Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kompensaattorivaivaan liittyy kolahtelut. Rullaile jossakin rauhallisessa paikassa a) kone sammutettuna ja vaihde vapaalla ja b) kone sammutettuna, vaihde päällä, kytkin pohjassa.

Kummassakaan tapauksessa kompensaattori ei voi ääntää, kun se on paikoillaan, mutta a) ja b) välillä on se ero, että vain vaihdelaatikon akseli pyörii ja toisessa tapauksessa myös kytkimen akseli.

Kerro tulokset. Arvuutellaan sitten lisää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei ole kokemusta, n. 130.000 km ajettu 2008 TC96/103B Softaililla. Jos olen oikein ymmärtänyt, kyllä nuo kolahtelut se ensi oire on. Ellei huono starttaus eli akku kolinaa aiheuta... Itsekin olen vainoharhaisena yrittänyt kuullostella, mutta kyllä se tuntuu vaan kestävän. En kylläkään juuri alle 2000 r/min ajele kun ihan satunnaisesti pääkadulla hiljaa pätkän putputtelen. Paljonkos on koneella ajettu? Mitä tarkoitat "murtamisella"? Siis pienillä kierroksilla tapahtuu jotain tms?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 23:55 17.07.2019. Kompensaattorivaivaan liittyy kolahtelut. Rullaile jossakin rauhallisessa paikassa a) kone sammutettuna ja vaihde vapaalla ja b) kone sammutettuna, vaihde päällä, kytkin pohjassa.

Kummassakaan tapauksessa kompensaattori ei voi ääntää, kun se on paikoillaan, mutta a) ja b) välillä on se ero, että vain vaihdelaatikon akseli pyörii ja toisessa tapauksessa myös kytkimen akseli.
Juu ja toinen testi on paikallaan seisten moottori käynnissä vaihde vapaalla kytkin ylhäällä ja sitten pohjaan. Jos kuuluu rohinaa joka sitten loppuu kun polkaisee vaihteen päälle, voisi olla ns. tukilaakerimurheita. Pitäisi tuon rohinan loppua siis kun pistää vaihteen päälle, vaihdelaatikon ensiöakseli pysähtyy. Mutta ei tainnut olla rohinoista kyse tuossa "murtamisessa"?
Veliek
Viestit: 44
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek »

Nyt lasketeltiin mäkeä vapaalla ja vaihde päällä kytkin pohjassa, ei mitään ylimääräistä tuntunut eikä kuulunut.
Tuolla murtamisella tarkoitan sitä että ei pyöri ihan tasaisesti pienillä kierroksilla ajaessa vaan tuntuu pientä tärinää ja jotain epämääräistä ihan kuin jokin hankaisi. Hihnan linjaus tarkistettu. Vertailukohtana muut pyöräni Ultra Electra -08 ja Softail Evo -98, jotka eivät näin käyttäydy. Aika HD-huoltoon ensi viikolla ja vedetään enska auki ja katsotaan mitä sieltä löytyy
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ei ole tarkoitus pelotella, mutta sitten kun vaihteiston isot kuulalaakerit on kaputt siitä hihnapyörän takaa, kuuluu jo melkoinen rullausjurnutuskin. Se akseli menee lopunaikoina sen verran vinossa laakeriväljän takia, että jopa hihna ja pyörät kuluvat kummallisiksi.

Sen laakerin hajoamisen näkee laatikon tyhjennyspropusta. Mulla oli siellä ’herneen kokoinen’ kasa kuulalaakerien pintaa ja -rataa. Oisko ollut 1200 euroa plus hihna ja pyörät...

Tietty on yksi juttu, joka voi äännätyttää eri viisiin vasemmalle ja oikealle rullaillessa. Jos tai oikeastaan kun Dynan takahaarukan puslat on moro, niin haarukka kiristää hihnaa kun kanttaa vasemmalle ja oikealle taas löysää. Mä oon vaihtanut niitä puslia sataan tonniin jo kaksi kertaa. Tuntuu ajossakin epävarmalta, kun takapyörä ohjaa vedon ansiosta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Veliek
Viestit: 44
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek »

Pitääkin pyytää sitten myös tarkistamaan nuo puslatkin kun vien syyniin. Kilometrejä nyt liki 43 tkm, eli kuluminen täysin mahdollista
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla
Veliek
Viestit: 44
Liittynyt: 23:01 07.07.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veliek »

