Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 918
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo » 23:55 17.07.2019.

Kompensaattorivaivaan liittyy kolahtelut. Rullaile jossakin rauhallisessa paikassa a) kone sammutettuna ja vaihde vapaalla ja b) kone sammutettuna, vaihde päällä, kytkin pohjassa.

Kummassakaan tapauksessa kompensaattori ei voi ääntää, kun se on paikoillaan, mutta a) ja b) välillä on se ero, että vain vaihdelaatikon akseli pyörii ja toisessa tapauksessa myös kytkimen akseli.

Kerro tulokset. Arvuutellaan sitten lisää.
1991 883/1200/turbo
2009 Street Bob

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 976
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 09:28 18.07.2019.

Ei ole kokemusta, n. 130.000 km ajettu 2008 TC96/103B Softaililla. Jos olen oikein ymmärtänyt, kyllä nuo kolahtelut se ensi oire on. Ellei huono starttaus eli akku kolinaa aiheuta... Itsekin olen vainoharhaisena yrittänyt kuullostella, mutta kyllä se tuntuu vaan kestävän. En kylläkään juuri alle 2000 r/min ajele kun ihan satunnaisesti pääkadulla hiljaa pätkän putputtelen. Paljonkos on koneella ajettu? Mitä tarkoitat "murtamisella"? Siis pienillä kierroksilla tapahtuu jotain tms?

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 976
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 09:36 18.07.2019.

JKKo kirjoitti:
23:55 17.07.2019.
Kompensaattorivaivaan liittyy kolahtelut. Rullaile jossakin rauhallisessa paikassa a) kone sammutettuna ja vaihde vapaalla ja b) kone sammutettuna, vaihde päällä, kytkin pohjassa.

Kummassakaan tapauksessa kompensaattori ei voi ääntää, kun se on paikoillaan, mutta a) ja b) välillä on se ero, että vain vaihdelaatikon akseli pyörii ja toisessa tapauksessa myös kytkimen akseli.
Juu ja toinen testi on paikallaan seisten moottori käynnissä vaihde vapaalla kytkin ylhäällä ja sitten pohjaan. Jos kuuluu rohinaa joka sitten loppuu kun polkaisee vaihteen päälle, voisi olla ns. tukilaakerimurheita. Pitäisi tuon rohinan loppua siis kun pistää vaihteen päälle, vaihdelaatikon ensiöakseli pysähtyy. Mutta ei tainnut olla rohinoista kyse tuossa "murtamisessa"?

Veliek
Viestit: 42
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek » 17:38 18.07.2019.

Nyt lasketeltiin mäkeä vapaalla ja vaihde päällä kytkin pohjassa, ei mitään ylimääräistä tuntunut eikä kuulunut.
Tuolla murtamisella tarkoitan sitä että ei pyöri ihan tasaisesti pienillä kierroksilla ajaessa vaan tuntuu pientä tärinää ja jotain epämääräistä ihan kuin jokin hankaisi. Hihnan linjaus tarkistettu. Vertailukohtana muut pyöräni Ultra Electra -08 ja Softail Evo -98, jotka eivät näin käyttäydy. Aika HD-huoltoon ensi viikolla ja vedetään enska auki ja katsotaan mitä sieltä löytyy
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla

Avatar
JKKo
Viestit: 918
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo » 22:23 18.07.2019.

Ei ole tarkoitus pelotella, mutta sitten kun vaihteiston isot kuulalaakerit on kaputt siitä hihnapyörän takaa, kuuluu jo melkoinen rullausjurnutuskin. Se akseli menee lopunaikoina sen verran vinossa laakeriväljän takia, että jopa hihna ja pyörät kuluvat kummallisiksi.

Sen laakerin hajoamisen näkee laatikon tyhjennyspropusta. Mulla oli siellä ’herneen kokoinen’ kasa kuulalaakerien pintaa ja -rataa. Oisko ollut 1200 euroa plus hihna ja pyörät...

Tietty on yksi juttu, joka voi äännätyttää eri viisiin vasemmalle ja oikealle rullaillessa. Jos tai oikeastaan kun Dynan takahaarukan puslat on moro, niin haarukka kiristää hihnaa kun kanttaa vasemmalle ja oikealle taas löysää. Mä oon vaihtanut niitä puslia sataan tonniin jo kaksi kertaa. Tuntuu ajossakin epävarmalta, kun takapyörä ohjaa vedon ansiosta.
1991 883/1200/turbo
2009 Street Bob

Veliek
Viestit: 42
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek » 22:41 18.07.2019.

Pitääkin pyytää sitten myös tarkistamaan nuo puslatkin kun vien syyniin. Kilometrejä nyt liki 43 tkm, eli kuluminen täysin mahdollista
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla

Veliek
Viestit: 42
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek » 21:16 25.07.2019.

No niin, tänään oltiin pajalla ja uusi kompensaattori laitettiin paikalleen. Tärinät ja murtaminen loppuivat sekä starttaus muuttui pehmeämmäksi. Ammattisepältä noin tunnin homma. Taas kelpaa ajella 😉
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 475
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 08:38 30.07.2019.

Veijo Esso kirjoitti:
00:02 18.05.2019.
Kasassa on ja käy kuin kultakello. Ei kolinaa taikka ongelmia startissa. Vähän tuntuu ujeltavan enskaketju, mutta eiköhän se siitä vaimene kun hetki kuluu tai kuulo huononee entisestään. En osaa sanoa olisiko pelkkä ratas ollut parempi kuin kompensaattori. Siellä se nyt kumminkin on, eikä tarvitse ihan heti koskea. Ketjun kireyden tarkistusta varten pitää avata koko koppa, mutta ei se nyt niin iso homma ole, ettei sitä öljynvaihdon yhteydessä tekisi.
Nyt pitää hirveää ääntää taas. Ihan kuin ketju olisi todella löysällä tai jotain muuta irti. Pitää avata ja tarkistaa mikä siellä on pielessä. Kompensaattorin pultti on kuitenkin ihan oikeaan momenttiin kirrattu ja lukitetta laitettu ohjeen mukaan. Lukite sai vielä asettua yli vuorokauden, joten en pitäisi pultin irrota.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Avatar
Grasschopper1
Viestit: 1317
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 » 11:10 30.07.2019.

Enskaketju alkoi omassa ainakin heti ujeltaa, jos oli aavistuksen liian kireällä. Eli jos koitat hiukan löysätä sitä ja kuuntele vaikutus.

Vastaa Viestiin