ajonesto aktivoitu ja milliampeereja näyttää nollaa kun mittaa yleismittarilla virrat pois päältä. Ja on ajettu pidempiä siivuja. Mutta akku saattoi kärsiä keväällä kun kahvalämppärit menivät oikosulkuun. Virran katkaisun jälkeen kahvat vaan liiterissä lämmittivät pari päivää. En tätä huomannut ja olivat kuluttaneet akun ihan pimeäksi. Akku on mukamas toiminut sen jälkeen hyvin kun sen Cetekillä latasin (ja olen välilläkin ladannut), mutta on käynyt mielessä että taisi se vaurioitua, joskus starttaa niin tahmeasti jos pyörä pari päivää seisoo ja on viileätä

Avatar
Pave.
Viestit: 1218
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pave. » 17:37 25.09.2017.

Yleensä jos akku purkautuu täysin tyhjäksi niin ei siitä enään hyvää saa sen jälkeen....voi jotenkin toimia tai ei sitten yhtään.....
Aikoja sitten kun auto seisoi koko kesän ja siellä kello vähän kulutti virtaa, niin joka syksy sai ostaa uuden akun.... no päävirtakytkin auttoi tuohon ja alkoi akku kestämään! Helpompi kuin ottaa tarvittaessa piuha irti!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 988
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 17:40 25.09.2017.

Tuli vielä mieleen, kun tuota Dynaa niin hyvin tunne, että voisiko joku niistä moottorin kiinnikkeistä lerpsahtaa jos kone oikein rykäisee?

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 492
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 » 17:49 25.09.2017.

Kyllä niitä moottorin kumeja on revennyt
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 988
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 18:20 25.09.2017.

No vielä tuli mieleen, että minkäs moinen sytytys sinulla on, oisiko virtapiikki alaspäin voinut sen sotkea/resetoida? Pahasti jos olisi sytytys pielessä niin saattaisi kovinkin tutisuttaa. Nyt lupaan lopettaa...

Avatar
ranze
Viestit: 615
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja ranze » 18:28 25.09.2017.

Tää patahan on pyörinyt kai nihkeästi ennenkin.

Nyt jos se ei enää meinaa syttyä tulille ja alkoi kilisemään, niin ensimmäisenä tulee mieleen pielavetinen remontti. Saisitkohan purettua kaupat, et ole paljon ehtinyt ajellakaan? :?

Pahin skenaario on että kampura on nyrjähtänyt. Ei pyöri helposti eikä käy kovin kauniisti. Ehkä huohottaakin normaalia enemmän kun öljy sumppuuntuu. Ootko mitannut puristuksia? Kampuran suoruuden voi todeta avaamalla nokkakopan ja mittaamalla pinionin heittokellolla.

Toivotaan että se olis joku yksinkertainen juttu.. :|
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
KariFS
Viestit: 237
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja KariFS » 21:07 25.09.2017.

Pahoittelut etukäteen jos noviisina heitän ihan mottipäisiä :oops:

Mutta onkos Dynassa puolipuristimet? Jos se ekan starttiyrityksen "ampu" sai sen jumiintumaan auki?

Silloin ainakin paukkuu (voi kuulostaa "kilinältä" kuten nakutus) ja hyvinkin saattaa ravistaa kun käy ikäänkuin 1,25 sylinterillä.

Tai voiko jompikumpi venttiili jumittua auki tai raolleen kuten muinoin ooppelit tepoilin terralla?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”

Pertti
Viestit: 5133
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pertti » 21:12 25.09.2017.

Voisko käydä vain toisella pytyllä.
Onko tulpanjohdot puolassa kiinni.
Ostitko ngk:n tulpat....toinen jo kaupassa pimeä
ja niin edelleen...
Ei Harrikan kampura pelkästä takapotkusta mihinkään nyrjähdä, nehän olis viturallaan kaikki. Toki, jos kone on jo ollut hajalla, niin silloinhan on kaikki parannukset mahdollisia.
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 988
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 22:04 25.09.2017.

Tuo yhdellä pytyllä käyntihän voisi tosiaan ravistaa. Aloitusviestissä Veijo kyllä kertoo että kävisi kummallakin pytyllä, mutta kerronpa kuitenkin, että Buellista olen vähistä ajokilometreistä huolimatta (tai ehkä juuri siksi) joutunut vaihtamaan tulpat kahdesti, kun käynnistys ei ole ekalla kerralla onnistunut akun huonon varaustilan vuoksi. Ei siis ole toennut akku lataamalla ja tulpat putsaamalla. En tiedä mikä tulppiin tuli mutta vaihtaa piti ja sitten pelitti. Ja Buellin etutulppaa ei ole kiva vaihtaa.

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 492
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 00:26 26.09.2017.

Uudet tulpat voisin kokeilla. Ei ole kallis kokeilu ja jos ei auta niin on sitten varatulpat valmiina kun vaihdon aika koittaa.

Moottorin tukikumi näyttää olevan selkeästi vaihtokunnossa. Ei tuohon päällepäin mitään repeämiä näy kun lattialla kyykkimällä koitan katsella, mutta näyttää täsmälleen samalta mitä kuvahaku rikkoutuneesta tuottaa (kumi läntässä metallia vasten).

Sytkä on vakio, samoin ecm ja PC III ohjailee ruiskua. Puolipuristimia ei ole.

Puristuksia en ole mitannut, kun ei ole mittaria käsillä. Pitäisi varmaan oma hommata, ettei aina tarvitse vinkua lainaksi.

Akku epäilytti jo kesällä kun kertaalleen jätti kokonaan starttaamatta. Olisi silloin pitänyt vaihtaa kun ekat merkit oli ilmassa, mutta jotenkin sitä ajatteli säästävänsä.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Vastaa Viestiin