No niin, tänään oltiin pajalla ja uusi kompensaattori laitettiin paikalleen. Tärinät ja murtaminen loppuivat sekä starttaus muuttui pehmeämmäksi. Ammattisepältä noin tunnin homma. Taas kelpaa ajella 😉
Ultra Classic FLHTCU -08
Dyna Fat Bob -09
Softail FXSTC Evo -98
Fordson Super Dexta -62
Kyllä miehellä on hyvä pari-kolme motskaria ja raktori olla
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti: 00:02 18.05.2019. Kasassa on ja käy kuin kultakello. Ei kolinaa taikka ongelmia startissa. Vähän tuntuu ujeltavan enskaketju, mutta eiköhän se siitä vaimene kun hetki kuluu tai kuulo huononee entisestään. En osaa sanoa olisiko pelkkä ratas ollut parempi kuin kompensaattori. Siellä se nyt kumminkin on, eikä tarvitse ihan heti koskea. Ketjun kireyden tarkistusta varten pitää avata koko koppa, mutta ei se nyt niin iso homma ole, ettei sitä öljynvaihdon yhteydessä tekisi.
Nyt pitää hirveää ääntää taas. Ihan kuin ketju olisi todella löysällä tai jotain muuta irti. Pitää avata ja tarkistaa mikä siellä on pielessä. Kompensaattorin pultti on kuitenkin ihan oikeaan momenttiin kirrattu ja lukitetta laitettu ohjeen mukaan. Lukite sai vielä asettua yli vuorokauden, joten en pitäisi pultin irrota.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Enskaketju alkoi omassa ainakin heti ujeltaa, jos oli aavistuksen liian kireällä. Eli jos koitat hiukan löysätä sitä ja kuuntele vaikutus.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Eipä sitten ollut BDL:n tuote pitkäikäinen, vaan kesti 3500 km. Pari viikkoa sitten hajosi, kun pultti lähti pyörimään auki ja ratas pyöri jengoistaan pihalle sorvaten samalla kierteensä uuteen malliin. Oli kiristetty momenttiin ja punaisella lukitteella kiinni, mutta niin vaan karkasi. Tehtiin reklamaatio Parts Europelle, mutta en kauheasti usko, että mitään saa takaisin. Tai jos antavat uuden osan vikaantuneen tilalle, niin en ainakaan omaan pyörään laita.

BDL:ssä on minusta selvä suunnitteluvirhe, kun siinä luotetaan trapetsikierteen varassa auki pyörivän rattaan ja nailonprikan välissä olevan rasva riittäisi estämään momentin välittymisen kiinnityspultille. Ehkä jonkun aikaa, mutta ne prikat olivat täysin kuivat kun avasin enskan. Ehkä voimamoottori sitten pusersi rasvat pois? Vai oliko joku muu vika, mikä siihen vaikutti?

Ostin SE:n tilalle, kun ne ainakin ovat suhteellisen ongelmattomia. Siinä ainakin on painelaakeri välissä, joten ei pitäisi ainakaan helposti tulla vastaavaa auki kiertymistä. Täältä foorumilta löytyi vielä sopivasti liima öljyrännin kiinnitykseen, joten asennuksesta ei nyt tarvitse maksaa erikseen diilerille.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Dark Horse on saanut aikaiseksi oman mallinsa, tekevät myös M8:iin.

Dark Horsehan on kova nimi kampiakseleiden saralla joten hämmästyn jos tuote ei ole kunnolla suunniteltu ja kestävä. Tarjolla on myös 32 - hampainen vakion 34 - hampaisen sijaan jolloin välitykset hiukan lyhenevät.

https://darkhorsecrankworks.com/shop/ol ... orsprocket
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tarkemmin vielä tutkin ongelmakompensaattoria ja löytyi toinenkin vika. Pultti on selvästi alikokoinen verrattuna tehtaan omaan pulttiin. SAE toleranssien sisällä 9/16 pultille tuo juuri ja juuri pysyy, mutta hyvin lähellä on hylkyrajaa. Käytetty ruuvilukite löytyi kierteestä pitkänä siivuna. Vähän kuin olisi rautalanka laitettu täytteeksi. Ei ihme, ettei pultti pysynyt kiinni, kun väljyyden takia lukitteen hyöty oli olematon.

Aikalailla meni usko BDL:n tuotteisiin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On hyvä, että on noita tarvikevalmistajien parempia osia olemassa.
Eihän muuten olisi mahdollista verrata marmoritiskin puolivalmisteita muihin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Veijo Esso kirjoitti: 09:10 09.06.2020. Tarkemmin vielä tutkin ongelmakompensaattoria ja löytyi toinenkin vika. Pultti on selvästi alikokoinen verrattuna tehtaan omaan pulttiin. SAE toleranssien sisällä 9/16 pultille tuo juuri ja juuri pysyy, mutta hyvin lähellä on hylkyrajaa. Käytetty ruuvilukite löytyi kierteestä pitkänä siivuna. Vähän kuin olisi rautalanka laitettu täytteeksi. Ei ihme, ettei pultti pysynyt kiinni, kun väljyyden takia lukitteen hyöty oli olematon.

Aikalailla meni usko BDL:n tuotteisiin.
Menikö se kompensaattori kokonaan paksaksi? Nääs jos paremmin toleroidun pultin kanssa onnaisi?

Merkiltään mainitsemattoman tuumakierremaan auton jarrusatula, 60-lukua, oli todella tiukassa reikäänsä jämptin pultin takia. Nitkun natkun ja öljyä välillä, pelkäsin pultin antautuvan. Meninpä sitten "putsaamaan kierteet tapilla". Sen jälkeen, horommilla välyksillä minun täytyi tehdä kaksikin liimausyritystä, että satulan kiinnitys pysyi kiinni. Lukitteen lujuus on vissiin voimakkaasti riippuvainen siitä, kuinka paljon täytettä jää kahden metallin väliin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 08:16 17.06.2020. Menikö se kompensaattori kokonaan paksaksi? Nääs jos paremmin toleroidun pultin kanssa onnaisi?
Se kaipaisi vähän sorvia, jotta osat sopivat taas paikalleen. Kun ne siellä irtonaisina pyörivät hetken, niin pääsivät muokkaantumaan sen verran ettei enää istu paikalleen. En enää lähde sitä kokeilemaan uudella pultilla, vaan jätän jonkun muun huoleksi.

Eipä ole kuulunut mitään vielä tukkuriltakaan, joten tuskin tässä mihinkään takuuseen tms. vedoten saa mitään rahoja pois. Jos joku haluaa ostaa murkulan pois, niin ottaa rohkeasti yhteyttä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin